PDA

View Full Version : Beat It (solo)



VHsologitarist
27 oktober 2004, 21:13
Beste gitaristen,

naar aanleiding van het optreden dat we hebben a.s. vrijdag in de pul in uden (waar we dus beat it ook spelen) heb ik eventjes snel de solo ingespeeld (vergeef me dat de geluidskwaliteit niet optimaal is, mn goede microfoon is nog steeds kapot).

http://members.home.nl/ferrybrouwer/beatittest.mp3


(ik hoop dat jullie enigszins de solo kunnen herkennen)
greetz

Bosch
27 oktober 2004, 21:24
De solo is zeker goed te herkennen. Eigenlijk vind ik het heel erg goed gedaan! 8-) Het geluid (van de opname) is idd slecht, maar daar hoor ik wel doorheen.

Tof!

Negative K3 fan
27 oktober 2004, 21:32
ik ga met bosch mee, ik hoop dat je optreden een beetje gaat lukken, misschien komt de master himself (robert) wel kijken, die woont daar toch ook?

Toffe gozer
27 oktober 2004, 21:39
He gaaf gedaan man , hij is zeker te herkennen, op het einde mischien een paar foutjes maar verder klinkt ie erg goed :)

VHsologitarist
27 oktober 2004, 22:09
dankje voor jullie positieve reacties!!

Komt robert van den hanenberg uit Uden ja???
Ik vind hem samen met boudewijn nog de toppers (elektrische gitaar)
(klassiek gitaar uiteraard Delphiro).
Da is mijn smaak althans..

greets

m^rton
29 oktober 2004, 15:59
Netjes!
Ik zou de gitaar alleen misschien iets scherper willen (vooral op het begin). Maarja, dat is mijn smaak of het komt door de opname.

Axl Rose
29 oktober 2004, 16:47
stoer dit man!!! :)

boudewijn
29 oktober 2004, 17:13
he luister is dit is echt helemaal niet zo slecht hoor.
En als je dat live zo neerzet dan speel je m beter dan menig gitarist.

:-D :-D

Ga door :wink:

Groet Boudewijn

spanky_franky
29 oktober 2004, 18:06
-imo-

alsof eddie `m zelf speelt :P
vette shit! juist die accenten/tremolo truukjes zijn erg herkenbaar..

poepsnaar
31 oktober 2004, 20:59
alleen je zit der een paar keer naast met de timing

jules
1 november 2004, 13:50
niks fout met de timing alleen niet hetzellfde gewoon een beetje eigen interpretatie

VHsologitarist
1 november 2004, 14:07
m^rton:
ja inderdaad (mijn geluid is ook door de opname een stuk achteruit gegaan). Ben er nog niet echt tevreden over. En uiteraard valt over smaak niet te twisten, maar je hebt hier helemaal gelijk.

Axl Rose:
senks :wink:

boudewijn:
Dit doet me nu goed dat jij dit zegt!! Had dus inderdaad afgelopen vrijdag opgetreden maar alle nummers gingen goed behalve...... beat it (ik begon gewoon te vroeg (had het kloppen niet gehoord waarna ik hem in moest zetten). Maja dan maar slechter dan menig gitarist.. haha.

spanky_franky:
senks :razz: (eddie van halen blijft toch een uitzondering he)

poepsnaar:
Het klopt inderdaad dat ik de tonen niet op dezelfde maat pak maar uiteindelijk kom je wel uit waar je uit moet komen op de maat.
En als ik hem over zou moeten doen denk ik dat ik m weer anders speel.
Dat vind ikzelf het lastige ervan.

jules:
uh ja helemaal mee eens ;)

poepsnaar
1 november 2004, 15:37
niks fout met de timing alleen niet hetzellfde gewoon een beetje eigen interpretatie

dan wil ik niet horen hoe jij speelt

VHsologitarist
1 november 2004, 19:10
jongens laten elkaar ni aanvallen (meningen staan immers vrij)

greetz

jules
1 november 2004, 19:33
inderdaad ik zeg alleen wat ik hoor en schijnbaar ben ik niet de enige die het zo hoort. Dus ga een stukje orgelen zou ik zeggen :razz:

m.a.w ieder zijn mening

jules
1 november 2004, 19:34
inderdaad ik zeg alleen wat ik hoor en schijnbaar ben ik niet de enige die het zo hoort. Dus ga een stukje orgelen zou ik zeggen :razz:

m.a.w ieder zijn mening

Robbert v.d. Hanenberg
8 november 2004, 13:14
Lekker gespeeld man! 8-)

Een van de betere uitvoeringen die ik van coverbandjes gehoord heb!

VET! 8-)

segers
12 november 2004, 13:36
Dit vind ik nog altijd een van de beste solo's die er zijn.
Je hebt em ook erg goed gespeeld moet ik zeggen, petje af daarvoor.
Als je Eddie nog meer wil benaderen qua sound zou je het wat meer gierend kunnen instellen.
Erg goed verder!! :-D

grtz
Roy

VHsologitarist
12 november 2004, 22:53
segers: Ik weet natuurlijk dat ik geen van halen geluid heb (helaas) maar wat bedoel je nu precies met gierend?

by the way: heb je site bekeken (en ben helemaal fan geworden van het nummer journey ;))
Je bent een goede gitarist!! Ook van jou hoop ik op het forum wat meer te horen.

groeten fer

segers
13 november 2004, 13:48
Hee te gek bedankt!! :-D

Met gierend bedoel ik eigenlijk wat meer hoog/presence erin. Dan krijg het nog wat schreeuweriger.

Hier op gitaarnet stond trouwens een tijdje terug de solo zonder backing. Volgens mij was dat de originele solo. Misschien staat ie er nog op :-D

grtz
Roy

segers
13 november 2004, 13:53
ja dus hahaha
http://www.gitaarnet.nl/audio/solo/beatit.mp3

gaaf om em eens zo te horen.

grtz
Roy

VHsologitarist
13 november 2004, 14:08
:o wow man!!!
Deze is 100% correct!! Lijkt wel dat eddie deze in heeft gespeeld.
Zo'n helder gitaar geluid!
Toch nog eens opnieuw de solo bestuderen nu
bedankt!

greetz fer

segers
13 november 2004, 14:27
ja he volgens mij is het gewoon de originele versie!!
cool 8-)
grtz
Roy

Slashhh
13 november 2004, 15:09
ja dus hahaha
http://www.gitaarnet.nl/audio/solo/beatit.mp3

gaaf om em eens zo te horen.

grtz
Roy

hmmmmz, als dat van halen zelf is dan klinkt ie wel erg iel en dun zonder backing :-? en moet ie beter dempen met zijn rechterhand.
maar ja, ik ben nooit fan geweest van de kerel dus :D
frettapping in t algemeen vind ik vrij slap, cliche en klinisch klinken, arpeggios klinken krachtig en met inhoud vergeleken daarmee, hoewel je met frettapping iets meer bereik hebt als je laag op de hals speelt.

@vhsolo, een andere gittaarsound (meer fuzzzzz&treble&harmonics) en jouw versie komt zeer dicht in de buurt van t origineel...of dat iets goeds is laat ik in t midden :-D

Toffe gozer
13 november 2004, 18:04
ja he volgens mij is het gewoon de originele versie!!
cool 8-)
grtz
Roy

Dit is zeker niet het orgineel hoor , daar voor zitten er te veel fouten in ,de beste man (eddie dus) heeft de solo maar één keer gespeeld en dat was op de cd "thriller" , en die klinkt veel beter dan deze versie.
Ik heb wel bewondering voor mensen die deze solo zo goed na kunnen spelen, ik zou het niet kunnen.

VHsologitarist
13 november 2004, 18:17
smaakverschil mag er wezen maar er is wel 1 ding wat wel een feit is:
Deze solo http://www.gitaarnet.nl/audio/solo/beatit.mp3 is exact gespeeld zoals hij op de plaat versie staat. (het enige wat wel anders zou kunnen zijn is de sound).
Misschien klinkt hij te iel omdat er geen achtergrond muziek is (voor de rest vind ik althans dat hij lekker zuiver klinkt. De flageolette komen er wel heel goed uit zoals het origineel. Daar al zou ik nog lang op kunnen oefenen.
En dat beter dempen met de rechterhand is mij niet helemaal duidelijk zoals slashhh beschreef. (ieder heeft natuurlijk zijn eigen idolen).
Misschien had je (slashhh) alleen laag op de hals tappen uit moeten leggen aan van halen ;) (ik vind het zelf een beetje zoeken naar een opmerking die niet echt gepast is, dat je het stuk minder vind dan anderen is een ander verhaal als je begrijpt wat ik bedoel)
met alle respect natuurlijk

groeten
fer

Toffe gozer
13 november 2004, 19:24
ja he volgens mij is het gewoon de originele versie!!
cool 8-)
grtz
Roy

Dit is zeker niet het orgineel hoor , daar voor zitten er te veel fouten in ,de beste man (eddie dus) heeft de solo maar één keer gespeeld en dat was op de cd "thriller" , en die klinkt veel beter dan deze versie.
Ik heb wel bewondering voor mensen die deze solo zo goed na kunnen spelen, ik zou het niet kunnen.

Ik heb toch voor de zekerheid toch nog maar even een aantal keren naar het orgineel geluisterd en ik moet toch op mij eerdere uitspraak terug komen het is wel degelijk het orgineel :oops:

Slashhh
13 november 2004, 19:36
vhsolo,

ik hoor toch een paar keer de niet bespeelde snaren meezingen, dat bedoel ik met beter dempen.
en dat tappen, als je op de eerste 10 frets (laagste) speelt en je tapt de hoogste frets, dan kun je meer dingen uithalen dan bij arpeggios, dat is een feit.
maar ik zeg dat ik toch niet frettap omdat t gewoon cliche en slap klinkt, thats all :-D

segers
13 november 2004, 19:43
maar we hebben het hier over een solo uit 84!!
:o

FrankS
13 november 2004, 19:52
Ja man...

Geniaal toch ;)

Beluister eigen solo's maar es zonder fx of muziek er verder bij.. komt ook wel anders over dan in de mix.

VHsologitarist
13 november 2004, 19:57
Juist!

Het is een solo uit 84 die gewoon kort en krachtig is (ni teveel en ook ni teweinig tonen per maat). Hij heeft wilskracht en power.
Ik vind dat onze eddie het uitstekend heeft gedaan (ik zou het zelfs nu nog ni (als ik de moderne technieken onder de knie had) beter kunne doen).

En daarom blijft Eddie Van Halen mijn idool!! haha

jaycee
16 juli 2007, 21:02
Hoi allen,
ik probeer de solo van beat it te leren. Zoals hij hoort staat hij op :
http://www.gitaarnet.nl/audio/solo/beatit.mp3 (../audio/solo/beatit.mp3)

Op gitaarnet staat ook een tab die volgens de schrijver deze solo beschrijft:
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/beatit.html

Dus ik ben dit aan het proberen en de tab klopt erg goed.
Echter: in maat 14 (en laatste stukje van maat 13) wordt volgens mij iets anders beschreven dan in de solo wordt gespeeld (vanaf seconde 23).


Een langzaam gespeelde versie van deze solo staat hier: http://nl.youtube.com/watch?v=w-utvPddnK0&NR=1
Ik heb de indruk dat maat 13 en 14 hier gespeeld worden op gelijke wijze als de orginele solo op gitaarnet. En dus anders dan de tab op gitaarnet.

Het is voor mij als relatieve nieuwkomer (erg) lastig om na te gaan hoe het nu precies zit. Daarom mijn vraag: klopt de tab op gitaarnet nu met de solo op gitaarnet (en dan in het bijzonder voor maat 13 en 14)????

Alvast bedankt!

VHsologitarist
17 juli 2007, 03:34
Ik heb echt geen idee. Heb de tab nooit gezien van gitaarnet. Gewoon op gehoor uitzoeken, train je je gehoor ook mee. Vertraag de opname die sample en probeer het beste ervan te maken, dat is wat ik altijd doe.

appyhaan
17 juli 2007, 13:28
Gewoon op gehoor uitzoeken, train je je gehoor ook mee. Vertraag de opname die sample en probeer het beste ervan te maken, dat is wat ik altijd doe.

Juist, that's the way to do it, gewoon zelf uitzoeken als je dat niveau ongeveer hebt. Maar kan geen kwaad om met goeie tabs/noten de boel even te controleren...

jaycee
17 juli 2007, 18:22
hmm zelf uitzoeken... zover ben ik nog niet met de gitaar haha. Zo'n tab helpt dan enorm. Wat nu dus speelt is dat ik -uiteraard- hoor dat wat ik speel van de tab hetzelfde klinkt als het orgineel. Behalve dus in de maten die ik hierboven aangeef. Er zijn dan 2 opties: ik doe iets niet goed, of de tab klopt gewoon niet. Het handigst is als iemand die die solo foutloos kan spelen eens kan nagaan of de tab klopt :-))))

thnx & groetjes!

jaycee
19 juli 2007, 12:15
Nog een vraag over deze solo: In het orgineel van deze solo komt regelmatig een "schreeuwend" geluid voor. Op de filmpjes op youtube van mensen die deze solo spelen hoor ik dat ook. Ik zie dat ze de snaren opdrukken en dan dat geluid krijgen. Welnu: ik krijg dat geluid niet :-(

Als ik de snaren opdruk gaat de toon uiteraard omhoog, maar zo'n "schreeuw" krijg ik niet. Ligt dit aan mijn (gebrek aan) techniek? Of kan het ook liggen aan de gitaar, pickups, distortion of versterker?
Ik heb een vrij milde gitaar dus niet echt een scheurplank zoals een gitaar van Jackson ofzo. Hoe dan ook: ik wil dat geluid :-)
Bedankt

jasper159
19 juli 2007, 12:22
Pinch harmonics :)

jaycee
19 juli 2007, 12:23
Hmm "pinch harmonics"?? Wat is dat? Ik vrees dat alleen een concrete aanwijzing m.b.t. wat ik moet doen (of wijzigen aan de apparatuur) me gaat helpen....

jasper159
19 juli 2007, 12:24
Dat is een bepaalde techniek met je plectrum waardoor je snaren veel hoger gaan klinken.
Kan het niet goed uitleggen, maar zoek eens op youtube, dat staat vol lessen over pinch harmonics ;)

jaycee
19 juli 2007, 12:27
Hmmm in dat geval kan ik dus niet de apparatuur de schuld geven haha :-)
Ik begrijp hieruit dat het met speeltechniek te maken en dat je dit schreeuwnde geluid dus met iedere gitaar/versterker zou kunnen krijgen?

jasper159
19 juli 2007, 13:24
Ja, een beetje distortion heb je er wel voor nodig, maarja, dat heeft elke versterker wel.

VHsologitarist
19 juli 2007, 13:57
ik gebruik liever de term flageolette:

Ik denk namelijk dat je deze bedoelt. Het zijn natuurlijke flageolettes en niet kunstmatige zoals de pinch harmonics (kunstmatige flageolette) die je hoort in de solo. Om een indruk te geven wat een natuurlijke flageolette is moet je het volgende doen:
raak de snaar lichtjes aan boven de twaalfde fret, sla vervolgens de snaar aan. Je krijgt nu de toon te horen (een octaaf hoger).
Dit gebeurt ook in de solo van beat it. Alleen is dit niet de twaalfde fret maar ergens anders. Wat je moet doen in de solo is nu niet de snaar lichtjes aanraken maar een slag erop geven met je wijs/middel vinger. Als de snaar aangeslagen is (je hoort de normale toon) en je slaat op de snaar waar de natuurlijke flageolette zit hoor je het effect wat je wilt hebben.

Beetje bekrompen uitgelegd maar tis wel betrouwbaar ;)

Groetjes
Ferreke

jaycee
19 juli 2007, 19:07
Hoi, een flageolette is niet wat ik bedoel. Inderdaad komen die in deze solo ook voor. O.a vrij aan het begin van de solo, door op de 14-e fret te tappen. (dit is me dankzij bovenstaande reactie nu overigens ook enigszins gelukt *big smile*. Ik zat tot dat moment namelijk gewoon op de hals te tappen...).
Wat ik bedoel zit elders in de solo, namelijk in maat 11 (zie: http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/beatit.html ).

Het geluid dat ik bedoel is daar op de tweede fret (bij normale stemming een A). Deze jongen kan de solo echt vet goed spelen (vind ik) en de "schreeuwende" noot die ik nu bedoel speelt hij in seconde 36.
http://nl.youtube.com/watch?v=xsLuuUOs3RA

(daarvoor hoor je het geluid ook maar deze is ideaal om aan te wijzen in zowel het filmpje, als in de tab).
Erg benieuwd hoe je dat nu voor elkaar krijgt. Het lijkt dat ie gewoon de snaar opdrukt, maar ik krijg dan nooit dat geluid. Er moet haast iets meer zijn alleen zie ik niet wat.....Wie o wie haha :-)

Thanx!

Roy K.
19 juli 2007, 22:54
Dat is een pinch harmonic, dat kun je op twee manieren doen:

- Met je plectrum aanslaan en vrijwel direct daarna met je wijsvinger (of een andere, iig een vinger van de hand waarmee je de plectrum ook vasthoudt) de snaar aanraken.

- Met je plectrum aanslaan en met je wijsvinger of duim (van de plectrumhand) de snaar schampen terwijl je de snaar aanslaat, als 1 aanslag zeg maar. Dit is voor de meeste mensen makkelijker.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders moet je maar ff in youtube "pinch harmonic (lesson)" ofzo intikken.

VHsologitarist
20 juli 2007, 12:11
AAhhh daar ja!
Nou precies zoals Roy K. het zegt.
Ik weet voor de 100% zeker dat in de solo de duim wordt gebruikt voor het schampen van de snaar.

Wanneer je een downwaardse slag maakt met de plectrum draai je je pols een paar graden zodat het vlees van je duim de snaar lichtjes aanraakt. Let op dat de de positie waar je dat met de aanslag doet van belang is voor het verkrijgen van de juiste noot! Dit is idd een kunstmatige flageolette of eeen andere synoniem: pinch harmonic.

Zie: http://nl.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk

Groetjes Ferreke

jaycee
20 juli 2007, 15:26
Mooi! Dit was precies wat ik nodig had. Zo'n flageolette aan het begin van de solo is dus als ie op de 14-e snaar "tapt", en de pich-harmonic is het andere geluid waarvan ik me afvroeg hoe EvH dat doet. De sound van het stuk wordt er een enorm stuk heftiger door. Bedankt zover :P