PDA

View Full Version : Richwood gitaren



willemijn
27 oktober 2004, 19:24
Hey mensen,
Dit is alweer het zoveelste topic over een nieuwe gitaar, maar goed.
Ik heb in een winkel een aanbieding gezien voor een Richwood ND12 acoustische staalsnarige gitaar.
Hij heeft een smalle hals, wat ik met mij korte vingers erg prettig vind, en speelde best lekker, maar ik speel nog niet zo lang, en heb er dus weinig verstand van...
Heeft iemand ervaring met dit merk of deze gitaar, en was het positief of negatief?
Ik heb een beetje rondgesurfd en wat tegenstrijdige reacties gevonden. Het is een vrij goedkope gitaar, maar mijn budget is niet zo hoog en ik speel pas kort, dus het hoeft geen topmodel te zijn. Dus: Heeft iemand ervaring met Richwood?
Alvast bedankt, Willemijn

glacius
31 oktober 2004, 18:37
heb jij even pech, ik heb er net 1 verkocht
prima huis tuin en keuken gitaar.

ik had er gibson deluxe stemmers op gezet, headstock aangepast en zwart gemaakt met gibson logo :oops:

zag er wel uber uit 8-)

word morgen opgehaald met tas voor 130 euro, je kunt nog telefonisch bieden... tot maandagmiddag 12 uur


0652006762

Ron4ld
31 oktober 2004, 19:30
een egte zakenman :razz:

iam
31 oktober 2004, 20:25
heb jij even pech, ik heb er net 1 verkocht
prima huis tuin en keuken gitaar.

ik had er gibson deluxe stemmers op gezet, headstock aangepast en zwart gemaakt met gibson logo :oops:

zag er wel uber uit 8-)

word morgen opgehaald met tas voor 130 euro, je kunt nog telefonisch bieden... tot maandagmiddag 12 uur


0652006762

heb je daar een foto van?

glacius
1 november 2004, 16:28
heb ik wel foto's van.. maar om dit offtopic te voorkomen kun je daar beter even een mailtje voor sturen naar frans.reeuwijk@chello.nl

dan zal in je beantwoorden met de foto's

Mark_B
16 november 2004, 19:10
Ik heb zelf een Richwood RD-12, pasgeleden gekocht bij De Plug in Amsterdam voor 75 euro (+15 euro voor een tas). Ik zag later nog eens op een ander site (www.thestring.com dacht ik) waar hij rond 59,00 euro was, en nog een mooie sunburst had ook! Waarschijnlijk is de RD-12 een nieuwere van ND-12, maar dat weet ik niet zeker. De RD-12 staat in iedergeval nog steeds in de catalogus van Richwood (en op hun site, die volgens hun de nieuwste modellen heeft).

Ik speel nog niet zo lang (paar maandjes), dus of je veel waarde aan m'n oordeel moet hechten weet ik niet, maar ik ben er prima tevreden over. M'n enige vergelijking is m'n Amuse Stratocaster model (zie ander topic, niet zo positief), en vergeleken bij die voel ik hier toch wat meer 'kwaliteit' in. Voor mij klinkt hij ook prima, maar nogmaals, ik speel niet zo lang. Wat me in het begin opviel vergeleken met de Amuse die ik heb, (en een Spaans gitaartje, wat ik niet mee zal tellen) is dat ik de snaren veel harder moest opdrukken. Maar dit zal wel een verschil zijn tussen Electrisch en Acoustisch (dat de snaren wat 'strakker' staan).

De hals in ongeveer even breed als die van het Stratocaster model, en een aardig stuk smaller dan Spaans. Mijn lichte voorkeur gaat naar het smallere.

Het lijkt me leuk om te horen of er andere mensen zijn die ervaring hebben met deze gitaar.

Conclusie: Voor het geld (zeker gezien wat ik ervoor heb betaald) denk ik dat het een prima gitaar is. Zeker als je niet lang genoeg speelt om weten wat er beter aan zou kunnen ;)

Ik weet niet of het je allereerste gitaar is, maar als je moet wennen aan gitaar spelen in het algemeen is het misschien makkelijker als je eerst een goedkope Spaanse koopt. Dat speelt ietsje makkelijker qua snaren was mijn bevinding. Als je eraan gewend bent maakt het verder niet zoveel meer uit. En qua geluid houd ik zelf meer van staalsnarig.


Bij deze de Richwood RD-12 die nog te koop is op www.thestring.com:

http://www.gitaarnet.nl/photos/30/7083.jpg

Dannster
17 november 2004, 19:53
Hey,

Ik heb zelf al een jaar of 4 een richwood weet niet precies het type maar het is een ovation kopie :oops:

http://people.zeelandnet.nl/chevy/prestige/richwood.jpg

Ik heb m toen gekocht voor ongeveer 800 gulden..
De afwerking had beter gekunt, versterkt is het geluid ok maar ik vind m niet lekker spelen.
hij speeld vrij zwaar, m'n 12snaar Takamine speeld veel lichter dan deze..

ik weet niet wat je budget is.. maar misschien kan je eens kijken naar 2e hands crafters? die vind ik persoonlijk kwa afwerking sound en bespeelbaarheid veel beter en ze zijn niet eens mega duur...

succes,
danny

vocalfons
12 december 2004, 03:16
ik speel op een Richwood resonator (ja, die hebben ze ook gemaakt!!!). het is de enige gitaar die ik ooit heb gehad die gewoon niet versterkt hoeft te worden in een akoestisch trio. Geloof je het niet? Ga maar eens kijken em luisteren op www.nieuwehelden.info. Ik heb echt mooie en ook best dure gitaren in huis, maar ik verdien 80% van mijn geld met dit goedkope €300,- euro gitaartje. 70 optredens per jaar! De hals is perfect, zo licht als een telecaster, met 0.12 snaren en het dikste plektrum dat ik kon vinden is de balans perfect met de contrabas en de trekzak. En dan dus ook gewoon niet zeuren hè, gewoon rock and roll spelen!!

(de microfoons die je ziet zijn voor de opnames, niet voor de versterking, alles wat je hoort is akoestisch. Dus niet "unplugged" of "met de stekker deroet")

hendri
29 december 2004, 16:52
ik wil een akkoestisch staalsnarig gitaar voor "erbij". ik wil een budget omdat mijn gitaarspel nog in de steigers staat om het maar zo uit te drukken. Wat is naast de richmond nog meer een goede gitaar?

budget tot 130 euro