PDA

View Full Version : Wordt een gitaar losser na verloop van tijd?



AcousticFreak
27 oktober 2004, 17:41
Heb het er al even over gehad in een ander topic.

Heb een tijdje terug een 'betere' spaanse gitaar (Bernabé M5) gekocht. Ben nog steeds niet helemaal te spreken over de hogere tonen (melodiesnaren rond de 12e positie). Ik kan ze niet zo'n mooie vibratie krijgen als met m'n oude gitaartje.. een Sanchiz flamencogitaar. In verschillende winkels is mij verteld dat de klankkast na een half uurtje spelen 'losser' wordt. Maar is dat ook zo in een langer tijdsbestek? Klinkt een gitaar met ceder bovenblad na bijv. een jaar losser?

Vroeg ik me toch maar weer eens af...

Buzz
28 oktober 2004, 10:23
De nerfstructuur van het klankblad wordt naarmate er meer gespeeld wordt op een gitaar (weken tot maanden) losser, waardoor de klank openkomt. Daarbij zij gezegd dat die klankontwikkeling bij fichte duidelijker waarneembaar is dan bij ceder. (Jij had toch een ceder bovenblad?)
Over de klankverandering bij ceder zijn de meningen nogal verdeeld. Ik heb er niet zo'n ervaring mee. Ik heb alleen spruce-top gitaren.
Je zou deze vraag ook eens kunnen stellen bij het zelfbouw forum. Daar zitten mensen (ook prof. bouwers) die je vast meer kunnen vertellen.
Succes!

CGCGCE
28 oktober 2004, 10:32
Van ceder is bekend dat het van bij het begin al "los" klinkt en dat daar nadien niet zoveel aan verandert, in tegenstelling tot spruce.
Mijn ervaring is dat als er iets aan de gitaar is dat je echt stoort, dat het ook zo blijft. Ik had ooit een Larrivee waarvan de hoge e naar mijn gevoel te ijl klonk, en heb alles geprobeerd : andere snaren, een jaar lang alleen op die gitaar gespeeld... en uiteindelijk heb ik ze weggedaan.

AcousticFreak
28 oktober 2004, 12:34
Ik moet wel zeggen dat ie stukken mooier klinkt sinds ik er 'Savarez' snaren op heb ipv de D'Adario's die ik altijd heb!

En hij is sinds vandaag versterkt :) Kan ik um nu ook gelijk semi-akoestisch noemen? :roll:

bert k
28 oktober 2004, 12:41
Nee, want een semi-acoustische is iets heel anders, bijvoorbeeld deze:
http://thebeatles.future.easyspace.com/mersey/chris/es-335.jpg

CGCGCE
28 oktober 2004, 14:17
Je kan ze wel elektro-acoustisch noemen...

Buzz
28 oktober 2004, 15:28
Ik moet wel zeggen dat ie stukken mooier klinkt sinds ik er 'Savarez' snaren op heb ipv de D'Adario's die ik altijd heb!

Inderdaad Savarez is wel een fijne snaar ja!
Als deze op zijn, probeer eens Hannabach carbon. Vind ik nog wel wat beter!

Buzz
28 oktober 2004, 15:33
of een piezo-quacker...

phantom666
23 november 2004, 18:25
Of een gitaar-op-batterijen

Altijd een leuk grapje van mij, dan haal ik de batterij eruit: "Kijk jongens, het was allemaal nep"

AcousticFreak
24 november 2004, 11:50
Als ik de batterij eruit wil halen zal ik eerst die snaren moeten verwijderen... :P

Die Savarez snaren spelen wel heel anders. Ze lijken visueel doffer en ruwer, maar klinken scherper. En ze zijn iets minder degelijk dan die d'Addario's vind ik. M'n D-snaar was al na 2 maanden spelen naar de ***** bij die gevreesde 2e fret spot :roll: