PDA

View Full Version : groepsamenhang voor slaapkamergitaristen



abbys
26 oktober 2004, 20:01
hoi

heb geen theoretische achtergrond (ken de namen van de schalen die ik speel niet, en moest ik de namen weten, ik zou ze niet vinden, ken wel de noten op men gitaar voor barres te vinden)
Hoe houd je zo een groep samen bij het zelf samenstellen van een lied? hoe weet ik wat de bassist moet spelen?
als jimi hendrix met zijn gigantische liederen dit kon, moet dit met een simpel groepje ook toch kunnen. :???:

ben79
26 oktober 2004, 20:20
heel simpel is de baslijn gewoon hetzelfde maken als je grondnoot,
ofwel als je een barre speelt de bas de bovenste of detweede noot laten spelen , of als je barre s speeltop de E snaar dan op d-snaar twee fres verder dan je grondnoot gaat ook..

bat
26 oktober 2004, 20:22
Probeer je te vragen hoe je moet componeren?

Tsja, als je anderen moet gaan vertellen hoe ze dingen moeten doen als je het zelf al niet echt weet wordt het natuurlijk erg moeilijk.

Het zou goed zijn als je in ieder geval probeert te achterhalen welke akkoorden je speelt als je een leuk nummer denkt te hebben geschreven. Op basis van deze akkoorden zal een beetje goede bassist snel kunnen bepalen wat hij erbij kan spelen, meestal door eea uit te proberen op basis van de basisnoten van die akkoorden. Als jij hem wilt gaan vertellen wat hij moet spelen, wordt het helemaal tijd om toch wat basismuziekthorie te gaan leren.

Zo werkt het bij de meeste kleinschalige bands.

bert k
26 oktober 2004, 20:51
Vergis, je niet, Hendrix kende echt wel de accoorden en de baslijnen die gespeeld werden. Voor hij beroemd werd was hij ook studiogitarist, en dan kan je niet zonder accoordenkennis.
Probeer eens wat te leren met een simpel accoordenboekje.

abbys
26 oktober 2004, 22:20
ow, hendrixfoutje, moet kunnen ^^
nouja, zal wel lukken als men bassist in spe een beetje degelijk is en met wat gezond verstand

Neals
27 oktober 2004, 11:43
Zo moeilijk is het niet , de bassist van mijn punkband stond 2 maanden naar dat hij voor het eerst een bas had aangeraakt op het podium :D

En als het een bassist is, gewoon de grondtonen idd laten pingelen, verder is het handig als je weet welke noot welke naam heeft.