PDA

View Full Version : pick-ups en natuurkunde



Bernero
26 oktober 2004, 14:41
Hallo, voor mijn profielwerkstuk natuurkunde wil ik een gitaar gaan bouwen. Het is de bedoeling dat we zelf de pick-ups in elkaar zetten. Nu is mijn vraag: kun je in de elektronicawinkel kant en klare, bruikbare spoelen kopen of moet je ze zelf winden?

Verder is het de bedoeling dat we de elektronica zo goed mogelijk begrijpen. Kan iemand mij uitleggen hoe een jack precies in elkaar zit of een site geven waar dat uitgelegd wordt?

En voor de echte natuurkundigen onder ons :wink: : Is het mogelijk om de magnetische inductie op de snaren uit te rekenen die door magnetische influentie van de permanente magneet tot stand komt, om vervolgens met de fluxverandering in de spoel het aantal windingen te bepalen.....of zit ik nu helemaal fout? :razz:

Morpheus
26 oktober 2004, 21:10
AAAHHH!!! Meesterlijk!!! ik heb precies tzelfde idee!!! ook een gitaar bouwen voor PwS...

ik denk dat het wel mogelijk is, die dingen berekenen die jij wil.....(geen zin om t te herhalen :wink: )

maar bedenk wel...t kost schandaaalig veel tijd, om een gitaar te bouwen....

chennie
27 oktober 2004, 08:55
je kan het inderdaad uitrekenen, met de formules voor inductie. Alleen het meten van magnetische flux is nog niet zo makkellijk.
Je zou het wel zo kunnen doen: Het element in een andere spoel doen. Van deze spel is alles bekend, windingen, magnetische permeabiliteit en stroom die er door heen gaat. Deze wekt dan een veld op, die het element weer oppikt en een strooompje door diens windingen laat lopen. ...En nu ik dat zo tiep realiseer ik me dat je dan een transformator hebt gebouwd en de hele werking van een element teniet heb gedaan..... =)

bat
27 oktober 2004, 11:00
Ik zou inderdaad het bouwen van een hele gitaar achterwege laten (het is tenslotte geen handenarbeid, of hoe dat tegenwoordig ook maar mag heten) maar bijvoorbeeld een goedkope gitaar gebruiken en daar de elementen in vervangen door eigen gewonden elementen. Neem dan eentje die van zichzelf al humbuckers heeft, die heeft wat ruimere gaten voor de elementen...

Voor de rest is het al zo lang geleden dat ik me met natuurkunde bezig heb gehouden dat ik geen idee heb of alles wat je wilt meten ook echt te meten is, maar ik vermoed van wel.

Het leuke is dan natuurlijk uit te vinden hoe.

Opbouw van een jack? Ik zou zeggen: koop een goedkope kabel en sloop die eens helemaal.

Bernero
27 oktober 2004, 12:03
maar bedenk wel...t kost schandaaalig veel tijd, om een gitaar te bouwen....

Maar een profielwerkstuk hoort ook schandalig veel tijd te kosten :wink: En het is niet eens onze bedoeling om een erg goede gitaar te maken, gewoon eentje waar geluid uitkomt. Ik heb al mijn eigen gitaar en mn partner verdient ook beter (als ie ooit nog eens de hel van het gitaarspelen trotseert).

En chennies idee is wel goed, maar bedenk wel, ik zit MAAR op vwo :razz: (ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb het onderwijs hier nooit goed gevonden). Hmmm, misschien moet ik daar zelf ook maar eens aan denken......nah, ik kan veel beter

Ik heb nu met de ingangsspanning van de versterker de inductiespanning van de spoel uitgerekend en daarmee een sinusfunctie opgesteld van de wisselspanning. Daarna heb ik voor de grap ff zitten integreren en nou heb ik dus een functie van het aantal windingen maal de fluxverandering. Het zou heel fijn zijn als ik hieruit het aantal windingen zou kunnen bepalen (m.b.v. bekende magneet) maar ik weet niet hoe de magnetische inductieverandering die de snaar veroorzaakt afhangt van de magnetische inductie van de permanente magneet. Zelfs het Polytechnisch Zakboekje helpt niet :-( Zal ik dit idee maar vergeten?

Bernero
27 oktober 2004, 12:09
Ik weet wel iets, ik kan deze berekeningen gewoon voor de grap in het verslag zetten. Ik weet iig nu precies hoe de schakeling werkt en dat is ook belangrijk. En mijn partner houdt zich bezig met het berekenen van de fretposities, dus er zit al genoeg natuurkunde in. .....Trouwens ik vind het zo vanzelfsprekend dat die elementen werken met de inductiewet van Faraday, maar dat is eigenlijk niet zo. Het werkstuk kan op zich nie meer fout gaan (of de gitaar moet ooit perongeluk in fik vliegen :D ), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand iets weet over die rekenzooi, want ik maak het mezelf graag moeilijk :razz:

Bernero
27 oktober 2004, 12:10
Ik weet wel iets, ik kan deze berekeningen gewoon voor de grap in het verslag zetten. Ik weet iig nu precies hoe de schakeling werkt en dat is ook belangrijk. En mijn partner houdt zich bezig met het berekenen van de fretposities, dus er zit al genoeg natuurkunde in. .....Trouwens ik vind het zo vanzelfsprekend dat die elementen werken met de inductiewet van Faraday, maar dat is eigenlijk niet zo. Het werkstuk kan op zich nie meer fout gaan (of de gitaar moet ooit perongeluk in fik vliegen :D ), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand iets weet over die rekenzooi, want ik maak het mezelf graag moeilijk :razz:

Anavrin
27 oktober 2004, 12:51
een jack zit echt super simpel in elkaar... check maar eens een jack-input in een gitaar, dan snap je al precies hoe die jack werkt, of sloop, zoals bat al zei, een jack uit elkaar (nog makkelijker, als je een goede jack hebt, dan kun je 'm uit elkaar schroeven, en gewoon weer gebruiken)...

chennie
27 oktober 2004, 16:06
Vanje verhaaltje mbt tot versterker spanning enzzo snapte ik dus niets van =) sorrie maarre hier wat ideetjes zo uit de lucht gegrepen:
Ik weet zo niet welke meetopstelling je gebruikt, maar standaard voor spoelen en magnetisme gelden de wetten van maxwell, het zijn er 4 en ze beschrijven zon beetje alle electro magnetische gedragingen in de natuur
Daarvan afgeleid kan je zeggen in jouw geval
Lambda = L (x) * I
L(x) = Mu * n^2. A/ x

met lamda = de gekoppelde flux
I de stroom door je spoel
L(x) is je inductie als functie van x
n aantal wikkelingen,
Mu is de magnetische permeabiliteit van je magneet
a de oppervlkate van de dwarsdoorsnede van één wikkeling
x is de afstand in dit geval magneet tot trillende snaar.

Wanneer je dus de snaar als bron gaat gebruiken, moet je een vergelijking daarvan opstellen. Waarschijnlijk kan je dat vereenvoudigen met 1 sinus van een frequentie, maar in de praktijk is het een sinus met de grondfrequentie en meerdere boventonen.
De algemene vergelijking van een trillende snaar gaat misschien ook wel diep ( ik weet niet wat ze tegenwoordig leren op VWO) het is in iedergeval een dubbele differentiaalvergelijking, waarbij de uitwijking, massa en kracht, gedifferentieerd naar de lengte en tijdsduur in voorkomen.

De makkelijkste manier is, die snaar laten zitten. en dus ook de gekoppelde flux en dus de inductie te laten zitten. Een spanning op de windingen te leggen, meten wat de stroom is en dan met behulp van
V= L dI/dt uitrekenen wat L is, en zo weer naar de bovenste formule n bepalen.

jij wilt natuurlijk de moeilijk manier en dat is de snaar aanslaan, kijken wat voor stroom door de spoel loopt dankzij dat de snaar de flux van de magneet verandert en zo de flux door de spoel en zo een stroom door de spoel opwekt. We hebben hier dan nog eens naast het rare gedrag van de snaar te maken met verliezen in delucht en in het element bouwerk. Lastig dus. kan er niet zo 1 2 3 iets op verzinnen.

verder is het als je echt wilt gaan meten eiegnlijk zwaar onverstandig om die elementen in je gitaar te hebben, je kan dan namelijk niet stroom en spannig door en over de spoel meten.

Misschien kom ik straks nog een briljante ingeving.

Bernero
27 oktober 2004, 19:40
wauw erg bedankt chennie

euhm ja wat jij de moeilijke manier noemt, is eigenlijk het enige wat ik ken. Fijn dat je denkt dat wij die dingen allemaal op vwo leren tegenwoordig, maar sorry.......DE TWEEDE FASE IS DE GROOTSTE BLUNDER UIT DE GESCHIEDENIS VAN HET ONDERWIJS.

Gelukkig weet ik zelf een beetje meer, en ik vind t een eer dat iemand denkt dat ik de vergelijkingen van Maxwell ken :razz:

Bernero
27 oktober 2004, 19:42
Trouwens het volgende probleem: hoe kom ik aan onderdelen voor de elementen! :???:

Ik heb vandaag de hele stad rondgelopen, maar nergens hadden ze goede magneten of koperdraad. Mijn laatste hoop is iemand van de muziekwinkel die zou kijken of hij nog wat onderdelen of oude elementen heeft liggen. Maar als dat niet het geval is....wat dan?

Morpheus
27 oktober 2004, 20:26
ik heb gewoon superveel geluk gehad....ik werd gesponsord door mijn favo cafe:D ik kreeg van ze een strat (helaaaasssssss zwaaaar afgeragd...) t enige dat t deed uit die strat was de pickup...ja, pickup, niet *ups.....want de andere p'ups waren eruit gesloopt...maar ach, deze doet t iig....scheelt ij iig weer wat centjes:) maar goed.....

je kan ook een pickupje kopen ofzo?? ideetje?? :???:

Morpheus
27 oktober 2004, 20:27
ik heb gewoon superveel geluk gehad....ik werd gesponsord door mijn favo cafe:D ik kreeg van ze een strat (helaaaasssssss zwaaaar afgeragd...) t enige dat t deed uit die strat was de pickup...ja, pickup, niet *ups.....want de andere p'ups waren eruit gesloopt...maar ach, deze doet t iig....scheelt ij iig weer wat centjes:) maar goed.....

je kan ook een pickupje kopen ofzo?? ideetje?? :???:

chennie
27 oktober 2004, 21:08
je kan hele cheape pick ups kopen bij een gitaarwinkel, ze zijn er wel, de onderste serie van een B merk.
Zelf winden kan natuurlijk ook, Heel lang geleden was ik dat ook van plan, ik vond magneten bij een model trein en vliegtuigjes speciaalzaak.

Dat van die maxwell vergelijkingen, ik heb hele dagen mee gepuzzeld, maar goed dat wordt van mij verlangd :(

Bernero
28 oktober 2004, 14:29
Is het misschien mogelijk om ipv de polen kleine magneetjes te gebruiken (die je wel overal kunt krijgen) of wordt het magnetisch veld dan te sterk?

Ik heb trouwens nog n leuk idee voor de berekeningen: twee berekeningen maken. Eerst met mijn 'moeilijke manier' terwijl ik aanneem dat de snaar het magnetisch veld van de magneet volledig overneemt (ik snap ook wel dat dat helemaal niet het geval is). Dan nog met de manier van chennie en vervolgens kijken hoeveel het antwoord verschilt. Volgens mij maakt het niet uit of ik een foute berekening maak als ik maar vermeld dat ik weet dat het niet klopt (zeker als ik die formules van Maxwell erin zet 8-) ). Mjah ik weet nie precies hoe ik t uit moet leggen (ik sliep pas om kwart over één :cry: ) maar neem maar van mij aan dat het niet zo nauw komt (de rest van de profielwerkstukkers is nog maar amper begonnen en ik zit al bijna aan de 20 uur :P ).

Als we trouwens echt niet aan materialen voor de pick-ups kunnen komen dan kunnen we ook net zo goed kant en klare pick-ups nemen en die inbouwen. De andere elektronica en de fretposities zijn immers nog natuurkundig genoeg :) )

Bernero
28 oktober 2004, 14:31
Tjah niet iedereen is vast bereid om zn hele herfstvakantie te wijden aan een profielwerkstuk, maar het werkt wel n stuk relaxter :P

Bernero
28 oktober 2004, 14:40
Ow ja weet iemand trouwens hoe dik dat koperdraad moet zijn, want gister in de elektronica zaak was ik het opeens vergeten :oops: :P
En zijn mijn berekeningen nou zo bagger, of heb je echt bijna een kilometer draad nodig :o

Bernero
28 oktober 2004, 15:28
hmm ik zit nu wel erg veel reacties aan te maken, maar ja ik zit vandaag erg te klungelen

dat idee van die twee berekeningen moet je maar vergeten, want ik had die formules van de inductantie verkeerd begrepen. Als ik het goed begrijp dan is dat alleen leuk en aardig als je eenmaal een element voor je hebt, maar op dit moment neem ik nog steeds aan dat ik die zelf ga maken (ff afwachten op die gast van de muziekwinkel dus). Maar ipv het aantal windingen op te zoeken zou ik het heel graag willen berekenen. Begrijp ik het zo goed: die formules van chennie hebben betrekking op een kant en klaar element die je op een spanningsbron aansluit en dan kun je aan de hand van die formules het aantal windingen berekenen. Inderdaad een leuke toepassing, maar volgens mij heb ik er niets aan als ik van te voren het aantal windingen wil bepalen. Tjah ik ben een moeilijk manneke :P en het gaat allemaal niet echt volgens plan. Dus kan iemand mij het verlossende woord geven:

1) zelf pick-ups maken en het aantal windingen ergens opzoeken
2) zelf pick-ups maken en het aantal windingen berekenen (als dat kan)
3) laten zitten en een pick-up kopen en daarmee leuke natuurkundige dingetjes doen

Mjah ik wil alleen maar advies want mij kennende ga ik toch mn eigen gang :) probeer me dus goed te overtuigen als je me onderhand nog niet kei irritant vindt. Ik doe zo moeilijk omdat ik Technische Natuurkunde ga studeren en ik wil graag zoveel mogelijk toegepast zien in dit werkstuk (en ook op een ingewikkelde maar haalbare manier). Nou ik hoop dat er nog lieve mensen zijn die een arme zeikerd als ik willen helpen.

bert k
28 oktober 2004, 15:51
Nou weet ik niet zo veel van natuurkunde en formusles, maar je kan diezelfde formule dan toch gebruiken om het aantal windingen te berekenen? Je moet dan wel alle andere variabelen hebben, ook de uitgangsspanning. Dat moet je dan bij een ander element meten...

chennie
28 oktober 2004, 16:01
er zijn formules voor de dikte van de koperdraad voor een spoel, ik weet hem zo niet uit mijn hoofd, maar het gaat over de stroom door de draad, de spanning over de spoel , aantal windingen (neem gewoon 1) en materiaalgeleiding van koper. of tewel al met al , krijg je een hoop formules met veel onbekenden, wat je dus niet kan oplossen,

en ohj alleen de forumes van maxwell zeggen helemaal niets, pas na uitwerking met situatiebeschrijving zegt het iets =)

Bernero
28 oktober 2004, 19:47
even wat betreft de uitgangsspanning, is dat niet hetzelfde als de ingangsspanning van de versterker (die ik gelukkig bij de hand heb :) )

In de handleiding staat namelijk:

Nominaal Input Level (@1kHz)
INPUT (JC CLEAN-kanaal): -10dBu / 1MOhm

Ik weet dat de dBu-schaal net zoiets is als dB bij geluidsintensiteit. Om een boel wiskundig gezever buiten wegen te laten zal ik maar ff de formule geven:

L (in dBu) = 20 log (U / U0 )
waarbij U0 = 0,775 V

als je voor L die -10 invult krijg je dus een spanning van 0,25 V

Met dank aan een klasgenoot van mij die erg into elektrotechniek is: die 1 MOhm is de ingangsimpedantie bij 1kHz, das zoiets als de weerstand maar dan anders :) ik heb me laten vertellen dat je bij een constante frequentie die impedantie gewoon als weerstand kan behandelen en dus kun je de stroomsterkte uitrekenen door de jack. Met de schakeling bij de hand (en die heb ik helemaal nagetekend na mn eigen gitaar open gemaakt te hebben :P ) kun je de bronspanning uitrekenen, dus de inductiespanning van de spoel, als er rekening houdt met het feit dat dit de maximale spanning is die de versterker aankan, dus dat de volumepotmeter volledig parallel staat aan de jack-uitgang. ALs je de weerstandwaardes van alle potmeters weet kun je ook de totale stroomsterkte uitrekenen.

Mijn eerste plan (wat chennie toen niet snapte) was als volgt:
Ik had de (effectieve) spanning van de spoel, dus kon ik de maximale wisselspanning uitrekenen met Ueff = 1/2 * wortel 2 * Umax.
Omdat ik de frequentie wist kon ik een sinusfunctie opstellen van de wisselspanning. Omdat U = -N * dPhi / dt (wet van Faraday) kun je door die sinusfunctie negatief te maken en te integreren een functie krijgen voor N * Phi. Tot zover was ik toen gekomen en toen gaf chennie die formules van Maxwell.

Nou ik hoop dat die berekening voor zover een beetje zinnig was anders ga ik me erg stom voelen :P

En voordat ik weer een hoop formules voorgeschoteld krijg: die dikte hoef ik echt niet uit te rekenen, ik wil hem gewoon weten. Want in de winkel hadden ze volgens mij veel te dik koperdraad, en bovendien te kort (55 m ofzo) als je er van uitgaat dat 1 winding ongeveer 15 cm is.

Hmmm nou heb ik ff op n site gekeken en daar staat op dat de dikte rond de 0,05 mm is en het aantal windingen rond 8000. Dan kom je idd aan 1 km draad :-? Nou zulk draad hebben ze niet in Roosendaal.

Bernero
28 oktober 2004, 20:03
Nou ik denk niet dat ik die formules van Maxwell binnen nu en n korte tijd nog zal snappen :P Daar heb ik echt n lesboek voor nodig :( Maar ik heb het volgende idee, ik weet niet of het goed is:

Ik heb dus verteld hoe je de stroom door de jack kunt uitrekenen (aangenomen dat alles daarboven klopt (onzeker mannetje ben ik he :P )) en met de schakeling erbij en alle weerstanden bekend kun je uiteindelijk wel op de totale stroomsterkte komen. Nou weet ik niet of dit kan: met die stroomsterkte en de spanning die inductantie uitrekenen en dan met die andere formule het aantal windingen. Kan dit of gelden ze alleen voor de zelfinductie als je de spoel op een spanningsbron aansluit?

Nou hoop ik dat iemand mijn uitleg deze keer wel snapt :)

En daarnaast, hoe kom ik aan die permeabiliteit. Ik heb in het Polytechnisch Zakboek lopen zoeken, maar bij de tabel van harde ferromagneten ofzoiets (daar stond alnico V in en dat klonk bekend :) ) geven ze geen waardes voor mu ! :evil:

Ik zit me nu echt te schamen dat ik in Nederland woon waar je maar amper natuurkunde krijgt! De vader van een vriend van mij heeft havo gedaan en die kregen vroeger meer dan wij nu op vwo krijgen!

chennie
29 oktober 2004, 00:58
olé
Ik snap je redenering nietzo met die versterker. je kan toch ook gewoon een spanningsmeter/oscilloscoop aan het uitgangs draadje hangen van je gitaar. (of je meet aan de plug , tipje is +, gedeelte onder tip is -)
Dan heb je de uitgangsspanning van de gitaar.
Als je het inderdaad netjes doet kan je mbv wet van ohm en de weerstanden in je circuit de stroom erdoor bepalen. (denk je eraan wanneer er kleine weerstanden worden gebruikt, je ook de weerstand van de spoeldraad zelf moet mee rekenen =)

Zo heb je de versterker niet nodig. Dit lost twee problemen op, je weet niet zekers of je benadering van die ingangsspanning klopt en je benadering van 1kHz frequentie hoef je ook niet meer te doen. Ik snap ook overigens niet wat er bedoeld met input level en waar de formules en gegeves precies op slaan, Ik vind het zo raar als het de ingangsspanning van een versterker wordt bedoeld.

Een impedantie is inderdaad zoiets als een weerstand. Het is de weerstand bij een bepaalde frequentie. Een versterker heeft gewoonlijk altijd een hoge ingangsimpedantie.


Voor de laatste post: zoals ik al heb verteld met de stroom door de spoel en de spanning kan je de inductie berekenen van je spoel met
V=L dI/dt .

Die maxwell vergelijkingen, wederom zijn ook maar een handjevol formules hoor, één is de wet van faraday (in moeilijke en algemene notitie)

Bernero
29 oktober 2004, 11:37
Goh wat ben ik lomp.........dat met die spanning meten was idd mn allerallereerste idee, maar dat heb ik toen laten vallen omdat ik toen de werking van de jack nog nie snapte. En ow ja, omdat onze multimeter best wel verrot is. We kunnen dus het beste op school gaan meten.

Nou erg bedankt t begint nu allemaal te dagen. Behalve die permeabiliteit, hoe moet ik daar aankomen. En bedenk aub van te voren dat we op vwo geen magnetische veldsterkte krijgen (want dat ziet er allemaal moeilijk uit in t Polytechnisch Zakboekje :P) Misschien is het handig als ik ff opsom wat we wel krijgen qua elektromagnetisme:

-Schakelingen en algemene dingen (lading, statische elektriciteit, elektrische energie)
-Elektrische velden (E = F/q = delta V / delta x enzo)
-Magnetische velden (o.a. B = mu0 * N * I / l en de lorentzkracht op een stroomdraad en op deeltjes)
-Inductie en wisselstromen (magnetische flux (Phi = B*A), faraday (U = N*dPhi/dt), wet van Lenz, wisselstroom (o.a. effectieve spanning), transformatoren, zelfinductie (alleen theorie zonder formules :( ), condensatoren)

Mjah voor de leek ziet dat er vast overweldigend uit, maar ik denk dat het nog beter kan :P

die mu is dus mn laatste struikelblok, en ik hoop dat ik dan eindelijk mn mond kan houden, hoe populair het hier ook mag zijn :) trouwens laat die rotzooi hierboven niet tegenhouden om andere leuke formules te gebruiken, ik zal t alleen niet gelijk snappen

Bernero
1 november 2004, 13:59
Hmm t begint een beetje stil te worden hier :)

Ik ben van plan om deze week de spanning en de stroom te meten van mijn gitaar, maar hoe zit t nou precies met die jack, is het gedeelte boven die zwarte ring nou de pluspool en eronder de minpool? Of kan ik het beste aan de uitgang van de gitaar meten?

Trouwens kan iemand mij nog wat tips geven voor de hals. Ik weet dat dit een moeilijk onderdeel van de gitaarbouw is en misschien overbodig voor een werkstuk natuurkunde, maar we hebben net de fretposities zitten uitrekenen en dat willen we natuurlijk toepassen :) Opnieuw zeg ik dat mijn gitaar geen juweeltje hoeft te zijn .... nou eigenlijk wel, maar niet wat betreft de bouw :P Het moet allemaal speelbaar zijn en er moet geluid uitkomen, maar hij hoeft geen jaren mee te gaan zeg maar. We hebben al besloten om er geen hele truss rod in te doen, maar een kortere pin op de plaats waar hij aan de gitaar vastzit. Het gaat me nu niet zozeer over hoe ik hem aan de body vastmaak (want mijn vader is architect dus die weet wel wanneer iets stevig vastzit :) ) maar meer om de hals zelf. Je kunt mss zeggen dat t beter is om een kant en klare hals te kopen (zal wel duur zijn) of om een oude gitaar op de kop te tikken, maar die fretposities hebben we niet voor nix gedaan, en daar zit trouwens veel natuurkunde in, dus we willen het graag toepassen. Dus als er nog vriendelijke mensen zijn die deze topic in leven willen houden... :)

chennie
1 november 2004, 14:59
boven de tip is plus en onder is min, maar het signaal is wisselspanning, dus plus en min draaien constant om, zoals de sinus telkens boven en onder de 0 komt.

Bernero
1 november 2004, 15:33
sry niet goed wakker vandaag :P dat had ik moeten weten

bert k
1 november 2004, 15:56
Voor de hals moet je eens kijken of je uit een oud slooppand een ouwe drempel kan krijgen. Die zijn vaak van hardhout zoals mahonie of meranti.

Bernero
1 november 2004, 16:07
mjah aan hout komen is geen probleem, want zoals gezegd is mijn vader architect en die hebben vaak goede connecties voor zulke dingen :)

Maar het gaat mij om het bouwen zelf. Ik wil gewoon ff weten wat ik het beste kan doen als ik toch die frets er op wil zetten. Een tweedehands gitaar waar de frets van af zijn gevallen is ook zeldzaam denk ik :P Misschien is het maken van een hals wel niet zo moeilijk als ik denk?

Bernero
7 november 2004, 11:30
Wauw ik heb gisteren bij de muziekhandel een hele schakeling met potmeters en al, en 2 enkelspoels en 1 humbucker, voor nix op de kop getikt. Toch hebben we besloten om de schakeling helemaal zelf te bouwen, dus we hebben alle materialen nog even bij de elektronicazaak gehaald. We gaan nu proberen met 'normaal' koperdraad en veel minder wikkelingen een element te maken en daar dan een voorversterker bij te maken. Ipv grote magneten gebruiken we 6 kleintjes, die dan waarschijnlijk in de plaats komen van de 6 weekijzeren staafjes (die we eventueel alsnog uit zo'n bestaand element kunnen slopen). De metingen waren ook een succes, de spanning lag tussen de 100 en de 200 mV en de magnetische inductie bleek op afstand van de snaren ongeveer 0,25 T te bedragen. We kunnen nu iig een eind verder, maar aarzel vooral niet om nog wat tips te geven als kunt (vooral qua natuurkunde wordt op prijs gesteld).