PDA

View Full Version : wie kan mij helpen blabla edit: verschil paralel/serie/split



amon
25 oktober 2004, 20:06
lees titel en help....


http://home.planet.nl/~serra063/stratschakeling.JPG



ik heb alles maar even een naam gegeven, bijvoorbeeld V11 is het eerste pookje van de volumepotmeter nr. 1

hopelijk kan iemand mij zo vertellen welke dingen ik met elkaar moet verbinden.

met de gele pijlen is aangegeven welk element ik op welke potmeter/on-, offswitch wil hebben. met die schakelaars wil ik dus kunnen kiezen om het element aan en uit te zetten. schakelaar naar boven is element uit, naar beneden aan. laten we zeggen dat de kant van S11 en S21 de bovenkant is...
het grijze draadje (N2) van het neck element is de aarde, van het andere element weet ik het niet....

hopelijk is het zo duidelijk genoeg en kan iemand mij zeggen wat ik met wat moet verbinden.

ps. ik heb al op de seymour duncan site gekeken, maar daar kon ik niet veel nuttigs vinden.

H.Manback
25 oktober 2004, 20:11
Nou, ik kan de puzzel zo snel niet oplossen, maar ik wil wel weten waar ik dat geweldige tekenprogramma kan vinden!

(Leg alsjeblieft even uit wat die schakelaar dingen zijn, zijn het 3 standen met elk 2x2 polen?!?)

SwoopInDown
25 oktober 2004, 20:36
Mijn eerste indruk was ook "Heej dat is een Herman Brood"

Maar ik begrijp uit je omschrijving dat je "aan/uit" schakelaars bedoelt?

amon
25 oktober 2004, 21:49
ja, dus gewoon 2-stands...

ijff
25 oktober 2004, 22:28
.. als je 2 elementen en 2 volumepots hebt.. waarom dan nog de aan/uit schakelaars? Je kan een element toch gewoon uitzetten door 'm uit te draaien... of gaat dat niet snel genoeg?

amon
25 oktober 2004, 22:42
ja, das waar, maja, dan zitten die dingen daar ook voor niets... :-D


het gaat namelijk om een oude japstrat, dus ik hoop eigenlijk dat wietse ofzo even langs komt kijken in dit topic, die weet vast wel hoe het moet.

ik had hem gekocht en er een humbucker ingedaan, de 2 schakelaars gebruikt om hem aan/uit te zetten en om hem te splitten. verder geen ander element aangesloten. maar de originele 'inhoud' is dus 2 single coils. ik heb nu 2 nieuwe sc en een nieuwe humbucker die samen met de oude in een andere gitaar gaat en de 2 sc in deze gitaar dus...

ik zoek dus eigenlijk gewoon weer de originele schakeling.

ik hoop dat het nog begrijpelijk over komt...

H.Manback
25 oktober 2004, 22:46
Maare misschien een leuk idee, die elementen kan je toch gewoon schakelen op de gewone manier? 3 standen en je bent klaar lijkt me...

Die schakelaars (zitten die al in de gitaar ofzo?) kan je dan misschien gebruiken op een zelfde manier als in een fender jaguar ofzo (dat is fase schakelen of zoiets, weet ik niet helemaal)

Edit: Hmmmm, leuk die edit knop.... nu lees ik opeens een heel verhaal

amon
25 oktober 2004, 22:55
hehe :)

Anavrin
26 oktober 2004, 13:01
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/jazz_bass.html
en dan nog ff die switches tussen plakken (ik snap wel dat je ze wil gebruiken, maar niet waarom je ze na de volumeknoppen wil, ipv ervoor).
Je zou volgens mij dus beter de aan-uit-knoppen tussen de elementen en de volumeknoppen kunnen zetten, dan kun je nl ook meteen een favoriet volume-niveau in/ uit-schakelen)

Anavrin
26 oktober 2004, 13:27
Yo, ff werken, maar volgens mij moet ie zo (dan zitten de switches dus tussen de volume en de pups in:
http://members.home.nl/mcgyvers2/2pup2sw2vol1tone.JPG
ik heb maar ff de zwarte kabel van het brugelement als aarde genomen, maar dat kan dus ook andersom zijn. Ik weet ook niet hoeveel ruis die aan elkaar gekoppelde signaalkabels gaan veroorzaken, maar ik denk dat ie zo moet (of het gaat werken is een 2e). Dat bruine blokeje is je weerstandje voor je toneknop.

amon
26 oktober 2004, 22:14
hmmm, ik ga het eens proberen....

Rubenios
26 oktober 2004, 22:37
fuck hee kiek die anavrin eens crea zijn :)

amon
26 oktober 2004, 23:23
jaja, maar volg die aarde draden van de elementen eens. die gaan naar de schakelaar. bij het neck element komt er op het pinnetje eronder weer een draadje naar de aarde uit.
terwijl als je hetzelfde volgt bij het brugelement, dan zit dat draadje ineens een stapje naar de zijkant en issie veranderd van kleur... (ik bedoel, de zwart (aarde in jouw tekening) vanaf het element wisselt op het schakelaartje ineens met de rode)

of is dit niet erg?

amon
27 oktober 2004, 10:34
goed... het geluid dat er met de schakeling van anavrin uit komt is 0,0

op een beetje ruis na...

Anavrin
27 oktober 2004, 11:13
jaja, maar volg die aarde draden van de elementen eens. die gaan naar de schakelaar. bij het neck element komt er op het pinnetje eronder weer een draadje naar de aarde uit.
terwijl als je hetzelfde volgt bij het brugelement, dan zit dat draadje ineens een stapje naar de zijkant en issie veranderd van kleur... (ik bedoel, de zwart (aarde in jouw tekening) vanaf het element wisselt op het schakelaartje ineens met de rode)

of is dit niet erg?
OK dan, die was me ontschoten. Die rode van de switch moet dus aan het rechterpooltje van volume 2, en de aarde (zwart) moet naar de pot (dus precies omwisselen.

Anavrin
27 oktober 2004, 11:14
Oh ja, als ie het dan nog niet doet, dan kun je het het beste ff bij zelfbouw vragen (met een link naar dit topic), want dan weet ik niet wat er fout is gegaan.

amon
27 oktober 2004, 12:02
ah, ik heb het al...
hij doet het nu gewoon.

nu even een ander vraagje (ik heb geen zin om er een nieuw topci over te openen) wat is eht verschil tussen een gesplitte humbucker of een in serie/parallel geschakelde hum?


(en dan bedoel ik vooral qua geluid het verschil)

ik heb nu in een andere gitaar 2 humbuckers en de benodigde switches/pushpullpotmeters om ze bijvoorbeeld allebei serie/parralel-schakelbaar te maken, of allebei te splitbaar, of combinatie, blabla, wat zouden jullie doen?

het gaat om een seymour duncan TB6J en een JBL

bert k
27 oktober 2004, 13:39
Gesplit is dat er maat 1 spoel werkt, het klinkt dan ook als een enkelspoels geluid. Serie en parallel zijn allebei variaties van een humbucker. Serie is iets meer output, maar qua klank scheelt het haast niet. Zou ik geen schakelaar aan verspillen. Split is wel nuttig, soms.

amon
27 oktober 2004, 16:27
ok, bedankt.
dan stop ik er wel een push/pull potmeter in en een schakelaarytje dat er al in zit. een serie/paralel in de brug en een split in de neck...