PDA

View Full Version : Wie kan mijn 2X12 cabinet re-wiren? (is al klaar, bedankt!)



ieme
25 oktober 2004, 19:19
Hallo,

Ik heb iemand nodig die even mijn 2X12 cabinet kan rewiren...

Alvast bedankt,
Ieme

ieme
25 oktober 2004, 19:44
hij moet van 2 16 ohm speakers serie 32ohm
naar 2 16 ohm speakers parrallel 8ohm

Wie kan dit?

Negative K3 fan
25 oktober 2004, 19:46
maar heb je een 32 ohm cab???

is trouwens wel te doen, nogmaals, waarom niet zelf, zoals ik al gezegd heb, voor speaker kabel moet je gewoon dikke draad hebben omdat hierbij weerstand wel uitmaakt en capaciteit iets minder, dus je zou er in principe gewoon een recycled netsnoer oid voor kunnen gebruiken. Maar als je toch een bogner hebt kun je het ook meteen met waar lijper audiofiel draad ofzo doen.

Arnie
25 oktober 2004, 19:47
Dat gaat me wel lukken. Ik denk alleen dat t wat makkelijker is als je iemand vindt die wat dichter bij je woont :)

ieme
25 oktober 2004, 19:51
ja zoek eigenlijk iemand uit t noorden van t land

Wormaap
25 oktober 2004, 20:01
Kun je toch ook wel zelf doen?

ieme
25 oktober 2004, 20:03
Kun je toch ook wel zelf doen?
soldeer niet graag aan mn eigen bogner cab...
laat t wel doen...

Jim Marshall
25 oktober 2004, 20:46
Moet wel lukken Ieme.

Thijssie
25 oktober 2004, 22:44
Kun je toch ook wel zelf doen?
soldeer niet graag aan mn eigen bogner cab...
laat t wel doen...

Kom op!

Dat is iets waar je met gezond verstand echt niets aan kunt verkloten, probeer desnoods eerst ff een dummy-verbinding te solderen.....

Jeroenvanhulsteijn
26 oktober 2004, 00:28
of met van die errm klemverbindingen of hoe dat dan ook mag heten.

en bij de audiofiel even wat Van de Hul kabel halen :)

Lacrymosa
26 oktober 2004, 12:11
ZOu ik ook wel voor je kunnen doen (heb tenslotte de zelfde opleiding als Arnie :wink: groeten van Hans!!! :roll: )

Maar je kan het idd ook makkelijk zelf doen

Maar ik zou wel ff een goed stuk draad halen, van echt de beste kwaliteit die je kan veroorloven
en ik zou het met zilver solderen als ik jou was

CheerS!!

ieme
26 oktober 2004, 16:01
zou je t bij een audiozaak kunnen laten doen die beetje hi-end audiospullen verkoopt?
VD HULL de aanrader voor vandaag?
Dat met zilver solderen is inderdaad een goeie, moet wel goed klinken vanzelfsprekend! :razz:

Wormaap
26 oktober 2004, 16:33
'T verschil tussen standaard 2.5mm^2 draad en v.d.Hul ga je dus écht niet horen ofzo :-?
Allez, als mensen zich er beter bij voelen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar al dat gefeest rond speakerkabels van 50 euri de meter mag wat mij betreft wel eens afgelopen zijn, en al HELEMAAL voor een stukje in'n 2x12 cab, zelfs al ZOU er verschil zitten in de geluidskwaliteit van de kabel, dan ga je dat pas na meters merken als de weerstand en inductie van de kabel daadwerkelijk een rol gaan spelen.
Mijn advies dus: Gebruik gewoon degelijk dik snoer (2.5mm^2 of meer) en je zult gelukkig zijn :)

Negative K3 fan
26 oktober 2004, 16:38
'T verschil tussen standaard 2.5mm^2 draad en v.d.Hul ga je dus écht niet horen ofzo :-?
Allez, als mensen zich er beter bij voelen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar al dat gefeest rond speakerkabels van 50 euri de meter mag wat mij betreft wel eens afgelopen zijn, en al HELEMAAL voor een stukje in'n 2x12 cab, zelfs al ZOU er verschil zitten in de geluidskwaliteit van de kabel, dan ga je dat pas na meters merken als de weerstand en inductie van de kabel daadwerkelijk een rol gaan spelen.
Mijn advies dus: Gebruik gewoon degelijk dik snoer (2.5mm^2 of meer) en je zult gelukkig zijn :)

precies!!!11

vooral bij gitaar is het niet van belang, bij hifi is het al wat overdreven (die lui leggen zandzakjes op hun speakerkabels??? :S

Jim Marshall
26 oktober 2004, 16:46
Ik wil hem wel voor je rewiren Ieme. Alleen al die fabels over draaddikte en zilversolderen vind ik wel wat onzinnig voor in een gitaarspeakerkast.
Gewoon 1,5 kwadraat en harskernsolderen of anders terminals erop.
Geloof me, het verschil hoor jij echt niet.

ieme
27 oktober 2004, 13:44
Mensen bedankt voor jullie reacties, het is al gebeurd! een kennis van me heeft t even gedaan!

Chiel
27 oktober 2004, 14:38
Verschil hoor je wel degelijk, maar (!!!!) alleen bij grotere afstanden. Geloof me. Ik heb een flinke Hifi set thuis staan en je hoort wel degelijk het verschil tussen elektriciteitssnoer en de Siltech kabel die er nu tussen hangt. Echter heb je bij Hifi te maken met een veeeeeeeeeeel groter frequentie bereik en betere connectoren tussen de geleidende delen. Als het allemaal echt zoveel uit zou maken, dan zouden de jack inputs van de meeste Cabs sowieso al funest voor de klank zijn geweest.

resumé, gewoon een stukje (getwist?) kabel van 1,5mm2 ertussen die oxide vrij is (stukkie halen bij de car hifi boer om de hoek), zilversoldeer gebruiken en een stukkie krimpkous om de uiteindjes. Wil je het helemaal perfect hebben, dan vervang je de jack input door banana inserts of Speakon.

Jirí
27 oktober 2004, 21:44
Waarschuwing !!!!!!!!

Pas donders goed op met wat voor zilver zoldeer je gebruikt!!!!!!

Er zijn types soldeer met zuur (flux) erin dat werkelijk je koper wegvreet, en dat niet alleen als er spetter op de conus van speaker beland is die ook weg. :stop:

Ik heb het wel gebruikt om rvs aansluitingen te solder en het werkt uitstekend maar als je die flux niet verwijderd, kankert alles weg.

Wormaap
27 oktober 2004, 22:19
@Chiel
Dat hele kabelverhaal en de bijbehorende discussie heb ik helemaal geen zin in momenteel, maar ook bij hifi boeit't m.i. geen ene moer of je nu _fatsoendelijk_ 2.5mm^2 snoer gebruikt of peperdure kabels. De verschillen die mensen zeggen te horen zijn niet te meten (vreemd, veel gezeur in de audio wereld gaat om onhoorbaar kleine, maar MEETBARE verschillen, het gedoe rond kabels gaat rond volgens sommigen gigantisch goed hoorbare, maar ONmeetbare verschillen) en bij een blinde test vallen regelmatig mensen door de mand (leuk hoor, zeggen dat je't snoer verwisselt, en't stiekem niet doen 'nu zit er v.d. Hul aan' 'oe, het klinkt meteen veel opener, transparanter, organischer' terwijl er nog steeds een willekeurig snoer aanzit)

Misschien dat de begrippen psychoakoustiek en placebo-effect je iets zeggen ;)

Thijssie
28 oktober 2004, 00:54
Misschien dat de begrippen psychoakoustiek en placebo-effect je iets zeggen ;)

Als je er lekkerder door speelt, maakt het niet uit wat voor "plaatje" een ander er op plakt :D

Wormaap
28 oktober 2004, 02:01
Misschien dat de begrippen psychoakoustiek en placebo-effect je iets zeggen ;)

Als je er lekkerder door speelt, maakt het niet uit wat voor "plaatje" een ander er op plakt :D
Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn, als iemand een beter geluid dénkt te krijgen door'n ander snoer, en daardoor meer geniet van z'n geluid, dan is't doel indirect toch bereikt :)