PDA

View Full Version : Welk merk electro-akoestische gitaar?



Denise
25 oktober 2004, 17:45
Hallo alemaal,

ik speel nu ruim 4 jaar klassiek gitaar, nu wil ik eigenlijk binnenkort een westerngitaar met element kopen. Ik heb de zoekfunctie al een beetje uitgespit, en ik merkte dat veel mensen de Crafter, Cort, en Seagull een goed merk vinden. Ik vind het belangrijk dat de gitaar zowel akoestisch als versterkt goed klinkt. Mijn budget is ongeveer 400-450 euro. Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!
Denise

Buzz
26 oktober 2004, 09:13
Ga dan voor Seagull!
Qua uiterlijk de minst mooie van allemaal, vind ik.
Qua klank veruit de beste!

Baker
29 oktober 2004, 14:56
Ik zou voor de yamaha CPX5 gaan. Wacht ff even knippen en plakken uit een ander topic:

"Ik heb hem ook net gekocht, na lang lang zoeken. Ik wilde perse niet meer dan 450 euri kwijt. Is me uiteindelijk gelukt. Ik heb ook een takamine getest, maar die was 100 euro duurder, en speelde minder lekker en klonk minder mooi. (vind ik) Bij feedback hangen de cpx jes voor 465 Euro. Met een simpele vraag of er nog iets afkon omdat ik "niks in te ruilen had" kreeg ik er toch 20 euro af! Voor 445 was ik dus de man.
Ik moet zeggen, hij bevalt prima. Hij speelt superlicht, hij klinkt goed. (genoeg) akoestisch, en versterkt is het ook ook allemaal dik in orde.
Ik weet ook wel dat het geen taylor of een martin is, en zo klinkt hij ook niet. Maar hey, ik heb maar voor erbij! Gewoon om wat te pingelen. Af en toe doen we ook een akoestische set met onze band. Hier wil ik hem ook voor gebruiken en hiervoor werkt het prima. De yamaha CPX is een leuke goedkope gitaar waar je ook nog wat aan hebt"

ik hoop dat je hier wat mee kunt. ik zou de cpx5 in ieder geval proberen. :cool:

CGCGCE
29 oktober 2004, 15:57
Seagull ! (of Simon & Patrick = zelfde fabricant)
Voor de klank, en de bespeelbaarheid.

bert k
29 oktober 2004, 16:11
Ik vind het verhaaltje over de Yamaha niet echt heel positief. Meer in de trand van 'Het is wel een aardig ding voor erbij.'
Ik denk dat de genoemde merken elkaar niet veel ontlopen en dat je echt wel een fijne gitaar binnen je budget vindt
Let ook opde volgende zaken:
1) Massief bovenblad. Is mooier van klank dan een triplex(gelamineerd) bovenblad. Dat zou wel binnen het bereik moeten zijn.
2) De maat van de gitaar. De meeste Westerns die je ziet zijn Dreadnaughts, die zijn groter dan een klassieke gitaar, met van die vierkante schouders. Ze hebben een vrij hoog volume, met de nadruk op de bassen, en worden veel voor slaggitaar gebruikt.
Maatje kleiner zie je onder de naam Grand Concert og type OM of OOO, ze zijn wat kleiner, maatje klassieke gitaar, en zijn meer voor fingerpicking. klinken wat helderder.

Daniël_san
29 oktober 2004, 16:59
Hallo alemaal,

ik speel nu ruim 4 jaar klassiek gitaar, nu wil ik eigenlijk binnenkort een westerngitaar met element kopen. Ik heb de zoekfunctie al een beetje uitgespit, en ik merkte dat veel mensen de Crafter, Cort, en Seagull een goed merk vinden. Ik vind het belangrijk dat de gitaar zowel akoestisch als versterkt goed klinkt. Mijn budget is ongeveer 400-450 euro. Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!
Denise

Als je nog effe doorspaart kan je een dean sweetwood kopen. Die zijn debiel goedkoop, maar zijn voledig massief! Ik weet alleen niet zeker of ze versterkt zijn :oops: :-?

Baker
29 oktober 2004, 21:51
Ik vind het verhaaltje over de Yamaha niet echt heel positief. Meer in de trand van 'Het is wel een aardig ding voor erbij.'
Ik denk dat de genoemde merken elkaar niet veel ontlopen en dat je echt wel een fijne gitaar binnen je budget vindt
Let ook opde volgende zaken:
1) Massief bovenblad. Is mooier van klank dan een triplex(gelamineerd) bovenblad. Dat zou wel binnen het bereik moeten zijn.
2) De maat van de gitaar. De meeste Westerns die je ziet zijn Dreadnaughts, die zijn groter dan een klassieke gitaar, met van die vierkante schouders. Ze hebben een vrij hoog volume, met de nadruk op de bassen, en worden veel voor slaggitaar gebruikt.
Maatje kleiner zie je onder de naam Grand Concert og type OM of OOO, ze zijn wat kleiner, maatje klassieke gitaar, en zijn meer voor fingerpicking. klinken wat helderder.

sorry dat het zo overkwam, want zo had ik het niet bedoeld hoor!
Ik ben juist erg tevreden over het ding, en ik kan hem iedereen aanbevelen.

Ik vind de cpx5 juist beter dan de onder andere de takamine die ik uitvoerig getest heb. Terwijl die 100 euro duurder was.

Over dat massieve bovenblad, je hebt op zich gelijk. Alleen een massief bovenblad is geen must. De standaard cpx5 heeft namelijk GEEN massief bovenblad, terwijl ie toch supergoed klinkt. De cpx5-s (ofzo) heeft het wel, maar die is dan ook weer duurder.

@denise:
Nog even een dooddoener: ga gewoon zelf uitvoerig testen.
neem de tijd, vergelijk meerdere gitaren, het liefst verspreid over meerdere dagen, en maak dan een keuze! Voor 450 Euro moet je inderdaad een hele leuke gitaar kunnen scoren.

Denise
13 november 2004, 17:04
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb in een gitaarwinkel een aantal gitaren bespeeld en het is uiteindelijk toch een Crafter geworden, een Crafter GAE8. Heel mooi! Hij speelt lekker en heeft een mooi geluid, ook versterkt. Ben weer helemaal blij :-D

Buzz
13 november 2004, 17:14
Gefeliciteerd!
Mooie aankoop!

Kasper
13 november 2004, 17:45
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb in een gitaarwinkel een aantal gitaren bespeeld en het is uiteindelijk toch een Crafter geworden, een Crafter GAE8. Heel mooi! Hij speelt lekker en heeft een mooi geluid, ook versterkt. Ben weer helemaal blij :-D

Zoals iemand anders het zou zeggen: gefeliciflapstaart!
Hoeveel euries heb je moeten afgeven?

Denise
14 november 2004, 18:49
400 euro geloof ik