PDA

View Full Version : ohmage - verschil?



Thom TK
25 oktober 2004, 17:25
test

Thom TK
25 oktober 2004, 17:25
Ik heb dus een Kittie hawk 4*12 V30...en hij is 8 ohm.
Maakt dat veel uit voor de sound? Want ik zie toch vaak dat kasten van 16 ohm gewilder zijn (of 12 ohm...iets meer dan 8 iig).
Met andere woorden: is 8 ohm slechter?

BartL
25 oktober 2004, 18:43
Onze geluids-man, tevens DJ, zei dat hoe LAGER het ohmage van de speaker, hoe mooier het geluid zou zijn. Ik weet echter niet of dit altijd opgaat.

SiNiSTRaL
25 oktober 2004, 18:44
ligt eraan wat je versterker is, is je versterker 16 ohm en je sluit m aan op een 8 ohm cab dan gebruikt ie maar de helft van de trafo (gister van sas gehoord omdat ik ook een 4x12 ga kopen :D ) enzovoorts
dus volgens sommigen (zie : sas) klinkt een cabinet met hetzelfde ohmage als je amp t beste

BartL
25 oktober 2004, 18:58
Cabinet & amp moeten sowieso matchen voor zover ik weet.

andy
25 oktober 2004, 18:59
Onze geluids-man, tevens DJ, zei dat hoe LAGER het ohmage van de speaker, hoe mooier het geluid zou zijn. Ik weet echter niet of dit altijd opgaat.

Heel toevallig heb ik het hier met mijn versterker reperateur, tevens bouwer over gehad. Die zegt weer dat het niks uitmaakt.

SiNiSTRaL
25 oktober 2004, 19:03
ik heb op de meeting met een 16 ohm kitty hawk top over een 8 ohm (verotte) parker kast gespeeld, je amp moet wel ook een 8 ohm uitgang hebben dan....

BartL
25 oktober 2004, 19:03
Pfff...gelukkig zegt niet iedereen wat anders :-(

andy
25 oktober 2004, 19:10
ik heb op de meeting met een 16 ohm kitty hawk top over een 8 ohm (verotte) parker kast gespeeld, je amp moet wel ook een 8 ohm uitgang hebben dan....

WTF. :evil:

O nee, je amp gaat naar de kloten dan, niet je cab, ghehehehehe. Het is trouwens een verotte Park, geen Parker.

ijff
25 oktober 2004, 19:13
Volgens mij kan je een buizenversteker behoorlijk slopen door er een kast met verkeerd ohmage aan te hangen.... sterker nog: ik had mijn ohm-switch een keer op op 8 staan, terwijl ik er 2 kasten aan had hangen (2x8 parallel = 4 ohm)... en ik kon er na een kwartiertje spelen bijna een eitje op bakken, hij kreeg ook last van volume-drops.

ieme
25 oktober 2004, 19:14
hoeft niet te matchen, zolang de amp maar niet hoger ohmage heeft dan de cabs, ik speel op 16 ohm top op een 32!! ohm cab (2 16 ohm greenbacks parrallel

SiNiSTRaL
25 oktober 2004, 19:19
idd, mijn amp is 16 ohm, maar heeft ook 8 en 4 utigangen, dus moet je ff kijken of je ook toevallig niet zoiets hebt :)

Punkrockerke
25 oktober 2004, 19:45
Ja maar geeft een 16Ohm uitgang in een 16Ohm ingang een beter/slechter/gelijke geluidskwaliteit als de 4Ohm uitgang in de 4Ohm ingang?
En de 2 8Ohm uitgangen in de 2 8Ohm ingangen (Marshall cab, stereo geswitched)?
Enfin, ik zal het anders morgen eens testen op een deftig volume.

Thom TK
25 oktober 2004, 22:27
Oke...heeft een Engl powerball en een Savage (een van die twee koop ik binnenkort namelijk) een 8 ohm uitgang???

andy
25 oktober 2004, 22:35
Ja. Powerball weet ik zeker, Savage ga ik van uit. :wink:

Josdevos
25 oktober 2004, 22:47
Savage heeft ook 8 ohm. Alle engl 4x12s zijn namelijk 8 ohm dus is beetje standaard bij Engl.

Franc
25 oktober 2004, 22:53
hoeft niet te matchen, zolang de amp maar niet hoger ohmage heeft dan de cabs, ik speel op 16 ohm top op een 32!! ohm cab (2 16 ohm greenbacks parrallel

Da's 8, geen 32...

urezna
26 oktober 2004, 16:34
zolang je amp de impedantie (ohmage) van je spreakers aankan, gaat het goed.
qua geluid zou het niet veel moeten doen denk ik, hoewel ik het ook niet uitsluit dat er enige invloed is, maar je hebt wel de meest efficiente signaaloverdracht wanneer de uitgangsimpedantie van de amp en je speakers overeenkomen... en dat zou moeten betekenen dat het signaal minder hard zou moeten zijn wanneer de impedanties niet overeenkomen.

P
28 oktober 2004, 10:57
Dus als ik mijn originele speaker (16 ohm) laat zitten en de andere output is ook 16 ohm, maar ik sluit daar een 8 ohm cab op aan. Dan gaatie toch over de zeik?

PeeVee
29 oktober 2004, 09:30
Onze geluids-man, tevens DJ, zei dat hoe LAGER het ohmage van de speaker, hoe mooier het geluid zou zijn. Ik weet echter niet of dit altijd opgaat.

Heel toevallig heb ik het hier met mijn versterker reperateur, tevens bouwer over gehad. Die zegt weer dat het niks uitmaakt.

Klopt, het maakt ook niets uit

Negative K3 fan
29 oktober 2004, 11:17
volgens mij zou het ook niet veel uitmaken, maar de impedantie van een speaker hangt natuurlijk wel samen met de bouw ervan, de spoel erin, daarom denk ik dat een 8 ohm speaker toch wel anders zal klinken dan dezelfde speaker maar dan als 16 ohm variant...

Thom TK
29 oktober 2004, 13:34
volgens mij zou het ook niet veel uitmaken, maar de impedantie van een speaker hangt natuurlijk wel samen met de bouw ervan, de spoel erin, daarom denk ik dat een 8 ohm speaker toch wel anders zal klinken dan dezelfde speaker maar dan als 16 ohm variant...

...jah dat dacht ik ook...en vooral omdat in een meeting-topic stond dat 8 ohm kasten nogal schenen te trillen op hoge volumes. Maar dat kan ik ook verkeerd geintepreteerd hebben hoor.