PDA

View Full Version : lengte kabels; hoe belangrijk?



Pazuzu
25 oktober 2004, 16:54
Hallo,

De zoekfunctie leverde niet echt wat op, dus dan maar een nieuw topic.
Ik heb net een nieuwe kabel in elkaar geknutseld, een vrij lange, zo'n negen meter. Echter toen ik 'm vergeleek met een (goedkope) kortere kabel merkte ik dat de nieuwe veel meer laag/ minder hoog doorgaf. De nieuwe is wel een stuk dikker, en van het merk proel. (volgens mij ook beter) Nou vroeg ik mij het volgende af;

geven 'betere' kabels meer laag door, of

geven kortere kables meer hoog door?

En bij wat voor lengte ga je echt signaalverlies merken. Ik zou deze namelijk van m'n rack naar m'n wah laten lopen, en van daar een kabel naar m'n gitaar. Dan zit ik bijna op 15 meter kabel, hoe significant is dit?

Alvast bedankt voor de info.

charlie45
25 oktober 2004, 17:50
heel significant. 15 meter is erg lang hoor.

twee tips:
- maak alle signaalkabels zo kort mogelijk
- installeer een buffer, deze zorgt ervoor dat er minder signaalverlies optreedt tussen gitaar en versterker. een goeie buffer is die van axxes electronics. je kunt ook een goeroe vinden die het in je wah pedaal kan inbouwen.
kijk eens op www.tubefreak.com, daar zit zo'n goeroe.

je kunt ook actieve electronica in je gitaar stoppen, geeft een iets andere sound, maar wel veel minder signaalverlies.

het scheelt ook nog om een ander soort kabel te gebruiken, george l kabels geven wat meer hoog dan andere.

Pazuzu
25 oktober 2004, 18:21
enig idee wat zo'n buffer ongeveer kost, en zijn die makkelijk te vinden? Of is het technisch niet zo ingewikkeld en kan ik het zelf ook bouwen?

vinni
26 oktober 2004, 00:42
Maar inderdaad...
Goede kabels (vaak duur dus) zijn beter voor je geluid...met name over lange afstanden. En over dit onderwerp zijn al meerdere topics verschenen. Heb zelf Planet Waves kabel...Als ik de mede forummers moet geloven een meer dan redelijke kabel.


Groet,
Vinni

Phyrexian
26 oktober 2004, 09:50
Heb zelf Planet Waves kabel...Als ik de mede forummers moet geloven een meer dan redelijke kabel.

+1

Ik gebruik ook planet waves. Ze zijn goed; en zeker gezien de levenslange garantie hun prijs wel waard. In live-omgevingen hoor ik niet zo snel de betere sound van deze kabels, maar in de studio valt het wel op dat ze zuiverder klinken. In de zomer (bij de opname van onze nieuwe cd) heb'k een AB test gedaan tussen een 6m Planet Waves (goldplated) en een 6m Klotz kabel gedaan en er zat veel verschil op. Planet Waves was zo goed als noiseless, die Klotz daarentegen.

LordRiffenstein
26 oktober 2004, 15:17
DAMN, ik had een hele post inclu beeldjes ingeklopt en WEG :evil: BLOODY forum.

Anyway, veel gebruikte buffer is de Axess BS-2, kost 135 dollar + shipping uit Canada en taksen, btw... http://www.axess-electronics.com/

Ik zelf gebruik een Masotti buffer, komt uit Italie en klinkt ZEER goed. Kost 120euros verstuurd. http://www.masottiamp.it http://www.lordriffenstein.com/Masotti.htm

http://www.lordriffenstein.com/Masotti/blackbox-front.jpg

Alain
26 oktober 2004, 15:54
Is er ergens een bepaalde lengte van kabel of zo vanaf wanneer je een buffer best gebruikt?
Of is het gewoon testen of hij iets verbetert?

Tubefreak
29 oktober 2004, 21:39
Kabels, afstand en signaalverlies hebben allemaal met elkaar te maken. Het geen je als eerste zult merken bij langere kabels is dat je sound wat doffer wordt. Dit heeft met de capaciteit van een kabel te maken, dit wordt gemeten in pF per meter (pF/m) en soms in feet (pF/feet). Deze cijfers geven een indicatie over het signaal verlies, hoe hoger het getal, des te meer hoog je zult verliezen. Aangezien dit gemeten is per afstand (meter of feet) heeft lengte van de kabel dus direct invloed op het verlies in hoog.

De meeste kabels hebben een capaciteit ergens tussen de 90 en 130 pF/m, wat niet al te best is. Betere kabels hebben waardes tussen de 60 en 90 pF/m en de echte goede zitten daar weer onder (30-60 pF/m). Zo heeft een goede kabel van 3 met 40 pF/m net zoveel verlies in het hoog als een slechte kabel van 1 meter met een capaciteit van 120 pF/m. Bij verlies van hoog gaat het dus om de combinatie van pF/m en het aantal meter kabel dat je gebruikt.

Verkooppraatjes van fabrikanten is leuk, maar wat je echt wilt weten is wat de capaciteit is. Monster is een mooi voorbeeld, die zitten ergens rond de 80 geloof ik (moet ik ff opzoeken), terwijl er kabels Van Den Hul rond de 30-40 zitten en Tasker doet het bijvoorbeeld ook helemaal niet gek.

Maar na al dit geouwehoer kom ik nog met een lichtpuntje wat ook al eerder is vermeld: bufferen. De bovengenoemde invloeden op je geluid zijn voornamelijk van toepassing op het signaal van een gitaar zonder er iets tussen (pedaaltjes enzo). Dit signaal is hoog ohmig, zo rond de 1 mega Ohm. Daardoor is het zo gevoelig voor de capaciteit.

Electronische circuits hebben vaak een veel lager ohmige output, ergens tussen de 50 Ohm en 10 kilo Ohm. Daardoor hebben ze veel minder last van de capaciteit. Om te voorkomen dat je last hebt van signaalverlies is het dus handig om ergens een buffer tussen je gitaar en je versterker te hebben. Zit er al een non-true-bypass pedaaltje in je signaal, dan hoef je je weinig zorgen te maken. Zit er niets tussen je gitaar en versterker, of alleen een true-bypass-pedaaltje dan is het verstandig om dit op te gaan lossen.

Hiervoor kun je een los buffer pedaaltje kopen, zoals hierboven een aantal zijn vernoemd. Je kunt er zelf ook een bouwen, op mijn site vind je een super simpel schema voor een effectieve buffer. Ik gebruik deze al jaren en met erg veel succes. Heb tussen mijn gitaar en rack zo'n 20 meter kabel zitten en nergens last van. Ik heb de buffer in een jack gemaakt die in mijn gitaar gaat, dus ongeacht welke gitaar ik gebruik, ik heb altijd een gebufferd signaal. Er zijn 1001 buffer ontwerpen en het hangt van je smaak en kennis af welke je kunt/wilt maken of kopen. Kijk ook eens op generalguitargadgets.com en diystomboxes.com voor hoe je dit zelf kunt maken.

Succes,
Maarten

ps mocht je vragen hebben, dan kun je me altijd mailen op
mvh @ antisocial.com

Pazuzu
1 november 2004, 14:04
He Maarten, bedankt voor de info, zeer nuttig.

Ik vond het al zo mooi dat op veel kabels met koeienletters "Low Capacitance" staat, maar de precieze waarde wordt nergens vermeld.

Maar volgens jouw verhaal moet ik dus vooral zorgen dat de kabel van m'n gitaar naar m'n wah zo kort en goed mogelijk is, en dat de kabel vanaf m'n wah naar m'n rack van minder belang is, omdat de wah het signaal naar laagohmig transformeert. Dit is goed om te weten.

Mocht dit niet voldoende resultaten opleveren, dan ga ik zeker eens kijken naar jouw sechema's voor een buffer. Want zelf knutselen is natuurlijk veel leuker, leerzamer en goedkoper dan een kant en klaar product kopen.

Bedankt!

Tubefreak
1 november 2004, 21:28
Dat klopt. Je loopt nu alleen tegen een ander probleem aan. Wahs hebben een slecht ontworpen circuit, waardoor jouw signaal wordt gesplit tussen droge output en een signaal wat altijd naar het circuit van de wah gaat.

Het is zéér verstandig om er een buffertje voor te zetten (kun je ook inbouwen in veel gevallen). Of om de wah true-bypass te maken en er alsnog een buffer voor/achter/in zetten. Lastig allemaal hè.

Was je maar zanger :D

Maarten