PDA

View Full Version : Het Squier Multiplex Fabeltje... Een topic over Hout



tbros2000
25 oktober 2004, 15:36
Hallo Allemaal,

Laatst zat ik hier wat topics over Squier Strats door te bladeren. Meerdere malen werd gezegd dat Squier Strats van multiplex zijn en geen echt hout. Ik heb dit gecheckt op Squierguitars.com en kwam tot de volgende bevindingen:

Squier Bullet Strat: Laminated Hardwood Body (multiplex inderdaad)
Squier Affinity Strat: Alder Body (Elzen, ECHT hout dus)
Squier Standard Strat: Agathis Body (geen idee wat voor hout dit is, maar het is geen multiplex in elk geval)

Dus allereerst wil ik het fabeltje dat Squiers van multiplex zijn gemaakt uit de weghelpen, alleen de aller goedkoopste, Bullet, is van multiplex.

Maar dat is niet echt de reden waarom ik dit topic heb geopend... ik wil graag weten wat Agathis voor hout is en of het beter is dan Elzen. Alle andere imitatie strats van Aria, Silvertone, London City zijn ook allemaal van Elzen namelijk, en als Agathis beter is wordt die standard Strat wel interessant.

Dus dit is eigenlijk een beetje een topic over hout... wat gaat het langste mee, wat geeft te beste klank, enz.

Share your thoughts

Wormaap
25 oktober 2004, 15:37
Agathis is volgens mij een vorm van multiplex.

THW
25 oktober 2004, 15:50
Agathis is volgens mij een vorm van multiplex.
Het is al het goed is een goedkoper soort mahonie

MazeMouse
25 oktober 2004, 15:52
Agathis is volgens mij een vorm van multiplex.

Atibt:
agathis

Andere namen:
1. agathis, East-Indian kauri, Borneo kauri, Sarawak kauri, tolong (Brunei), Agathis (Duitsland), almaciga (Filipijnen), damar putih, damar, damara (Indonesië), Malayan kauri, damar minyak (Malaysia), menghilan (Sabah), bindang (Sarawak)2. Fiji kauri, dakua makadre (Fiji), kaori (Nieuwcaledonië), koe kaori, na-tsoïa (Nieuwe Hebriden)3. Nieuwzeeland kauri, kauri pine, kaori (Nieuwzeeland)4. Queensland kauri, Queensland kauri (pine), South Queensland kauri, North Queensland kauri (Australië).

Het is een naaldboom vooral gebruikt meubels van te maken :) (als vervanging van kersen)

Het is dus wel degelijk een vorm van 'massief' hout in een gitaar :)

Wormaap
25 oktober 2004, 15:56
Ah, ok dan, dan ben ik verkeerd voorgelicht :)

tbros2000
25 oktober 2004, 15:59
nee precies dat Agathis is geen multiplex, want anders zou er laminated achter moeten staan

Bluesbreaker
25 oktober 2004, 16:02
er is wel agathis multiplex dacht ik toch? Volgens mij zag ik dat laatst bij de gamma liggen toen ik aan het kijken was naar materiaal voor een pedalboard.

Wormaap
25 oktober 2004, 16:02
er is wel agathis multiplex dacht ik toch? Volgens mij zag ik dat laatst bij de gamma liggen toen ik aan het kijken was naar materiaal voor een pedalboard.
Ah, dan zat ik er toch maar half naast :razz:

MazeMouse
25 oktober 2004, 16:05
er is wel agathis multiplex dacht ik toch? Volgens mij zag ik dat laatst bij de gamma liggen toen ik aan het kijken was naar materiaal voor een pedalboard.

Toepassingen:
Interieurinrichting als meubelen, betimmeringen, beeldhouw-, snij- en draaiwerk. Verder als verpakkingsmateriaal, verpakkingstriplex en in de scheepsbouw. Kauri wordt in Frankrijk en België in de meubelindustrie wel als vervanger voor kersen gebruikt.

Klopt dus ook maar half :)
(verpakkingstriplex)

(en inderdaad, als dat in gitaren wordt gebruikt moet er 'laminated' achter staan :))

Swan
25 oktober 2004, 16:26
dit kwam er onder de laklaag van mn squier vandaan
http://members.lycos.nl/zenovdb/squier.jpg

guvnor
25 oktober 2004, 16:30
Ik heb mijn Bullet ook kaalgeschuurd en die bleek uit 2 stukken Basswood te bestaand. Ook hier geen multiplex dus...
Is er wel één uit '86 uit Korea. Ik weet niet hoe de huidige modellen gemaakt worden.

Javaca
25 oktober 2004, 22:19
http://botany.cs.tamu.edu/FLORA/schoepke/agath.jpg

Een agathis

Het is trouwens een conifeer

Mitch
25 oktober 2004, 22:30
Nou, de Indonesische Squier Tele Custom Affinity die ik een jaar of twee terug had stond op de Fender/Squier site geadverteerd met elzen en die tropische conifeer als mogelijke leveranciers van het hout. Op Harmony Central roemden velen de toon van het hout van deze budgetgitaren.

En wat denk je dat er onder de lak zat: MDF. Hoezo fabeltje ? Het is gewoon realiteit. Het is niet goed als er te generaliserend wordt gedaan over Squiers, als zouden ze allemaal van multiplex of MDF zijn, maar geloof ook zeker niet alles wat er op de site staat. Want dat klopt dus niet altijd.

Javaca
25 oktober 2004, 22:34
De enige oplossing om er achter te komen is het doorzagen van verschillende gitaren.

Ik denk dat je vooral zal schrikken van Stagg

Franc
25 oktober 2004, 23:02
MDF is zo slecht nog niet, het is in ieder geval gelijkmatiger dan een hardhout.
Knoesten zul je er niet in vinden, dus dat kan het geluid niet slecht beinvloeden.

\
Ik geloof dat Ibanez er ook eens mee heeft geexperimenteerd.
Noemde het geloof ik surfcast oid en maakte er allerlei klankholtes in...

Morpheus
25 oktober 2004, 23:53
MDF is zo slecht nog niet, het is in ieder geval gelijkmatiger dan een hardhout.
Knoesten zul je er niet in vinden, dus dat kan het geluid niet slecht beinvloeden.

\
Ik geloof dat Ibanez er ook eens mee heeft geexperimenteerd.
Noemde het geloof ik surfcast oid en maakte er allerlei klankholtes in...

maar ik denk, dat dat gelijkmatige juist het geluid heel.....klinisch maakt..niet zo dynamisch als hardhout....

Morpheus
25 oktober 2004, 23:54
MDF is zo slecht nog niet, het is in ieder geval gelijkmatiger dan een hardhout.
Knoesten zul je er niet in vinden, dus dat kan het geluid niet slecht beinvloeden.

\
Ik geloof dat Ibanez er ook eens mee heeft geexperimenteerd.
Noemde het geloof ik surfcast oid en maakte er allerlei klankholtes in...

maar ik denk, dat dat gelijkmatige juist het geluid heel.....klinisch maakt..niet zo dynamisch als hardhout....

Wormaap
26 oktober 2004, 00:04
Het probleem met MDF is dat't vrijwel niet resoneert.

Franc
26 oktober 2004, 07:21
Toch denk ik dat je dan nog beter een gitaar van MDF kunt hebben dan van multiplex.
Als het goedkoop moet zijn.
Multiplex is heel onregelmatig. Dikke laagjes, dunne laagjes, lucht (

Dirk_Hendrik
26 oktober 2004, 11:35
nee precies dat Agathis is geen multiplex, want anders zou er laminated achter moeten staan

Tbros, Dat dat er niet achter staat is geen garantie dat het dus geen multiplex is. Het feit dat in mijn posts nooit onderteken met ing. Dirk_Hendrik betekent niet dat ik die titel niet heb. Text hoeft niet altijd compleet te zijn.....

bert k
26 oktober 2004, 15:31
Bovendien zijn vele fabrikanten niet bang voor een leugentje. Ik kende Aghatis ook alleen maar als multiplex. Zo leer je nog eens wat...

Squier4ever
28 oktober 2004, 14:07
Mijn Squier is wel van hout gemaakt, geen multiplex, elzen volgens mij

episua
28 oktober 2004, 17:03
Dit is mijn Richwood Stratocaster
Volgens de website is het Alder, ik denk het ook.

http://www.geocities.com/willemroode/dscf0001mega.jpg

Dirk_Hendrik
28 oktober 2004, 17:45
Is meteen ook de eerste keer dat ik een mooie Richwood zie...

MazeMouse
28 oktober 2004, 18:00
Is meteen ook de eerste keer dat ik een mooie Richwood zie...
Ik heb inmiddels al meer mooie richwoods gezien.
(die stingray basgitaar kopieën die ze maken die doen echt niet onder voor de OLP varianten. Tenminste, degenen die ik in mijn handen heb gehad :))

Franc
28 oktober 2004, 18:01
Is meteen ook de eerste keer dat ik een mooie Richwood zie...

Dan heb je vast mijn topic over mijn Richwood Les Paul gemist...

Javaca
28 oktober 2004, 18:23
MDF dempt volgens mij het geluid.

Scheur maar eens een klein stukje door. Het is net papier.

Mitch
28 oktober 2004, 19:06
Ik wil wel vertellen hoe die MDF Tele klonk: kaler dan een normale Tele :D
humbuckertje bij de hals klonk wollig uiteraard, maar dat kan ook aan de hb zelf liggen natuurlijk. Ik heb er toen voor de aardigheid een Quarterpounder bij de brug in gedaan (felle single coil) en dat scheurde als een tiet. Totaal karakterloos, maar scheuren !

Het grootste probleem is dat het inderdaad niet resoneert. Die opmerking over knoesten en egaal hout was erg leuk, maar dat slaat natuurlijk als kut op dirk. No offence, Dirk-H :D

Waarom reageert de topicstarter niet meer ? Geschrokken :???:

Dirk_Hendrik
28 oktober 2004, 21:09
Is meteen ook de eerste keer dat ik een mooie Richwood zie...

Dan heb je vast mijn topic over mijn Richwood Les Paul gemist...

No offence. maar een mooie Les Paul ken ik persoonlijk niet. Te zwaar, te log en te basic.

Svenson
29 oktober 2004, 11:57
Tss, dit is pas een mooie gitaar :D Een Sven Custom, is er maar 1 van op de wereld (misschien maar goed ook :p)

http://www.xs4all.nl/~ampmail/forum/svengitaar.jpg

http://217.120.167.227/website1/sven/bodyachter.JPG

Spirit of Strings
29 oktober 2004, 17:21
De enige oplossing om er achter te komen is het doorzagen van verschillende gitaren.

Ik denk dat je vooral zal schrikken van Stagg

- Zullen we dit fabeltje ook meteen uit de wereld helpen? Stagg solid body gitaren worden gemaakt van solid alder.

- Kunnen we ook een keertje ophouden met die Staggs alleen maar de grond in te boren? Bouw zelf maar eens een betere Les Paul uit onderdelen voor 159 euro!?!?!?

Maar iets anders: multiplex is fantastisch materiaal. Het fraaie zit 'm in het feit, dat de lagen haaks op elkaar worden geplakt, waardoor de spanningen van het hout elkaar compenseren. Als het goed is, is multiplex ook heel massief. Maar natuurlijk heb je ook onder multiplex kwaliteitsverschillen. Er wordt momenteel vaak lyrisch gedaan over japanse kopieën uit de jaren '70, maar juist daartussen vind je veel exemplaren van multiplex. Soms goed, soms slecht multiplex. Als er echter sprake is van lucht en losse stukjes in het hout, heb je het meer over wat men vroeger meubelplaat noemde en dat hoort inderdaad niet in een gitaar thuis, maar volgens mij is er echt geen fabrikant meer, die dat soort rotzooi nog gebruikt. Daarvoor is de concurrentie in het goedkope segment te moordend geworden.

FLechdrop
29 oktober 2004, 18:34
Mijn squier affinity mist een paar plekjes lak en wat er onder zit lijkt opmerkelijk veel op echt (elzen) hout.