PDA

View Full Version : asymmetrisch neckprofiel



guvnor
25 oktober 2004, 11:36
Ik ben er net achter waarom ik zo'n moeite heb met het vinden van een gitaar die zo lekker aanvoelt als mijn Squier Bullet (MIK '86). Het profiel van de neck is asymmetrisch... De ronding van de neck is wat ronder aan de ene kant en vlakker aan de andere. Noem het een scheve C of zoiets... Ook is de neck wat dikker dan normaal.

Ik heb ook een Squier Strat uit diezelfde periode maar die heeft een een "gewone" vintage style neck met een regular C shape. Voelt toch compleet anders... Bij de Bullet valt m'n hand er "natuurlijker" omheen en lijkt het spelen minder moeite te kosten.

Zijn er meer gitaren die zo'n neckprofiel hebben? Ik zoek namelijk een gitaar (Strat model) om die Bullet te vervangen. De body van die Bullet is niet helemaal mijn smaak...

Lacrymosa
25 oktober 2004, 11:44
Je kan de hals wel laten nabouwen (moet goed hout) door een goeie bouwer

Is wel prijzig.....maar ik denk niet dat je op een andere manier aan zon hals kan komen

CheerS!!

fred dons
25 oktober 2004, 12:07
warmoth verkoopt nekken met een asymetrish profiel (EVH + SRV profiel) en ook Erik van de Haar maakt nekken met een asymetrish profiel (is goedkoper dan warmoth)

guvnor
25 oktober 2004, 12:22
Komen dit soort halzen dan niet vaker voor als standaard op een bepaalde gitaar? Het gitaartje waar de mijne op zit is nou niet echt een bijzondere gitaar (geloof ik...).

fred dons
25 oktober 2004, 12:27
op productie gitaren is het vaak per ongeluk, omdat de neck schuren met grotendeels met de hand gebeurt kan het gebeuren dat het profiel verschuift.

gitaren die datwel standaard hebben zijn de Fender Stevie Ray Vaughn en de Peavey Wolfgang (amerikaanse versie)

jorrit
25 oktober 2004, 12:49
de gitaar van steve lukater heeft t ook...

guvnor
25 oktober 2004, 12:49
Per ongeluk..?? Wel een heel mooi consequent doorgevoerd foutje dan. :D De neck is supersmooth, geen enkel foutje in de afwerking en een perfect fretboard. Ook de frets liggen er perfect in...

Zou het kunnen zijn dat dit eigenlijk een duurdere neck is ? Er zit namelijk wel een noest (heet dat zo...ik weet het niet meer) vlak bij de hiel. Dat lijkt me voor een duurdere gitaar een reden tot afkeur, maar voor een frikkin'Bullet die ik in '86 voor fl 495,- kocht zou ie nog wel kunnen...

Mitch
25 oktober 2004, 13:19
Als je 'm echt wil vervangen kun je beter alleen de body + hardware vervangen, ben je goedkoper uit dan de hals na te laten bouwen.
Asymmetrisch profiel zit in mnindere mate ook op de nieuwe Godins, die al eens geprobeerd ?

marc_o
25 oktober 2004, 13:24
Ik heb het op 3 van mijn gitaren.
Te weten de originele Musicman Van Halen. en omdat die neckshape erg beviel heb ik het op mijn 2 Zwier tele's ook laten doen. Bevalt me prima, volgende zal het ook hebben (als ik er ooit weer eentje laat bouwen).

guvnor
25 oktober 2004, 13:55
Als je 'm echt wil vervangen kun je beter alleen de body + hardware vervangen, ben je goedkoper uit dan de hals na te laten bouwen.
Asymmetrisch profiel zit in mnindere mate ook op de nieuwe Godins, die al eens geprobeerd ?

Helaas moet ik alles met een erg beperkt budget doen, dus de Godins liggen al gauw buiten mijn bereik.
De mooiste oplossing zou ook een andere body zijn. De meeste hardware zou overgezet kunnen worden...ECHTER...
De Bullets hebben een neckpocket van een Telecaster... De hals van mijn Bullet kan dus niet op een Strat body. :(

Shaggy
25 oktober 2004, 14:06
Komen dit soort halzen dan niet vaker voor als standaard op een bepaalde gitaar? Het gitaartje waar de mijne op zit is nou niet echt een bijzondere gitaar (geloof ik...).

op een tobias hebben zo ook zo'n hals, ik weet niet of dat hetzelfde is wat jij bedoeld maar bij de hoge tonen is de neck dunner en en bij de topkam is ie veel dikker

guvnor
25 oktober 2004, 14:24
Komen dit soort halzen dan niet vaker voor als standaard op een bepaalde gitaar? Het gitaartje waar de mijne op zit is nou niet echt een bijzondere gitaar (geloof ik...).

op een tobias hebben zo ook zo'n hals, ik weet niet of dat hetzelfde is wat jij bedoeld maar bij de hoge tonen is de neck dunner en en bij de topkam is ie veel dikker

Is inderdaad niet wat ik bedoel... Ik heb nu op Warmoth gevonden wat ik bedoel

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=back_shape

Het gaat om het plaatje van de Custom Neck Back Shapes. De neck op mijn Bullet lijkt sterk op die van SRV...
Als ik dus een neck zou willen hebben voor een Strat body zou ie neerkomen op $165-175. Zou ik de nek behouden en een body bestellen van een Strat met Tele neckpocket kom ik iets daarboven uit...
Prijzen zijn wel excl invoerrechten enz...

Ik voel een hoofdpijn opkomen :-(

fred dons
25 oktober 2004, 14:50
je kunt ook aan Erik van de Haar vragen om zo'n nek met een tele hiel
voor je te maken, bespaar je in ieder geval je vervoerskosten en invoerrechten
je kunt Erik je originele nek geven hem vragen het profiel te kopieren

guvnor
25 oktober 2004, 15:15
je kunt ook aan Erik van de Haar vragen om zo'n nek met een tele hiel
voor je te maken, bespaar je in ieder geval je vervoerskosten en invoerrechten
je kunt Erik je originele nek geven hem vragen het profiel te kopieren

Ik denk dat ik eens ga vragen wat een Strat body met tele neckpocket kost. Hoeft geen high end swamp ash backrouted blabla dure body te zijn. Gewoon een simpele Stratkast...

marc_o
25 oktober 2004, 16:19
Ik denk dat je het kosten/batenplaatje niet al te scheef moet trekken.
Vraag jezelf de volgende dingen eens af:

Hoe graag wil je het?
Wat kost het
Is die Squier het waard?

Voor een hals los betaal je bijna zoveel als voor je Squier.
Het moet wel nut hebben natuurlijk.