PDA

View Full Version : zelf hals stellen



P.A.C.17
26 mei 2002, 17:45
de hals van m'n gitaar staat iets te recht en nou vraag ik me af of het een goed idee is om dit zelf af te stellen of dat ik hem beter bij m'n dealer kan laten doen. Volgens mij is het wel zelf te doen en welke kant moet ik dan de pen op draaien als ik hem iets krommer/holler wil zetten?

emielow
26 mei 2002, 18:58
ik speel bas, en heb deze vraag ook gesteld op dit forum, maar dan onder basgitaren. onder de titel "hals afstellen" dus kijk daar, daar staan wel goeie tips!

Moonchild
26 mei 2002, 19:07
ik zal het nog wel een keertje zeggen. truss rod vaster=rechtere hals, losser=meer bow in de hals

rechtsom draaien is vaster
linksom draaien is losser

goed idee om niet teveel in 1 keer draan te draaien, en minimaal een uur het hout laten zetten.
een slag per uur, als je daar onder blijft is wel goed

moretel
26 mei 2002, 23:17
Genoeg informatie te vinden, ikzelf put uit informatie uit eerder gepubliceerde artikels in gitaar bladen. In het gitaarboek van Ralph Denver wordt er ook over gesproken.

Het afstellen is niet moeilijk maar vergt wel wat geduld en voorzichtigheid.
Afstellen behelst de bocht (curve van de hals) en het octaafzuiver maken en de snaarhoogte van de hals.
Een voelermaatje en stemapparaat en imbusbout en schroevendraaier zijn de benodigde gereedschappen. Scheelt een hoop centen als je het zelf aanleert. Altijd voorzichtig beginnen, niets forceren, zonodig op een oude gitaar oefenen.

P.A.C.17
27 mei 2002, 16:28
Bedankt!
Ik ga het denk eerst op m'n ouwe gitaar uitproberen

BossToneS
27 mei 2002, 16:45
Hoi, als Ik jouw was zou ik hem gewoon door een vakman laten afstellen, kost maar een paar tientjes en je weet zeker dat hij dan goed wordt afgesteld.(of het moet een oud hobbybarrel zijn)
Zelfs de meeste pro's doen dat, dus.....

moretel
28 mei 2002, 08:43
Pro's hebben het geld maar niet de tijd.
Vakmensen hebben het geleerd en dat kan iedereen.

Een gitaar bouwen is vakwerk maar afstellen is in weze niet moeilijk.
En iedereen heeft zijn wensen de een wil een hoge actie en de ander een lage.
Maar ja je hebt ook mensen die een lekke band bij de fietsenmaker laten plakken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-05-28 08:45 ]</font>