PDA

View Full Version : Op zoek naar die extra "CRUNCH"



THW
24 oktober 2004, 10:55
Ok, ik heb een Marshall JCM 200 TSL 602, en ik ben er erg tevreden mee
alleen mis ik soms een extra crunch, scheur hoe je het ook wilt noemen
Moet ik dan maar gewoon met me instellingen klooien of weet iemand een geod effect wat ik er voor kan gebruiken

Alvast bedankt

jeroen rommens
24 oktober 2004, 11:04
Er bestaat een grunge effect van digitech (kost E50 bij feedback)
Maar misschien lukt het ook wel met je versterker .

Mr.Bluesbreaker
24 oktober 2004, 11:14
Wat bedoel je precies wat je mist, je hebt toch 2 scheurkanalen die ontieglijk veel gain leveren? Gewoon kanaal 2 instellen met medium gain, en 3 met een over the top gain voor solo's of erg heftig werk. Of zoek je nog iets anders?

THW
24 oktober 2004, 11:44
Wat bedoel je precies wat je mist, je hebt toch 2 scheurkanalen die ontieglijk veel gain leveren? Gewoon kanaal 2 instellen met medium gain, en 3 met een over the top gain voor solo's of erg heftig werk. Of zoek je nog iets anders?
Nou het is een beetje moeilijk uit te leggen maar ik zou een soort van Na scheur
Ik denk dat ik maar moet gaan klooien met men instellingen.....

AART
24 oktober 2004, 11:53
clipje waar het in voorkomt?

THW
24 oktober 2004, 12:09
clipje waar het in voorkomt?
hmmm, die heb ik niet, maar je hoort het wel veel bij de oude Iron Maiden als ze live spelen.
het is zeg maar een soort galm van de overdrive zonder dat het als galm klinkt
een soort van overdrive galm zonder de galm
Heel moeilijk uit te leggen...... :roll:

H.Manback
24 oktober 2004, 14:04
Ja, zo te zien is het inderdaad niet iets waar je makkelijk je vinger op kan leggen.

Klinkt misschien stom, maar zou het een reverb kunnen zijn of een hele korte delay (aangezien je over galm begint)?

DREAMMACHINE
24 oktober 2004, 14:17
dacht ik ook, beetje delay doet wonderen!!!!...
heb ook een tsl601 combo gehad en daarbij had ik bijna continu een delay aanstaan, boss dd3 en af en toe beetje chorus deed ook leuke dingen. De versterker zelf heeft uit ervaring echt voldoende gain, dus met een overdrive etc. doe je niet zo heel veel extra's.

Daniël_san
24 oktober 2004, 14:19
Ik denk wel dat ik weet wat je voor geluid bedoelt. En ik denk dat het met een heel klein beetje delay wel goed klinkt. Anders zou ik het echt niet weten.........

THW
24 oktober 2004, 14:20
Ja, zo te zien is het inderdaad niet iets waar je makkelijk je vinger op kan leggen.

Klinkt misschien stom, maar zou het een reverb kunnen zijn of een hele korte delay (aangezien je over galm begint)?
nee dat heb ik al geprobeerd dat was het niet
Je kan het ook op de live versie van Domino horen (van KISS)
Ik zet het anders wel op me freewebs

THW
24 oktober 2004, 14:28
http://www.freewebs.com/thajan/dominosm.mp3
zo dus ongeveer
Ik hoor nu dat mijn uitleg dus helemaal nergens op sloeg...... :oops:

edit: ff in adresbalk plakken dan doet ie het

eljee
24 oktober 2004, 16:14
Wat je kunt proberen is een booster.
Ikzelf heb een TSL head. en gebruik een Booster. Op de overdrive kanalen krijgt je geluid meer body en sustain. Maar voor crunch moet je de gain van de clean kanaal opdraaien. Dan krijg je een geweldig crunch. Door deze op het randje van crunch te zetten haal je de als je de booster inschakelt er helemaal uit.

Ikzelf gebruik een H.B.E. Germania. Dit is een treblebooster, want ik vinds het overdrive geluid van de TSL veel te donker. De treblebooster compenseert dit. Op het clean kanaal kan het geheel misschien een beetje treblie klinken. Alternatief is de MXR 133 micro amp. Deze is transparant en veranderd de klankkleur van je amp niet.
Voordeel van boosters is dat je alles uit je buizen haalt. Daarom heb je natuurlijk ook een buizen bak.

Voor een transistor pedaal zweer ik bij de Proco RAT

THW
24 oktober 2004, 16:20
Wat je kunt proberen is een booster.
Ikzelf heb een TSL head. en gebruik een Booster. Op de overdrive kanalen krijgt je geluid meer body en sustain. Maar voor crunch moet je de gain van de clean kanaal opdraaien. Dan krijg je een geweldig crunch. Door deze op het randje van crunch te zetten haal je de als je de booster inschakelt er helemaal uit.

Ikzelf gebruik een H.B.E. Germania. Dit is een treblebooster, want ik vinds het overdrive geluid van de TSL veel te donker. De treblebooster compenseert dit. Op het clean kanaal kan het geheel misschien een beetje treblie klinken. Alternatief is de MXR 133 micro amp. Deze is transparant en veranderd de klankkleur van je amp niet.
Voordeel van boosters is dat je alles uit je buizen haalt. Daarom heb je natuurlijk ook een buizen bak.

Voor een transistor pedaal zweer ik bij de Proco RAT
Ok ik zal het proberen :)

DREAMMACHINE
24 oktober 2004, 16:36
..als ik zo die audiofile hoor, kan een beetje subtiele chorus ook wel aardig wat doen

THW
24 oktober 2004, 20:33
..als ik zo die audiofile hoor, kan een beetje subtiele chorus ook wel aardig wat doen
welke raad je aan?

DREAMMACHINE
24 oktober 2004, 21:22
hehe....dat is heeeel smaak afhankelijk, maar als ik zo een beetje naar je stijl kijk kun je makkelijk bvb een boss ch1 proberen, 2ehands makkelijk en goedkoop aan te komen, 30 euro moet lukken.

zjanke
24 oktober 2004, 22:21
Ik heb ook een TSL602, met een Boss DC2 ervoor (analoge chorus) en wat delay haal ik dit zowel uit mijn crunch als mijn leadkanaal.

Ik speel dan wel met een Godin LG met Tetrads (passieve humbuckers met behoorlijk wat output), met de start (single coils) van onze andere gitarist klonk het allemaal wat "iel"

dejohan
25 oktober 2004, 15:17
clipje waar het in voorkomt?
hmmm, die heb ik niet, maar je hoort het wel veel bij de oude Iron Maiden als ze live spelen.
het is zeg maar een soort galm van de overdrive zonder dat het als galm klinkt
een soort van overdrive galm zonder de galm
Heel moeilijk uit te leggen...... :roll:

Bedoel je geen sustain?

Speeddemon
25 oktober 2004, 17:28
hehe....dat is heeeel smaak afhankelijk, maar als ik zo een beetje naar je stijl kijk kun je makkelijk bvb een boss ch1 proberen, 2ehands makkelijk en goedkoop aan te komen, 30 euro moet lukken.
da's wel HEEL optimistisch. :o
Reken eerder op 40-45 euro.
En in mijn ervaring helpt een CH-1 je distortion sound juist om zeep (zeker als je mono speelt).

Probeer dan tenminste een CE-2. 2e hands 50-60 euro.

Maar stereo spelen, en een subtiele delay gebruiken, DAT maakt je sound pas breed.

Voor een voorbeeld; luister naar het intro van
Stryper-Rocking The World.

Lomp zware brede distortion... Ja, Deathgay-dier Martijn zal 'm vast niet zo lomp vinden als Anal Lick Dolphin Cunt-whatever... Ik vind 'm wel lomp. :razz:

DREAMMACHINE
25 oktober 2004, 19:20
.. :-D idd.. .30 is idd positief, maar dat wat ik er 2 jaar terug voor betaalde, tegenwoordig niet echt meer op gelet wat ze doen....

ch1 was meer mijn tip omdat je er 2ehands erg makkelijk aan kan komen en toch vrij scherp is wat misschien meer in de stijl blijft van wat verlangt wordt tov de ce2 ( correct me if I am wrong!)...
:lol:
maarja...
het beste advies is volgens mij in dit geval gewoon wat je zelf denk dat goed klinkt ! ( cliche....) .. dus probeer wat met wat je hier te horen hebt gekregen en veel suc6 ... laat aub wel even weten wat het uiteindelijk geworden is.

THW
25 oktober 2004, 20:47
Ok zal ik doen, voorlopig zit het er even niet in om naar de winkel wat uit te proberen (ja de winkel, alleen maar om uit te proberen, bij Dirk Witte hebben ze die effecten zo makkelijk opgesteld om te proberen)
Kan nog wel een tijdje duren maar als het gelukt is horen jullie het.