PDA

View Full Version : Meeting evaluatie: Engl Powerball



Negative K3 fan
24 oktober 2004, 01:08
Tja, de engl powerball, een van mijn minst favoriete amps vandaag. Ik had er al niet echt een goede verhouding mee, maar vandaag werd het (opnieuw) bevestigd.

op zich moet je niet klagen, een 4 kanaals amp met zoveel features voor zo'n prijs, dat is gewoon geniaal, maar het moet toch ergens vandaag komen. De powerball is super strak, het laag is IDEAAL voor palm mutes en dat soort metal grappen, maar hejt geluid blijft absoluut niet overeind, als de powerball vrijwel voluit stond te blazen werd hij omver geblazen door alle andere amps en andere instrumenten, hij kwam er gewoon niet doorheen. Viel vooral op toen bleak, anders en ieme (dachtik) aan het spelen waren op het podium en patrick aan de zijkant, de powerball was in geen velden of wegen te bekennen terwijl de framus (van skabouter waar anders over speelde) door de mix heen sneedt als een mes door boter (positief dus). Draaien aan de knoppen (gain/mid/volume/treble) hielp allemaal niet.

Jammer, maar helaas.

Swan
24 oktober 2004, 01:20
lijkt me sterk

Negative K3 fan
24 oktober 2004, 01:22
ik denk dat meer mensen het kunnen beamen

Michael AE
24 oktober 2004, 01:31
Ja, ik ben het wel met je eens. Het is zeer zeker een superamp, maar het is gewoon niet mijn ding denk ik. Hij was mij net iets te snel qua attack. Het is natuurlijk moeilijk een higainer te maken die net zo'n respons op je spel heeft als de Guytron of Shiva, maar de Engl en zeker ook bijvoorbeeld de Diezel, hebben die respons minder dan bijvoorbeeld de Ubershall of Rectifier, IMO. Hij is daardoor wel een stuk strakker dan de uber/recto, en dat heeft in de metal ook zo zijn voordelen natuurlijk.

andy
24 oktober 2004, 01:48
Mmmm. Ik blijf het maar een vreemd verhaal vinden. Heeft misschien ook te maken met de manier van spelen. Ik heb de Powerball bij concerten regelmatig afgestaan aan bands die met 2 gitaren speelden. Geen klachten over gehad, dat ie niet door de mix kwam oid. Het klopt dat enkele andere amps een scherpere klank hadden en daardoor "harder" klonken. Misschien we TE hard. :wink:
Maar goed. Ik heb het hier wel vaker geroepen. De Powerball is niet zo"n veelzijdige amp als iedereen beweert. Het is gewoon een pure metalbak, die bespeeld moet worden met een gitaar met humbuckers met hoge output. Dan klinkt ie het lekkerst.
Volgende keer zal ik het beestje zelf met mn Jackson Soloist wel eens op zn staart trappen. :wink:

Trusten.

Negative K3 fan
24 oktober 2004, 01:51
ik probeer hem ook niet compleet te bashen, ik snap wat je erin ziet, hij is superstrak, heeft geweldige palm mutes en is voor een pure metalbak ontzettend veelzijdig en dat alles voor een scherpe prijs.

Michael AE
24 oktober 2004, 01:53
Jazeker, een enorme vette metalbak voor dat geld. Een superamp, maar ieder zijn smaak, toch? :wink:

andy
24 oktober 2004, 01:56
Ghehehe. Ik voel me ook niet aangevallen hoor. :wink:
De nadelen die jullie noemen herken ik ook wel. Als ik lekker wil rocken en de amp wil laten "meedansen" op mijn aanslag, dan speel ik liever op mn JCM 800 bijvoorbeeld.
Maar met onze rechtdoor metal is een Powerball wel erg lekker. :P

wietse
24 oktober 2004, 08:19
Volgende keer zal ik het beestje zelf met mn Jackson Soloist wel eens op zn staart trappen. :wink:

Trusten.

oei oordoppen mee de volgende keer , als jij hem op z'n staart trapt
:-D , kan me balk nog herinneren toen heb ik een paar dagen een ruis in m'n oren gehad.

gerrekat
24 oktober 2004, 11:10
Leuk flame topic heb je weer geopend....

Beetje jammer maar goed blijkbaar grijp je iedere gelegenheid aan om te zagen.

Voor mij blijft de PB de ultieme high gain amp...ik zeg al ik verkies hem met gemak boven een diezel.

AART
24 oktober 2004, 11:19
Leuk flame topic heb je weer geopend....

Beetje jammer maar goed blijkbaar grijp je iedere gelegenheid aan om te zagen.

Voor mij blijft de PB de ultieme high gain amp...ik zeg al ik verkies hem met gemak boven een diezel.

flame, der is nog geen scheldwoord gevallen, eigenlijk uniek met al deze mensen in een topic :D

Mitch
24 oktober 2004, 12:12
Dit is nou een mening :D
Flamen is wat je krijgt als mensen boos worden en gaan schelden als er kritiek op hun Engls wordt gegeven :wink:

Baco
24 oktober 2004, 12:49
Dit is nou een mening :D
Flamen is wat je krijgt als mensen boos worden en gaan schelden als er kritiek op hun Engls wordt gegeven :wink:

Toeval of niet, maar het is wel de eerste head waarvan hij een review zet...
Zou me er ook niet te veel van aantrekken, heb al veel andere meningen gehoord van hoe goed een Powerball door de mix komt. Zit hem soms in kleine details, volgende keer beter afstellen zou ik zeggen :wink:

gerrekat
24 oktober 2004, 12:50
Lennart heeft een historie van ENGLs afkraken vandaar.....

Og in ieder geval onder het mom van serieuze kritiek toch elke keer weer effe een zetje geven...

Swan
24 oktober 2004, 12:53
en dit commentaar is gewoon onzin...hoeveel bands zijn er wel niet met PBs....en deze klacht is op de talloze recensies op HC bijv ook nergens terug te vinden

andy
24 oktober 2004, 12:57
Volgende keer zal ik het beestje zelf met mn Jackson Soloist wel eens op zn staart trappen. :wink:

Trusten.

oei oordoppen mee de volgende keer , als jij hem op z'n staart trapt
:-D , kan me balk nog herinneren toen heb ik een paar dagen een ruis in m'n oren gehad.

Is dit geen afdoende reaktie???? :wink:

gerrekat
24 oktober 2004, 13:00
Tja ik heb ook een aantal zeer slechte soundclips gehoord van de PB (maar nog veel belabberdere van de DIEZELS en ook BOGNERS!) het valt en staat met hoe je een amp gebruikt en indraait.

Ik weet zeker dat ik hem heel anders indraai dan veel anderen, maar het is wel zo dat ie qua volume bijvoorbeeld een stuk achterblijft bij mijn MESA BOOGIE Mark III die gaat echt harder ondanks dat ze beiden 100 watt zouden moeten aankunnen.

Maar goed dat neemt niet weg dat de POWERBALL hard genoeg gaat voor elke mij indenkbare situatie, ik heb hem op het podium nooit harder dan 4 a 5 op de master en 5-7 kanaal volume...

Anders Destium
24 oktober 2004, 13:29
Ik lust wel een Powerball, en dat is gisteren weer bevestigd :lol:

Ik begreep de reactie van Neg K3 niet echt, volgens mij lag het eerder aan de gitaren en het volume dan aan de versterkers dat die Framus zo goed klonk (en het was niet eens de Framus zelf maar de Rolandbak van Ska die het geluid leverde) :D Het maakt ook wel een verschil of iets op een podium staat of dat iemand in een hoekje stilletjes aan het pielen is :wink:

Als ik andere huisvesting heb geregeld moet ik misschien toch maar eens kijken of ik er eentje op de kop kan tikken :)

ben???
24 oktober 2004, 13:51
Ik vond de Powerball echt goed klinken... dat laag was echt ongelooflijk :cool:. Dat van die volume vond ik eigenlijk nog wel meevallen... op gegeven moment stond Anders Destium met m'n Kelly over Ska z'n Framus te spelen met drum en bas erbij, en zat Sinis er naast mee te spelen op die Powerball... en die hoorde ik beter als de Framus!

Negative K3 fan
24 oktober 2004, 13:55
Dit is nou een mening :D
Flamen is wat je krijgt als mensen boos worden en gaan schelden als er kritiek op hun Engls wordt gegeven :wink:

Toeval of niet, maar het is wel de eerste head waarvan hij een review zet...

let toch eens op van wat je zegt en gerrekat je weet zelf echt wel beter, jij begint met flamen, verder ga ik er niet opin want jij v oelt je maar mooi aangevallen, gewoon een observatie van mijn (en ook van anderen hun) kiant.

Negative K3 fan
24 oktober 2004, 13:57
Ik vond de Powerball echt goed klinken... dat laag was echt ongelooflijk :cool:. Dat van die volume vond ik eigenlijk nog wel meevallen... op gegeven moment stond Anders Destium met m'n Kelly over Ska z'n Framus te spelen met drum en bas erbij, en zat Sinis er naast mee te spelen op die Powerball... en die hoorde ik beter als de Framus!

juist toen hoorde ik de powerball slechter.

maarja

ben???
24 oktober 2004, 13:58
en vond de powerball ook way better klniken dan de framus toen...

Mitch
24 oktober 2004, 14:01
Ik moet ook eigenlijk geen extra kolen op het vuur gooien, maar ik kon het niet laten :razz:
Het 'beter horen' van een amp is zeer, zeer lastig vast te stellen. Waar ga je staan, gebruik je eerst de twee te testen amps afzonderlijk en stel je ze op het gehoor gelijkwaardig af qua volume, laat je ze dan tegelijk spelen....pf.........lastig hoor. Persoonlijke ervaring in een bandsituatie zegt mij meer dan een multi-test.

Soul Grinder
24 oktober 2004, 14:21
Op de momenten dat ik bij die Powerball stond te kijken hoe het geluid was, had men de versterker volgens mij gewoon niet al te hard gezet. Dat wil niet zeggen dat ie niet harder KAN.
Ik vond het geluid overigens prima. Ik zal de volgende keer mijn eigen gitaar maar eens mee moeten nemen om te testen.
Die Bogner van Michael AE klonk overigens ook prima. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat me nou het beste bevalt, dus ik denk dat ik binnenkort maar eens naar Musik Produktiv ga om een zootje versterkers te proberen.

LordRiffenstein
24 oktober 2004, 14:59
Welke speakers zitten er in die Marshall cab waar de PB opstond?

http://home.planet.nl/~stee0036/gitaarnet/meeting/images/gitaarnet23_okt_2004_-012.jpg

Als het G12T75s zijn (een standard 1960 dus) verklaart dat erg veel.

AART
24 oktober 2004, 16:01
ik vind een powerball uberhaupt niks, maar dat heeft met smaak te maken, ik heb het wel, de engl bezitters niet :razz: :roll:

skabouter
24 oktober 2004, 16:22
ik was er eerst ook van overtuigt dat het mijn amp was, de Powerball. maar hij is mij toch te eenzijdig, zoals Andor zelf zegt. ondanks de 4 kanalen vind ik het best wel een one-trick pony. BRUTE METAL, maar verder niet zoveel. de crunch is ook ok, maar dan hebj e geen clean meer. de clean vind ik lelijk, maar dan heb je ook gelijk geen crunch meer over. eigenlijk gewoon alleen voor metal gebruiken.

viel me ook op dat ie (in de mega-jam) niet zo goed erdoor kwam, maar ik heb verder niet aan knopjes gezeten, mss stond ie gewoon niet goed afgesteld ofzo.

Thom TK
24 oktober 2004, 18:37
@ Lordriffenstein: idd...ik denk dat het vooral aan de speakers ligt...ik heb weinig ervaring met een PB, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat hij slecht door de mix komt.

een Savage is veelzijdiger, dan een PB toch?

skabouter
24 oktober 2004, 18:50
(en het was niet eens de Framus zelf maar de Rolandbak van Ska die het geluid leverde) :D

die roland stond nauwelijks aan. alleen voor wah, maar ik heb bijna niemand die wah horen gebruiken.

andy
24 oktober 2004, 21:03
Welke speakers zitten er in die Marshall cab waar de PB opstond?

http://home.planet.nl/~stee0036/gitaarnet/meeting/images/gitaarnet23_okt_2004_-012.jpg

Als het G12T75s zijn (een standard 1960 dus) verklaart dat erg veel.

Dat klopt.
Maar wat verklaart het veel???
Als ik de Powerball op beide cabs met de Greenbacks gezet had, klinkt ie nog lager en minder hard. Dat waren die oude afgeragde bakken waar het spul van Ieme op stond. :-D

BLOK182
24 oktober 2004, 21:11
Ik kan me idd voorstellen dat die PB qua akkoorden soms nogal eens lastig door de mix komt, heb ik zelf ook wel eens last van, met het vrij hoge basgeluid van onze bassist en de schreeuwerige/krasserige jcm900 van onze zanger, maar qua leads gaat mun powerball op kanaal 4 als een mes door boter 8-)

Anders Destium
24 oktober 2004, 21:25
(en het was niet eens de Framus zelf maar de Rolandbak van Ska die het geluid leverde) :D

die roland stond nauwelijks aan. alleen voor wah, maar ik heb bijna niemand die wah horen gebruiken.

Ok, dus ik stond eigenlijk voor niets de hele tijd met dat floorboard te switchen :lol:

LordRiffenstein
24 oktober 2004, 21:37
een Savage is veelzijdiger, dan een PB toch?

Jup

LordRiffenstein
24 oktober 2004, 21:39
Dat klopt.
Maar wat verklaart het veel???
Als ik de Powerball op beide cabs met de Greenbacks gezet had, klinkt ie nog lager en minder hard. Dat waren die oude afgeragde bakken waar het spul van Ieme op stond. :-D

G12T75s zijn van nature al scooped speakers, no mids dus en als je dan wat weinig mids in de amp draait verdwijnt hij. Zet er een versterker met een V30- of G12H30-speakers langs en hij is WEG.

Graanbacks zijn in principe niks voor heavy stuff maar het kan wel.

gerrekat
24 oktober 2004, 21:53
Toch prefereer ik G12T 75's t.o.v. V30's ik vind het wel meevallen met dat scooped...


Maar ik heb nooit problemen gehad door de mix te komen met de PB...ook niet met mijn SAVAGE 120 trouwens..zijn wereldklasse amps!

Mijn PB is onderdehand denk wel toe aan een setje nieuwe poweramp tubes na 3 jaar, ik merk dat hij wat aan dynamiek begint te verliezen, maar het si en blijft mijn #1.

Enige jammere is dat tegenwoordig iedereen er een schijnt te hebben....LOL

BLOK182
24 oktober 2004, 21:59
Ik ga zelf nog eens experimenteren met speakercabs, heb in winkels de PB op v30 cabs gecheckt, erg lekker, zelf door financiele beperkingen een standard casb gekocht, maar misschien dat ik er nog eens wat anders onder zet, die engl supersize met v30, of bogner kast ofzo...en dat iedereen er eentje heeft, yepz, dat is waar, ik ben zelf al druk aan het verzinnen hoe ik em kan customizen 8-)

Negative K3 fan
24 oktober 2004, 22:09
tja, ik heb tijdens het spelen van veel lui echt wel aan de knopjes zitten draaien...

maar misschien komt het idd door de g12t075s, ben ik ook niet zo heel weg van, al klinken ze opgenomen vaak juist wel lekker.

LordRiffenstein
24 oktober 2004, 22:23
tja, ik heb tijdens het spelen van veel lui echt wel aan de knopjes zitten draaien...

Oh, je hebt het dus allemaal zelf zitten verneuken :razz:

skabouter
25 oktober 2004, 00:34
(en het was niet eens de Framus zelf maar de Rolandbak van Ska die het geluid leverde) :D

die roland stond nauwelijks aan. alleen voor wah, maar ik heb bijna niemand die wah horen gebruiken.

Ok, dus ik stond eigenlijk voor niets de hele tijd met dat floorboard te switchen :lol:

ja, ik vroeg me al af waar je in godsnaam mee bezig was :D :D :D
die floorboard is een dummy :wink:





maar nee, ik gebruik er wel FX`s uit soms, maar er komen ook veel effecten uit de G-major natuurlijk, en die stond gewoon aan. die V-amp PRO stond btw niet aangesloten he, die is alleen voor homerecordingen, en had ik in mijn rack gedaan. maar die gebruik ik niet in mijn "dagelijkse" setup

andy
25 oktober 2004, 00:45
Ik merk wel dat enkele forumleden hele andere ervaringen hebben met de diverse speakerkasten, in combinatie met amps, dan ik.

skabouter
25 oktober 2004, 01:03
veel komt ook aan op smaak. sommige zeggen echt : dit is goed, en dit is slecht. onzin !!
wat zoek je in geluid ? wat vind jij mooi ? dáár gaat het om

Alain
25 oktober 2004, 09:45
Ik denk dat dat zootje onder de PB enorm veel te maken heeft met het enigszins niet erdoor komen van de PB. Ik speelde tot voor kort op 2 1960's, en ben wijselijk overgestapt op een bogner met V 30's. Veel meer laag, waardoor mijn basvan 8 naar 3 gaat, en mijn mids focussed van 4 naar 9. Resultaat: nog veel meer buik dan vroeger... en ik kom er nog altijd door. :lol: Maak dat je van die Marshall box af raakt.

Bij de repetities hoorden zelfs de zangeresjes, de drummer en de bassist het, verklaart al veel denk ik. :lol:

Marc Oblivian
25 oktober 2004, 11:07
het valt en staat met hoe je een amp gebruikt en indraait.

Maar goed dat neemt niet weg dat de POWERBALL hard genoeg gaat voor elke mij indenkbare situatie, ik heb hem op het podium nooit harder dan 4 a 5 op de master en 5-7 kanaal volume...

Klopt....heb hem meestal op 4 qua master en op 75% qua kanaal.
Krijg vaak zelfs klachten dat ik teveel overheers en hem liever iets zachter moet zetten..... 8-)
Geen enkel probleem om door de mix te komen dus....
Hij heeft natuurlijk errug veel gain, dat is waar hij met een heleboel andere amps verschilt.Mensen die er geen ervaring mee hebben en amps met minder gain gewend zijn, draaien er al snel teveel gain in (bij Marshall gaat bijv al snel de gain op 10...kun je bij de Powerball beter niet doen...heheh). dit gaat vaak ten koste van je geluid in de bandsituatie. Gain staat bij mij dan ook meestal niet hoger dan 40%
Oh....en nog wat...heeft iemand wel eens een boost pedaal op het cleankanaal gezet? Moet je maar eens proberen (wel oppassen voor je oren...reageert heel erg qua volume). Beetje draaien aan de instelling....op de neck pickup van mijn Heritage Les Paul en semi hollow Ibanez klinkt dit echt heel mooi en warm, zelfs bluesy geluidjes mogelijk :cool:
En het snijdt door de mix like a motherfucker (meerdere optredens opgenomen en ik ben prima te horen) :-D

MightyMike
25 oktober 2004, 12:07
In mijn ervaring is de PB één van die versterkers waarbij je het geluid geweldig kan verknoeien. Je moet de nuances van de verschillende knopjes een beetje doorhebben, wil je niet verzinken in ongedefinieerd gebas.

Net omdat de PB gericht is op high gain, mid scooped, bassy sounds zitten er een reeks functies in die het mogelijk maken wel door de mix te komen. Als je er veel presence indraait en je zet de focused mode aan, kom je er al een stuk beter door. Wanneer je veel bass en gain hebt, kun je best de bass boost functie uitzetten. En wees inderdaad héél spaarzaam met de gain. Ik merk ook dat je beter de channel volume iets hoger zet en de master wat lager, dan andersom...

Tenslotte nog dit : door de mix komen heeft vaker iets te maken met de cabinet en speakers dan met de amp zelf.

Michael AE
25 oktober 2004, 17:26
Tsja, door de mix komen is een weliswaar relevant argument om een versterker niet goed genoeg te vinden, maar je kunt hem altijd wel zo tweaken dat hij te horen is. De vraag is alleen of je de voicing nog wel mooi vindt. Ik denk dat de powerball gewoon niet de voicing heeft die Lennart mooi vindt, en ik denk niet dat het zo is dat hij niet weet hoe hij de powerball moet instellen.

Persoonlijk vond ik de voicing cool en ik kon hem ook genoeg mids meegeven om door de mix te komen zonder dat het me ging irriteren, maar ik vond dat hij niet lekker op mijn spel reageerde. Datzelfde probleem had ik met de Diezels, bijvoorbeeld. Ik had gedacht dat de Powerball iets organischer zou klinken, maar dat viel me een beetje tegen.

Tsja, het komt uiteindelijk allemaal op smaak neer. Ik denk alleen wel dat de meeste amps qua voicing wel redelijk gelijk te tweaken zijn, maar dat het vooral een kwestie is van hoe de amp op je spel reageert. Ik merkte bijvoorbeeld dat Ieme, die gewend is aan de Gay..euhm..Guytron(:P) zich beter kon vinden in mijn Single Recto dan mijn Ubershall, vooral, denk ik, omdat de Ubershall kompleet anders reageert op je spel dan de Guytron, terwijl de Single veel dichter in de buurt van de Guytron komt wat dat betreft.

ieme
25 oktober 2004, 17:33
Ik merkte bijvoorbeeld dat Ieme, die gewend is aan de Gay..euhm..Guytron(:P) zich beter kon vinden in mijn Single Recto dan mijn Ubershall, vooral, denk ik, omdat de Ubershall kompleet anders reageert op je spel dan de Guytron, terwijl de Single veel dichter in de buurt van de Guytron komt wat dat betreft.
goeie grap michael...
Die mesa klonk erg goed! de uberschall viel me tegen, ik dacht dat het juist andersom zou zijn omdat Haaksma een Guytron/ Uberschall combinatie gebruikte dacht ik dat die 2 bij elkaar gingen passen...
Maar die Single recto, das wel een gave sound...
Maar net als met alles, t is smaak, elementen, hout, halsdiktes, tremolo's
Dat is met amps precies t zelfde... gewoon checken wat bij je past, en een amp klinkt bij elke gitaar en ieder zn spel weer anders

Thats the way the cookie crumbles!

Negative K3 fan
25 oktober 2004, 17:35
tja, dat zal het wel zijn. Niet aan mij besteedt, maar is ook wel verwonderlijk als ik de super reverb en guytron favoriet vond, helemaal wat anders. ook denk ik dat die g12ts wel wat meegespeeld zouden kunnen hebben.

Negative K3 fan
25 oktober 2004, 17:35
tja, dat zal het wel zijn. Niet aan mij besteedt, maar is ook wel verwonderlijk als ik de super reverb en guytron favoriet vond, helemaal wat anders. ook denk ik dat die g12ts wel wat meegespeeld zouden kunnen hebben.

Thijssie
26 oktober 2004, 21:18
Ik weet zeker dat ik hem heel anders indraai dan veel anderen, maar het is wel zo dat ie qua volume bijvoorbeeld een stuk achterblijft bij mijn MESA BOOGIE Mark III die gaat echt harder ondanks dat ze beiden 100 watt zouden moeten aankunnen.


Komt dat niet doordat de Powerball veel "lager gevoiced" is dan de MKIII? Het kost veel meer vermogen om lage tonen te weer te geven, waardoor je, de meer "mid gevoicde" mesa, als veel harder klinkend ervaart.

Negative K3 fan
26 oktober 2004, 22:01
thijssie: dat is goed mogelijk, ook zou het goed kunnen dat de mark 3 andere eindbuizen heeft dan de powerball of een efficientere eind-trafo iig maakt het echt veel uit kwa toon enzo...