PDA

View Full Version : Feedback beheersen



Tupelo
23 oktober 2004, 23:58
Soms kan feedback (met een beetje hulp) gebruikt worden om b.v. cello achtige of e.o.a. hoge toon synthesizerachtige geluiden te maken. Zijn hier eigenlijk technieken voor? Ik ga nu even uit van een situatie zonder effecten, enkel gain & reverb. Snap dat het erg afhankelijk is van gear maar ik vraag me toch af of hier nog praktische tips of 'wetendingetjes' over zijn?

GuitarMaster
24 oktober 2004, 01:32
Versterker op redelijk hoog volume, en gewoon met je gitaar voor je speakers gaan staan, meer gain helpt ook wel. Ik gebruik er zelf altijd een compressor voor.

Orangensaft
27 oktober 2004, 15:29
De toonhoogte waarop je feedback krijgt c.q. kunt vasthouden hangt vooral af van de afstand tussen de gitaar en de versterker. Tijdens het spelen kun je daarom het beste wat naar voren en naar achteren bewegen met je gitaar. Dan merk je vanzelf wanneer hij lekker gaat rondzingen. Verder krijg je met je brugelement eerder feedback met hoge tonen en met je halselement eerder met lage tonen.

Hope this helps,

Orangensaft

D.A.V.E. member
3 november 2004, 15:35
Bij mij wil het dan ook nog wel eens helpen om op de toontoets (vingerlocatie) waar je de feedback op wilt krijgen, je vinger heen en weer te bewegen, of te wel de snaar moet blijven bewegen.
BB-king techniek, als je deze beweging goed beheerst hoef je niet eens dicht bij je versterker te staan voor oneindige sustain, zelf clean is de toon vast te houden.

D.A.V.E. member
3 november 2004, 15:35
Bij mij wil het dan ook nog wel eens helpen om op de toontoets (vingerlocatie) waar je de feedback op wilt krijgen, je vinger heen en weer te bewegen, of te wel de snaar moet blijven bewegen.
BB-king techniek, als je deze beweging goed beheerst hoef je niet eens dicht bij je versterker te staan voor oneindige sustain, zelf clean is de toon vast te houden.

D.A.V.E. member
3 november 2004, 15:36
Bij mij wil het dan ook nog wel eens helpen om op de toontoets (vingerlocatie) waar je de feedback op wilt krijgen, je vinger heen en weer te bewegen, of te wel de snaar moet blijven bewegen.
BB-king techniek, als je deze beweging goed beheerst hoef je niet eens dicht bij je versterker te staan voor oneindige sustain, zelf clean is de toon vast te houden.

dejohan
9 november 2004, 13:07
nog twee tips:
-speel met de volume knop van je gitaar EN de afstand tot je speaker om de hoeveelheid feedback te regelen
-of je body kloppen, of op met de vingers op de achterkant van je hals trommelen helpt om feedback op te roepen
-sommige noten geven sneller feedback dan andere, afhankelijk van pickup, toonregeling,... zoek ze op

iets duurdere tip:
-probeer eens een ebow

dejohan
11 november 2004, 12:21
Oh ja: een Wah pedaal kan héél handig zijn om je feedback te beheersen.