PDA

View Full Version : gitaar kopen in US -> waar opletten ?



Who
23 oktober 2004, 11:53
Hoi,

Ik zou volgende maand naar de US Californë SF gaan en graag een folk-gitaar kopen en meebrengen naar huis.
Wie heeft hier ervaring mee?

- is het een goed idee?
- kent iemand één leuke winkel rond SF?
- Wat zijn de transport en-of inport kosten?
- Wat voorzien voor in het vliegtuig?

thanks
stef

e_lukather
23 oktober 2004, 12:01
Ik geloof dat onderwerp wel vaker aan bod is geweest. Check de search ff.

http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php

deedee
20 februari 2005, 17:23
tip: ding af!

Mattia
21 februari 2005, 11:09
Voor het vliegtuig moet je eens met je luchtvaartmaatschappij praten. Ik ben er vrij zeker van dat de meesten je toelaten tot de kabine met gitaar. Op z'n minst moet je 'm laten gate-checken, en koop er dan wel een degelijke case bij.

In SF weet ik zelf geen muziekwinkels, maar ik zou maar richting newsgroups gaan, en de vraag in rec.music.makers.guitar.acoustic stellen (google groups gebruiken als je er nul verstand van hebt), daar hangen heel wat Amerikanen rond die je vraag beter kunnen beordelen. 13thfret.com is een ander forum waar je ongetwijfeld reacties vind; daar hangen fans van handgemaakte staalsnarige gitaren (en bouwers) rond, dus als die mensen niks weten, weet niemand 't.

Wat voor budget heb je? NoCal is zowat het walhalla van de hand-(en top-end fabrieks-) gemaakte staalsnarige akoestische gitaar. Collings, Taylor, Santa Cruz, Rick Turner, en talloze andere kleine maar bekende bouwers zijn daar actief. Het zenuwcentrum van deze tweede 'Golden Age' van de akoestische gitaar.

Een winkel die bij San Diego in de buurt zit, maar die misschien toch gewoon de moeite waard is, is Buffalo Borthers (google maar); een gigantisch assortiment aan gitaren, voor ieder wat wils, en kun je lekker eens kijken hoe zo'n Fox, Collings, Goodal, Bourgeois, Santa Cruz, of een van de handgebouwde, 'single luthier' gitaren die ze ook wel eens hebben klinken. Gryphon Stringed Instruments, de winkel van Repair Guru Frank Ford, is ook misschien de moeite waard, maar ik weet weer niet hoe dichtbij SF Palo Alto zit..

Transport, als je vliegt, moet je vragen aan je luchtvaartmaatscahppij, en kost alleen wat als je teveel hebt om mee te nemen (gewicht). Anders is er ergens een brief van de FAA die maatschappijen advisteert dat gitaren in de cabine moeten mogen, mits er plaats is. Dus gewoon door blijven hameren, maar de hardcase is een noodzakelijkheid! Je kan het ook laten verschepen; kost iets onder de 200 voor verzekerd verzenden met UPS en dergelijke, maar dat zou ik dan laten doen aan de winkel, omdat couriers nogal eens moeilijk doen als het niet precies goed verpakt is, en dan ook niet uitbetalen; Buffalo Bros heeft daar wel ervaring in, bijvoorbeeld.

Qua invoerkosten: als je het 'netjes' doet en declareert, betaal je er BTW over; dus 19% van het aankoopbedrag (bonnetje bewaren, dus!). Kan zijn dat er ook een verder percentage is aan invoerrechten, maar check dat even met de douane.

Mattia
21 februari 2005, 11:10
Oja, en afdingen!!

Het absolute maximum dat je moet gaan betalen voor een willekeurige gitaar (En vooral een fabrieksgitaar, cq Taylor, Collings, Santa Cruz, etc.) is 40% ONDER de Reccomended Retail Price. Da's zowat standaard.