PDA

View Full Version : Niet meer tapdansen



Thom TK
22 oktober 2004, 21:42
test

Thom TK
22 oktober 2004, 21:42
Ik wil niet voor een solo al die pedaaltjes staan intrappen om al die effecten aan te krijgen.
Ik werk gewoon met pedaaltjes hoor, dus niks geen 19".
Maar is er een manier om die pedaaltjes via een externe controller te besturen?
Erg veel verstand van randapparatuur heb ik niet, dus alle hulp is welkom!

Dirk_Hendrik
22 oktober 2004, 21:48
een externe oplossing kan wel maar is omslachtig en duur. Vertel darom eerst even wat je allemaal moet doen als je moet tapdansen.

Om een voorbeeld uit eigen situatie te geven, ik moet vaak omschakelen van scheurpedaal naar cleane chorus. m'n oplossing om twee keer te moeten trappen was om de twee pedalen in een 60 graden hoek naar elkaar te leggen. Daardoor kan ik ze beiden tegelijk intrappen maar is individueel ook goed te doen.

Baco
22 oktober 2004, 22:18
Hmm, prijsgewijs is een Carl Martin Combinator wel een leuke oplossing (prima stand-alone): http://www.carlmartin.com/product_combinator2.htm. Nu zijn er echter heel wat 19" mogelijkheden zoals de T-Rex Mac-1 (1000+ euro!), Voodoolab GCW Guitar Audio Switcher, ...

Jeroenvanhulsteijn
23 oktober 2004, 09:55
was Aad niet ergens een topic gestart met een prachtige oplossing??? een schakelstrip met dipswitches of iets dergelijks??

aad
23 oktober 2004, 18:25
was Aad niet ergens een topic gestart met een prachtige oplossing??? een schakelstrip met dipswitches of iets dergelijks??

Klopt. Ik ben nog even aan het denken over een paar zaken, die moeten theoretisch eerst opgelost worden en dan kan ik gaan testen in de praktijk.
Ik kom hier binnenkort wel wat uitgebreider op terug

Thom TK
24 oktober 2004, 18:42
Hmm, prijsgewijs is een Carl Martin Combinator wel een leuke oplossing (prima stand-alone): http://www.carlmartin.com/product_combinator2.htm. Nu zijn er echter heel wat 19" mogelijkheden zoals de T-Rex Mac-1 (1000+ euro!), Voodoolab GCW Guitar Audio Switcher, ...

En hoeveel kost die Voodoolab?

Baco
24 oktober 2004, 20:29
459 euro bij MP. Weet wel niet in hoeverre die programmeerbaar is...

Thom TK
24 oktober 2004, 23:02
459 euro bij MP. Weet wel niet in hoeverre die programmeerbaar is...

Das een dure oplossing dan...maar ik zal het eens overwegen.
Thangs iig!

BartL
24 oktober 2004, 23:29
Ik tapdans toch liever even door :-D

harrie-beton
25 oktober 2004, 09:55
je wilt losse pedalen, dat wordt het een ingewikkelde oplossing.

De multi effect bakken klinken best goed en die hebben het probleem niet.
Is dat niks voor jou?

hb

dejohan
25 oktober 2004, 10:50
Vraagje aan iedereen:
Kan je niet gewoon een AB of bypass box of hoe heet dat gebruiken? Ik ken niet veel van die dingen, maar het moet toch mogelijk zijn om te switchen tussen twee signalen: eentje dat rechtstreeks naar je amp gaat, en eentje dat eerst door pedaaltjes en dan naar amp gaat? Zo heb je als je op de rechtstreekse lijn speelt alle tijd om de juiste pedaaltjes aan te zetten voor de volgende solo.

Robbert
25 oktober 2004, 11:22
Dat is een AB box of looper. Kun je een paar pedalen in de A loop zetten en een paar in de B loop. Op die manier kun je A en B in of uitschakelen.

Thom TK
25 oktober 2004, 11:41
je wilt losse pedalen, dat wordt het een ingewikkelde oplossing.

De multi effect bakken klinken best goed en die hebben het probleem niet.
Is dat niks voor jou?

hb

Jah daar zeg je wat...ik kanuurlijk wel een G-major aanschaffen, maar ik werk verder niet met 19"....dat kan ik wel veranderen natuurlijk (dan flikker ik mijn pedalen gewoon weg en dan neem ik een rack).
Maarja das ook weer duur.
En een multi-effect bak als pedaal heb ik geen goede ervaringen mee.
Welke multi efeect pedalen zijn goed dan? ik heb het idee dat het allemaal slechte rotdingen zijn.

BramVersteeg
25 oktober 2004, 11:42
Ik gebruik zelf de Axess GRX-4. Dit is een midi-gestuurde looper (4 loops) waarmee ik losse pedaaltjes toe kan voegen aan m'n geluid. Maar je hebt echter wel een midi-controller nodig en je kunt niet meer dan 4 pedalen gebruiken (of je moet nog een looper kopen). Je hebt die mac looper van T-Rex maar die is.......1000?? euri. Lijkt me een meesterlijk ding maar dan heb je nog steeds een controller nodig en goedkoop is het ook niet. Hoeveel pedaaltjes gebruik je eigenlijk? Misschien kun je bijvoorbeeld alleen je chorus, reverb, delay en phaser (ik noem maar wat) in een looper gooien. Dan kun je boosters, dist. enz. nog gewoon los bedienen.
Grz. Bram

jpb
25 oktober 2004, 11:45
Of met een loop-box of A/B-box je signaal splitsen en via pedalen in verschillende kanalen steken (b.v. norm. en vibr. bij fenders). Zo kun je van tevoren de juiste pedalen intrappen en met de loop/AB-box wissel je gemakkelijk.

Thom TK
25 oktober 2004, 11:45
Ik gebruik zelf de Axess GRX-4. Dit is een midi-gestuurde looper (4 loops) waarmee ik losse pedaaltjes toe kan voegen aan m'n geluid. Maar je hebt echter wel een midi-controller nodig en je kunt niet meer dan 4 pedalen gebruiken (of je moet nog een looper kopen). Je hebt die mac looper van T-Rex maar die is.......1000?? euri. Lijkt me een meesterlijk ding maar dan heb je nog steeds een controller nodig en goedkoop is het ook niet. Hoeveel pedaaltjes gebruik je eigenlijk? Misschien kun je bijvoorbeeld alleen je chorus, reverb, delay en phaser (ik noem maar wat) in een looper gooien. Dan kun je boosters, dist. enz. nog gewoon los bedienen.
Grz. Bram

Met die Axess heb je dus een aantal effecten onder controle via een aparte controller?
Ik gebruik erg weinig effecten, vooral de Equalizer, reverb en de delay.
Hoeveel kost dat?

@ jpb: das ook een goede oplossing! Dat zal ik eens nader onderzoeken.

dejohan
25 oktober 2004, 12:03
maar ik werk verder niet met 19"....dat kan ik wel veranderen natuurlijk (dan flikker ik mijn pedalen gewoon weg en dan neem ik een rack)

Je mag gratis mijn vuilbak gebruiken om je pedalen in weg te flikkeren, ik kom hem wel brengen en afhalen. :D

Thom TK
25 oktober 2004, 12:09
maar ik werk verder niet met 19"....dat kan ik wel veranderen natuurlijk (dan flikker ik mijn pedalen gewoon weg en dan neem ik een rack)

Je mag gratis mijn vuilbak gebruiken om je pedalen in weg te flikkeren, ik kom hem wel brengen en afhalen. :D

:roll:

dejohan
25 oktober 2004, 13:13
Ach ja, ik vergeet altijd dat metalgitaristen geen humor hebben. Anders zouden ze constant met zichzelf staan lachen.

Thom TK
25 oktober 2004, 17:29
Ach ja, ik vergeet altijd dat metalgitaristen geen humor hebben. Anders zouden ze constant met zichzelf staan lachen.

Hoezo? Ik zeg toch niet dat ik het niet waardeer :???:

BramVersteeg
25 oktober 2004, 17:41
De GRX-4 is een klein zwart kastje met 4 loops. Deze staan, als ze niet zia midi opgeroepen worden, altijd uit. Je signaal gaat dus niet door de pedalen heen. Zodra je via een midi-controller 1 of meerdere loops oproept (elke willekeurige combinatie) gaat je signaal door de betreffende loops heen. Ik heb zelf een plankje met wat FX op m'n amp liggen en op de grond de midi-controller.
Op www.axess-electronics.com kun je er meer over vinden. Ook hebben ze een erg kleine midi-controller. Het bedrijf(je) kan ik je van harte aanraden. Super service en veel verstand van zaken voor een relatief lage prijs.

Thom TK
25 oktober 2004, 17:50
De GRX-4 is een klein zwart kastje met 4 loops. Deze staan, als ze niet zia midi opgeroepen worden, altijd uit. Je signaal gaat dus niet door de pedalen heen. Zodra je via een midi-controller 1 of meerdere loops oproept (elke willekeurige combinatie) gaat je signaal door de betreffende loops heen. Ik heb zelf een plankje met wat FX op m'n amp liggen en op de grond de midi-controller.
Op www.axess-electronics.com kun je er meer over vinden. Ook hebben ze een erg kleine midi-controller. Het bedrijf(je) kan ik je van harte aanraden. Super service en veel verstand van zaken voor een relatief lage prijs.

Oke, dank je wel bram!
Ik denk dat ik heb gevonden wat ik zocht :)

BramVersteeg
25 oktober 2004, 22:33
:satisfie: You're welcome.

Thom TK
25 oktober 2004, 22:47
Heey, ik zag op www.bossarea.com (thanks to speeddemon) de Boss PSM-5.
Die werkt in principe toch hetzelfde als de GRX-4, maar dan via de fx loop van de amp toch?
Hier is mijn vraag: als ik dat ding uit heb staan, dus zonder dat ik de aangekoppelde effecten heb geactiveerd, kan ik die andere effecten dan ook aanzetten?
Als dit kan, dan kan ik dus de effecten in combinatie gebruiken met 1 druk op de knop, én afzonderlijk.
De LS-2 van Boss is ongeveer hetzelfde dacht ik.

Speeddemon
25 oktober 2004, 22:52
Als de PSM5 uit staat, gaat je signaal direct van input naar amp. Niet via de effecten dus.

Op dat moment kun je zelf een combinatie effecten aan zetten, en vervolgens HOORBAAR aanzetten door 1 druk op de PSM5.

Als je effect A,B,C,D en E in de loop van de PSM-5 hebt hangen, is het niet mogelijk om ze hoorbaar te maken als de PSM-5 uitstaat.

Thom TK
25 oktober 2004, 22:58
Als de PSM5 uit staat, gaat je signaal direct van input naar amp. Niet via de effecten dus.

Op dat moment kun je zelf een combinatie effecten aan zetten, en vervolgens HOORBAAR aanzetten door 1 druk op de PSM5.

Als je effect A,B,C,D en E in de loop van de PSM-5 hebt hangen, is het niet mogelijk om ze hoorbaar te maken als de PSM-5 uitstaat.

Kan dat wel met de LS-2, weet jij dat zo toevallig?

Speeddemon
25 oktober 2004, 23:49
maar wat jij wil, kan toch? :???:

Je zet de PSM5 uit, je zet chorus pedaal en delay aan, switcht de PSM5 aan, en voila, chorus en delay hoorbaar. Zet je dan de chorus uit, hoor je alleen nog maar de delay.

dejohan
26 oktober 2004, 09:49
Ach ja, ik vergeet altijd dat metalgitaristen geen humor hebben. Anders zouden ze constant met zichzelf staan lachen.

Hoezo? Ik zeg toch niet dat ik het niet waardeer :???:

Oei, ik vermoed dat "met de ogen draaien" in Nederland een andere betekenis heeft dan in België. Hier is dat een redelijk negatieve reactie. Sorry voor met botte respons.

ieme
26 oktober 2004, 12:38
Nu zijn er echter heel wat 19" mogelijkheden zoals de T-Rex Mac-1 (1000+ euro!)
Mac 1 is 1150 maar vergeet niet dat je ook een bijpassend midipedaal nodig hebt, ik heb de t-rex bigfoot 850 euro bij mijn mac1

Duur maar wel goed! ik stuur met mijn bigfoot/mac mijn pedalen, amp en gmajor aan met 1 druk op de knop!

Speeddemon
26 oktober 2004, 13:22
Dus voor 2000 euro kan jij je pedalen aansturen?

Ik vertrouw wel op mijn 0,00 euro rechterbeen. :-? :razz:

Jezus man! Een Carl Martin Combinator is iets van 300 euro en kan grofweg hetzelfde toch?

ieme
26 oktober 2004, 13:25
Dus voor 2000 euro kan jij je pedalen aansturen?

Ik vertrouw wel op mijn 0,00 euro rechterbeen. :-? :razz:

Jezus man! Een Carl Martin Combinator is iets van 300 euro en kan grofweg hetzelfde toch?

Kan die ook Gmajor en versterker aansturen om om de goede preset te gaan?
Met 1 klik op de knop springt pedaal 1,2,5,8 aan, gmajor preset 56, mn amp op kanaal b
met de volgende knop springt pedaal 1,3,5,6 aan major preset34, en mn amp op a...

Das live toch wel erg handing.......

BramVersteeg
26 oktober 2004, 15:05
Over het wel of niet nuttig zijn van een midi setup hoeven we denk ik niet te discussieren zou ik zo zeggen. Voor de een is het handig/nodig, voor de ander niet.
Het grote verschil tussen die axess en die Boss is denk ik (ken de boss niet, maar als ik de features hier zo lees), dat je signaal bij die boss door al de pedalen gaat(die je als de loop uitstaat aan moet zetten). Bij de axess zijn het 4 afzonderlijke loops. Iets minder signaalverlies dus. Bovendien zit er in de Axess een buffer en is ie midi aanstuurbaar.
Je kunt m instellen op PC's (voorgeprogammeerde presets) en op CC's (los aan en uit zetten via je midi-controller) maar niet op beide (eerst een preset oproepen en vervolgens pedalen aan en uit zetten).
Maar goed, het apparaat kost ook meer en als je de features niet nodig hebt is zo'n boss looper goed zat denk ik.