PDA

View Full Version : Green Jelly Three little pigs



combo
22 oktober 2004, 19:35
Okay

Ik begin meer en meer in theorie te geraken, maar ben toch nog met kopzorgen nu en dan...


Green Jelly:

I play: D-F-G-G#

DE RIFF IS D-F-G G-G#-G-F-G
Power chords

mijn vraag, toonaard = ?

Daevren
22 oktober 2004, 20:58
Ok, luister eerst zelf eens. Wat is het akkoord dat het meest het rustpunt is? Wat is het meest stabiele akkoord.

combo
22 oktober 2004, 21:00
G

combo
22 oktober 2004, 21:00
G power chord

combo
22 oktober 2004, 21:01
G akkoord

Daevren
22 oktober 2004, 22:33
Ok we hebben dus D-F-G en G-Ab-G-F-G

Waarbij G als tonica klinkt. Dus G is het I akkoord.

Dan neem je eerst G majeur, G A B C D E F#, dat zijn dan de trappen I ii iii IV V vi en vii.

Qua romeinse cijferanalyse krijg je dan:

V-bVII-I

En...

I-bII-I-bVII-I

De I-bII-I kun je reduceren naar enkel I. Het Ab akkoord is denk ik alleen een versieringsakkoord voor G. Want het zit tussen twee G akkoorden in.

We hebben het hier over akkoorden zonder terts, officieel zijn het eigenlijk geen akkoorden. Daarom heb ik dit keer ook alle romeinse cijfers in hoofdletter geschreven(klein is normaal mineur en hoofdletters, majeur). Met power chords is het niet mogelijk sterk een toonaard vast te stellen.

We hebben nu de tonen: G A C D F

Ik heb het Ab5 akkoord even genegeerd. Zie je, niet duidelijk een tonaliteit vastgesteld. Het is dus eigenlijk ook irrelevant hoe je het noemt.

Je kunt het het beste G mixolydisch noemen:

G A B C D E F

G majeur is hetzelfde maar dan met een F# ipv F.

De F# in een compleet D akkoord had de tonaliteit G majeur kunnen maken, en dan met bVII als leenakkoord(F A C ipv F# A C, het laatste akkoord is een verminderd akkoord).

Het gedeelte G-Ab-G of (G-G#-G) zou je kunnen zien als een stukje G phrygisch, welke deze tonen heeft: G Ab Bb C D Eb F, maar erg belangrijk om dat zo te zien is het niet.

Zoals ik al ergens anders zei, muziek met power chords is niet strak in zijn tonaliteit. Het is vaak geschreven in meerdere parallele toonsoorten(of aarden). Bijv G majeur en G mixolydisch, of G frygisch. En dan is er ook nog alle ruimte voor chromatiek.

combo
23 oktober 2004, 10:08
thanks :roll:

combo
23 oktober 2004, 10:34
Ik denk, en ik leer... ik ken niet zoveel als ulle maar doe mijn best...


Zou je dees liedje niet compleet uit de phrygian mode kunnen halen ?

G - G# - D - F zitten in die mode.

We hebben D-F-G G-G#-G-F-G

dus: V-VII-1 I-II-I-VII-I


?

Greetz en nogmaals bedankt voor al jullie hulp

Daevren
23 oktober 2004, 17:07
Ja, maar ik heb het in twee delen gespleten.

Het eerste gedeelte kun je uit G phyrgian en G mixolydian halen. Het tweede gedeelte alleen uit G phrygian.

Het punt is dat je met power chords niet duidelijk een tonaliteit kunt krijgen omdat er geen terts(third) in het akkoord zit.

Het eerste gedeelte kan nooit phygisch klinken omdat het de essensiele tonen die phrygian, phrygian maakt mist. De Ab(je moet hem als je het als phrygian ziet echt Ab gaan noemen en niet G#, Ab is een b2 en G# is een #1) zit er niet in en de b2 is een noot die iets typisch phyrgian maakt.

Zonder b2 geen phrygian. En zonder b7 geen mixolydian.

Als je akkoordenprogressies en harmonie wilt leren snappen kun je beter nummers met complete akkoorden nemen. Het liefst zelfs septiemakkoorden. Met powerchords blijft het allemaal ambigu en onduidelijk. En natuurlijk is het hele systeem zowiezo al subjectief.

En als je iets niet snapt, bijvoorbeeld omdat ik ervanuit ga dat je die termologie kent, dan moet je het gewoon zeggen.

combo
23 oktober 2004, 22:10
reactie op het laatste:


U zei:
En als je iets niet snapt, bijvoorbeeld omdat ik ervanuit ga dat je die termologie kent, dan moet je het gewoon zeggen.


idd, I'm kind of a beginner

Daevren
23 oktober 2004, 22:33
Bedoel je dat je het niet snapt? Zeg dan wat precies je niet snapt. Dan kan ik dat proberen uit te leggen.

combo
24 oktober 2004, 19:02
welnee, ik heb er zaterdag met mijn gitaarleraar nog wat aan gewerkt, komt allemaal goed. Begreep uw uitleg volkomen.

thanks


:oops:

sneez0r
25 oktober 2004, 14:44
Misschien is het leuk om af en toe op rec.music.theory te kijken (sommige lui hier zullen wel bekend zijn met newsgroups/Usenet). Ook veel muzikanten die meer over theorie willen weten, en vragen stellen over tonale analyse, harmonie, modi enzovoort.

dejohan
26 oktober 2004, 19:58
Ik heb net ontdekt dat ik al die moeilijke woorden niet nodig heb om de toonaard te kennen. Zag gewoon meteen dat dit een G is. Bij moeilijkere stukken zal dat wel wat anders zijn, daarom:

Weet er iemand die van Lithium (Nirvana), want dat vind ik een wel rare:

--------------------------------------
B--------------------------------------
G----------66-22222-55-7777-0-44-7777-0--
D--22-66-66-22222-55-7777-0-44-7777-0--
A--22-66-44-00000-33-5555-0-22-5555-0--
E--00-44-------------------------------

Ik gok een E.

combo
27 oktober 2004, 03:46
G majeur gewoon ?

dejohan
27 oktober 2004, 10:51
Heb je het over Lithium? G majeur mss zou wel sterk zijn, want dat komt niet voor in die rif.

sneez0r
27 oktober 2004, 18:00
Niet alle (rock-)nummers hebben een duidelijke toonaard. Bummer. Naar welk akkoord lost het nummer op (waarschijnlijk ook het slotakkoord)? Dat is je beste gok. Ik ken het nummer ook niet, dus ik ga geen wilde gok poneren.

Daevren
28 oktober 2004, 01:19
Juist, en nu geen powerchords nummers meer posten want dat zijn hele slechte voorbeelden.

:P

dejohan
28 oktober 2004, 13:26
Juist, en nu geen powerchords nummers meer posten want dat zijn hele slechte voorbeelden.

:p

Of is het te moeilijk? :wink:

Please master, leg mij eens uit wat Lithium een goeie riff maakt?
Hoe kan het dat de opvolging E G# C# A C D B D catchy klinkt? Want het is echt een rare riff hoor, voor een populair nummer dat in heel de wereld op 1 heeft gestaan.

Daevren
28 oktober 2004, 18:13
Nee, serieus. Omdat powerchords incomplete akkoorden zijn zonder terts kunnen ze niet sterk een toonaard creeeren. En daardoor zijn het slechte voorbeelden om te gebruiken bij het uitleggen van dit soort harmonische concepten.

sneez0r
28 oktober 2004, 18:15
Inderdaad. Vaak is het zelfs lastig om aan te voelen of een powerchord eigenlijk een majeur- of mineurakkoord zou (moeten) zijn.

dejohan
28 oktober 2004, 18:35
Ok ok.

Maar kan je dan uitleggen of er uberhaupt een struktuur in Lithium zit. In 95% van de eenvoudige powerchord riffs zie ik toch in een of andere simpele toonladder/voorspelbare struktuur. (heb het nu effe niet over rare metal en aanverwanten, dat is een uitzondering, en dan nog, dan zit je vaak in arabische of klassieke muziek toonladders enzo).

Maar Lithium? Daar zie ik nu eens niks van struktuur in.