PDA

View Full Version : De prijs van een Vintage Stratocaster



dacrow
22 oktober 2004, 17:39
Wat maakt die Vintage strats zo duur en ligt het eraan van welk jaar hij juist
komt ?

Ik vind hier zelfs een strat van rond de 18.000$ op Ebay :???:

KramerAmsterdam
22 oktober 2004, 17:56
Is wat er de gek er voor geeft.
Algemeen:
Hoe ouder hoe beter
Originelheid van de gitaar/onderdelen (pots/elementen vervangen etc)
Bekendheid door gebruikers (EVH-Kramer, EC/Jimi-Fender Strat, Bruce S-Tele, Vai Satriani-Ibanez)
Kwaliteit-een slechte gitaar wordt nooit veel waard.

Specifiek:
Pre CBS=> voor 1965 is meer waard
Bepaalde jaargangen waar er andere specificaties zijn gebruikt of minder van gemaakt.Denk aan: materiaal keuze, model van de kop, dikte/vorm neck, elementen uitvoeringen (jongere modellen-3/4 schroefs nekverbinding, vaste brug, lace elementen etc. etc)
1e uitvoering van een bepaald model (ze lijken allemaal op elkaar, maar er zit verschill in).

Dat was het wel.

Groeten,
Remy

BartL
22 oktober 2004, 18:25
Is wat er de gek er voor geeft.
Algemeen:
Hoe ouder hoe beter
Bedoel je niet: Hoe ouder hoe duurder? :-?

Jax
22 oktober 2004, 19:25
hoe beter voor de verkoper... :wink:

SiNiSTRaL
22 oktober 2004, 21:15
was pre cbs niet voor 1964?

sash
22 oktober 2004, 21:16
was pre cbs niet voor 1964?

Ergens begin of eind 1964 geloof ik ja.

PeArLjAm
22 oktober 2004, 21:44
was pre cbs niet voor 1964?

Ergens begin of eind 1964 geloof ik ja.

'65 :???:

sash
22 oktober 2004, 22:28
Begin '65 dus.


Although CBS purchased Fender (officially) on January 3rd 1965, it took some time till the guitars changed (though by mid 1964, six months before CBS bought Fender, things were already "on the way down"). By the end of 1965, the general look and feel of the Fender guitars had changed significantly.

Halverwege '64 werden de gitaren dus wat slechter. Zal ook wel zijn omdat de overname al vrijwel volledig was en Fender d'r niet zo'n zin meer in had.

sash
22 oktober 2004, 22:28
Begin '65 dus.


Although CBS purchased Fender (officially) on January 3rd 1965, it took some time till the guitars changed (though by mid 1964, six months before CBS bought Fender, things were already "on the way down"). By the end of 1965, the general look and feel of the Fender guitars had changed significantly.

Halverwege '64 werden de gitaren dus wat slechter. Zal ook wel zijn omdat de overname al vrijwel volledig was en Fender d'r niet zo'n zin meer in had.

dacrow
23 oktober 2004, 12:07
Bedankt Remy voor de gedetailleerde uitleg ! :cool:

dejohan
25 oktober 2004, 12:13
Is wat er de gek er voor geeft.
Algemeen:
Hoe ouder hoe beter
Originelheid van de gitaar/onderdelen (pots/elementen vervangen etc)
Bekendheid door gebruikers (EVH-Kramer, EC/Jimi-Fender Strat, Bruce S-Tele, Vai Satriani-Ibanez)
Kwaliteit-een slechte gitaar wordt nooit veel waard.

Specifiek:
Pre CBS=> voor 1965 is meer waard
Bepaalde jaargangen waar er andere specificaties zijn gebruikt of minder van gemaakt.Denk aan: materiaal keuze, model van de kop, dikte/vorm neck, elementen uitvoeringen (jongere modellen-3/4 schroefs nekverbinding, vaste brug, lace elementen etc. etc)
1e uitvoering van een bepaald model (ze lijken allemaal op elkaar, maar er zit verschill in).

Dat was het wel.

Groeten,
Remy

Ik denk dat een refin de prijs ook behoorlijk onderuithaalt, niet?

michielv
25 oktober 2004, 12:27
Begin '65 dus.


Although CBS purchased Fender (officially) on January 3rd 1965, it took some time till the guitars changed (though by mid 1964, six months before CBS bought Fender, things were already "on the way down"). By the end of 1965, the general look and feel of the Fender guitars had changed significantly.

Halverwege '64 werden de gitaren dus wat slechter. Zal ook wel zijn omdat de overname al vrijwel volledig was en Fender d'r niet zo'n zin meer in had.

Wat ook uitmaakte is dat onder CBS meer op de centen gelet werd: hout wat bijvoorbeeld eerst afgekeurd werd (of in een "student" model gebruikt werd) werd ineens ook in de duurdere modellen gebruikt.

Dit zie je ook terug in de "Frankenstein" gitaren (Maverick enzo) gemaakt van oude voorraden: dat spul moest ook op en nam plaats in.

KramerAmsterdam
25 oktober 2004, 15:48
Graag gedaan DaCrow

Pre-CBSD op zijn best en ergst tegelijkertijd...zou een refinish hem duurder of goedkoper maken?

http://www.elderly.com/vintage/items/30U-12097.htm

Ik denk duurder.

Remy

Bluesbreaker
25 oktober 2004, 16:07
Graag gedaan DaCrow

Pre-CBSD op zijn best en ergst tegelijkertijd...zou een refinish hem duurder of goedkoper maken?

http://www.elderly.com/vintage/items/30U-12097.htm

Ik denk duurder.

Remy

ik denk het niet, nu is het geen authentieke gitaar meer, en daar betaal je juist voor bij vintage dingen. Bovendien vind ik het erg lelijk (gewoon de schuurmachine er weer op gezet en alles boven de hals weer kaalgeschuurd ofzo>?)

Antoon
25 oktober 2004, 16:11
Alles wat aan een gitaar gedaan is nadat de gitaar destijds de fabriek voor het eerst verlaten had, verlaagt de waarde voor verzamelaars. Overspuiten (hoe perfect ook) halveert de waarde globaal. Hoe hoger de verzamelaarswaarde hoe meer iedere verandering de waarde aantast.

KramerAmsterdam
26 oktober 2004, 08:39
Wel. Ik heb geen verstand van echt vintage, geen gevoel voor in elk geval, koop liever Kramers voor 16k. Maar in dit geval. Een '56 Strat van 16.000$ met het door het kleine neefje volledig afgeschuurde lakwerk is m.i. wel meer waard als het door bvb Fender in oude stijl hersteld wordt. Deze zit er echt gewoon niet meer uit, gewoon lelijk, zelfs in de huidige relic mode.. En ook omdat dat de rest er zeer goed uitziet voor een een 48 jarige gitaar. Maar dat is mijn mening. Wellicht zijn er echte vintage kenners die dit kunnen inschatten? (niet dat ik Antoon en Bluesbreaker niet serieus neem, ik heb het over dit geval hier)

Remy

taylor
26 oktober 2004, 11:22
ja okay, maar als je hersteld wie kan dat nou zien??

daarnaast is het zo dat er geen bepaalde exacte regels zijn voor fender er zijn bv na 66 veel pick up date's, pot date's door elkaar gehaalt.van 66 tot 69 hebben ze bijna allemaal 66 potmeters en in 70 kan het ook 2 jaar verschillen met de neckdate en serialnummer.

veel vintage strats die te koop zijn toch vaak 1 bijelkaar geraapt zooitje als je het zo mag zeggen.originele onderdelen die gewoon als strat in elkaar worden gezet.

refinish body is in principe niks waard ik heb laast voor 75 euro een 75 body gekocht zonder routings of wat dan ook.

Antoon
26 oktober 2004, 12:58
75 voor een wel 'echte' maar refinish body vind ik een erg goede deal trouwens.

In de verzamelaarswereld bestaat niet zoiets als 'restaureren'. Iets is origineel of niet. Niet = niets waard (of althans geen verzamelwaarde). De lak van een gitaar wordt door verzamelaars als belangrijk criterium beschouwd of iets origineel is of niet. Verder bepaalt de conditie de waarde. De conditie van die '56er is origineel maar behoorlijk slecht. 16k is in dit geval te veel vind ik.

Hoewel die body van dat Elderly exemplaar er inderdaad weinig aantrekkelijk uitziet is hij toch veel meer waard dan bijvoorbeeld een 56er die door de Fender fabriek in 1960 perfect is overgespoten (vooral bij custom colors). Deskundigen kunnen een refinish (of andere 'restauratie') meestal herkennen. Als zij twijfelen is het een 'nee'.

Heel soms is een 'restauratie' inderdaad niet of nauwelijks te zien. Of een rijke klant is niet deskundig genoeg (komt vaker voor). In principe besodemieter je iemand door zo'n gitaar als origineel aan te bieden. Ook als je originele onderdelen uit eenzelfde periode bijeen hebt gepakt. Beide gebeurt inderdaad behoorlijk vaak.

Dure gitaren verzamelen komt in Nederland niet zoveel voor maar in de VS, Japan, Engeland en Duitsland veel meer. Afgelopen 20 jaar was er ook veel geld te verdienen door vintage gitaren als investering te kopen, vaak door mensen die niet eens gitaar speelden. Waarom ook als het je gewoon om het geld gaat.

Ook is er daarvoor een tijd geweest dat als je een heel goede gitaar wilde je wel een vintage exemplaar moest kopen omdat die vaak veel beter gebouwd waren dan de nieuwe exemplaren. Vooral voor veel gevraagde Fenders en Gibsons gold dat in de periode 1970 - 1985. Voor sommige acoustisch instrumenten geldt dat nog steeds.

Het is ook geen handel die door tieners/scholieren met zakgeld/vakantiebaantjes bedreven wordt. Vooral welgestelde vijftigers die de 'iconische' instrumenten uit hun jeugd kopen bemoeien zich ermee.

Ik heb er zelf gemengde gevoelens over. Aan de ene kant zijn de bekende verzamelstukken buiten het bereik (en interesse) van de gitarist (en muziek) anno 2004 gekomen. Aan de andere kant voorkomen de hoge waardes wel dat een of andere onwetende sukkel zonder historisch besef zo'n ding paars verft of er een floyd rose inhakt. Ik vind wel dat sommige beroemde ontzettend goed gebouwde modellen behouden moeten blijven.

De tijd zal leren of die enorm hoge bedragen betaald zullen blijven worden..

Robbert
26 oktober 2004, 13:34
+1

Kan ik mij helemaal in vinden.

munkie
26 oktober 2004, 13:36
Ik heb eens een opmerking gelezen van een USA gitaar dealer die zelf al behoorlijk "vintage" is :-D . Hij merkte op dat er jaar op jaar MEER "originele" pre CBS strats worden aangeboden op vintage guitar shows. Waar komen die oude strats toch allemaal vandaan?
:o :-? :???:

Robbert
26 oktober 2004, 13:44
Vrij simpel: als mensen die gitaren hebben gekocht als investering, zijn de laatste twee jaar toch wel erg mooi geweest om ze te verkopen.

En ten tweede zullen er ook veel vintage strats bij elkaar gezocht zijn. Dus niet orgineel.

taylor
27 oktober 2004, 11:53
dat het iets voor verzamelaars of handelaren alleen is vind ik niet helemaal juist.

zeker 70 fender strats(die nog relatief goedkoop zijn) worden ook wel door de "kids" gekocht als 1 soort van mee doen in de vintage hype denk ik.

dan zie je soms op ebay onderdelen van 70 strats echt voor belachelijke prijzen weg gaan dus bv 1 refinish body voor rond de 300 euro een gitarist of verzamelaar weet dat die body dat gewoon niet waard is,maarja aan de andere kant als je hem 10 jaar houd en prijzen zetten door zoals nu...

zelf geef ik niks om vintage ik heb zeg maar door vroeger veel te kopen en nooit weg doen 1 kleine verzameling van oudere marshalls en 70 strats.maar voor mij zit de waarde gewoon hoe 1 instrument is(klinkt/spel)
dat kan ook gewoon 1 instrument van 500 euro zijn

wietse
27 oktober 2004, 12:02
70 strats? :o
shit heb je meer gitaren dan ik , ik heb alleen wat meer variatie.

taylor
27 oktober 2004, 13:06
ik heb niet alleen 70 strat(daar heb ik 4 van)ook andere gitaren.

wat ik bedoel dat ik niks om vinatge geef bedoel ik dat het niet 100% origineel hoef te zijn,dat is echt alleen voor verzamelaars niet voor muzikanten,zoals iemand eerder zei dat ie zonde vond om zo'n gitaar te verkachten met 1 floyd of zit er uit als 1 lijk dat maakt mij niks uit.

1 groot minpunt bv van 70 strats is dat ze moeilijk op stemming blijven als je door floyd erop zetten dat 100X verbetert zie ik dat juist als iets beter dan slechter,maar ik weet wel dat ik in de minderheid ben.

California Jam
27 oktober 2004, 14:41
voor de echte liefhebbers van vintage of 'collectable' strats moeten maar eens kijken op http://www.stratcollector.com.
Daar staan wel een paar fraaie pics en het forum is ook erg nuttig, bijv. bij het vaststellen van het bouwjaar of het verkrijgen van een waardeindicatie.

bert k
27 oktober 2004, 15:10
70 strats? :o
shit heb je meer gitaren dan ik , ik heb alleen wat meer variatie.
Hij bedoelt jaren '70 strats... :-D

En natuurlijk komen er steeds meer vintage strats bij. Er worden ieder jaar strats gebouwd, en ieder jaar zijn we weer een jaar verder, dus te totale hoeveelheid strats die ooit gebouwd zijn neemt toe. En steeds jongere strats noemen we dus al vintage.

Overigens wel een decadent idee: en '57er strat nemen, paars verven en een Floyd Rose inhakken... :-D

Jirí
27 oktober 2004, 21:05
Waar het volgens mij omgaat is het volgende : Hoe klinkt een oude gitaar , Hoe speelt ie en pas dan kijk je naar een jaartal. Wat ook nog geen reet zegt zoals juillie al opmerkten er zijn gewoon zoveel "bij elkaar geraapte onderdelen" originele strats in omloop.

Je kunt er gewoon niet echt van opaan zonder een diep gaand onderzoek door een kenner. Die sloopt dan wel je hele gitaar uit elkaar!!!
:-?
Maar dan moet je hem wel eerst hebben!! :D
Volgens mij kun je tegenwoordig een pre cbs wel vergeten! Tenminste als je nog iets anders dan droog brood wil eten.
Er zijn echt waanzinnig goede vroege 70'er strats te krijgen voor bedragen die nog op te brengen zijn.(zij het met moeite)
Ik heb sinds kort een mustang uit 1964 die echt veel b ehm anders klinkt als een nieuwe. maar waar hem dat nou precies inzit ben ik niet zeker van.

In ieder geval moet je gewoon alles eerst uitproberen voor je iets overweegt te kopen en probeer iemand mee te nemen die ervaring heeft met oude strats. zou ik wel doen.

sash
27 oktober 2004, 23:03
Volgens mij kun je tegenwoordig een pre cbs wel vergeten! Tenminste als je nog iets anders dan droog brood wil eten.


Mwah.... Soms valt dat wel mee...
































:D