PDA

View Full Version : Nico - je had gelijk!



Franc
22 oktober 2004, 15:19
Even van de gelegenheid gebruik maken :-D

Nico zei het direkt toen we aan het tobben waren met mijn 4xEL34 100Watt buizenbeest een paar maanden geleden: "dat ontwerp deugt niet" :-?

En inderdaad, hij had gelijk!

Nu met nagenoeg dezelfde componenten (PT, OT, elko's maar op een islandboard op de traditionele wijze) een Marshallontwerp gebouwd en hij werkt PRIMA :D

Het wordt nog wel wat met dit ampje.

Negative K3 fan
22 oktober 2004, 15:52
wat heb je er nou anders aan gemaakt? bedoelde hij dat het circuit gewoon niet goed was?

Franc
22 oktober 2004, 16:06
Yep.

Circuit was een ontwerp uit een tijdschrift.
Was hifi en niet gitaar.
Veel te veel boelshit in het signaalpad om de boel dus hifi te houden :)
Gevolge was alleen wel dat ik hem niet in balans kreeg (push-pull).

Dus complete ding gesloopt en een boardje gemaakt om de poweramp van een Super Lead op te bouwen (oude ding zat op een printplaat) maar verder de 'dure' onderdelen hergebruikt.

NU blijkt dus dat het niet aan de buizen lag, niet aan de voedingstrafo, niet aan de outputtrafo, maar aan het ontwerp.

Dirk_Hendrik
22 oktober 2004, 18:23
Volg ik even 1 ding niet. Ik geloof meteen dat Nico gelijk had dat je ontwerp van een hifi versterker niet voor gitaar geschikt is. Ik vraag me alléén af waarom je het niet stabiel kreeg. Hifi versterkers hebben net als gitaarversterkers stabiel te zijn.... toch?

Franc
22 oktober 2004, 18:29
Ja natuurlijk heb je gelijk, in principe.
Maar toch kreeg ik hem niet stabiel.

En de grap was dat Nico destijds al zei: slopen dat ding :-D

Ik dacht dat ik wel zou kunnen vinden wat er fout zat, omdat ik ervan overtuigd was dat er gewoon iets stuk was ofzo....maar niet dus (voor zover ik heb kunnen constateren).

Hoe dan ook :) nu is het een mooie Super Lead poweramp en zet ik een ander ontwerp preamp ervoor.