PDA

View Full Version : Verschil ESP en LTD



raven
22 oktober 2004, 15:07
Weet iemand wat het verschil is tussen ESP gitaren en LTD gitaren?
moet ik dit zien als Fender en Squier, Gibson en epiphone, etc.?

Rubenios
22 oktober 2004, 15:14
idd

AART
22 oktober 2004, 15:20
idd, maar ltd maakt wel veel betere kopietjes dan squier en epiphone hoor....

ben???
22 oktober 2004, 15:23
jep, LTD is het budget merk van ESP. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hun Dave Mustaine model (een jackson king V eignelijk), is het enige verschil dat de houtsoort op de toets anders is: rosewood ipv ebony, goedkoper dus. Dat zal je wel op meer gitaren van ESP en LTD tegenkomen: geen bindings, bolton ipv neckthrough, andee pickups, andere inlaymaterialen en houtsoorten etc.

NeeraDJ
22 oktober 2004, 16:04
jep, LTD is het budget merk van ESP. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hun Dave Mustaine model (een jackson king V eignelijk), is het enige verschil dat de houtsoort op de toets anders is: rosewood ipv ebony, goedkoper dus

Dat zijn niet de enige verschillen hoor ben! ESP worden door Japanse vakkundige mensen gemaakt, aldus geschoold. Ze hebben een strengere inspectie, en de electronica is veel duurzamer. De LTD zijn pure productiegitaren en je ziet vaak bindingsfoutjes, slechte afwerking kortom goedkoper. Ebben is over het algemeen even duur als rosewood, maar is veredeld in de gitaarindustrie. Je zult het verschil meteen merken wanneer je een ESP en LTD model naast elkaar houdt

Wormaap
22 oktober 2004, 16:06
Maar de LTD deluxe gitaren zien er zeker niet slecht uit :o

NeeraDJ
22 oktober 2004, 16:09
Maar de LTD deluxe gitaren zien er zeker niet slecht uit :o

Die hebben betere hardware, pups en electronica, maar worden nog steeds door dezelfde Koreaantjes in elkaar gezet. Dus je ziet vaker blemishes in de Finish die bijv doorlopen in de binding, slecht fretwerk etc. etc.

Wormaap
22 oktober 2004, 16:11
Maar niet alles dat uit Korea komt is per definitie slecht toch :P
*zeer tevreden gebruiker van'n Epi Goth LP, kan zijn dat ik net mazzel heb gehad maar iedereen roept hoe super ze speelt, ook m'n leraar die zelf een PRS en wat Fenders heeft staan*

Josdevos
22 oktober 2004, 16:16
Van alle koreaanse gitaren vind ik ltd's het beste...

ben???
22 oktober 2004, 16:36
jep, LTD is het budget merk van ESP. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hun Dave Mustaine model (een jackson king V eignelijk), is het enige verschil dat de houtsoort op de toets anders is: rosewood ipv ebony, goedkoper dus

Dat zijn niet de enige verschillen hoor ben! ESP worden door Japanse vakkundige mensen gemaakt, aldus geschoold. Ze hebben een strengere inspectie, en de electronica is veel duurzamer. De LTD zijn pure productiegitaren en je ziet vaak bindingsfoutjes, slechte afwerking kortom goedkoper. Ebben is over het algemeen even duur als rosewood, maar is veredeld in de gitaarindustrie. Je zult het verschil meteen merken wanneer je een ESP en LTD model naast elkaar houdt
yep, even over het hoofd gezien. de plekken waarop ze gemaakt zijn, de build quality etc... zijn gewoon een hele hoop verschillen :)

Soulflyhigh
22 oktober 2004, 19:45
Ltd Deluxe's zijn idd hele goede gitaren. Esp blijven natuurlijk beter door de geselecteerde houtsoorten en de duurzaamheid van de electronica. Ook de afwerking is een groot verschil maar ik blijf er toch bij dat de Deluxe reeks toch erg dicht in de buurt zit van de ESP's.

gerrekat
22 oktober 2004, 19:56
ESP is leuk, LTD een stuk minder maar ze zien er idd wel goed uit.

Ik vind de ESP standard series toch nog steeds speelgoed ten opzichte van sommige serieuze USA fabrikanten, toch spelen ze erg goed en is de afwerking top.

Ik heb een hoop lol ana mijn vipertje, maar een echte serieuze "toon" doet ie nog wel wat onder voor de meeste van mijn andere gitaren.
Ook jammer dat er GOTOH hardware op de Standard series zit en geen tone pro's!

Thom TK
22 oktober 2004, 20:44
ESP is leuk, LTD een stuk minder maar ze zien er idd wel goed uit.

Ik vind de ESP standard series toch nog steeds speelgoed ten opzichte van sommige serieuze USA fabrikanten, toch spelen ze erg goed en is de afwerking top.

Ik heb een hoop lol ana mijn vipertje, maar een echte serieuze "toon" doet ie nog wel wat onder voor de meeste van mijn andere gitaren.
Ook jammer dat er GOTOH hardware op de Standard series zit en geen tone pro's!

Welke gitaren (Dean USA waarschijnlijk, maar laat ik het toch proberen) van dezelfde prijsklasse zijn dan beter?
Ik dacht namelijk dat ESP behoorlijk goed was hoor.

gerrekat
22 oktober 2004, 20:49
ESP's zijn ook goed...ik vind mijn Viper een prime gitaar en speel er graag op, maar het is niet mijn favoriete gitaar.

Hij kost 1600-1800 EURO daar kun je heel wat andere gitaren ooki mee bekostigen.....er is genoeg te krijgen.

Ik hou van zwaardere gitaren, iets dikkere nek, wat strakker in het laag...maar zoals ik al zei hij is wel heel lekker om thuis effe te pakken voor wat opnames superlichtgewicht en makkelijk hanteerbaar...

Ik zal hem voorlopig niet wegdoen!

Negative K3 fan
22 oktober 2004, 22:05
jep, LTD is het budget merk van ESP. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hun Dave Mustaine model (een jackson king V eignelijk), is het enige verschil dat de houtsoort op de toets anders is: rosewood ipv ebony, goedkoper dus

Ebben is over het algemeen even duur als rosewood, maar is veredeld in de gitaarindustrie. Je zult het verschil meteen merken wanneer je een ESP en LTD model naast elkaar houdt

ebben is een veel hardere houtsoort dan rosewood (pallisander) en ook minder 'common', tuurlijk, je hebt binnen alle houtsoorten verschillende kwaliteiten, pallisander is zon beetje de meeste varierende houtsoort. Maar ebben is van vroeger uit (klassieke) gitaren al lijper, het is veel lastiger te bewerken, stukken harder, grotere dichtheid, zwaarder, alles wat je van de eigenschappen van een goed instrument verwacht, vooral van een toets, ook gaan er dus meer manuren zitten in het bewerken/toepassen van ebben waar ook een gedeelte van de prijs vandaan komt.

Josdevos
22 oktober 2004, 22:14
De Viper vind jij plastic aanvoelen omdat hij die matte finish heeft. Tis inderdaad apart, moet je voor zijn of niet. Is bij de andere finishes echt veel beter.
Is uiteraard wel niet te vergelijken met echte customshopgitaren maar de ESP Standards zijn de meest bang for buck zijnde fabrieksgitaren. imho.

Effe primeurtje, heb iets gelijkaardigs op komst... :lol:

Die Tonepros storen me niet vervang mijn snaren meestal 1 voor 1.

NeeraDJ
22 oktober 2004, 23:04
ook gaan er dus meer manuren zitten in het bewerken/toepassen van ebben waar ook een gedeelte van de prijs vandaan komt.

Ik ken de eigenschappen van ebben wel hoor, maar ik heb al met een aantal gitaarbouwers gepraat die gewoon voor dezelfde prijs ebben toetsen binnenhalen als rosewood. Vreemd genoeg blijdt rosewood populairder. Net zoals palisander heb je ebben ook in verschillende kwaliteitssoorten, daarom heb ik persoonlijk het idee dat het wat wordt opgehemeld. Die nieuwe Agiles hebben overigens ook ebben toetsen, en die gaan voor 300-400 US weg, dat zou anders niet te doen moeten zijn

gerrekat
22 oktober 2004, 23:36
De Viper vind jij plastic aanvoelen omdat hij die matte finish heeft. Tis inderdaad apart, moet je voor zijn of niet. Is bij de andere finishes echt veel beter.
Is uiteraard wel niet te vergelijken met echte customshopgitaren maar de ESP Standards zijn de meest bang for buck zijnde fabrieksgitaren. imho.

Effe primeurtje, heb iets gelijkaardigs op komst... :lol:

Die Tonepros storen me niet vervang mijn snaren meestal 1 voor 1.

Ik heb ook een Eclipse geprobeerd, vond ik ook een beetje "licht" aanvoelen, speelgoed klinkt erg negatoef zo bedoel ik het niet...maar ik zal er net snel nog een kopen.

Maar dat ze goed zijn is zeker waar, aslhoewel ik 1800 voor een Viper niet echt goedkoop vind hoor...

Josdevos
23 oktober 2004, 09:31
Mja ik vind ze eerder nogal steriel en strak aanvoelen. Maar dat vind ik er zo leuk aan.

jorrit
23 oktober 2004, 09:57
ey gerrekat heeft dat tone verhaal van je niets te maken met de emg's die dr in zitten???

gerrekat
23 oktober 2004, 10:13
Natuurlijk ook een beetje...maar ik vind het wel OK om 1 gitaar met EMG's te hebben...

Ik heb vroeger in mijn GIBSONS ook EMG's gehad en het voordeel is dat ze allemaal hetzelfde klinken, maar ze missen idd de organische attack van een passive....maar ze sutainen wel erg lekker.

Zijn zeker niet mijn fav PU's maar ze hebben wel iets..

Iced Dragon
23 oktober 2004, 10:32
Heb geen ervaring met LTD. Vroeger wou ik altijd een Kirk Hammett (gitaar, hem mag je hebben), maar over 't algemeen vind ik ESP's zo 'kunstmatig', zielloos om even het clichéregister open te trekken. Maar ik heb sinds een 3-tal jaar een japanse ESP Horizon uit '90 en die speelt wel heel erg lekker, hardware kon beter. Maar als ik haar vgl. met die nieuwe Horizon modellen, dan lijken die mij toch 'minder authentiek', 'k weet niet, een raar gevoel, zo van: zo zijn er 13 in een dozijn. Zelf van de signature modellen.

Maar, als ik mijn ESP dan vgl. met mijn usa Jacksons...tjah die zijn toch nog een klasse hoger vind ik.

Alain
23 oktober 2004, 15:18
Ik zal toch nog eens naar een ESP moeten kijken heb ik de indruk...

(GAS coming up)

Soulflyhigh
23 oktober 2004, 15:43
Maar dat ze goed zijn is zeker waar, aslhoewel ik 1800 voor een Viper niet echt goedkoop vind hoor...[/quote]

:o Je bent ook wel gek als je 1800 euri voor een standard viper neerlegt. In de Usa zijn erg goedkoop en ik moet zeggen dat de standard dan wel de gitaar met het meeste bang voor buck is.

gerrekat
23 oktober 2004, 18:40
ben ik niet met je eens, maar ja in de USA zijn ze een stuk goedkoper, maar al in al ben je nog steeds eenm hoop centen kwijt voor ie hier is, geloof me ik heb hem zelf ook uit de US.

Maar voor (veel) minder heb je ze hier in Europa gewoon niet...ik denk dat ze in NL nog wel duurder zijn dan 1800 als je er al een kan kopen...
de prijzen liggen hier gewoon voor sommige merken absurd hoog.

Neem mijn Ashdown MAG C210 bascombo die zou me hier bijna 900 EURO gekost hebben, in Oostenrijk heb ik hem voor 499 ingekocht...

Beste prijs Kwaliteit is zonder twijfel mijn TC V in trans red dat ding heb ik ongespeeld van ebay voor $ 1000 LOL! kwam toen neer op 800 EURI...

Soulflyhigh
24 oktober 2004, 13:46
Ja het is idd niet eerlijk qua prijzen. Als je ebay checkt voor wat voor een prijzen ze daar weggaan dat is niet normaal. Maar ja shippen he

Stitch
24 oktober 2004, 22:43
maar al in al ben je nog steeds eenm hoop centen kwijt voor ie hier is, geloof me ik heb hem zelf ook uit de US.



Kan mee vallen, ik heb mn ESP via ebay usa gekocht, heb nooit invoerrechten hoeven betalen. En 900 euro voor een near mint ESP standard is toch een hele nette prijs/kwaliteit verhouding. Al moest ik echt errug wennen aan EMG's, had daar geen ervaring mee (behalve af en toe in de muziekzaak). My god als ik em ooit kwijt zou willen zou ik er nog winst op maken ook binnen europa volgens mij...

Thom TK
24 oktober 2004, 22:56
maar al in al ben je nog steeds eenm hoop centen kwijt voor ie hier is, geloof me ik heb hem zelf ook uit de US.



Kan mee vallen, ik heb mn ESP via ebay usa gekocht, heb nooit invoerrechten hoeven betalen. En 900 euro voor een near mint ESP standard is toch een hele nette prijs/kwaliteit verhouding. Al moest ik echt errug wennen aan EMG's, had daar geen ervaring mee (behalve af en toe in de muziekzaak). My god als ik em ooit kwijt zou willen zou ik er nog winst op maken ook binnen europa volgens mij...

Netjes gedaan dan!

gerrekat
25 oktober 2004, 06:58
Tja maar tweedehands is wat ander je kan in de US ook een LP custom kopen voor $ 1200 als je mazzel hebt da's momenteel ook onder de 1000 EURO....

Alles is veel goedkoper daar....

Probleem is dat je niets uit kan proberen en dat je niet weet wat je thuisgestuurd krijgt, veel mensen nemen dat risico liever niet...

.ChiefRebelAngel.
25 oktober 2004, 08:08
ik heb net de usa prijzen voor esp liggen checken ESPhorizon NT II voor 1329$, ik ben geen bankgoeroe, zou het kunnen dat dit maar +-1000€ is?

heeft iemand al eens een gitaar online in amerika besteld, bij welk bedrijf, en tevreden over, hoeveel port moest je betalen?

fred dons
25 oktober 2004, 14:54
Gerrekat, sorry voor de late reaktie (ben met vakantie geweest :-D )
maar Tonepro's zijn gemaakt van Gotoh onderdelen, het enige verschil is het imbusje om de brug vast te zetten, kwalitatief is er dus geen verschil
(naast het feit dat de brug natuurlijk wel muurvast zit)

NeeraDJ
25 oktober 2004, 15:30
maar al in al ben je nog steeds eenm hoop centen kwijt voor ie hier is, geloof me ik heb hem zelf ook uit de US.



Kan mee vallen, ik heb mn ESP via ebay usa gekocht, heb nooit invoerrechten hoeven betalen.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen als ik vragen mag?:o

Stitch
25 oktober 2004, 16:02
mazzeltje I guess. En ik weet niet hoe die gast in amerika het geregeld heeft maar volgens mij geen rare fratsen. Hij was alleen niet in een koffer verpakt he...misschien dat ze em daarom gemist hebben?

Josdevos
25 oktober 2004, 16:05
mazzeltje I guess. En ik weet niet hoe die gast in amerika het geregeld heeft maar volgens mij geen rare fratsen. Hij was alleen niet in een koffer verpakt he...misschien dat ze em daarom gemist hebben?

Mooi! :D Ik had het niet gedurft zonder koffer denk ik! :lol: