PDA

View Full Version : UV licht voor de gitaar



Braindead
22 oktober 2004, 13:44
Mensen hebben het hier nogal eens over UV stralen... Je gitaar in de zon zetten , onder de zonnebank leggen. Maar uh

maar mijn gitaarhals verkleurd wel degelijk in de loop van de jaren , en die staat gewoon binnen.
Is dit dan van nature, of komt dit door zonlicht dat door het raam komt?

SiNiSTRaL
22 oktober 2004, 13:53
dat is van nature ja...
en als je een loser bent kan je m onder de zonnebank leggen omdat je m ouder wil laten lijken dan ie is ;)

Braindead
22 oktober 2004, 13:59
Nou eerlijk gezegd vind ik het wat oudere hout er ook wel mooier uitizen. Als je een net nieuwe gitaar hebt dan is het hout vaak heel erg bleek....

Als ik ooit een zonnebank heb dan gooi ik er ook een gitaartje onder!
Ze zuiveren er nu ook drinkwater mee dus misschien dat mijn gitaar dan wel zuiverder gaat klinken :-D

Quadrifoglio
22 oktober 2004, 14:12
Voor mij is er maar een echte manier om je gitaar er ouder te laten uitzien -> gebruiken dat ding! :D

THW
22 oktober 2004, 15:04
Is van nature, het raam filterd het UV licht

Wicked Willy
22 oktober 2004, 15:46
Relicen is voor losers, enige manier om je gitaar er "used" te laten uit zien is spelen, spelen en nog eens spelen.....relicen...Flikker toch op man!!!!!!!!!

Negative K3 fan
22 oktober 2004, 15:55
Is van nature, het raam filterd het UV licht

filterT, en uv licht komt ook wel door ruiten heen hoor.

Wormaap
22 oktober 2004, 16:05
Achter een ruit ga je niet bruin worden hoor :P
Glas filtert wel degelijk UV licht, maar niet 100%

IndiepoprockJesse
22 oktober 2004, 16:24
dat zegt ie toch ook..

Marc Oblivian
22 oktober 2004, 16:33
Gewoon een Afrikaanse ebony gitaar kopen :-D

munkie
22 oktober 2004, 16:48
Ik heb een ibanez S540 uit 1990 met zoŽn aangelijmde kop. Zag je niet toen hij nieuw was maar nu dus wel :D
Gibsons met nitro cellulose lak verkleuren door zonlicht, het rood verdwijnt dan langzaam uit het sunburst. Een Jap gitaar met polyurethaan lak zal hier geen last van hebben. Vandaar dat ze die "faded sunburst" er af fabriek alvast maar opzetten :-D

Output
1 januari 2009, 16:32
Is dat alleen maar bij Gibsons ?
Want ik wil namelijk een oude brolgitaar kopen van een vriend maar dat is zo'n sunburst met rood erin (3-tone denk ik).
Mijn plan was om er een witte slagplaat op te zetten als die rode component weg was. Is het de moeite om die gitaar in de zon te zetten ?

barno
1 januari 2009, 16:39
Is dat alleen maar bij Gibsons ?
Want ik wil namelijk een oude brolgitaar kopen van een vriend maar dat is zo'n sunburst met rood erin (3-tone denk ik).
Mijn plan was om er een witte slagplaat op te zetten als die rode component weg was. Is het de moeite om die gitaar in de zon te zetten ?

gitaren in de zon zetten: sowieso slecht idee

een 3 tone sunburst omvormen naar een 2tone: ... neen dat gaat zo niet hoor :)

Eko
1 januari 2009, 16:59
Het ,,faden,, van de rode kleur gebeurde omdat Fender een instabliele verf heeft gebruikt. Die is al zeer lang geleden vervangen door een goede. Waarschijnlijk kun je bij een ander merk , of bij een Fender uit de goede periode ,wachten tot je een ons weegt.
Ook het hebben van een polylak verhinderd het verkleuren door UV-licht. De door een hoop mensen geliefde nitrolak laat het wel toe.