PDA

View Full Version : D'Addario EXL140 XL 10-52 Light Top/Heavy Bottom



john.3001
22 oktober 2004, 10:23
test

john.3001
22 oktober 2004, 10:23
Hoort dit hier thuis? (er is geen snaren forum, toch?)...
Ik vroeg me af, moet je aan je trussrod gaan draaien als je overstapt van een setje 10-46 naar 10-52?
Ik kan me voorstellen dat er meer spanning op de nek komt te staan, of is dit te verwaarlozen?
Speelt iemand trouwens op deze light top / heavy bottom snaren? Ik wil hier op gaan overstappen, omdat ik wat meer power wil in de lage regionen, terwijl ik de makkelijke bespeelbaarheid van de bovenste drie snaren wil behouden (ik heb een strat). Of ben ik gewoon een mietje en moet ik gewoon voor een 11-49 setje gaan?

sickpunk
22 oktober 2004, 10:27
ik ging van 0.09 naar 0.11 enkel me tremelo bij gesteld, nooit last gehad van me hals, die bleef keurig... dus ik zeg nee... maybe dat andere lui een andere ervaring hebben

john.3001
22 oktober 2004, 12:15
Nog n vraagje... ik heb dus sperzel tuners op m'n strat laten zetten, maar dit wordt de eerste keer dat ik er nieuwe snaren op ga zetten. Dat gaat een beetje anders toch? Want ik hoef er niet een heel lang extra stuk aan te laten (omdat ze zeg maar locken...). Hoe moet ik dat precies doen dan?

NeeraDJ
22 oktober 2004, 12:22
Hangt ook van je hals af, een reinforced of 3 piece hals zal minder moeite hebben met de spanning dan bijv. een basswood hals. Op m'n Fender kreeg ik bijv. wel last toen ik de Fender .10-.46 omwisselde voor een GHS .10-.52 Boomers setje

john.3001
22 oktober 2004, 12:25
Okee, dus als de gitaar begint te ontstemmen weet ik waar de oorzaak ligt...

NeeraDJ
22 oktober 2004, 12:27
Menige gitaarboeren stellen je gitaar gratis voor je af, dus das verder ook niet iets om je druk over te maken. Je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf doen

john.3001
22 oktober 2004, 12:36
Ik heb net een afstel-drama achter de rug, dus ben een beetje voorzichtig geworden voordat ik dingen ga veranderen op mijn gitaar... Maar ik kan het idd altijd ff in de winkel laten doen...

Droffie
22 oktober 2004, 12:39
Hoort dit hier thuis? (er is geen snaren forum, toch?)...
Ik vroeg me af, moet je aan je trussrod gaan draaien als je overstapt van een setje 10-46 naar 10-52?
Ik kan me voorstellen dat er meer spanning op de nek komt te staan, of is dit te verwaarlozen?
Speelt iemand trouwens op deze light top / heavy bottom snaren? Ik wil hier op gaan overstappen, omdat ik wat meer power wil in de lage regionen, terwijl ik de makkelijke bespeelbaarheid van de bovenste drie snaren wil behouden (ik heb een strat). Of ben ik gewoon een mietje en moet ik gewoon voor een 11-49 setje gaan?
Ik speel al jaren op top light heavy bottom snaren en ik vind ze super...
En waarom zou je een mietje zijn als je niet op 011 snaren overstapt? Ik snap die veronderstelling niet helemaal.
Ik zal toch niet al jaren een mietje zijn zonder het te weten? :-D

john.3001
22 oktober 2004, 12:47
Nou ja, als je weet waar SRV op speelde, dan voel je je toch wel een beetje een watje (want dat blijft zelfs met downtunen nog zwaar)... Bovendien heb ik wel het idee dat ik een .011 setje best wel aan zou kunnen, alleen ben ik een beetje te gemakzuchtig wat dat betreft. Feit blijft, dikkere snaren = meer toon...

Quadrifoglio
22 oktober 2004, 14:18
.011 is niet zo heel zwaar hoor ..... na een tijdje ben er wel in "getraind" en dan is het geen probleem meer en inderdaad, .011 klinkt heel lekker :wink:

Thom TK
22 oktober 2004, 17:19
Ik heb een tijdje op heavy bottoms gespeeld (ernie ball beefy slinky)...dat is ZEKER een verbetering van je geluid!
Het geeft je gitaargeluid toch wel een "schop".

ben79
22 oktober 2004, 17:27
ik speel er al jaren op , op men ibanez sc420
op gitaren met een tremelo zou ik toch wat oppassen , een mede-gitarist uit men vorige band had ze ook een keer gebruikt op een tremelo en dat heeft voor een hoop ellende gezorgd voordat het klaar was.

Teun
22 oktober 2004, 21:03
Ik ben van .010 naar .011-49 gegaan op m'n Jag, klinkt echt een stuk beter! En de hals is nog ok :)

vinni
23 oktober 2004, 01:09
Gebruik de 10-52 set van DR.

Let er wel op dat die dikkere lage snaren niet altijd in je topkam passen.
Moet vrijwel altijd uitgevijld worden. Ook is het zo dat als je een tremolo gebruikt er vaak zwaardere of meer veren in moeten.
Niet alleen je hals dus.

Ik heb voor deze set snaren gekozen omdat ik vaak downtunede voor
C. Wij speelen covers van o.a. System of a Down. Met die zwaardere snaren blijft je geluid strak. Geeft inderdaad meer "oempf" onderin.
Ook als je niet downtuned maar wel een zwaarder en strakker laag wil is
die een goedkope truuk.

Nadeel is wel dat met name het benden van je lage A en E snaar wel zwaarder wordt.

Groet,
vinni

BartL
23 oktober 2004, 01:50
Feit blijft, dikkere snaren = meer toon...
Dat is dan niet bij iedereen het geval.

Edit: Je vroeg hoe je snaren vast moest draaien bij lockings? Gewoon de snaar (strak) erdoorheen trekken en de locking vastdraaien. Daarna stemmen...en je gitaar blijft een paar dagen goed gestemd :-D