PDA

View Full Version : Kleur en klank . . . .



bert
21 oktober 2004, 20:15
Het is geen wereld vraag of opmerking of constatering, maar toch wil ik hem eens even aan jullie voorleggen :
Ik heb nu iets meer dan 1 jaar een nieuwe gitaar. (Taylor 914) In het begin was de kleur van het bovenblad bijna wit. Niet echt mooi maar ik kocht hem ook niet daarvoor maar voor de klank en de bespeelbaarheid. De gitaar zit zelden in de koffer, staat altijd op een standaard. Nu is de kleur veel donkerder, warmer en bruiner geworden, ondanks UV-lak etc. M.a.w. mijn gitaar word in mijn ogen steeds mooier. Ook de klank vind ik veranderd, warmer en voller. Dus ook verbeterd. ( niet het juiste woord, maar nog mooier ). Hoe kan dit ! ? ! ? Ik heb geen vergelijkings materiaal, dus ik kan het me ook allemaal verbeelden. :???: Wie weet de oorzaak, kan het verklaren of . . . . is het NIET waar.

bert k
21 oktober 2004, 20:29
Bekend verschijnsel, Spruce/Fichte wordt steeds donkerder met de loop der jaren. Ik heb gitaren gezien waarvan ik had gezworen dat er een Ceder top opzat, maar dus toch spruce. Mijn Lakewood is zo'n drie jaar oud, en erg wit van kleur. Vind ik zelf wel mooi, maar dat verkleuren gaat er wel aankomen.

Hempo
21 oktober 2004, 20:29
Lijkt me niet echt natuurkundig te verklaren dat kleur en klank verband met elkaar hebben .. wel :)

iam
21 oktober 2004, 21:17
kan het niet dat het hout nog meer droogt en dus beter klinkt door constant in open lucht te staan?

Buzz
22 oktober 2004, 08:54
Kleur en klank van sparrenhout veranderen, dat is bekend. Dat houdt geen verband met elkaar. De kleur verandert o.i.v. het licht. De klank door het spelen. Hierdoor wordt de nerfstructuur was losser, wat weer ten goede komt aan de klank.
Het is een algemeen bekend verschijnsel dat gitaren met een spruce top door het goed inspelen, prachtig "rijpen".
Ceder verandert duidelijk minder.

CGCGCE
22 oktober 2004, 10:15
Die kleur hangt ook af van het soort sparren. Een Taylor 914, net als denk ik de Lakewood M-32, heeft een engelmann spruce bovenblad, dat bleker is dan sitka spruce, en minder snel die warme tint zal krijgen.
Verandering in kleur en in klank hebben inderdaad niets met elkaar te maken.

AcousticFreak
22 oktober 2004, 21:51
Toch merk ik bij mijn nieuwe klassieke Bernabé gitaar (M5) met ceder bovenblad dat het inspelen de klank duidelijk verbetert. Ik was een week na aankoop een beetje teleurgesteld in de klank rond de 12e positie van de melodiesnaren, maar na een maandje veel te hebben gespeeld lijkt de gitaar zich er toch een beetje in te kunnen verplaatsen! :)

Het begint steeds meer te klinken als een gitaar die echt lekker naar m'n hand/gevoel staat!

Buzz
23 oktober 2004, 08:56
PTL!

AcousticFreak
23 oktober 2004, 13:27
pardon?

Buzz
23 oktober 2004, 13:34
Praise The Lord :-D

bert
24 oktober 2004, 11:04
Bedankt voor jullie reactie. Het is me wel duidelijk zo. De kleur is "echt" veranderd. De klank verandering zal wel tussen mijn oren zitten :razz: Voor mij is alles aan de gitaar prachtig. Uitzicht en kleur en dat is het belangrijkste.
Mijn favoriete klank is een gewone E-minor greep. Soms sla ik dan alle snaren aan en denk ik "WOUW" Is dat wel te verklaren :???: ? ! ? ! :???: Of is dat ook persoonlijk.

AcousticFreak
24 oktober 2004, 15:04
Dat heb ik met Asus (002200) magisch 8-)