PDA

View Full Version : 2 bronnen op 1 koptelefoon



Diamond Head
21 oktober 2004, 19:34
Ik ga binnenkort op kamers en omdat ik wel met wat volume gitaar wil kunnen spelen zal ik vaak een koptelefoon gebruiken denk ik. Met een cd meespelen wordt dan alleen wel een probleem. Nu heb ik een oud mengpaneel en vroeg ik me af of ik het daarmee voor elkaar zou kunnen krijgen om tegelijk mijn stereo en gitaarversterker op mijn koptelefoon te horen. Heeft iemand tips?

Ik moet trouwens de koptelefoon nog kopen, dus tips daarover zijn ook welkom. Ik vind iets van 50 euro wel mooi zat voor zo'n ding, heb niet zulke enorme eisen.

Hempo
21 oktober 2004, 20:28
zo'n 2 naar 1 plug. Hoe noem je dat.

uhhh.. koptelefoonstekkertje doe je in zo'n plug waar 2 kabeltjes inkunnen, namelijk die van de gitaar(versterker) en de muziek.

DREAMMACHINE
21 oktober 2004, 21:07
ik heb net via marktplaats een sennheiser hd500 koptelefoon op de kop kunnen tikken voor 40 euro, nieuw is tie meer dan 100...en hij werkt perfect!
Ik heb gekozen voor de hd500 omdat deze de bass goed strakt houd, en over het algemeen meer bass gericht is.
Dit gaat wel ten koste van je heldere clean sound trouwens ( alhoewel dat zoiezo tobben is met een pod2...)
..ik zag dat er op marktplaats ook een hd575 te koop staat, die is wat helderder waarschijnlijk.

Diamond Head
21 oktober 2004, 23:17
Er zijn wel pluggen om met 2 koptelefoons naar 1 bron te luisteren, maar andersom niet voor zover ik weet, was het maar zo simpel.

Jim Marshall
22 oktober 2004, 01:56
Ik heb een 2x4 kanaals mengpaneel en daarop zitten:

ingangen- gitaar (korg ax100g), cd speler, laptop, minidiskspeler

uitgang- minidiskspeler (voor opnames)

Master heb ik naar 2 computerspeakers met ingebouwde versterker en de koptelefoon op de koptelefoonaansluiting v/h mengpaneel.
Zo kan ik alles goed op elkaar afregelen (eq&volumes)

Gewoon een simpel DJ mengpaneeltje uit een discotheek gekregen, zat alleen wat bier in maar na een schoonmaakbeurt werkt 'ie weer perfect.

harrie-beton
22 oktober 2004, 11:23
op een ander stuk van het forum hebben we een topic koptelefoons.
Je wordt eerder doof met koptelefoon. Dus pas op met hoge volumes.

Hoe wil je je versterker horen op je koptelefoon? Met een microfoon of pak je hem line out (dat klinkt meestal voor geen meter als je gaat scheuren).

dejohan
22 oktober 2004, 12:41
op een ander stuk van het forum hebben we een topic koptelefoons.
Je wordt eerder doof met koptelefoon. Dus pas op met hoge volumes.

+1


Voorts: Als de topicstarter zegt dat ie een mengpaneel heeft dan begrijp ik niet dat sommigen hier een 2-naar-1 plug aanraden???? Daar dient toch net het mengpaneel voor, om verschillende bronnen naar 1 output te leiden, of die output nu verbonden is met een koptelefoon, poweramp, computer of wathever maakt niks uit. Dat is tien keer beter dan zo'n plug. Wat wel van belang is dat het mengpaneel geen poweramp heeft (zoals aan PA mengpaneel soms heeft). In dat geval moet je wel zien dat je je koptelefoon op een 'passieve' uitgang aansluit, en geen out die het signaal keihard versterkt.

Wel is het mogelijk dat je zo'n tussenstukje tussen de uitgang van je PA en je koptelefoon nodig hebt, omdat ze niet compatibel zijn. Dat is gewoon kwestie van het juiste verbindingsstukje kopen.

zjanke
22 oktober 2004, 16:55
V-ampje? hoef je niet te klooien met versterkers, je kunt je geluid aanpassen aan de muziek waar je overheen wilt rammen en absoluut niet duur :D

Diamond Head
26 oktober 2004, 18:28
Ik kan de koptelefoon uitgang van mijn stereo op mijn mengpaneel gooien, net als de koptel uitgang van mijn amp. Dat werkt. Ik heb 2 inputs op mijn amp voor 2 gitaren, ik kan ook mijn stereo daar inpluggen en zo een cd via mijn amp afspelen. Is dat slecht voor mijn amp? Ik heb het niet langer dan een paar seconden durven proberen.


Oh, en sorry voor de dubbele post.

dejohan
26 oktober 2004, 19:46
Ik kan de koptelefoon uitgang van mijn stereo op mijn mengpaneel gooien, net als de koptel uitgang van mijn amp. Dat werkt. Ik heb 2 inputs op mijn amp voor 2 gitaren, ik kan ook mijn stereo daar inpluggen en zo een cd via mijn amp afspelen. Is dat slecht voor mijn amp? Ik heb het niet langer dan een paar seconden durven proberen.


Oh, en sorry voor de dubbele post.

Je kan beide methoden gebruiken, kunnen in principe absoluut geen kwaad (zeker niet voor je amp), maar ik zou eerder de 'mengpaneel' methode gebruiken.
Ik zou wel als voorzorg de apparaten die het geluid doorgeven niet meteen loeihard zetten (dus cd speler en amp), want ik weet niet hoeveel ingang het mengpaneel aankan.
Sluit wel nooit je "effects send", of nog erger, je "speaker out" aan op je mengpaneel, want dan is er kans dat je mengpaneel het begeeft.