PDA

View Full Version : Seymour Duncans???



Uchison
21 oktober 2004, 16:49
Hey fors, ik heb een American Vintage Blonde '57 (ash body; maple neck) en ik wil deze gitaar ombouwen tot een allround monstertje. En heel belangrijk is dat ie stil moet zijn.
Zat zelf te denken aan JB jr bridge(voor de betre rocktones) , lil' 59 neck (van jazzy tot vette leads) en iets met een coil midden (moet ook absoluut stil zijn namelijk).
Iemand een van deze pups? Andere suggesties? Alles welcome.

AART
21 oktober 2004, 16:54
ik denk dat seymoer duncan's heel schel gaan klinken in die strat van jou.
misschien moet jij eens denken aan een andere gitaar :wink:

Lacrymosa
21 oktober 2004, 16:55
Ik heb de lil 59 zowel als nek als brug in een strat gehad

moet zeggen dat het me zeer goed is bevallen, ik miste alleen de single coil sound

Ik heb ze nu in mn charvel zitten, als midden en nek pickup, charvel is btw van Alder, net als een hoop strats (jouwe dan toevallig niet).

Maar ik ben bijzonder goed te spreken over de lil 59

CheerS!!

Uchison
21 oktober 2004, 16:58
Mr Lacrymosa, bedankt voor je antwoord.
Ik hoorde dat die lil '59 te zwak zouden zijn voor de bridge. Klopt dat dan niet??

Uchison
21 oktober 2004, 16:58
Aart, grapje toch?? :(

NeeraDJ
21 oktober 2004, 17:16
ik denk dat seymoer duncan's heel schel gaan klinken in die strat van jou.

Damn AART sorry hoor maar dat vind ik echt een hele domme opmerking, Seymour Duncan heeft een enorme reeks aan single coils en er zitten heus wel elementen tussen die wat warmer klinken

@Uchi: Dus je zoekt high output? Hotrails my friend, heerlijke lead tone, goede harmonics, denk aan Iron Maiden. Bovendien compenseert het voor het teveel aan hoog in de brugpositie en het bodyhout. Voor de middenpositie lijkt me een Lil' '59 perfect, ook hele goede lead tone, maar wat warmer en heel responsief op je spel. Een stil halselement met goede cleans en smooth low output leads is absoluut de Duckbucker, ik heb een Latin clip van een vriend voor je als je wilt weten hoe deze klinkt in een strat, ik ben er persoonlijk zeer over te spreken!

Uchison
21 oktober 2004, 17:29
Mr NeerDJ, ik ben heel erg geintreseerd in een clip!! :)
Tja, mijn gitaar is niet echt schel te noemen, eigenlijk. Zelfs niet met die stock Fender 57/62. Zou niet zo snel zien hoe dat heel schel word tenzij die pups schel zijn.
De bridge hoeft niet super heavy te zijn, als hij maar stil is. Want ik gebruik toch het een en ander aan pedaaltjes om de hele boel op te krikken. OD en boosts. Alleen gaat dat bij deze gitaar niet meer goed omdat hij alle noise versterkt.
Ik ben er ook niet helemaal uit of ik wel een hb (in sc formaat uiteraard, geen gefrees in mijn gitaar) in de neck positie moet doen.
Daar moet ik nog heel goed over nadenken.

nickelwound
21 oktober 2004, 18:02
Ik heb een lil 59 in de brug van mijn strat zitten. Klinkt warm en vol. Komt net zoals de site zegt dicht in de buurt van de klassieke paf klank. Ik haal makkelijk Van Halen geluid (uit de begin periode) uit mijn strat nu. De afstand van de pickup tot de snaren is echter heel belangrijk voor de output en sound. Moet echt redelijk dicht tegen de snaren leunen, vind ik. Het klinkt bij mij echter nooit schel! Uiteindelijk zit een tone-knop ook op een gitaar voor een bepaalde reden. :razz:

Uchison
21 oktober 2004, 18:06
Nickelwound, wat heb je er verder in de gitaar zitten? Hoe is de balans? Zijn ze stil?
Want de lil '59 sample vond ik he mooist op de site. De JB wel ok en de screamin demon veels teveel. Dus dacht ik dat evt ook een optie is.
Heb je ook een maple toets?

nickelwound
21 oktober 2004, 20:27
Ik heb een rosewood toets. Dus dat is wel al een beetje meer low/mid zowieso. Verder is de balans uitstekend omdat je zelf alle poolstaafjes met schroefjes kan bijregelen. Dat heb ik ook een beetje moeten doen voor een optimale stringbalans. Omdat elk poolstaafje ook apart is aan te schroeven, kan je dus alles naar eigen smaak regelen. En dus eventueel meer mid en bas in je sound steken en minder hoog bijvoorbeeld. Qua snaren speel ik met Dean Markley Regular. Tone knop staat meestal rond 7,5. Ik speel over een Hot Rod Deville doorheen heen Marshall 1960B cabinet. Over de speakers van de Deville zelf klinkt alles namelijk vrij scherp. :razz: (Maar dat is weer een andere discussie natuurlijk.) Mijn strat zelf is gewoon een standard USA. Qua overdrive gebruik ik een Fulltone distortion pro. Klinkt erg goed in combinatie met die pickup. Ik vind de JB persoonlijk minder dan de lil59 omdat de JB een ietwat scherper randje heeft.

Uchison
21 oktober 2004, 20:31
Nickelwound, bedankt voor je reactie. Nog 1 vraag. Welke andere elementen heb je er verder in zitten? Want als deze pickup zoveel meer ouptu zou hebben dan de rest, hoe doe je dat dan?

Lacrymosa
21 oktober 2004, 20:41
Moeten het trouwens Seymour Duncans zijn?
want Dimarzio heeft ook een aantal super single coil sized humbuckers

CheerS!!

nickelwound
21 oktober 2004, 20:42
Verder heb ik nog steeds de standard pickups erin zitten omdat ik die voor voor gewone ritmestukken wel aardig vind. De output van de lil59 is ongeveer 2 tot 3 keer zo hoog als die van de standard pickup. Maar aangezien dat eenzelfde pickup in treble positie (omwille van een lager snaarvolume op die positie) in realiteit minder output geeft, wordt de hogere output van de lil59 in feite hierdoor gecompenseerd. Uiteindelijk ligt de output in realiteit maar ongeveer 1,5 keer zo hoog als de standard pickup. Indien je deze 2 echt volledig gelijk wil hebben, kan je de lil 59 nog een beetje laten zakken, waardoor de output verlaagd. Zelf vind ik het wel leuk dat ik een kleine boost heb, wanneer ik naar die positie overschakel omdat ik dat element gebruik voor zwaardere stukken. vb. Deep Purple, Van Halen achtige dingen, etc. De combinatie van de mid pickup en de treble pickup gebruik ik echter niet omdat ik ze samen niet zo mooi vind klinken. Das ook persoonlijk natuurlijk.

moretel
21 oktober 2004, 23:10
Ik heb in mijn fender de luxe in de hals en brug positie 2 JB zitten.
Per element 3 schakelmogelijkheden.
Verder 1 volume en 1 push pull toon pot gemaakt die de combinatie brug/hals mogelijk maakt.

Uchison
21 oktober 2004, 23:14
Kunnen jullie ook clipjes maken?
Ik zou zo graag die pickups willen horen voordat ik ze defintief moet kopen, maar ja waar kan dat?

Thom TK
21 oktober 2004, 23:45
Kunnen jullie ook clipjes maken?
Ik zou zo graag die pickups willen horen voordat ik ze defintief moet kopen, maar ja waar kan dat?

Op de site van SD staat uitgebreid soundclips
Erg handig!

NeeraDJ
21 oktober 2004, 23:51
Op de site van SD staat uitgebreid soundclips
Erg handig!

Die zijn echter weinig representatief, niet gemerkt dat veel clips of elkaar lijken? Ik zal die Duckbucker clip trouwens morgen voor je uploaden Uchi, remind me if I don't

Uchison
21 oktober 2004, 23:54
Te gek. Thx NeeraDJ.
@ Thom TK, ik ben bijna de hele tijd die clips aan het beluisteren al, maar het blijft niet hetzelfde. Je moet het eigenlijk zelf voelen. Als je contact heb met iemand die dat dan voelt met wat die persoon heeft en dan inspeelt, word ik er waarschijnlijk veel wijzer van. Toch?

Lacrymosa
22 oktober 2004, 02:57
Op de site van SD staat uitgebreid soundclips
Erg handig!

Die zijn echter weinig representatief, niet gemerkt dat veel clips of elkaar lijken? Ik zal die Duckbucker clip trouwens morgen voor je uploaden Uchi, remind me if I don't

Ben ik niet echt met je eens
De clipjes zijn juist heel goed zelfs
Ik vind dat het karakter van mn TB5, lil 59;s en Vintage Flat behoorlijk goed wordt weergegeven in die clips

je moet et alleen wel moet een goeie geluidskaart en koptelefoon afluisteren

CheerS!!

michielv
22 oktober 2004, 08:31
Kunnen jullie ook clipjes maken?
Ik zou zo graag die pickups willen horen voordat ik ze defintief moet kopen, maar ja waar kan dat?

Bij de meeste goede gitaarbouwers heb je vaak wel de mogelijkheid om een element een dag oid in je eigen gitaar te testen. Niet onbeperkt natuurlijk maar als je je keuze tot een stuk of twee hebt beperkt is er vaak wel iets mogelijk.

Kwestie van vragen. Je zult niet altijd een nieuw element meekrijgen maar met wat mazzel hebben ze een inruiler oid liggen die je een middagje kunt proberen. Weet je gelijk of het element in _jouw_ gitaar (want daar gaat het om) goed klinkt.

Uchison
22 oktober 2004, 13:05
Lacrymosa, dat is hem precies daar!! Geen goede geluidskaart en geen goede koptelefoon :-?

NeeraDJ
22 oktober 2004, 13:35
Ben ik niet echt met je eens
De clipjes zijn juist heel goed zelfs
Ik vind dat het karakter van mn TB5, lil 59;s en Vintage Flat behoorlijk goed wordt weergegeven in die clips

je moet et alleen wel moet een goeie geluidskaart en koptelefoon afluisteren

CheerS!!

Ik kan me nog herinneren dat er juist klachten waren over die clips omdat ze niet representatief zijn, Duncan heeft dit er toen ook bij gezet. Ik vind de Custom juist helemaal niet goed weergegeven.

nickelwound
22 oktober 2004, 21:14
Met die geluidjes kom je al heel ver... maar niet ver genoeg natuurlijk. Ik vind echter hun schriftlijke beschrijving van hun pickups vrij goed. En als je de grafiek bij de specs erbij legt (--> bas/mid/treble e.d.) Dan zie je ook dat die beschrijving vrij goed gefundeerd is. Natuurlijk heb je hier ook niet zo heel erg veel aan verder. Maar alle kleine beetjes samen geven je echt een vrij goede kijk op de zaak. :)