PDA

View Full Version : Opnamekwaliteit zang



Hempo
21 oktober 2004, 16:11
Hallo mensen,

In juli/augustus zijn wij met onze band thuis een beetje aan de slag geweest met opnemen van onze eigen nummers.
Ging best redelijk moet ik zeggen, we zijn ook wel tevreden over de geluidskwaliteit van een studio (lees: computer + wat mics en een mengpaneeltje), zonder dat we geld uitgaven.

Alles klinkt wel aardig, maar de zang is wat mij betreft een beetje een minpunt. Dit is opgenomen met een Shure 58. Het klinkt net niet echt lekker. Als ik het dan vergelijk met andere opnames van zang, van andere bands om mij heen, die wel een prof. studio hebben gehuurd, klinkt dat toch wat lekkerder allemaal.
Als ik afmix, klinken de gitaren al snel best redelijk, maar ik zit echt ontzettend aan te kloten met de zang.
Ik heb vanalles geprobeerd: verschillende compressies, verschillende EQ instellingen, verschillende galmpjes erop. Klinkt allemaal schel of weer levensloos etc.etc. Het klinkt gewoon niet zoals de zangeres klinkt. Het klinkt niet lekker fris zegmaar.

Nu zit ik erover te denken of het misschien de moeite waard is om de zang opnieuw op te nemen. En dan met andere apparatuur. Bijvoorbeeld een goede condensator mic huren, een dagje ofzo.
Zou dit een goede oplossing zijn? Welke mics raden jullie aan. Ligt het voor het grootste deel wel aan de mic, of juist aan de randapparatuur?

Groet,
Hempo.

bert k
21 oktober 2004, 16:18
Het ligt aan diverse dingen. Ten eerste de microfoon. Je zei het al, een goeie condensator doetwonderen. Koop een Behringer B1 of 2 voor rond de 150 euro, of huur een dure. (ik denk niet dat dat veel uitmaakt in een home-studio.)
Ten tweede, zorg voor een redelijke akoestiek. Hang overal dekens op, zodat je zo min mogelijk galm hebt; die voeg je later bij het mixen wel toe. Ook een goeie, gesloten koptelefoon is nodig. Let ook op het gezoem van de computer, dat wil je niet op je zangsporen hebben.
Tot slot, als je er mee om kan gaan, een compressor op de microfoon, voor je de mengtafel ingaat, is ook erg prettig.
Suc6

Hempo
21 oktober 2004, 16:23
Dank voor de reactie.

Weet niet of de akoestiek goed is, maar ik hoor geen galm op de opnames van de zang. Zoemers en andere bijgeluiden hebben we niet zoveel last van, en we gebruikten idd een gesloten koptelefoon.

Het gaat mij puur om de kwaliteit van de opname, en die vind ik dus wat twijfelachtig. Ik wil als ik de demo hoor iets hebben van: wow ja, eindelijk een lekkere opname. En dat heb ik nu nog steeds niet. Tuurlijk is een home-studio voor de eerste keer nooit perfect, maar heb t gevoel dat met een dagje een mic huren het een stuk lekkerder gaat klinken.

RaptureGirl
21 oktober 2004, 16:29
Zon soort probleem hadden wij ook, een goedkope mic voor het opnemen van zang.. zon draadloos sennheiser ding... leuk voor op het podium maar niet ideaal bij opnemen, ook vanalles aangepast... niks hielp echt sifnificant. Dus we hadden maar eens een goeie mic van iemand geleend en geluid was bijna meteen perfect, hoefde weinig aan te gebeuren.

We hebben nu zelf maar wat geld uitgegeven aan een nieuwe mic, we hebben nu een CAD e1002 en dat is een: Supercardiod Electret Servo Condenser :satisfie: vraag me niet wat het betekend :razz:

De mic koste iets van 200 euro, maar we kunnen 'm nu voor vanalles gebruiken, is ook perfect voor instrumenten opnemen.

bert k
21 oktober 2004, 16:59
Zie je, dan is het toch de mic. Dat scheelt echt.

Hempo
21 oktober 2004, 17:34
Hoe duur is het huren van zo'n mic ?

bert k
21 oktober 2004, 17:43
Kijk hier eens: http://www.eavr.com/ Maar kijk dan ook eens hier: http://www.feedback.nl/pages/departments.php?departments_id=88&pagetype=2&the_parent=5
Kopen is nauwelijks duurder dan huren.

Hempo
21 oktober 2004, 18:05
thnx.. ff kijke

El Capitain
21 oktober 2004, 18:26
Ik zit straks ook met dat probleem, maar bert: hoezo een compressor ertussen gooien voordat je de mengtafel ingaat?

Hempo
21 oktober 2004, 19:16
Heeft iemand ervaring met de AKG 900 condensator mic?

Die kunnen we morgen huren nl. voor eurootje of 10.


Heeft iemand nog verdere tips over het opnemen met condensator microfoons?
Bert K noemde al gezoem en bijgeluiden, akoestiek e.d. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden als je met zo'n mic op gaat nemen?

bert k
21 oktober 2004, 19:52
Als je zonder compressor opneemt moet je het opnamelevel laag houden. Als de zanger/es effe uithaalt schiet je toch nog in het rood en is je opname verpest. Met een compressor, beschaafd afgesteld, blijft alles netjes onder 0 DB zonder aan de andere kant weer heel zacht te worden.

@Hempo: ja, voor een tientje zou ik ook huren... Is dat per dag?

Hempo
21 oktober 2004, 20:19
Per dag ja.

Maar ik hoorde nog wat dingen als:
- statief
- plopkap
- phantom power

Statief moet trillingsvrij zijn?

Plopkap moet je erbij huren denk ik?

Phantom Power is aanwezig.


Heb geen ervaring met condensatormics dus vandaar.

bert k
21 oktober 2004, 20:34
Plopkap zou ik niet doen, die halen wat van het hoog weg. Wel zo'n spuglapje, opgespannen stug gaas voor de mike, wel handig. Wat he echt moet hebben is een statief en een verende ophanging, Ze zijn niet geschikt om in de hand te houden. Phantom zit dus in de tafel. (Als je de Phantom aan zel, schakelaartje ergens op de tafel, zorg dan dat JE FADERS DICHT STAAN! Geeft een rotplop :D )
Ja, en niet laten vallen :-D dan zijn ze stuk...

Frits van Mourik
22 oktober 2004, 00:25
Ik zit straks ook met dat probleem, maar bert: hoezo een compressor ertussen gooien voordat je de mengtafel ingaat?

Een compressor kan niet zoveel met een microfoonsignaal!
Bert bedoelt natuurlijk dat je de compressor op het insertiepunt van de mengtafel moet aansluiten... :razz:

En Studio Lobbes verhuurt microfoons voor weinig:
http://www.4design.nu/lobbes/

En een cheapo goed plopfilter maak je zelf:
Buig van een stuk ijzerdraad een cirkel van +/- 20 cm doorsnee.
Span daarover een stuk ouwe panty van je vriendin (binnenkant dijbeen heeft mijn persoonlijke voorkeur... :wink: )
Bevestig dat voor de microfoon; klaar!

Johnny Tsunami
22 oktober 2004, 10:18
Heej,

Wij zijn met onze band ook aan het kijken hoe we het beste kunnen opnemen, maar wat betreft mics enzo ben ik nog niet zo heel ver... zouden jullie mij kunnen helpen door de volgende dingen kort maar krachtig uit te leggen?

Dynamisch en de toepassingen
Condensator en de toepassingen
Phantom power en het nut ervan
plopkap en het nut ervan

verder:

beste manier om (zwaar overstuurde) gitaren op te nemen
beste manier om zang op te nemen
beste manier om basgitaar op te nemen
beste manier om goede akkoestiek te bereiken (kleine ruimte, goed geisoleerd met matten en eiermatrassen?)

iig bedankt voor de hulp

guhlenn
22 oktober 2004, 12:22
he hoe neem ik een cd op?


beste vriend, koop een boek over opname technieken.. of tik je vraag op google in.

Of, je kan ook gewoon naar een studio gaan

harrie-beton
22 oktober 2004, 13:44
dat zou ik ook voorstellen. Opname techniek is een vak en met een paar tips ben je er niet. Het boek over opname techniek is heel geschikt voor je vragen. Voor de rest moet je een keer in een echte "grote mensen" studio geweest zijn en dan snap je veel meer hoe het werkt.

Ik heb een kleine home studio (8 sporen met beetje outboard).

Over zangmicrofoons is op een gitaarforum is natuurlijk weinig te vinden.
Een sm58 is een leuk dingetje maar voor een cd opname is er natuurlijk veel beter spul. En dat mixt ook veel fijner, het lijkt dat opnames met bijvoorbeeld een Rode condentator microfoon veel meer vóór in de luidsprekers zitten dan met een sm58.
Er is ook een goedkopere uitvoering van de "NEUMANN" en dat is al een wereld van verschil met een shure sm58.

Hempo
22 oktober 2004, 19:50
We hebben vandaag opgenomen met een AKG C900, hebben we kunnen huren voor 5 euro.
Klinkt al een stuk helderder dan de sm58, dus das iig wel prettig.

bedankt voor de tips hier mensen

bert k
23 oktober 2004, 14:01
Nog een tip: als je alleen zang doet met een koptelefoon, zet dan de mic in een standaard en houd 20-39 cm afstand. Wordt je signaal iets zachter, maar het gaat een stuk helderder klinken.