PDA

View Full Version : Twee-delige pull-off?



Jax
21 oktober 2004, 11:31
Ok waarschijnlijk zullen jullie geen hout snappen van wat ik probeer uit te leggen (en ja, dit ligt aan mijn manier van uitleggen), maar ik zal een poging wagen. Bij een stukje dat ik nu aan het spelen ben is er als het ware een tweedelige pull-off, waarbij ik dus met mijn pink, mijn middelvinger en mijn wijsvinger op de frets die boven elkaar liggen, op de snaar zit. (Tussen mijn middelvinger en ringvinger zit één fret leeg) Als ik nu de pull-off wil doen, waarbij eerst mijn pink off pullt (of hoe je dat ook zegt) en daarna mijn middelvinger, krijg ik gauw dat de toon van de snaar te hoog ligt aangezien ik dan teveel kracht op de snaar zet om die twee-delige pull-off te kunnen doen. Hebben ook anderen dit probleem? Iemand....?? :(

dejohan
21 oktober 2004, 11:38
Duim in het midden van je hals houden helpte bij mij wel wel.

Swan
21 oktober 2004, 11:44
oefenen

Thom TK
21 oktober 2004, 12:50
kracht in je vingers krijgen = oefenen

Daevren
22 oktober 2004, 00:34
Ik heb zelf veel geprobeert een perfecte legatotechniek te krijgen. Zoals Allan Holdsworth en Shawn Lane die heeft en had.

Hammer-ons zijn relatief makkelijk. Pull-offs heb ik altijd irritant gevonden. Dus ik ben gaan experimenteren me het gebruiken van dalende hammer ons, net zoals de eerder genoemde gitaristen die gebruiken. Een snaar met een pull-off naar heel ligtjes naar beneden trekken vond ik niet elegant genoeg.

Dus ik hamer gewoon elke legatonoot individueel tegen het fretboard, een beetje zoals tapping of 'touch guitar'. Ik denk niet dat ik deze techniek echt aan kan raden omdat hij veel moeilijker is.

Bij alle legatotechnieken is precisie en timing cruciaal. Kracht in de vingers is niet zo belangrijk.

Ik vraag me ook altijd af wat voor geheim de hele groten eigenlijk hebben.

En over je specifieke probleem. Dat ik ook een probleem waar ik tegen aan liep. Maar je moet dus zo min mogelijk spanning in je hand hebben, zo min mogelijk spieren aanspannen die je niet gaat gebruiken. Nu is dit fysiek onmogelijk maar je kunt het tot een bepaald niveau krijgen zodat je dit probleem niet meet hebt. Het is gewoon finesse in je handen. Je moet het gewoon vaker doen.

Ik raad je aan om het extreem langzaam te doen zodat je zelf kun analyseren op welke manier je het effectiefst beweegt en op welke manier je het meeste geluid uit je gitaar krijgt.

Jax
22 oktober 2004, 07:36
Bedankt voor alle reacties! Ik ga weer aan de gang :)

jorrit
11 november 2004, 17:03
Ik vraag me ook altijd af wat voor geheim de hele groten eigenlijk hebben.

zal ik je dat eens verklappen, talent mixen met oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog veel meer oefenen. niemand kan vanzelf gitaar spelen zelfs niet de heel grote die hebben het ook moeten leren :-D