PDA

View Full Version : Pigtronix joyride



Mitch
20 oktober 2004, 19:08
SCOOP ! :D

Al een hoop over gelezen op HCEF en de site zelf (www.pigtronix.com) en vandaag dan eindelijk een testritje bij mijn plaatselijke opvangcentrum voor gitaarjunks: De Gier Gitaarbouw.

Test materiaal:
Carvin 2x10 EL84 bak met Marshall 4x12 met greenbacks, dit alles gevoed door een Gibson LP Studio.
Het betreffende varkentje was uitgerust met expressie-pedaal.

Eerste uiterlijke indruk:
duidelijke layout. Al gezien op de site natuurlijk, maar in levenden lijve valt op dat de footswitches op een prima plek zitten; weinig kans op verkeerd aantrappen. Veel en goede parameters voor de klank en werking, zie de uitleg op de site.

Eerste geluids indruk:
WOAH ! Hij stond nog op envelope en jongens, da's smullen ! Op pedalendag 1 had ik het genoegen op Lucky's (inmiddels ex-) Mutron III te mogen spelen, dus ik weet inmiddels hoe een goeie envelope filter klinkt en reageert. De klank is uiteraard anders (geen envelope filter maar envelope phaser), maar zit er dicht bij in de buurt. De Mutron had meer 'quack', de Pigtronix klinkt muzikaler. Warmer, voller en de 'overgang' van de frequenties is iets vlotter. Daar was de Mutron een tikkie soepeler. De instelbaarheid is echter gigantisch: van wah scherpte tot lichte phase in de aanslag die je nauwelijks opvalt maar je geluid net iets soepeler maakt, het kan allemaal. Door de uitgebreide toonregeling is de klank van ultra-wollig tot behoorlijk scherp. Voor de duidelijkheid: de "Sweep" knop stelt hierbij in vanaf welk gebied de envelope begint. Daardoor kunje dus van superwarm tot quack, maar ook van neuzig mid tot scherp treble en alles daar tussenin. Ik maak me geen zorgen dat dit een pedaal is dat op sommige amps niet uit de verf komt.

De LFO mode (gewon phaser): ook hier valt de enorme range aan bruikbare geluiden op. Het gaat echt van ultra milde phase, bijna chorusachtig tot bijna rotary sounds. Dit is waar je het expressiepedaal enorm goed kan gebruiken: beginnen met een langzame phase en in één vloeiende beweging door naar rotary....wow. Ik ben zeer benieuwd hoe dit klinkt naast sash' DejaVibe met expressiepedaal.
De Invert maakt het mogelijk om dus met de voet over te schakelen van positive naar negative feedback phase. In gewone gitaristentaal: van dikke, overduideijke phase naar subtieler, warmere phase. Om het in bestaande pedalen te vertalen: van Small Stone naar Phase 90.


Ik ben behoorlijk overtuigd van de kwaliteiten van dit pedaal. Het neemt best wat ruimte in, zeker met het expressiepedaal, maar die hoort er echt bij.

See you at Pedalday 3........

Mitch
23 oktober 2004, 11:40
BUMP

Rutger
23 oktober 2004, 11:52
Wow, klinkt vet, demovideo klinkt erg goed! k verwacht op de pedalendag een Maxon envelope filter te hebben, kunnen we ze naast elkaar zetten. ben de laatste tijd helemaal weg van envelope filters/followers, dus ik ben benieuwd. :)

Robbert
24 oktober 2004, 02:12
8-)

Mitch
24 oktober 2004, 10:00
Lijkt me een strak plan om 'm naast een filter te zetten. AF9 reissue neem ik aan ?
Ik lees net wel dat het waarschijnlijk niet gaat lukken om 'm naast sash' Dejavibe tezetten, dat zou echt vreselijk jammer zijn.

Robbert
3 november 2004, 14:43
Bumpe-tie-bump


:razz:

ReinoutV
4 november 2004, 01:17
Samples en video klinken goed. Waar ga je dit pedaal voor gebruiken? Het lijkt me niet iets dat je als een chorus gewoon vaak ff erbij aanzet. Heb je een funkband waar je dit veel in kan gebruiken?

Mitch
4 november 2004, 20:56
Al een hoop over gelezen op HCEF en de site zelf (www.pigtronix.com) en vandaag dan eindelijk een testritje bij mijn plaatselijke opvangcentrum voor gitaarjunks: De Gier Gitaarbouw.


Ik dacht dat ik het er duidelijk in had gezet maar er is meer onduidelijkheid over: ik heb 'm dus niet gekocht, maar drie kwartier aan de tand gevoeld.

Of het iets is wat je net zo vaak toepast als een chorus, hangt er vanaf hoe vaak je chorus toepast :D. Dat doe ik zelf misschien bij twee nummers of zo....
Maar hij is zeker niet alleen maar voor funk geschikt, zeker niet.
De envelope follower kan je wel funky gebruiken, maar ook zó instellen dat je er een behoorlijke auto-wah uit kunt halen. Of -ie daarmee een wah kan vervangen is iets anders...
De twee phase geluiden die je er daarnaast nog uit kunt halen verschillen wel goed van elkaar, zoals al eerder beschreven. Je zou best de negative phase als subtiele modulatie kunnen gebruiken, waar je normaal gesproken misschien chorus zou gebruiken en de positive phase voor vettere sounds.
Met het extra pedaal kun je de snelheid dusdanig leker regelen, dat je er zelfs een beetje vibe uit kunt halen, dus het is wel meer dan een one trick pony.

Robbert
4 november 2004, 21:12
Is het daadwerkelijk het formaat als doet vermoeden?

Mitch
4 november 2004, 21:30
Met het expressiepedaal ernaast is -ie best groot...op zich is -ie niet veel breder dan "twee pedalen naast elkaar waar ook nog plaats moet zijn voor aan de zijkant geplaatste jacks".
Duidelijk zo ? :D


In ieder geval te groot om mijn bak er voor overhoop te gooien :wink: