PDA

View Full Version : geluid van ATK passief?--->nieuwe bas...



Anavrin
20 oktober 2004, 18:57
Kan een Ibanez ATK ook passief geschakeld worden (bijvoorbeeld als tijdens een gig je batterijen leeg zijn)?
En hoe klinkt dat dan?
Zit er in de ATK trouwens een losse pre-amp met passieve elementen of zitten er actieve elementen in (zoals bijvoorbeeld EMG)?

I was just wondering...

emielow
20 oktober 2004, 19:36
wat is eigenlijk het verschil tussen actieve en passieve elementen dan?

JoVe
20 oktober 2004, 20:17
Een ATK kan niet zomaar passief geschakeld worden. Dan moet er worden geknutseld. Er zit een passief driespoelelement in, Alleen aan de buitenste twee spoelen zitten draadjes. De middelste dient als anti-ruis ding. Dat gaat dan naar een pre-amp.

Anavrin
21 oktober 2004, 11:16
wat is eigenlijk het verschil tussen actieve en passieve elementen dan?
actieve elementen zijn elementen die niet passief te gebruiken zijn, en als je deze in je bas hebt zitten heb je dus gewoon pech gehad als je batterijtje leeg is bij een optreden.
Met passieve elementen, en dan toch een actieve bas is er een extra voorversterkertje in de bas gebouwd, die het geluid van de passieve elementen dezelfde boost geven als de actieve elementen. Als je batterijtje dan leeg is bij een optreden heb je geen probleem, want dan kun je het schakelaartje op de bas omzetten, zodat ie de elementen weer passief gebruikt.

Actieve elementen zijn dus 2 in 1, passieve elementen zijn 1 + 1 (pre-amp)= 2

Lazy B.
22 oktober 2004, 15:42
Mijn ATK's kunnen niet passief worden geschakeld.
Maar dat had ik je al ge-PM'd. :wink:

frenske
22 oktober 2004, 16:38
gePiMped!??! :D

Anavrin
25 oktober 2004, 16:43
OK dan, ik heb ff de topic-titel verandert, want ik heb dus een nieuw basje en een versterkertje gekocht:
http://members.home.nl/mcgyvers2/10339.jpg
Dit setje dus...
Het is een Ibanez ATK 100 en een Trace Elliot 715 combo. De koffer zat er ook bij, ook al had ik die niet nodig...
Ik zal 'm vanavond bij de repetitie eens goed gaan mishandelen, en dan meld ik jullie meer, maar wat ik er tot nog toe van heb gehoord, klinkt ie best goed.

Lazy B.
25 oktober 2004, 17:07
Ik ben benieuwd naar je ervaringen Anavrin.

We lezen 't morgen wel. :D

Enneh, als 'ie nou niet bevalt? :razz:

Anavrin
26 oktober 2004, 13:54
dan is m'n verzameling weer wat groter.
Ik heb m'n spullekes gisteren dus meegenomen naar de repetitieruimte, en ff goed uitgeprobeerd.
Ibanez ATK 100
De 2-way schakelswitch die op de Ibanez zit is volgens mij om te kiezen tussen alleen het brugelement of voor beide elementen samen. De tone knop maakt het geluid veel te bassig als je 'm verder dan de helft dichtdraait, dus daar wordt waarschijnlijk ook weinig mee gedaan :razz: Ik gebruik dus de volgende instellingen op de Ibanez:
Volume en tone helemaal open, en switch op de stand van beide elementen. Resultaat: een lekker laag geluid, met toch voldoende mids en hoog. Het ruis-cancel-tussenelement doet z'n werk goed, ik heb geen ruis gehoord. Het enige wat er dus met de bas is dat er een beschadiging in de lak zit, aan de onderkant van de body, maar da's het voor deel van een zwarte gitaar, met zwarte merkstift zie je er bijna niks meer van...

Trace Elliot 715 combo
Bij een 100 Watt transistor combo denk je geen hard-slaande-drummer en een over-enthousiaste gitarist op een 150 watt hybride (waarvan hij alleen het buizen-kanaal gebruikt) weg te kunnen spelen, maar dat gaat dus makkelijk :-D
Ik had op de Trace de input gain op 4 en een half staan, de mid-pre-shape in, het output-level op 5 en de graphic equalizer van links naar rechts: +6, 0, 0, 0, 0, +3, +10. De bas wordt dus geboost, met de mids gebeurt niets en de high wordt ook geboost. Die instellingen die ik heb gebruikt zijn natuurlijk allemaal nogal subjectief, maar voor een lekker rock-geluidje zijn ze zeer geschikt. Na wat gepield te hebben met de input gain en het output level denken de gitarist en ik dat het overload-lampje kapot is, maar ja, da's ook geen ramp. Ik heb net ff de Phones-jack geprobeerd, maar die lijkt ook niet te werken (tenminste, ik neem aan dat die voor een koptelefoon is, en niet voor een microfoon), maar ook op een laag volume klinkt de combo goed, dus dan maar geen koptelefoon, maar gewoon wat zachter spelen (of moet ik nog een schakelaartje verzetten???).

Ik denk/ hoop dus dat ik geen slechte deal heb gedaan, en dat ik er nog veel plezier van zal hebben, maar dat zal wel lukken denk ik :wink:

EDIT: schuingedrukte stuk is niet meer van toepassing, hehehe, zie post verderop.

Lazy B.
26 oktober 2004, 14:17
Ik denk dat je hier wel wat aan hebt:

Algemene instructies:
http://www.gibson.com/products/traceelliot/manuals/7BAND.PDF

Een paar standaard settings (erg handig):
http://www.gibson.com/products/traceelliot/settings/7bands.pdf

Anavrin
26 oktober 2004, 16:11
vet, dank je. Wel vreemd dat er in de hele gebruiksaanwijzing nergens iets staat over die phones-aansluiting...

Lazy B.
26 oktober 2004, 16:28
vet, dank je. Wel vreemd dat er in de hele gebruiksaanwijzing nergens iets staat over die phones-aansluiting...

mijn phones-aansluiting is toevallig onlangs kapot gegaan
misschien maken (EDIT:maakten :wink: ) ze die niet zo sterk bij TE

Lazy B.
26 oktober 2004, 16:30
vind je dit trouwens geen prachtige atk?

http://www.oldenburger-music-station.de/SIMG2244.jpg

oef!

Anavrin
26 oktober 2004, 16:36
OK, er blijkt dus helemaal niks mis met de amp...
Volgens de gebruiksaanwijzing komt de input-gain knop bij de meeste instrumenten tussen de 6 en de 9 te staan, wat was nou het probleem? Ik ben gewoon te voorzichtig geweest, toen ik bij de 8 en een half kwam dacht ik, damn, zometeen mol ik dat ding, dus daar stopte ik met draaien. Als ik dus 2 klikjes verder had gedraaid, dan had ik geweten dat het overload-lampje dus wel werkt, maar dat ie gewoon niet zo snel overload...

Een beetje raar van de amp is wel dat de speaker gewoon geluid blijft maken als je een koptelefoon in de phones-output stopt. Daardoor hoor je de koptelefoon gewoon niet, omdat die speaker gewoon knetterhard gaat. De oplossing; aan de achterkant van de amp, gewoon ff de speaker-plug uit de amp trekken (zit met een losse plug in een speaker-output), dan hoor je de amp gewoon over de koptelefoon.

Nu ben ik dus blij, dat ik dus 2 dingen heb, die, na eerst gedacht te hebben dat er een aantal zaken niet werkten, in perfecte technische staat zijn!!! :D

Anavrin
26 oktober 2004, 16:38
vind je dit trouwens geen prachtige atk?

http://www.oldenburger-music-station.de/SIMG2244.jpg

oef!
is zeker vet, zie ik nou aan de rand het verschil tussen de top en de rest van de body, of is dat gewoon 1 of ander vaag lijntje?
Ik zou er alleen dan wel een zwarte slagplaat opzetten, of de huidige er helemaal afhalen, maar da's persoonlijk natuurlijk (of een duidelijke slagplaat, of niks) :wink:

The Mule
26 oktober 2004, 17:43
vind je dit trouwens geen prachtige atk?

http://www.oldenburger-music-station.de/SIMG2244.jpg

oef!

:o Niet verkeerd, is dat een koa top?

Anavrin
27 oktober 2004, 14:18
volgens mij heeft Lazy B. weer last van GAS... :razz:

Equalizer
27 oktober 2004, 16:01
Nou hij koopt vast geen vierde ATK. Alhoewel.. :razz:

MazeMouse
27 oktober 2004, 16:15
Nou hij koopt vast geen vierde ATK. Alhoewel.. :razz:
Hij had er eentje toch alweer weg gedaan? :???:

Equalizer
27 oktober 2004, 16:40
Ja maar als ie het doet (wat ws niet zo is), dan is het wel de vierde die hij koopt. :razz:

Lazy B.
28 oktober 2004, 10:35
Nou hij koopt vast geen vierde ATK. Alhoewel.. :razz:
Hij had er eentje toch alweer weg gedaan? :???:

Ik koop niks meer hoor. Met de twee ATK's die ik heb ben ik héél tevree. :D