PDA

View Full Version : Beginnen voor dummies



Sliver
25 mei 2002, 15:30
Ik (Nirvana-fan)wil gitaar leren spelen, maar ik weet er echt weinig van. Ik ben nog nooit echt muzikaal bezig geweest. Weten jullie misschien waarmee je beter kunt beginnen - elektrisch of akoustisch - en of les noodzakelijk is? Wat is trouwens een goede prijs voor een beginners-set (elek. gitaar en versterker)? En welke merken zijn aan te raden (ik hoorde dat Fender top is)?


Alvast bedankt

pimmetje
25 mei 2002, 15:55
Gebruik de zoek-functie op dit forum eerst eens. De vragen die jij hier stelt, zijn al enkele honderden keren gesteld en beantwoord. Je zult ook zien dat er heel wat verschillende meningen zijn, dus je zult uiteindelijk toch nog zelf moeten kiezen. Mijn mening:
- begin akoestisch stalen snaren (ca. 225 euro);
- neem bij het kopen van een gitaar iemand mee die er verstand van heeft.
- koop pas een electrische als je aardig op de akoestische kan spelen en zeker weet dat je verder wilt. Koop dan ook meteen een beetje betere gitaar... nooit een beginners-set.

pimmetje
25 mei 2002, 15:58
Oh ja... nog vergeten. Zoek vooral in het begin privé-les van een leraar waar je goed mee overweg kan. Dan leer je de basis snel en goed.

Sliver
25 mei 2002, 19:55
Bedankt voor je advies.

Trouwens, pas was ik op de veluwe in een winkel en die hadden een elektrische Fender (nieuw) voor euro 250 en hetzelfde model (geen idee welk model) 2e hands voor euro 150. Hun versterkers kostten zo'n euro 325 en meer. Zijn dit goede prijzen of eerder rip-offs.

p.s.

Als ik meer nirvana en soortgelijks wil spelen wat voor gitaars zijn dan geschikt?


da was et

mzzzzzls

pimmetje
25 mei 2002, 20:24
Nirvana is muziek die je op alle soorten gitaren kan spelen. Het leent zich uitstekend voor akoestisch en het zal niemand opvallen niet als je 't op een volkomen bagger-gitaar speelt... in tegendeel zelfs :smile:.

250 euro zal geen Fender zijn. Ik zou trouwens niet zo'n klein kut-versterkertje kopen. Denk eens in dat je bijvoorbeeld over een jaar of zo goed genoeg bent voor je eerste bandje. Dan moet je weer een grotere versterker kopen om over drummer heen te komen.

Goedkope spullen kopen, leidt er vrijwel altijd toe dat je na een tijdje weer nieuwe, betere spullen MOET kopen om de volgende stap te kunnen maken. Een beetje geduld kan je op den duur geld besparen. Goedkope spullen kunnen zelfs zo slecht uitpakken dat je door het gebrek aan kwaliteit stopt met spelen... DAT is helemaal zonde!

Kjiratsiekoedel
30 mei 2002, 13:50
Op 2002-05-25 18:55, schreef Sliver:
Trouwens, pas was ik op de veluwe in een winkel en die hadden een elektrische Fender (nieuw) voor euro 250 en hetzelfde model (geen idee welk model) 2e hands voor euro 150. Hun versterkers kostten zo'n euro 325 en meer. Zijn dit goede prijzen of eerder rip-offs.


Was dat "De Melodie"??? in Putten.
Daar hebben ze veel electrische gitaren, maar wel veel hetzelfde merk en type (voornamelijk strats en fenders).

Ga anders ees naar Kees Dee (amersfoort)
http://www.keesdee.nl. Kees Dee heeft veel meer soorten en meer akoestisch dan de melodie.

jaccoos
30 mei 2002, 14:43
dat versterkers bij melodie duur zijn, das bekend, maar dat een fender strat 250 euro kost, klopt denk ik niet

weet je zeker dat het geen squiers zijn.

SchaapOpJeHoofd
30 mei 2002, 19:25
Voor 325 heb je toch best een aardige versterker. Geen 100W buizen, maar dat wil je toch niet hebben.
Overleg anders eerst met een potentiele leraar wat hij je aanraad. Zou lullig zijn als je bij zo'n vent aankomt en hij zegt "oeh, dat is een hele slechte elektrische gitaar, ik had nog een Martin liggen voor hetzelfde geld"

mirage
30 mei 2002, 20:27
ik heb eerst met lesboekje geleerd daarna van internet, speel nu het meeste nirvana prima (ben in feb begonnen)
heb in a'dam voor 180 euro peavey pack gekocht
gitaar is naar mijn gevoel standaart beginners ding, versterker is wel geweldig (met pre-amp dus geen distortion pedaaltje nodig voorlopig)
check harmony-central maar
peavey special gitaar
en rage 158 versterker