PDA

View Full Version : Engl op kamervolume



Thom TK
20 oktober 2004, 18:14
Er zijn hier meer topics over geweest blablabla, maar ik kom er niet zo uit met de zoekfunctie.
Ik ben van plan een Engl Powerball/Savage te halen...maar voorlopig treed ik nog niet op, dus speel ik alleen maar op kamervolume.
Ik neem dus aan dat de bovengenoemde versterkers niet handig zijn om te kopen?
Als ik naar andere topics kijk, hoor ik altijd dat 100W buizen veel te veel is voor kamervolume.
Is een Fireball dan een beter keuze (en klinkt deze goed zonder dat ik mijn oren verneuk)?

avalanche
20 oktober 2004, 18:23
Het verschil tussen de Fireball (60 watt), Powerball (100 watt) en Savage (120 watt) op het vlak van volume produceren is quasi nihil: ze gaan allemaal keihard. Ik speel met mijn Powerball zowel in een band als thuis op mijn kamer en het is natuurlijk leuker als je hem wat open kunt draaien, maar op je slaapkamer klinkt hij ook bijzonder lekker hoor.

Thom TK
20 oktober 2004, 18:28
Het verschil tussen de Fireball (60 watt), Powerball (100 watt) en Savage (120 watt) op het vlak van volume produceren is quasi nihil: ze gaan allemaal keihard. Ik speel met mijn Powerball zowel in een band als thuis op mijn kamer en het is natuurlijk leuker als je hem wat open kunt draaien, maar op je slaapkamer klinkt hij ook bijzonder lekker hoor.

Dank je!
Dat is een antwoord waar ik wat aan heb!

AART
20 oktober 2004, 18:59
Het verschil tussen de Fireball (60 watt), Powerball (100 watt) en Savage (120 watt) op het vlak van volume produceren is quasi nihil: ze gaan allemaal keihard. Ik speel met mijn Powerball zowel in een band als thuis op mijn kamer en het is natuurlijk leuker als je hem wat open kunt draaien, maar op je slaapkamer klinkt hij ook bijzonder lekker hoor.

Dank je!
Dat is een antwoord waar ik wat aan heb!


ik gebruik een 100 watt marshall, ook thuis op mijn slaapkamer :)

NeeraDJ
20 oktober 2004, 19:23
Anders kun je altijd nog even voor aan attenuator sparen (THD Hotplate?), want wanneer je zo'n ding hard hebt gezet wil je niet meer terug.

@AART: Ja, maar de jouwe heeft een half power switch :roll:

Negative K3 fan
20 oktober 2004, 19:29
Het verschil tussen de Fireball (60 watt), Powerball (100 watt) en Savage (120 watt) op het vlak van volume produceren is quasi nihil: ze gaan allemaal keihard. Ik speel met mijn Powerball zowel in een band als thuis op mijn kamer en het is natuurlijk leuker als je hem wat open kunt draaien, maar op je slaapkamer klinkt hij ook bijzonder lekker hoor.

Dank je!
Dat is een antwoord waar ik wat aan heb!

tja en daar komt het ook gewoon op neer...

birt
20 oktober 2004, 21:09
Anders kun je altijd nog even voor aan attenuator sparen (THD Hotplate?), want wanneer je zo'n ding hard hebt gezet wil je niet meer terug.

@AART: Ja, maar de jouwe heeft een half power switch :roll:

de mijne ook maar zoals eerder gezegd is het verschil in volume tussen 50W en 100W nihil.
het is de klank die verandert

xxlarsxx
20 oktober 2004, 21:14
Een engl fireball op huiskamer volume is 0,5 tot 1 van de van de 12 (of gaan ze nou tot 10?) al te hard, in ieder geval ook veel te luid om goed open te zetten dus. Een marshall valvestate 100 watt head kan ik echter een kwart tot een half openzetten zonder al te veel lawaai

Soul Grinder
20 oktober 2004, 21:26
Een engl fireball op huiskamer volume is 0,5 tot 1 van de van de 12 (of gaan ze nou tot 10?) al te hard, in ieder geval ook veel te luid om goed open te zetten dus. Een marshall valvestate 100 watt head kan ik echter een kwart tot een half openzetten zonder al te veel lawaai
Dan heb jij een andere dan ik.

Swan
20 oktober 2004, 21:48
kan het zijn dat n 5150 top (120 watt) met 4x12 zachter beter klinkt dan mijn 5150combo(60watt)?

AART
20 oktober 2004, 21:50
Anders kun je altijd nog even voor aan attenuator sparen (THD Hotplate?), want wanneer je zo'n ding hard hebt gezet wil je niet meer terug.

@AART: Ja, maar de jouwe heeft een half power switch :roll:


alsof dat veel uitmaakt......
je oren gaan toch kapot met volume op 10, 50 of 100 watt :-D :roll:

Soul Grinder
20 oktober 2004, 21:55
alsof dat veel uitmaakt......
je oren gaan toch kapot met volume op 10, 50 of 100 watt :-D :roll:
Gaat de 50 watt echt al zo knoeihard?

AART
20 oktober 2004, 21:56
alsof dat veel uitmaakt......
je oren gaan toch kapot met volume op 10, 50 of 100 watt :-D :roll:
Gaat de 50 watt echt al zo knoeihard?

kom jij maar eens met je kop voor mijn speakers hangen,
ik weet zeker dat je die 65 euro van de no-claim niet terug krijgt :-D

BramVersteeg
21 oktober 2004, 00:36
Het enige nadeel van een ENGL op de slaapkamer is dat de ruiten er uit knetteren! Oh, ging het over zacht spelen......... :oops: ...........da ken ik niet :D .

NeeraDJ
21 oktober 2004, 00:47
de mijne ook maar zoals eerder gezegd is het verschil in volume tussen 50W en 100W nihil.
het is de klank die verandert

Juistem de buizen worden heter, je tone wordt responsiever voller en mooier. Daar gaat het om. I don't care a rat's ass, wat betreft meetbaar volume, maar tone ja das een heel ander verhaal

andoni
21 oktober 2004, 11:01
Mensen overdrijven dit toch hoor imo...

Mijn Marshall DSL100 (op een 4x12 cab) staat ook op mijn kamer, en ik speel er elke dag wel eens op, en dat is erg goed te doen. Volume van het clean kanaal staat op iets meer dan 1, van het high gain kanaal op 0.8 of zo. Is best te doen en klinkt nog altijd beter dan mijn Line6. Let er wel op dat je beter een lineaire volumepotmeter hebt. Met een logaritmische is het veel lastiger af te regelen en lijkt je amp al snel te hard (en live dan weer te zacht).

Wat ook meespeelt is het ohmage van je cab. amp die op 8 Ohm werkt klinkt harder dan eenzelfde amp die op 16 Ohm werkt.

Ik vind dat een moderne bak zoals een Engl makkelijk thuis te gebruiken valt. Gewoon een beetje zelfbeheersing aan de dag leggen.

Voor een bluesgitarist die houdt van "het randje" (op bvb een Fender Twin of zo) kan ik begrijpen dat die een attenuator koopt of zo, maar met een high gain bak is dit imo helemaal niet nodig om de gewenste sound te bereiken.