PDA

View Full Version : Wat voor hout is mijn gitaar?



AlterEgo
20 oktober 2004, 12:17
Ik heb een 2e hands Peavey Vortex II uit 1985 gekocht (soort RR model), maar ik heb geen idee van wat voor hout deze gemaakt is. De gitaar kostte in 1985 2000 gulden. Hij is best zwaar (zwaarder dan ik dacht). Weet iemand een of meerdere truukjes om uit te vinden waarvan de gitaar gemaakt is?

nickbongers
20 oktober 2004, 12:48
www.google.nl
peavey website?

of als dat niets oplevert, post es n foto van je gitaar.

SiNiSTRaL
20 oktober 2004, 14:36
Ik heb een 2e hands Peavey Vortex II uit 1985 gekocht (soort RR model), maar ik heb geen idee van wat voor hout deze gemaakt is. De gitaar kostte in 1985 2000 gulden. Hij is best zwaar (zwaarder dan ik dacht). Weet iemand een of meerdere truukjes om uit te vinden waarvan de gitaar gemaakt is?
maak achterop zo'n vakje open waar je pots zitten en t soldeerwerk, kijk of daar een ongelakt stukje zit of kras daarbinnen wat lak weg, hou t naast de site van www.warmoth.com (die hebben een hele houtlijst met foto's en eigenschappen) en kijk wat er t meest op lijkt :)
maar ik denk gewoon Alder/ash/maple oid...

dejohan
20 oktober 2004, 15:00
Van boomhout

Rubenios
20 oktober 2004, 16:33
niet van aluminium hout???

dejohan
20 oktober 2004, 16:48
niet van aluminium hout???

Aluminiumhout? Dat bestaat toch helemaal niet!
:wink: :wink: :wink:

Je hebt nog wel Turnhout, Vandikhout, knockhout, over-en-hout, maar aluminuim hout????

AART
20 oktober 2004, 17:43
niet van aluminium hout???

Aluminiumhout? Dat bestaat toch helemaal niet!
:wink: :wink: :wink:

Je hebt nog wel Turnhout, Vandikhout, knockhout, over-en-hout, maar aluminuim hout????

je hebt ook nog hout- couture ofzo :-D

Snaar'n Bennie
20 oktober 2004, 18:20
Surinaams balsahout volgens mij! Dat werd een tijd lang door Peavey gebruikt! :-D

Swan
20 oktober 2004, 18:26
brandhout http://www.doom-metal.com/iB_html/non-cgi/emoticons/gnyhihihi.gif

Thom TK
20 oktober 2004, 18:42
Surinaams balsahout volgens mij! Dat werd een tijd lang door Peavey gebruikt! :-D

hehe...balsa ja....das mooi hout zeg!
Kun je hele leuke gitaarvormpjes mee maken :roll:

sash
20 oktober 2004, 18:49
Body naast je oor houden en dan ff kloppen. Misschien zegt ie het dan.


:D

Luca P
20 oktober 2004, 18:57
Zoethout!
Ik moest het even kwijt!
Anders kreupelhout.
Daar maken ze ook houten benen van....

joke
20 oktober 2004, 19:34
kijk woordspelingen ...,daar HOUT ik van!!

Snaar'n Bennie
20 oktober 2004, 20:27
Surinaams balsahout volgens mij! Dat werd een tijd lang door Peavey gebruikt! :-D

hehe...balsa ja....das mooi hout zeg!
Kun je hele leuke gitaarvormpjes mee maken :roll:

En het werkt niet! :wink:

Rubenios
20 oktober 2004, 22:09
moeten we niet de ontopic behouten hiervan???

Swan
20 oktober 2004, 22:16
moeten we niet de ontopic behouten hiervan???

kijk en dat is nou weer niet leuk

Rubenios
21 oktober 2004, 10:13
dat jouw ouders jou maakten dat was niet grappig zeikstraal

Epic
21 oktober 2004, 10:55
:???: Ik snap geen hout van dit topic.

marc_o
21 oktober 2004, 11:21
Hout maar op

Swan
21 oktober 2004, 11:43
dat jouw ouders jou maakten dat was niet grappig zeikstraal

dat was ook niet als n grap bedoelt zoals bij jou het geval was :razz:

Morpheus
21 oktober 2004, 11:46
mensjes....zullen we het ff ontopic houden????? dit slaat egt nergens op....

marc_o
21 oktober 2004, 14:04
On-topic houten, bedoel je...

Anders Destium
21 oktober 2004, 14:14
mensjes....zullen we het ff ontopic houden????? dit slaat egt nergens op....

Egt wel kaas!

Ronald
21 oktober 2004, 14:35
ik krijg een houten kop van dit topic

marc_o
21 oktober 2004, 14:59
Dan moesten we er maar mee ophouten

Overigens, de gitaar waar de topic-starter het over heeft is wel leuk. Ik heb vroeger, ik dacht in 1987 vakantiewerk gedaan bij Peavey, toen nog in Zwijndrecht i.p.v. Engeland, en daar lagen stapels en stapels gitaarmodellen die je nooit in de winkel zag. Daar zaten mooie exemplaren tussen, van dubbelhals superstrats, tot Basgitaren met tremelo en allerlei Metal-achtige scheurbakken. Ik kan me maar 1 naam herinneren en dat was de Nitro, een superstratje met Floyd. Het viel me op dat de gitaren er altijd goed uitzagen qua afwerking. Ik zal eens gaan Googlen op oude Peaveymodellen.
De Adrian Vandenberg kwam toen net uit, we hadden een prototype liggen weet ik nog (waar ik van af moest blijven).

[/url]http://www.vintagetclub.nl/index.html?row2col2=vortex2.html[url]

marc_o
21 oktober 2004, 15:56
Wel een leuke site, die link die ik geplaatst heb.
En nee hoor, ik vind dat ze echt wel goede gitaren maken voor prijzen waar de zgn. grote namen echt niet aan kunnen tippen. Alleen jammer dat ze niet echt populair zijn in Europa, in de USA is dat wel anders.

Anders Destium
21 oktober 2004, 15:57
Ik heb 1 iemand gevonden (via google -> Vortex -> Harmony Central...)die denkt dat het waarschijnlijk alder is met maple, maar dan zou hij eerder licht dan zwaar moeten zijn. Je kunt het herkennen aan een treble-heavy klank.

Het kan ook zijn dat hij van nato of mahonie is, wat weer zou moeten leiden tot een bass-heavy klank.

Maar ja, de elementen hebben ook invloed...

AlterEgo
21 oktober 2004, 16:05
Dan moesten we er maar mee ophouten

Overigens, de gitaar waar de topic-starter het over heeft is wel leuk. Ik heb vroeger, ik dacht in 1987 vakantiewerk gedaan bij Peavey, toen nog in Zwijndrecht i.p.v. Engeland, en daar lagen stapels en stapels gitaarmodellen die je nooit in de winkel zag. Daar zaten mooie exemplaren tussen, van dubbelhals superstrats, tot Basgitaren met tremelo en allerlei Metal-achtige scheurbakken. Ik kan me maar 1 naam herinneren en dat was de Nitro, een superstratje met Floyd. Het viel me op dat de gitaren er altijd goed uitzagen qua afwerking. Ik zal eens gaan Googlen op oude Peaveymodellen.
De Adrian Vandenberg kwam toen net uit, we hadden een prototype liggen weet ik nog (waar ik van af moest blijven).

[/url]http://www.vintagetclub.nl/index.html?row2col2=vortex2.html[url]

Ik heb mijn gitaar bij de beheerder van die site gekocht! Was echt in goede staat en aardige man. Kreeg de gitaar mee voor 460, terwijl vraagprijs 500 was, want ik had niet meer dan 460 euro.

Ik zie nu pas op die site dat de gitaar van essenhout is. Maar de pick ups die erop zitten zijn P12 adjustable pole piece humbuckers. Weet iemand daar nog wat meer over?

marc_o
22 oktober 2004, 10:04
Ja, ik vond ze echt wel goed te doen qua prijs. Wellicht dat ik ook eens wat ga kopen daar, want die oudere stratmodelltjes zie ik echt wel zitten. Toch een made in USA gitaartje voor weinig.

michielv
22 oktober 2004, 11:16
Volgens mij zijn lang niet al die gitaren made in USA. In ieder geval vind ik sommige prijzen wel erg aan de hoge kant: een Reactor (tele-achtig) kostte begin jaren '90 iets van 350 gulden nieuw. Dan mag dat ding near mint zijn maar ik vind 575 euro wel erg overpriced.

marc_o
22 oktober 2004, 12:18
Er is wel een verschil tussen de made in USA en made in goedkope rijstvretende landen natuurlijk. Die daar aangeboden wordt (die blauwe) heeft echt veeeeel meer gekost en zat volgens mij eerder op 1800-2000 gulden.
Kijk ook eens naar de Les Paul-achtige modellen, echt mooi!