PDA

View Full Version : 4x12 op het podium



Nocki
19 oktober 2004, 22:56
Hoi.

voor mn mark IV mesa top zoek ik een leuk speaker cabinetje. ik vind mn mesa 1x12's nog steed sleuk maar ik wil toch graag een 4x12 hebben vanwege de eigenschappen die die dingen hebben. maar nu vind ik bv de marshall cabs niet echt leuk en veel goede cabs vind ik te duur. bv mesa en bogner. nu vind ik de engl kasten wel leuk van prijs. en zou zoiets mischien wel willen kopen. wat denk en jullie?

ik mis in mn geluid nog wat druk. en met mn speakers gaat het gauw te hard. met 4 speakers aan de output gaat het geheel lekkerder klinken op laag volume. ik hoop ook op een kast die lekker strak klinkt en niet zompig of vet klinkt. zowel clean als overdrives.

wat kunnen jullie me aanraden voor kast?

Nocki

andy
19 oktober 2004, 23:00
Je zegt het zelf al, Engl, goede prijs kwaliteit verhouding. Ik zou maar eens gaan testen om te kijken welke het lekkerst klinkt.

Nocki
19 oktober 2004, 23:02
zijn er veel verschillende? en wat zou een goede keus zijn?


ik speel in mn band vooral clean en lichte overdrives en wat santana achtige solo's.

Nocki

andy
19 oktober 2004, 23:07
Ik ken eigenlijk alleen het standaard cabinet, maar die voldeed prima aan wat jij beschrijft. Ik heb het namelijk ook graag strak in het laag.
Maar ik heb wel getest op een metal afstelling.
Het ging me toen trouwens niet om het cab, maar ik testte er een Powerball op. Maar ik heb nog steeds in overweging om eens zo"n engl cab te gaan halen. Al is het alleen maar, omdat ie zo mooi onder de powerball staat.
:wink:

Maar serieus, klinkt lekker strak in het laag.

Wicked Willy
19 oktober 2004, 23:21
Koch 4x12: goede kwaliteit en lekker geluid, zet hem maar eens naast de ENGL en vergelijk....smaken verschillen.

Ook leuk:

Bogner
Orange
Diezel

vester86
20 oktober 2004, 00:18
2 x 12 geeft over het algemeen (er zijn altijd uitzonderingen) strakker geluid, voornamelijk in het laag. zijn 2 x 2x12" cabs geen idee voor jou????

NeeraDJ
20 oktober 2004, 00:48
Op Thomann de Musik Produktiv staan Framus 4x12s voor hele mooie prijzen (680-700 euro!). Het zijn hele goede kasten aan de specs te lezen (poplar dus hardhouten behuizing, Vintage 30 of Greenback speakers). Voor die prijs kun je weinig beters vinden denk ik.

V30s zijn strak en heel erg direct. Greenbacks zijn warmer, smooth en heel erg responsief.

Jim Marshall
20 oktober 2004, 01:57
Randall 4x12


Zéér goede p/k verhouding

Nocki
20 oktober 2004, 08:17
tja. het koch gebeuren kan me niet bekoren. dat klinkt voor mij een beetje net als marshall. een beetje brommig en te vet. die engl kasten lijken mij wel wat. wat doen die dingen kwa prijs? beetje metal toontjes wil ik er idd ook wel uit halen maar ik speel het weinig meer in de band...

NOcki

Nocki
20 oktober 2004, 08:31
dat 2x12 moet ik idd nog eens uitproberen. ik heb ooit een kocht gehoordmet 2x12 en die was wel lekker. maar ik zoek dus echt een 4x12. het is de bedoeling om als het later een beetje loopt met de band aan weerszijnde van het drumstel een te hebben staan. gewoon voor de show :-) maar het moet wel goe klinken. ik ben het geluid van de 1x12 evm speakertjes een beetje beugh

Nocki

Jeroenvanhulsteijn
20 oktober 2004, 09:33
op marktplaats staat nog een Rivera Rake kast met v30's (http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/24365.htm). Is dat niet iets?

Baco
20 oktober 2004, 10:23
tja. het koch gebeuren kan me niet bekoren. dat klinkt voor mij een beetje net als marshall. een beetje brommig en te vet. die engl kasten lijken mij wel wat. wat doen die dingen kwa prijs? beetje metal toontjes wil ik er idd ook wel uit halen maar ik speel het weinig meer in de band...

NOcki

De standard 4x12 (met Celestion V60's) zitten rond de 590 euro, de cabs met Vintage 30's rond de 890 euro (Duitse prijzen!). Erg goede cabs!

charlie45
20 oktober 2004, 10:39
ik krijg de indruk dat het je meer om het uiterlijk gaat dan om de sound. niet dat daar iets mis mee is.

anyway, engl cabs zijn goedkoop en klinken erg goed. ik heb die met v60 getest en vond dat beter dan marshall, rivera en boogie cabs. ze zien er alleen niet uit.

marshall greenback cab klinkt fantastisch.

josh.vandenberg
20 oktober 2004, 10:40
Die Marshall TV kasten klinken echt heel goed .en anders Peavey 5150.Maar die klinken op hun best als ze erg hard staan.

Ik vond die Engkles kasten eigenlijk ook iets te zompig,maar ja smaken verschillen.Ik hou van een heel accuraat geluid ,messcherp vol met mooie harmonics.Die Marshjall kasten klinken heel goed ,,,,onder Marshall amps.

Dirk_Hendrik
20 oktober 2004, 11:07
poplar dus hardhouten behuizing

Dan hoop ik maar dat poplar niet het engelse woord voor populier is...... Da's letterlijk waaibomenhout.

birt
20 oktober 2004, 11:45
poplar dus hardhouten behuizing

Dan hoop ik maar dat poplar niet het engelse woord voor populier is...... Da's letterlijk waaibomenhout.

wees er maar zeker van :D

ieme
20 oktober 2004, 11:51
Ey nocki,

Ik zou als ik jou was een Bogner 4X10 doen... (staat bij www.e--team.de een voor 699)
Dat is echt een supercab!
Groet,
ieme

Marc Oblivian
20 oktober 2004, 16:58
Die Marshall TV kasten klinken echt heel goed .en anders Peavey 5150.Maar die klinken op hun best als ze erg hard staan.

Ik vond die Engkles kasten eigenlijk ook iets te zompig,maar ja smaken verschillen.Ik hou van een heel accuraat geluid ,messcherp vol met mooie harmonics.Die Marshjall kasten klinken heel goed ,,,,onder Marshall amps.


Heheh....ik heb een Marshall straight 4x12 met nieuwe greenbacks erin.......loeizwaar (behuizing is op 1 of andere manier van heel dik hout...dikker dan van gewone Marshallcab's?), maar klinkt super....onder m'n Powerball :o :-D

ieme
20 oktober 2004, 17:00
marshall tv met greenbacks... :) heerlijk!

Marc Oblivian
20 oktober 2004, 17:08
heb die van mij nog niet geproefd, maar honger maakt rauwe bonen zoet zullen we maar zeggen :D
Nee: serieus: overwoog eerst ook een Engl kast, maar toen ik deze had gehoord....
Zat btw ook een flightcase bij: moest ik sowieso hebben, dus dat was ook deel van de overweging.
Het geheel klinkt nu wat meer richting rock dan brute metal als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb effe wat meer karakter in mijn geluid zitten op deze manier.
Wel wat minder strakheid in het laag, maar meer warmte...zeker bij wat "overdriven" cleansounds. Reageert ook mooi bij fuzzy sounds...
Ohja....hij is dus maar 100 watt en mijn amp ook....dat kan dus wel degelijk (tenzij je altijd op 10 speelt, maar dan ben je gek, of doof) :)

Nocki
20 oktober 2004, 22:40
ik krijg de indruk dat het je meer om het uiterlijk gaat dan om de sound. niet dat daar iets mis mee is.

anyway, engl cabs zijn goedkoop en klinken erg goed. ik heb die met v60 getest en vond dat beter dan marshall, rivera en boogie cabs. ze zien er alleen niet uit.


Leuk. Engl cabs vin ik nu juist oerlelijk!Voor uiterlijk blijft het toch een marshall kast denk ik.
de reden dat ik aan engl denk is juist het geluid en de betaalbaarheid. mesa is niet te tillen en te betalen en mrsahll klinkt voor mij niet. ok die uitzondering daargelaten. de tv kasten schijnen wel te klinken.

ik hoor nu ook dat engl kasten zompig klinken. dat had ik nog niet gehoord. ik zal eens een dagje naar feedback moeten... :-)

NOcki

Josdevos
21 oktober 2004, 00:19
Er is een verschil tussen zompig en rond/warm/helder...
Zelf testen is de boodschap!

ieme
21 oktober 2004, 00:21
Er is een verschil tussen zompig en rond/warm/helder...
Zelf testen is de boodschap!
idd, heb jij je 2X12 al trouwens jos?

Josdevos
21 oktober 2004, 00:52
Neen. :lol:
Ben er gisteren naar gaan vragen en als alles goed gaat is hij normaal eind deze week binnen.
Ben eens benieuwd. Heb die cab nog nooit met zwarte bekleding gezien.

ieme
21 oktober 2004, 00:54
Neen. :lol:
Ben er gisteren naar gaan vragen en als alles goed gaat is hij normaal eind deze week binnen.
Ben eens benieuwd. Heb die cab nog nooit met zwarte bekleding gezien.
ik ga er vanuit dat de foto's wel op t forum verschijnen

Alain
21 oktober 2004, 09:30
Je bogner 2x12?

Josdevos
21 oktober 2004, 15:49
idd

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 16:23
poplar dus hardhouten behuizing

Dan hoop ik maar dat poplar niet het engelse woord voor populier is...... Da's letterlijk waaibomenhout.

is het eigenlijk wel, maar de naam poplar wordt in de engelse gitaarindustrie ernstig misbruikt en is dus eigenlijk geen populier, maar heel wat anders.

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 16:25
marshall tv met greenbacks... :) heerlijk!

INDERDAAD, hehe, en guess what im getting in a few weeks, heb er alleen nog geen top voor :)

ieme
21 oktober 2004, 16:27
marshall tv met greenbacks... :) heerlijk!

INDERDAAD, hehe, en guess what im getting in a few weeks, heb er alleen nog geen top voor :)
Wat zoek je? een 5150 top moet je daar niet op doen! een 5150 komt beter tot zn recht met V30's

Daniël_san
21 oktober 2004, 16:31
NegK3, je wilde toch ook een JCM800 ofzo? Die klinken wel lekker met Greenbacks vind ik.

















en dan te bedenken dat ik tot nu toe altijd een versterker 'leen' omdat ie anders nietr gebruikt word........... :roll: :oops: 8-) :razz: :-D

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 16:31
vind ik niet echt, high gain+greenbacks wint ook best wel, vooral de greenbacks, die vond ik geniaal met allerlei scheuramps (waaronder een legacy (mwah scheur?), triple rectum fryer en dual rectum fryer).

Ik verafschuw v30s een klein beetje, die klinken mij niet organisch genoeg en hebben altijd een doek over de speaker geluid, greenbacks daarentegen is vet lijp. Ik ben ook benieuwd naar g12h30s, die moeten ook wel ernstig lijp zijn.

ieme
21 oktober 2004, 16:32
NegK3, je wilde toch ook een JCM800 ofzo? Die klinken wel lekker met Greenbacks vind ik.

en dan te bedenken dat ik tot nu toe altijd een versterker 'leen' omdat ie anders nietr gebruikt word........... :roll: :oops: 8-) :razz: :-D


Ja die jcm800's zijn goed! wel de 50 watt doen, die is nog een beetje te oversturen zonder doof te worden!

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 16:34
ja, bij tags had ik een zakk wylde jcm800 door een oude 212 marshall (mnet greenbacks) gespeeld en ik kwam bijna klaar :) 8) 8-)

ieme
21 oktober 2004, 16:35
ja, bij tags had ik een zakk wylde jcm800 door een oude 212 marshall (mnet greenbacks) gespeeld en ik kwam bijna klaar :) 8) 8-)
bijna?

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 16:37
mja, ik kon hem niet te ver opendraaien (tot standje 4 ofzo, die zakk wylde heeft 6550s he!)

NeeraDJ
21 oktober 2004, 16:39
poplar dus hardhouten behuizing

Dan hoop ik maar dat poplar niet het engelse woord voor populier is...... Da's letterlijk waaibomenhout.

Grappenmaker. Poplar is een hele stevige, maar ook redelijk zware houtsoort. Het heeft heerlijke tonale eigenschappen, maar ik denk dat het voral door Framus wordt gebruikt vanwege zijn stevigheid en duurzaamheid.

@Negk3: Hebben ze die 2x12 met Greenbacks nog?

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 16:51
poplar dus hardhouten behuizing

Dan hoop ik maar dat poplar niet het engelse woord voor populier is...... Da's letterlijk waaibomenhout.

Grappenmaker. Poplar is een hele stevige, maar ook redelijk zware houtsoort. Het heeft heerlijke tonale eigenschappen, maar ik denk dat het voral door Framus wordt gebruikt vanwege zijn stevigheid en duurzaamheid.

@Negk3: Hebben ze die 2x12 met Greenbacks nog?

1: maar het is geen populier (als in de populier boom)

2: volgens mij wel, dat zijn die kasten die naast de toonbank/balie staan, ik vraag me af of die wel voor de verkoop zijn.

NeeraDJ
21 oktober 2004, 17:21
1) I know, maar ik ging er gewoon niet op in
2) Waar is die zaak precies, hebben ze een site ofzo?

Jeee
21 oktober 2004, 18:06
Grappenmaker. Poplar is een hele stevige, maar ook redelijk zware houtsoort. Het heeft heerlijke tonale eigenschappen, maar ik denk dat het voral door Framus wordt gebruikt vanwege zijn stevigheid en duurzaamheid.

@Negk3: Hebben ze die 2x12 met Greenbacks nog?

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar volgens mij is poplar wel degelijk populier?

Ik heb een Framus Dragon cabinet, en die is ook helemaal niet zo zwaar. In ieder geval een pak minder zwaar dan bv. een Orange cab, maar da's dan ook 18 lagen berken multiplex. Ik heb m'n cab ook al meer dan eens opengegooid, en het gebruikte hout is heel zacht, het lijkt mij helemaal niet zo duurzaam te zijn.

Ik weet niet waarom Framus Poplar gebruikt, maar volgens mij is het allesbehalve om z'n stevigheid en duurzaamheid.

ieme
21 oktober 2004, 18:59
Grappenmaker. Poplar is een hele stevige, maar ook redelijk zware houtsoort. Het heeft heerlijke tonale eigenschappen, maar ik denk dat het voral door Framus wordt gebruikt vanwege zijn stevigheid en duurzaamheid.

@Negk3: Hebben ze die 2x12 met Greenbacks nog?

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar volgens mij is poplar wel degelijk populier?

Ik heb een Framus Dragon cabinet, en die is ook helemaal niet zo zwaar. In ieder geval een pak minder zwaar dan bv. een Orange cab, maar da's dan ook 18 lagen berken multiplex. Ik heb m'n cab ook al meer dan eens opengegooid, en het gebruikte hout is heel zacht, het lijkt mij helemaal niet zo duurzaam te zijn.

Ik weet niet waarom Framus Poplar gebruikt, maar volgens mij is het allesbehalve om z'n stevigheid en duurzaamheid.
Maar die framus cabs klinken wel goed vind ik!

NeeraDJ
21 oktober 2004, 19:57
Ik heb een Framus Dragon cabinet, en die is ook helemaal niet zo zwaar. In ieder geval een pak minder zwaar dan bv. een Orange cab, maar da's dan ook 18 lagen berken multiplex. Ik heb m'n cab ook al meer dan eens opengegooid, en het gebruikte hout is heel zacht, het lijkt mij helemaal niet zo duurzaam te zijn.

Ik weet niet waarom Framus Poplar gebruikt, maar volgens mij is het allesbehalve om z'n stevigheid en duurzaamheid.

Dat is idd heel raar, misschien heb je een uitschieter ofzo. Mijn ervaring met Poplar gitaren is iig heel anders.

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 22:45
1) I know, maar ik ging er gewoon niet op in
2) Waar is die zaak precies, hebben ze een site ofzo?

centrum enschede, maaqr een paar stappen van die plek waar die agent is doodgeschoten! www.americanguitarstore.com