PDA

View Full Version : Nieuwe buizen voor mijn Fender the Twin



Tupelo
19 oktober 2004, 21:40
Het is inmiddels een jaar of 8 geleden dat ik de eindbuizen van mijn Fender the Twin heb vervangen. De buizen van de voorversterker heb ik nog nooit vervangen. 8 jaar geleden heb ik mij laten vertellen dat er helemaal geen verschil is in b.v. Mesa Boogie & Fender buizen of Sovtek buizen, sterker nog aldus de verkoper (die me toch echt de duurdere Mesa Boogie of Fender aan had kunnen smeren) kwamen de Mesa Boogie & Fender buizen zelfs uit de Sovtek fabriek. (dat is dan dus 8 jaar geleden)

Zit er nu eigenlijk echt verschil in het type eindbuis dat je gebruikt? Mocht dat zo zijn wat moet ik dan hebben voor een helder geluid? Dat scheuren hoeft namelijk niet. En waaraan herken je dat de buizen van je pre-amp vervangen moeten worden?

Al
20 oktober 2004, 00:15
wat moet ik dan hebben voor een helder geluid? Dat scheuren hoeft namelijk niet. En waaraan herken je dat de buizen van je pre-amp vervangen moeten worden?

1) -Svetlana.
2) -Normaal gesproken hoeven je preampbuizen nog niet vervangen te worden.

Al

Jirí
26 oktober 2004, 20:34
Als je met een pen tegen de preamptubes tikt als de versterker aanstaat
zonder gitaar ingeplugd, en je dan een rinkelend geluid hoort is de buis microfonisch, is het tijd om die buis door een nieuwe te vervangen. Als je dat zelfde doet met de nieuwe buis mag er geen of heel weinig rinkelend geluid te horen zijn. Als een buis oud is kan hij dof gaan klinken. vervang de preamps stuk voor stuk door een nieuwe, en luister of er een verbetering te horen is. Geen verbetering : oude buis is nog goed!
de oude preamptubes zijn nog jaren te gebruiken in tremelo stage!!

Greetz Jiri :-D

Al
27 oktober 2004, 18:44
en je dan een rinkelend geluid hoort is de buis microfonisch, is het tijd om die buis door een nieuwe te vervangen.

Ik had vorige week een nieuwe EI goldplate in mijn amp geplugd. Die moest ik na twee uur gebruik al vervangen omdat hij te microfonisch was geworden.

Al

Mr.Jay
27 oktober 2004, 22:08
Ik had vorige week een nieuwe EI goldplate in mijn amp geplugd. Die moest ik na twee uur gebruik al vervangen omdat hij te microfonisch was geworden.

Al

2 u. ??? heel netjes, is nog lang.
Kreeg 2 weken geleden 5 JJ's 12AX7binnen > 4 ervan kan ik sowieso al niet in 1e positie zetten, met volumes op NUL staan ze al te fluiten !!
heerlijk die nw. buizen :evil:

JaY