PDA

View Full Version : Waar op te letten bij oude gitaren



H.Manback
18 oktober 2004, 19:22
Nou, zoals de titel al zegt, wil ik graag weten waar je vooral op moet letten bij het kopen van een oude gitaar (dan heb ik het over bijvoorbeeld eentje uit 1980 oid).

Zelf heb ik wel gedacht aan bijvoorbeeld de fretten, het fretboard, de lak, krakende potmeters/switches enzo maar ik heb niet echt een plek kunnen vinden waar haarfijn wordt uitgelegd waar je precies op moet letten en vooral ook hoe je dat test.

Ik vraag dit omdat ik momenteel op zoek ben naar een gitaar, en ik ook een Ibanez Artist van rond 1980 op het oog heb. Nu weet ik nog niet zeker of dat model me na er op te hebben gespeeld ook nog steeds charmeert, maar ik heb er wel een goed gevoel over als ik lees wat anderen er van zeggen.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is, welke punten moet ik allemaal af ga als ik hem zou gaan testen, en hoe moet ik al die dingen controleren.

O en als er iets aan mankeert, wanneer is het nog de moeite om het te laten repareren, dus welke reparaties/restauraties zijn niet al te ingrijpend, voor portomonnee en de gitaar zelf.

harrie-beton
1 november 2004, 15:54
1980? moet kunnen.

krakende potmeters vervang je zo, oude gitaren moet je denken om:

-deukjes en kuiltjes in de hals (vooral noten die veel gespeeld zijn)
een hals vervangen of herfretten is prijzig bij een gitaarbouwer maar voor top gitaren de moeite waard.

-ten tweede let op ROEST in de electronica binnen in.

-veel mensen bewaren gitaren met snaren erop. Is de hals nog recht?

probeer de gitaar uit en neem een deskundige vriend mee.
bijvoorbeeld iemand van het forum die in de buurt woont en wél verstand heeft van gitaren...


hb

taylor
4 november 2004, 10:48
waar je ook op moet letten bij vintage is natuurlijk of het helemaal origineel is of niet,dit vanwege de prijs die je er voor gaat betalen.

lijkt mij dat je niet erg veel verstand van zaken hebt dus dan wordt je gauw geflessssssst.

ken zelf iemand die met weinig kennis zich ook op de vintage ging storten,nou die kwam al snel thuis met een imitatie gitaar voor zeer veel geld,nou is dat met ibanez nog niet zo ergz(de prijzen) maar toch....

wietse
4 november 2004, 11:04
vreemd er staan 2 topics over hetzelfde en door dezelfde en welke wordt naar boven gehaald?
juist , die met de minste reacties.

Geplaatst: 18 Okt 2004 20:24 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

let vooral op de toestand van de hals , is hij krom of getordeerd.
is het fretwerk goed , een beetje fretwear is niet erg , zolang je er geen last van hebt door fretbuzz ofzo.
is het fretboard nog in goede conditie en niet diep ingesleten.
dit zijn dure reparaties en moeilijk zelf te doen , lichte fretwear los ik zelf nog wel eens op met een fijn vijltje en veel geduld , maar als je het verkloot daardoor dan ben je vies de klos.
hoe is de actie , erg hoge actie kan betekenen dat als je die verlaagt er opeens fretbuzz bijkomt , door fretten van ongelijke hoogte oid.
bij aankoop geldt hier hoe lager hoe beter , als hij je te laag is dan weet je in ieder geval dat als je nu geen problemen hebt je die ook niet krijgt
als je hem wat verhoogt.
bij een gitaar met tremelo , staat de brug nog mooi vlak op de body ,is dit niet het geval , is geen grote ramp gemakkelijk zelf te repareren door
er bv een veer bij te plaatsten ,of de veer aan te spannen.
zijn de brug zadeltjes versleten ,zijn alle schroefjes .inbusjes die je nodig hebt om iets af te stellen ook roestig , kunnen namelijk zo roestig zijn dat ze niet meer te verstellen zijn.
de schroefkop kan natuurlijk ook gewoon erg uitgewoond zijn.
werken alle elementen ,kraken de potmeters of zijn het plotseling aan uit schakelaars geworden ,kraken is niet erg wat contactspray en klaar (meestal) , aan uit dan zijn ze versleten ,zijn niet zo duur ongeveer 8 euro per stuk voor goede kwaliteit , kan je gemakkelijk zelf doen effe solderen en klaar.
schakelaars precies hetzelfde die zijn wel vrij prijzig driestanden schakelaar rond de 20 euro.
ook belangrijk is hoe de toestand van de body is bij de hals aanzetting ,let op scheuren ,wil bij SG achtigen nogal eens voorkomen dat de body daar scheurt.
controleer de hals ook op scheuren een scheur in de lengte is niet zo ernstig ,lijkt raar en is niet leuk maar speelt er niet minder om.
overdwars dat is een heel ander verhaal.
en bij een model dat niet meer gemaakt wordt let er op dat hij compleet is anders kan je wel eens problemen hebben om hem compleet te krijgen.
tenslotte probeer hem uit , speel er effe op voelt alles goed aan en werkt alles goed dan zit het meestal ook wel goed.
maar de toestand van de hals is dus het belangrijkst.
en een gitaar van 1980 vind ik nog niet zo oud :-D

dus hier ook nog maar eens m'n antwoord .
of voor alles kijk hier
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=39847

taylor
4 november 2004, 11:40
met origineel bedoel ik dus ook elektronica dus elementen ect dat bepaalt natuurlijk ook de prijs.

Svenson
4 november 2004, 11:50
Ik sluit me bij Wietse aan.

Ik heb trouwens nog een hele dure vintage gitaar over, waarde is ong. 4300 euri, maar voor, laten we zeggen, 2300 euri is ie voor jou! :)

H.Manback
6 november 2004, 01:44
Zoooohooo dat klinkt als een goeie deal :razz:

Nee maar serieus, die 2e hands gitaar is niks geworden, die vent heeft 2 boden staan en heeft mail van mij gehad, maar volgens mij wil ie m of niet meer kwijt, of is ie de pijp uit :roll:

Ik zit nu te kijken voor een nieuwe artist, een AR-300, ervaringen?