PDA

View Full Version : Weer de Indonesische mafia??



keef
18 oktober 2004, 19:17
Twee prima deals op muziek 2ehands:

http://muziek.2dehands.nl/listuser/521954/6777913.html?ses=GaZMeqZKYd0P3vh

http://muziek.2dehands.nl/listuser/521954/6777931.html?ses=nyz2w3qjW1oZua6

Heb voor de lol de verkoper aangeschreven en ben benieuwd. Gitaren zijn allebei onlangs op Ebay verkocht voor heel veel meer (aan US kopers....):

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2384&item=3753912849&rd=1

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=359&item=3754009150&rd=1&ssPageName=WDVW

Zal wel weer een slecht spellende aziaat zijn die betaling per Western Union vraagt. :evil:

Meer ervaringen met dit soort figuren?

butters
18 oktober 2004, 20:04
idd vreemd, de dag dat de veiling is afgelopen worden ze hier aan geboden aan de helft van het winnende bod.

:???:

prs
18 oktober 2004, 21:45
Goede actie dat je die verkoper die links hebt ge-emaild!! Heeft hij tenminste in de gaten dat ie betrapt is!

Edit: volgens mij wil je hem nog gaan confronteren he, met die ebay links. Tenminste nu ik het nog een keer lees.....

iwan
19 oktober 2004, 06:07
Tip: effe op foute advertentie te klikken als je zoiets ziet (heb ik al gedaan). Copy de URL van ebay in het formulier.
Je bespaart iedereen die niet op dit forum komt een mogelijke oplichting.

Iwan

dejohan
19 oktober 2004, 09:46
Zou je ook ebay niet waarschuwen? Waarschijnlijk zit er nu iemand in de US dik te betalen voor gitaren die hij niet te zien krijgt?

bat
19 oktober 2004, 09:54
Zou je ook ebay niet waarschuwen? Waarschijnlijk zit er nu iemand in de US dik te betalen voor gitaren die hij niet te zien krijgt?

Euh, ik denk dat dat wel meevalt.

Hoe gaat dit nou in zijn werk namelijk? Oplichter zoekt een echte advertentie op een veilingsite. Kopieert de gegevens en de foto naar een andere veilingsite, liefst in een ander land, maar zet er een interessant lagere prijs bij. Oplichter "verkoopt" de gitaar, wil betaling via een systeem waarmee hij zeker weet dat ie het geld krijgt voordat ie iets verzonden heeft en bovendien niet te traceren is (Western Union bijvoorbeeld).

De ad op Ebay is waarschijnlijk gewoon bona-fide. Door nu deze gegevens te gebruiken lijkt het aanbod reeel.

Maar de fors lagere prijs en het meestal ten opzichte van de advertentie beduidend slechtere engels in de correspondentie via mail doet bij de meeste kopers wel alarmbellen klingelen...

dejohan
19 oktober 2004, 09:59
Ok, ik heb de koper van de eerste gitaar gewaarschuwd, maar de tweede kan ik niet waarschuwen want ik krijg de melding dat ik de dagelijkse limiet van mogelijke te sturen emails heb bereikt ( wat is dat, ik heb maar 1 mail verstuurd??? Ik gebruik ebay haast nooit, misschien kan niemand dit uitleggen).
Misschien heeft er iemand zin om de tweede verkoper ook een mailtje te versturen? Zoja: geef hem ook de link naar dit forum, misschien kan ie dan de rest van het verhaal vertellen, en weet ie dat ook een andere gitaar hetzelfde onderdgaat.

dejohan
19 oktober 2004, 10:01
Zou je ook ebay niet waarschuwen? Waarschijnlijk zit er nu iemand in de US dik te betalen voor gitaren die hij niet te zien krijgt?

Euh, ik denk dat dat wel meevalt.

Hoe gaat dit nou in zijn werk namelijk? Oplichter zoekt een echte advertentie op een veilingsite. Kopieert de gegevens en de foto naar een andere veilingsite, liefst in een ander land, maar zet er een interessant lagere prijs bij. Oplichter "verkoopt" de gitaar, wil betaling via een systeem waarmee hij zeker weet dat ie het geld krijgt voordat ie iets verzonden heeft en bovendien niet te traceren is (Western Union bijvoorbeeld).

De ad op Ebay is waarschijnlijk gewoon bona-fide. Door nu deze gegevens te gebruiken lijkt het aanbod reeel.

Maar de fors lagere prijs en het meestal ten opzichte van de advertentie beduidend slechtere engels in de correspondentie via mail doet bij de meeste kopers wel alarmbellen klingelen...

Oei, zo ver had ik nog niet nagedacht. :oops:
Zal wel zien wat het evrvolg is. Stom van me.

taylor
19 oktober 2004, 11:13
moet zeggen dat mensen die in dat soort advertentie's trapen zijn behoorlijk dom,je ziet het aan alles dat kan niet waar zijn.

zelf ervaren(ned) handelaren gedreven door dollar tekens in hun ogen trapen daar soms in,net goed zou ik zeggen.

MightyMike
19 oktober 2004, 11:55
zelf ervaren(ned) handelaren gedreven door dollar tekens in hun ogen trapen daar soms in,net goed zou ik zeggen.

Wat is er mis met handelaren die gedreven zijn door $$? Ken jij er andere?

Dit soort e-bay scams is inderdaad vrij doorzichtig. Toch schijnen er nog steeds mensen voor te vallen. Het is ook opvallend dat steeds meer verkopers op internet weigeren te verkopen aan mensen uit azië en afrika. Als koper zou ik dat ook al niet echt vertrouwen. Erg eigenlijk, he?

If it sounds too good to be true, it probably is.

keef
19 oktober 2004, 13:02
Vrij doorzichtig? Nou nee. Sommige Ebay scammers kapen de identiteit van een member (inclusief bijbehorende 100% goede feedback), posten vervolgens foto's van andere sites en vermelden een lage -maar nog net reele prijs. En duh, er zijn ook oplichters die het Engels wel goed beheersen.

Hier een fake auction met een gekaapte account (zie drie laatste negatieve feedbacks...):
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3755068332

En de waarschuwing van de werkelijke eigenaar:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33040&item=3755905312&rd

Oplossing: nooit via internet een gitaar van een particulier kopen zonder dat je hem in je handen hebt gehad. Winkels is een ander verhaal - al wordt je daar weer op een andere manier bedrogen. :wink:

Joop M
19 oktober 2004, 13:19
Als je zijn positieve feedbacks bekijkt zie dat hij alleen maar cd 's van rond de 8 dollar heeft gekocht.
Een slimme manier om je positieve feedback op te bouwen
Grz Joop

iwan
20 oktober 2004, 06:49
Mmm. Bij muziek.2dehands.nl zitten ze te slapen. De advertenties staan er nog steeds op. Zijn er meer vrijwilligers om even op het knopje foute advertentie te drukken?

Ik kreeg nu met de directe link in de openingspost trouwens een servererror, maar als je naar alle gitaren gaat en dan de advertenties per honderd laat zien, staan ze nog net onderaan de pagina (maar zullen daar vandaag wel afvallen, moet je naar pag.2)


Iwan

taylor
20 oktober 2004, 10:36
[quote=taylor]zelf ervaren(ned) handelaren gedreven door dollar tekens in hun ogen trapen daar soms in,net goed zou ik zeggen.

Wat is er mis met handelaren die gedreven zijn door $$? Ken jij er andere?

ik bedoel eigenlijk zo van daar ga ik is zeer vet aan verdienen,in plaats van gewoon verdienen.op 2e hands was een tijd terug ook zo'n gast(italiaan) dure gitaren voor zeg maar voor 800 euro,ze moesten dan 1 deel vooruit betalen zeg maar 600 euro dan kregen ze ook nog 1 code van ups(wat dus echt was)maar dat pakket kwam nooit aan.

taylor
20 oktober 2004, 10:42
[=Oplossing: nooit via internet een gitaar van een particulier kopen zonder dat je hem in je handen hebt gehad. Winkels is een ander verhaal - al wordt je daar weer op een andere manier bedrogen. :wink:[/quote]

nou dit vind ik toch wel overdreven,zelf heb ik ook(weleens) gitaren gekocht via ebay of onderdelen ,amps. je moet gewoon 1 beetje je gezonde verstand gebruiken.

ja, kijk als iemand jou rolex aanbied voor 300 euro denk je dan dat die echt is? ook al zit er certificaat bij

The Mule
20 oktober 2004, 11:03
Ik heb 1 keer de gok genomen en een PRS CU22 Artist via eBay gekocht. Goeie indruk gekregen van de verkoper in mailwisseling vooraf (voor ik ook maar geboden had) en later zelfs nog even met elkaar gebeld. Zelfs UPS heeft zich keurig aan de afspraken gehouden en binnen 4 dagen na betaling stond het pakketje onbeschadigd bij mij op de stoep. Heel positief dus allemaal, en toch zal ik het niet meer doen, was mij achteraf toch te spannend.

Ik zie het sociale klimaat op eBay USA bijna maandelijks verslechteren en ik hoor steeds meer horrorverhalen (alleen om een beetje rond te snuffelen is het nog steeds cool 8-)) Ik hou het op Gitaarmarkt, Marktplaats en Muziek2ehands als het om dure speeltjes gaat...

michielv
20 oktober 2004, 11:04
[=Oplossing: nooit via internet een gitaar van een particulier kopen zonder dat je hem in je handen hebt gehad. Winkels is een ander verhaal - al wordt je daar weer op een andere manier bedrogen. :wink:

nou dit vind ik toch wel overdreven,zelf heb ik ook(weleens) gitaren gekocht via ebay of onderdelen ,amps. je moet gewoon 1 beetje je gezonde verstand gebruiken.

ja, kijk als iemand jou rolex aanbied voor 300 euro denk je dan dat die echt is? ook al zit er certificaat bij[/quote]

Klopt, zelf koop en verkoop ik ook wel onderdelen via internet en eigenlijk nog nooit echt slechte ervaringen gehad. Nu is het wel zo dat ik alleen op reele dingen inga, dus waarvan ik vantevoren kan weten wat ik kan verwachten. Soms bel ik zelfs even en dan hoor je ook vrij snel wat voor vlees je de kuip hebt.

keef
20 oktober 2004, 11:06
Als je zijn positieve feedbacks bekijkt zie dat hij alleen maar cd 's van rond de 8 dollar heeft gekocht.
Een slimme manier om je positieve feedback op te bouwen
Grz Joop

Nee - wat hier gebeurt is het stelen van de account van een ander, die CD's heeft ie zelf niet verkocht. Voor de geinteresseerden het verhaal (kijk dus uit met Paypal):

Here's how the scam works. Badguys compromise multiple random computers over time, and capture account info using keystroke logging trojans, or "phishing" e-mails that capture login credentials. They're looking for things like Ebay logins, because they're often hooked into PayPal accounts, which are in turn hooked into credit card and bank accounts, which they will attempt to drain with wire transfers.

They look for users with near-perfect feedback ratings to avoid suspicion from potential buyers. They immediately change the contact info for the owner, and begin to a few "sell" small items using the hijacked identity, to see if the legitimate owner has caught on. Then they move sell to a big item, and get out. On to the next account....no loss if no sale.

Unless this seller with a two years of near-perfect feedback selling obscure CDs has spontaneously turned felony fraud, that's what's going on. Ebay/Paypal should be all over this, because whoever is doing this has other compromized accounts they're working, too.

aart steekelenburg
10 december 2004, 16:01
dit is een gitaar waar ik al een hele tijd naar op zoek ben en nu staat hij erg goedkoop op www.2dehands.nl het is een engelstalige advertentie en hij reageert maar niet.. zou dit er ook zo een kunnen zijn? dan weet ik dat ik mijn tijd aan het verdoen ben en kan ik elders verder zoeken naar een mooie gibson met mini humbuckers

http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/gitaren-electrisch/7328798_Gibson_Les_Paul_Deluxe_Early_70_s_Vintage_ GC_The_Serial_398728_This_ins.html

keef
10 december 2004, 16:14
LEES nou wat hiervoor staat....en kijk dan hiernaar:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33040&item=3767774841&rd=1

aart steekelenburg
10 december 2004, 16:19
bedankt hoef ik mijn tijd dus niet meer te verdoen...

Lucluc
10 december 2004, 20:49
En bij die advertentie van die 1963 Jaguar staat:

'original mechanics maschine heads - as well you can see on the pictures'.

Okee, het is een erg duidelijke foto, maar de aanbieder weet volgens mij niet waar de 'mechanics maschine heads' zich bevinden!

matto
11 december 2004, 10:29
LEES nou wat hiervoor staat....en kijk dan hiernaar:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33040&item=3767774841&rd=1

Bedankt Keef! nooit gedacht dat er zulke klootzakken op zo'n walgelijke manier proberen geld te verdienen! :-(
Ik had wel eens gehoord van allerlei nepacties, maar dat er mensen zijn die zulke slinkse manieren gebruiken en wat ze dan in de toekomst ook nog gaan bedenken, ik houd m,n hart vast! :-?