PDA

View Full Version : Probleempje met Pro Reverb



GuitarMaster
18 oktober 2004, 17:09
Ik heb sinds een tijdje een Fender Pro Reverb, maar af en toe als ik hem aanzet lijkt het wel alsof het "waait" in de versterker. Er komt een geluid uit de speaker wat nog het meest op wind lijkt. Ook als ik het volume helemaal dicht draai. Het is even voorbij als ik even flink hard wat noten aansla, maar als ik stop begint het na een tijdje weer.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

PeeVee
19 oktober 2004, 10:00
Treedt het verschijnsel ook op met reverb dicht? Omdat het verschijnsel ook optreedt met volume dicht moet het haast wel fasedraaier of reverb recovery zijn. Als je naar de achterkant van de versterker kijkt (kleine buizen rechts, grote buizen rechts) zou je kunnen proberen om het 4e kleine buisje van rechts (dat zit links van een klein trafootje) even te trekken. Blijft het verschijnsel? Nee, dan dat buisje even vervangen. Als het verschijnsel zich blijft voordoen dan zit het na deze buis, ik vermoed de fasedraaier, dat is uiterst linkse buisje (het dichts bij de eindbuizen) oftewel het 6e buisje van rechts. Trek die er eens uit en luister of het veschijnsel nog optreedt. Nee? Dan dit buisje vervangen. Het moet een 12AT7 zijn, er wordt ook wel eens een 12AX7 geplaatst voor wat meer gain. Als het verschijnsel zich nog steeds blijft voordoen dan kunnen het de eindbuizen zijn of scherm of stuurrooster weerstanden, buisvoeten die slecht contact maken etc. Succes! Misschien verstandig om amp even na te laten kijken door een tech (b.v. Al) dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Al
20 oktober 2004, 00:17
Ik heb sinds een tijdje een Fender Pro Reverb, maar af en toe als ik hem aanzet lijkt het wel alsof het "waait" .....Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Dat zal waarschijnlijk een opspelend preampbuisje zijn.

Al

PeeVee
24 november 2004, 14:10
Met volume dicht kan het eigenlijk alleen fasedraaier buisje zijn of eindbuizen. Ik heb soortgelijke problemen gehad met buisvoeten die slecht contact maakte. Kunnen ook scherm- of stuurroosterweerstanden op de buisvoeten zijn; die zitten heel "star" op de buisvoeten gesoldeerd. Als je een buis uit de voet "wrikt" wiebelen de contactjes een beetje en omdat de pootjes aan de weerstand zo kort zijn kan het zijn dat er mechanisch iets kapot gaat. Ik maak pootje aan de kant van de rooster vrij kort i.v.m. stabiliteit, maar laat aan de andere kant het pootje wat langer zodat ie toch een beetje "verend" is opgehangen en indien er gewrikt wordt, niet alle kracht echt op de "aanhechting" van de pootjes komt maar gebruikt wordt om het wat langere stuk van het pootje beetje te verbuizen... Beetje vaag omschreven maar misschien snap je wat ik bedoel en anders je tech wel.

Probeer even ander fasedraaiertje, als dat niet werkt toch maar even voor een consult naar de lokale amp dokter ;-)