PDA

View Full Version : Gitaren gebouwd door Peer Dellen



Anders Destium
18 oktober 2004, 12:21
Heeft iemand hier ervaring mee?

Er is iemand die een LP van hem wil ruilen tegen mijn JEM, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet denken :) Ik weet niet of die gitaren wat voorstellen of niet, hij claimt dat de gitaar nieuw Fl 5000,- heeft gekost (zou dat kunnen?).

Alvast bedankt weer!

Lacrymosa
18 oktober 2004, 12:28
Ey Anders

Peer heeft heel vroeger wel gitaren zelf gebouwd, dat waren best goeie dingen
alleen loopt peer al jaren te kwakkelen met zn gezondheid, en doet hij alles rustiger aan

hij heeft dan ook besloten om nix meer zelf te bouwen en al zn onderdelen prefab bij Warmoth te bestellen

je krijgt dus eigenlijk gewoon een warmoth gitaar

alleen dan door Peer in mekaar gezet

Verder ben ik niet heel erg over peer te speken wat elektronica betreft, hij kan niet solderen, niet netjes althans en hij snapt volgens mij de ballen van de schakelingen die hij in gitaren zet

Ik weet nog wel dat de Gigernez van Jay Cal op een extreem bizarre manier gesoldeerd was, heel slecht

CheerS!!

SiNiSTRaL
18 oktober 2004, 13:00
nou, vraag gewoon wat de neck contructie is...
Bolt on: Warmoth
Set neck = zelf gebreid door die gozer...

NeeraDJ
18 oktober 2004, 13:16
Nee Peer maakt meestal bolt on gitaren. Was het niet die zwarte LP achtige axe met die Floyd? Als je daar je JEM tegen ruilt dan ben je goed genaaid, volgens mij wilde die gozer schikken voor elk beetje Prestige Ibanez. Hij kan dat ding verder ook niet kwijtraken, staat er als ik het niet mis heb al sinds ik terugkwam van vakantie en das begin Augustus

FL5000 is echter wel mogelijk. Maar eerder omdat Peer zijn stuff sterk overpriced. Toen ik begon met spelen heeft ie echter wel tijd uitgetrokken om mij wat advies te geven als ik zo nu en dan langskwam. Prima gozer, maar zijn prijzen niet

ieme
18 oktober 2004, 13:26
Peer staat bekend om zn erg goeie finishes... zijn veel mensen (en bouwers) die de gitaar laten (re-) finishen bij hem

Anders Destium
18 oktober 2004, 13:28
Bedankt voor de reacties tot zover!

Het gaat om een paarse LP-kopie met maple top en EMGs en een ebony fretboard uit 1995. Als het een bolt-on is dan zal het hoogstwaarschijnlijk een Warmoth zijn en dan hoef ik hem niet :lol: Qua tone zal het hoe dan ook een verbetering zijn tov de JEM, die klinkt echt enorm dun (zeg maar stratachtig, ugh :wink: )


>Neeradj (over offtopic)
Ik heb niets tegen je persoonlijk, maar probeer in je posts vriendelijk over te komen in plaats van zo snel aangebrand :)

Lacrymosa
18 oktober 2004, 13:30
Peer is zeker een goeie vent, alleen is hij niet echt meer een bouwer, vroeger echter wel, en dat waren echt goeie dingen, maar das echt lang geleden

En zijn finishes zijn idd het gene waar hij bekend om is

(voornamelijk acryllak wat hij gebruikt BTW)

CheerS!!

Anders Destium
18 oktober 2004, 13:40
Op zich is het natuurlijk best logisch dat hij bekend staat om zijn finishes als hij de rest van de gitaren kant en klaar laat aanleveren (ok flauw) :lol:

Ik heb het een en andere gegoogled en de meeste mensen zijn er erg over te spreken, maar zoals ik het heb gelezen gebruikte hij zo'n 10 jaar terug al Warmoth onderdelen. Dit ziet er best goed uit moet ik zeggen (het is een lefty):

http://www.collectguitars.com/Gear/Pel/PD-soloist.jpg

http://www.collectguitars.com/Gear/Pel/PD-soloist_back.jpg

NeeraDJ
18 oktober 2004, 13:47
Black Korina netjes!

Ik was aan het overwegen mijn Gibson te refinishen (omdat ik dacht dat het wat opzichtige lakschade had, bleek uiteindelijk niet zo te zijn toen ik het daadwerkelijk in mn handen had), hij vroeg 500-600 euro voor een complete matzwarte refinish. Das volgens mij niet echt goedkoop te noemen, zelfs voor zijn vakkundigheid op dit gebied

Mitch
18 oktober 2004, 13:48
>Neeradj (over offtopic)
Ik heb niets tegen je persoonlijk, maar probeer in je posts vriendelijk over te komen in plaats van zo snel aangebrand :)

Anders, ik heb niets tegen je persoonlijk, maar probeer in je posts niet zo vaak dezelfde ruzies te herhalen :)

Maar goed: tenzij je die JEM heel erg moeilijk kwijtraakt en je er echt vanaf wil kun je het doen, maar het lijkt inderdaad geen beste ruil. Hoe waardevast is een custommade met afwijkende specs ? Juist....
Lekker die Iba houden

Anders Destium
18 oktober 2004, 18:57
Ik weet het, ik had er al eerder mee moeten ophouden...Sorry Neeradj ook :)


Ik moet nog even kijken of ik er langs ga of niet, als het een mahonie gitaar is met een geschroefde nek is het bijna een kloon van de LGX :wink:

Mitch
18 oktober 2004, 21:31
En dan nog minder sexy ook :D

NeeraDJ
18 oktober 2004, 21:42
Met een beetje geduld weet ik zeker dat je 'm kwijtraakt, ik weet niet of je hem snel kwijt wilt, maar ik krijg altijd pas na een tijdje serieuze bieders. Bovendien is er een soortgelijke JEM op gitaarmarkt aangeboden maar voor een hogere prijs, dus de jouwe lijkt meer kans te maken. Je vraagprijs krijg je er waarschijnlijk wel voor :wink:

Anders Destium
18 oktober 2004, 22:51
Bedankt voor de input allemaal :)

Ik was ook helemaal niet op zoek naar een nieuwe gitaar, maar door die PRS had ik opeens hevige GAS. Ik denk dat ik de JEM gewoon aan de muur laat hangen 8-)

Antoon
18 oktober 2004, 22:53
BTW Peer Dellen lakt met nitrocelluloselak. Hij is de enige in Nederland die dat goed kan. Qua man-uren gaat er vaak meer dan 30 uur in een nitrocellulose laklaag zitten terwijl er maximaal 2 uur in een polyurethaan/polyester laklaag zit. 500-600 euro is wel begrijpelijk. Peer Dellen heeft zowat het meeste werk van alle gitaarbouwers die ik ken. Vandaar ook dat hij zo kieskeurig is in het werk dat hij aanneemt en redelijk betaald wilt worden.

Mitch
21 oktober 2004, 00:18
:???:
Prachtig verhaal. Dus toen in de goede oude tijd Fenders nog in de nitro gingen waren de dames daar dertig uur per gitaar mee bezig ?
Uh-huh.

Antoon
21 oktober 2004, 00:30
niet als je 200 bodies tegelijk doet.

maar inderdaad ging er in het lakwerk meer tijd zitten dan in alle andere productiestappen bij elkaar. Vraag een professional eens hoeveel tijd en lagen in een goede nitrofinish gaan

jorrit
21 oktober 2004, 10:38
nee als je er 200 doet doe je er dus 200 keer 30 uur over.

Mitch
21 oktober 2004, 13:18
Ja, precies. Niks persoonlijks, maar het verhaal klopt niet. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of dat het verhaal is dat Dellen je vertelt heeft ?
Het is namelijk een puik verkoopverhaal, maar is niet geheel in overeenstemming met de feiten.

Antoon
21 oktober 2004, 13:35
Hm, ik geloof dat mijn post een hoog uit-zijn-nek-gelult gehalte krijgt toebedeeld van de wat meer 'kritische' forumleden.

Nou dan even de stappen voor bv een 2-tone sunburst:

(Niet meegerekend bij een refinish: eerst oude lak er helemaal afhalen zonder het hout, eventueel logo's, bindings etc. te beschadigen)

-hout schuren met oplopende fijnheid schuurpapier
-hout moet gekleurd worden met een soort equiline (daarna drogen)
-dan moet een 'sealer' toegepast worden (bij ash gevolgd voor een 'pore filler' (weer drogen)
-licht schuren met zeer fijn schuurpapier
-dan een paar (stuk of 4) lagen doorzichtige lak die zo dun als water is
(tussentijds heb je een droogtijd, kan bij vochtig weer weken zijn)
-dan de kleurlaag, meestal maar 1 of 2 lagen bij SB
-dan de afdeklagen. Deze stap kost het meeste tijd. Vaak gaan er een laag of 10 met water-dunne lak overheen. Tussentijds verschillende schuurstappen (bijv. nat schuren) en natuurlijk drogen en uitharden steeds
-dan moet de body na de laatste schuurstap gepolijst worden, gecontroleerd en eventueel hersteld worden

Fender spoot in de jaren 60 zo'n 15 a 20 lagen in het totaal, in batches van ongeveer 100 body's. Peer Dellen spuit er in het totaal zo'n 20 a 30 omdat hij nog dunnere lak gebruikt. Uiteraard maakt de hoeveelheid gitaren die je in een keer spuit met dezelfde lak veel uit in tijd. Alleen al het steeds reinigen van de spuitkop en verfreservoir. Ook kun je in geconditioneerde ruimtes de tussentijdse droogtijden versnellen van weken naar dagen.

Polyurethaan of polyester lak droogt en hardt uit in 1 dag, je kunt vrijwel in een keer meerdere lagen spuiten. Ook kun je met speciale laksoorten veel dikkere lagen spuiten in een keer. Meestal gaan er met poly-lakken 2 lagen in het totaal op, plus de houtvoorbewerking in veel minder intensief. Een groot verschil tussen deze massaproductie technieken en een met de hand aangebrachte nitro-finish. Ikzelf (en veel andere gitaristen) prefereer de nitrolak voor het uiterlijk en de klank. Fender schakelde onder CBS management rond 1968 om van nitro naar polyesterlak.

Antoon
21 oktober 2004, 13:44
Kijk eens naar de in omloop zijnde DVD over PRS gitaren. Schat aan de hand van wat je bij de uitleg van het productieproces ziet hoeveel tijd er totaal in de finish gaat zitten ten opzichte van de rest.

PRS gebruikt massaproductie technieken en snel drogende polyester lak.

SP: wat zijn de feiten dan?

Mitch
21 oktober 2004, 19:23
Nou, de feiten heb je aardig opgesomd dacht ik zo :D
Dat het geen kwestie is van hup, schuren, beetje lakken en drogen en klaar ! is me heus duidelijk, ik vind de hoeveelheid daadwerkelijk gewerkte uren en het daaruit voortvloeiende arbeidsloon echter aan de ruime kant. Sunburst is al weer een heel ander verhaal, maar het ging hier bij dit voorbeeld om een matzwarte finish. Ik wil er geen oorlogje om voeren (het gaat de laatste tijd net zo lekker op het forum) maar dan vind ik het gewoon aan de ruime kant.
Maar ieder het zijne !

Antoon
22 oktober 2004, 00:40
Hm ja, eigenlijk zou ik voor een mat zwarte lak misschien ook wel niet naar Peer Dellen gaan. 500 en/of nitrocellulose is misschien dan wel niet echt op z'n plaats.

Toch ben ik blij dat Peer Dellen het nog wil doen. Hij heeft al een paar keer op het punt gestaan te stoppen met nitrocelluloselak. Ik zou niet weten naar wie ik dan zou moeten gaan..

Als bekende Amerikaanse merken trouwens goedkopere amerikaanse modellen willen uitgeven dan wordt er meestal op de lak bezuinigd omdat daar het meest te halen valt. Fender, Music man en veel merken van acoustische gitaren doen dat. Een matte finish is veel makkelijker en goedkoper, zeker met polyesterlakken. Dunne strakke glanzende laag = duur, (matte) dikke laag = goedkoop

Gibson gebruikt trouwens nog steeds bijna uitsluitend nitrocelluloselak. Nog een reden waarom Epiphones (polyester) zoveel goedkoper dan de equivalente gibson modellen zijn.

Anders Destium
22 oktober 2004, 09:02
PRS heeft op een nieuw model een nitro-cellulose satin finish (dof dus!), die gitaren zijn allen nog duurder dan de normale modellen. Van wat ik heb gelezen zou dit proces alleen eerder goedkoper dan duurder moeten zijn :-?

http://i7.ebayimg.com/02/i/02/aa/b0/89_12_s.JPG

Antoon
22 oktober 2004, 22:14
PRS hebben standaard polyesterlak. Nitrocellulose is veel bewerkelijker. zie posts boven

sash
22 oktober 2004, 22:32
BTW Peer Dellen lakt met nitrocelluloselak. Hij is de enige in Nederland die dat goed kan.

Mag ik even heel hartelijk lachen! Waarschijnlijk heb je geen enkele ervaring met andere gitaarbouwers.

Ik heb wat werken van Sander de Gier gezien wat perfect gelakt is in nitro lak. Om maar niet te spreken over Patrick Koopman, Erik v/d Haar, Sjak Zwier etc.

firebottle
23 oktober 2004, 19:51
NClak kan vreselijk gaan barsten bij temperatuurswisselingen, polyurethaanlak niet....

Antoon
24 oktober 2004, 11:39
Waarschijnlijk heb je geen enkele ervaring met andere gitaarbouwers.


ik heb hun inderdaad niet aan het werk gezien of ze hierover gesproken. wel kan ik zelf zo vijf andere merken noemen die beweren in nitro te lakken terwijl het dan uiteindelijk om slechts twee lagen gaat (de rest andere lak) in plaats van volledig nitrocellulose.

Antoon
24 oktober 2004, 12:59
tis trouwens niet mijn bedoeling de betweterige asshole uit te hangen. ik meld alleen maar wat ik denk dat een bijdrage kan leveren. geen aandelen nitrocellulose ofzo..

sash
24 oktober 2004, 15:23
Waarschijnlijk heb je geen enkele ervaring met andere gitaarbouwers.


ik heb hun inderdaad niet aan het werk gezien of ze hierover gesproken. wel kan ik zelf zo vijf andere merken noemen die beweren in nitro te lakken terwijl het dan uiteindelijk om slechts twee lagen gaat (de rest andere lak) in plaats van volledig nitrocellulose.

Indeed d'r zijn d'r zat die beweren dat ze alles in Nitro doen, maar Peer is niet de enige die het kan. D'r zijn d'r genoeg. :)

sash
24 oktober 2004, 15:23
Waarschijnlijk heb je geen enkele ervaring met andere gitaarbouwers.


ik heb hun inderdaad niet aan het werk gezien of ze hierover gesproken. wel kan ik zelf zo vijf andere merken noemen die beweren in nitro te lakken terwijl het dan uiteindelijk om slechts twee lagen gaat (de rest andere lak) in plaats van volledig nitrocellulose.

Indeed d'r zijn d'r zat die beweren dat ze alles in Nitro doen, maar Peer is niet de enige die het kan. D'r zijn d'r genoeg. :)

fred dons
25 oktober 2004, 12:21
als amateur lakker moet ik toegeven dat Peer Dellen inderdaad tot de nederlandse top behoort, het lakken op zich is niet zo moeilijk maar om het perfect te doen is een ander verhaal
Ik zelf heb veel van Peer geleerd (ik kocht vroeger veel onderdelen bij hem en hij gaf altijd goede tips) en als je zijn lakwerk werk naast dat van een een andere nederlandse bouwer legt dan merk echt wel een verschil.
misschien zit er soms maar een paar procent verschil in het lakwerk maar juist die laatste paar procent is verschrikkelijk moeilijk om te behalen.

Als ik zelf cellulose lak ben ik daar inderdaad veel langer mee bezig dan met bijvoorbeeld een poly en dan gaat met name veel tijd zitten in het wachten tot het droog is :D
het lakken zelf duurt effectief per laag een minuutje of 10 maar daarna heb je wel tussen iedere laag het natschuren en als je zo dun lakt als Peer dan moet je dat heel voorzichtig doen omdat je zo door de lak heen gaat (en daar gaat nou eenmaal wat tijd in zitten)
met het polijsten ben ik zelf wel een paar uur bezig en dat opgeteld met alle tijd die je bezig bent met schuren, lakken poetsen is 20 uur zeker haalbaar (en als je zo'n perfectionist bent als Peer 30 :wink: )

Peer's handgebouwde gitaren zijn overigens heel erg goed, ik heb ooit eens de kans gehad om 1 van zijn les pauls te kopen (set neck) Peer bouwde die toen van hout dat nog van zijn vader geweest was (die was vroeger vioolbouwer) en ik was toen nog een arme student maar ik stond op het punt er een continue kredietje voor aan te vragen.
Als het een van die serie is dan ga je er echt op vooruit als je die omruild voor een Jem