PDA

View Full Version : Elektrische gitaar voor grotere handen



tbros2000
17 oktober 2004, 14:09
hallo,

ik heb redelijk grote handen en ook dikke vingers, en nou vroeg ik me af welke elektrische gitaren geschikt zijn voor mensen met wat grotere vingers. Ik had ergens gelezen dat een Jag-Stang van Fender ruimere frets zou hebben en daarom makkelijker was voor mensen met grote handen, weet iemand hier iets van?

bij voorbaat dank,

Thijs

Bigfoot414
17 oktober 2004, 14:14
SRV en Jimi Hendrix hadden allebei grote handen, maar zij speelden gewoon strats. Maar SRV gebruikte erg dikke snaren, misschien helpt dat ook wel.

Swan
17 oktober 2004, 14:18
de jag stang is shortscale en heeft juist veel kleinere frets

Bluesbreaker
17 oktober 2004, 14:29
dikkere snaren? Wat zou dat helpen dan, daar krijg je niet meer ruimte door voor je vingers.

Maargoed, je moet je niet aan stellen en gewoon gaan spelen.

tbros2000
17 oktober 2004, 14:30
wie is SRV? Sugar Ray Vaugh? ken niet veel van hem (niks eigenlijk)

was Jimi Hendrix zo lang dan? ik dach dat het maar een klein mannetje was

iam
17 oktober 2004, 14:30
is een bariton dan niet makkelijker? staat wel lager gestemd maar er is grotere afstand tss de frets...

H.Manback
17 oktober 2004, 14:31
http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/images/jv&me.jpg

Zoiets misschien wat?

(Sorry, kon hem niet laten liggen :razz:)

Bluesbreaker
17 oktober 2004, 14:35
wie is SRV? Sugar Ray Vaugh? ken niet veel van
hem (niks eigenlijk)



:o

Stevie Ray Vaughan



was Jimi Hendrix zo lang dan? ik dach dat het maar een klein mannetje was

geen idee, maar het gaat er niet over of Hendrix lang was, maar dat hij grote handen had

tbros2000
17 oktober 2004, 14:40
haha dat plaatje

sorry ik wilde niemand beledigen met Stevie Ray Vaughan.... :o ik heb nog weinig verstand van blues en jazz.

Maar een strat is dus een goede keus?

H.Manback
17 oktober 2004, 14:43
Nou, volgens mij is een strat niks anders dan een les paul qua hals afmetingen en zo. Als er al verschil is is het minimaal. Ik zou eerder zeggen, plan een leuk dagje uit naar muffe gitaarzaken :P en probeer er een heleboel uit.

Als je het handig wil doen, ga naar een grote zaak waar ze een divers aanbod hebben. Misschien weet het personeel zelfs nog een goeie (hou maar niet je adem in)...

Swan
17 oktober 2004, 15:00
Nou, volgens mij is een strat niks anders dan een les paul qua hals afmetingen en zo. Als er al verschil is is het minimaal. Ik zou eerder zeggen, plan een leuk dagje uit naar muffe gitaarzaken :P en probeer er een heleboel uit.


stratscale= 25.5
les paul=24.75

AlterEgo
17 oktober 2004, 15:03
Misschien een les paul baritone? Die heeft een scale van 27''

tbros2000
17 oktober 2004, 15:05
"Misschien weet het personeel zelfs nog een goeie (hou maar niet je adem in)..."

ja het punt is dat ik niet van verkopers hou en vooral niet van hun praatjes

Flatcat
17 oktober 2004, 15:34
Ik had een Gibson Nighthawk, prachtige sound, maar die was 25.5" en als ik van gitaar wisselde tijdens een set (24.75 naar 25.5) voelde ik echt keihard het verschil.

Ik heb kleine handen en had voor sommige akkoorden echt wel moeite vergeleken met m'n gewone gibson SG... Het zal geen wereld van verschil uitmaken maar het is toch een begin..

Het gaat dus maar om 0.75 inch over een hele mensuurlengte maar je handen zijn blijkbaar heel "gevoelige instrumenten".

Voor anderen kan dit pure crap lijken, maar dit is mijn ervaring ermee.

butters
17 oktober 2004, 15:35
fender heeft buiten een jaguar baritone ook nog een tele of strat subsonic serie (kgeloof dat deze nog iets andere specificaties heeft dan een baritone)

http://www.music123.com/Fender-SubSonic-Tele-MN-i32598.music?affil=chrisb

sorry vond geen ander link

bert k
17 oktober 2004, 15:43
Ga nou niet zitten kloten met een baritone vanwege je grote handen, want dat is de verkeerde reden om zo'n ding te kopen. Kan je net zo gogoed zeggen dat je dan maar basgitaar moet gaan spelen.
Gibson heeft een iets kortere hals dan Fender, maar het maakt echt niet zo veel uit. Ik heb zelf allebei en ook grote handen, ik heb nergens last van. Gewoon blijven oefenen.

EmgMaster
17 oktober 2004, 15:49
ik vind het zelf een beetje onzin om een aparte gitaar te hebben omdat je grote handen hebt. Ik zelf ben 2 meter en heb dus ook best grote handen. Ik speel op een jackson dinky, dus dan zou spelen op iedere normale gitaar toch wel moeten lukken. Is gewoon een kwestie van wennen denk ik

Rubenios
17 oktober 2004, 16:25
je hebt iig een groot ego :D

sorry die konk nie laten liggen :D no offence

bert k
17 oktober 2004, 16:38
Zo, speel jij met je ego? :D

Jax
17 oktober 2004, 16:42
Het gaat dus maar om 0.75 inch over een hele mensuurlengte maar je handen zijn blijkbaar heel "gevoelige instrumenten".


+1

Ook al lijken de verschillen maar minimaal, je gaat direct het verschil voelen. En dat verschil kan ervoor zorgen dat je op één gitaar wel lekker kan spelen, en op de ander gewoon niet.

H.Manback
17 oktober 2004, 16:45
Ok, er is dus wel verschil :oops: maar goed, ligt het nou aan mij of is dit niet gewoon iets wat je niet van tevoren kan bepalen :???:

Je hebt nu wat suggesties, ik zou zeggen ga gewoon wat spullen proberen, kom je er zelf achter of je het verschil nou heel erg vindt, of dat blijkt dat het je weinig uitmaakt. Als je blijft wachten op een glashelder antwoord hier, heb ik het idee dat je pas in 2006 kan gaan winkelen.

Ervaring is de beste leermeester (of iets in die richting)

robbertjeeeh
17 oktober 2004, 17:59
Ik heb gelezen dat de Robert Cray Signature Strat een zeer brede nek heeft.
Standaard met hardtail, is geloof ik grotendeels (of helemaal? :O) met USA onderdelen gemaakt in Mexico.

The_RockeR13
17 oktober 2004, 19:18
Geen idee of dit helpt, maar de yngwie malmsteen fender stratocaster heeft een soort van ingedeukte hals (weet niet hoe je het moet zeggen :razz: ) en ik denk dat dat makkelijker speelt met grotere en dikkere vingers :D :razz:

michielv
17 oktober 2004, 19:32
Andy Summers (The Police) heeft ook grote klauwen en die kon heel goed weg op een Tele en Strat (andere gitaren ook trouwens) dus eigenlijk zijn grote handen juist wel handig, kun je gemakkelijker van die enorme gestrekte akkoorden mee pakken. Mensen met kleine handjes (zoals ik) moeten dan bijna uitwijken naar een hals met kleinere schaal.

Maar goed, ik zou dus gewoon eens beginnen met een standaard 25,5 inch Fender schaallengte (dat hoeft dus geen Fender of aanverwant model te zijn, het gaat om de schaal).

Oh ja, die ingedeukte hals heet: Scallopped frets. Hierbij is de ruimte tussen de frets uitgehold zodat je met je vingers juist niet op het hout komt. De liefhebbers hiervan vinden dat het sneller/gemakkelijker speelt en je kunt gemakkelijker vibrato enzo gebruiken (denk ik?). Hierbij is het overigens niet de bedoeling dat je de snaar helemaal op het hout drukt want dat klinkt waarschijnlijk enorm vals. Je vinger moet dus zeg maar een beetje zweven op de snaar.

amon
17 oktober 2004, 19:47
Geen idee of dit helpt, maar de yngwie malmsteen fender stratocaster heeft een soort van ingedeukte hals (weet niet hoe je het moet zeggen :razz: ) en ik denk dat dat makkelijker speelt met grotere en dikkere vingers :D :razz:


scalopped frets... speelt wat makkelijker en sneller, maar ik weet neit of het helpt met grote handen


edit: oh, staat ook in de post hier boven. naja, dan zal ik nog iets nuttigs bijdragen: ik heb zelf ook grote handen (ik ben dan wel pas 16, maar mn vader en iedereen die even oud/ouder is en waar ik mn hand tegen zijn/haar hand heb opgemeten hebben allemaal kleinere hande/vingers)
ik speel op een recht/vlak fretboard, misschien dat dat iets helpt. ibanez rg750 btw. de hokjes zijn wel degelijk breder dan op mn vertigo bijvoorbeeld, waarodoor ik hem ook fijner vind spelen dan de vertigo. de vertigo heeft daarentegen wel een dikkere hals die dan weer wel fijner speelt over het algemeen. solo hou ik toch liever bij de dunnere ibanez hals.

Rubenios
17 oktober 2004, 19:51
scalloped fretboard...

scalloped frets is ook zo lullig spelen :)

butters
17 oktober 2004, 23:04
als een baritone je lekker in de hand ligt, speel dan daar op. ( confucius: waarom een small onderbroek dragen als er ook extralarge zijn)

bert k
17 oktober 2004, 23:34
Een baritone is een gitaar met een heel andere stemming dan een normale gitaar. Hij is niet bedoeld voor mensen met grote handen. (trouwens, als je op een baritone in de vijfde positie speelt is alles weer net zo klein als een gewone)

EmgMaster
17 oktober 2004, 23:39
je hebt iig een groot ego :D

sorry die konk nie laten liggen :D no offence

hoezo heb ik een groot ego???

Swan
17 oktober 2004, 23:44
ik vind t nogal onzin...ik heb echt gigantische handen (wel dunne vingers) en op n gitaar met n normale stratscale (25.5) kan ik echt makkelijk spelen..bij shortscale wordt t idd wat lastiger maar is het nog steeds goed te doen...
of je moet echt gigantische kolenscheppen als handen hebben maar anders zou ik eerder aan je techniek gaan werken....of bassist worden :razz:

Neals
18 oktober 2004, 00:01
Ook ik heb grote handen, maar vind gitaren met een smalle hals persoonlijk fijner!

Ik vind gewoon zelf belangrijk dat als ik een gitaar oppak dat ik het gevoel moet hebben dat ik er al jaren op speel. Ik merk nu zelf vooral dat je in duurdere segmenten toch betere bespeelbaarheid krijgt en dan maken kleine en grote vingers weinig uit.

En dat schakelen van langer mensuur naar een iets kortere is soms wel eventjes lastig, maar als je een gitaar hebt die voelt alsof je er al jaren op speelt maakt dat ook niks meer uit!

Neals
18 oktober 2004, 00:02
Ook ik heb grote handen, maar vind gitaren met een smalle hals persoonlijk fijner!

Ik vind gewoon zelf belangrijk dat als ik een gitaar oppak dat ik het gevoel moet hebben dat ik er al jaren op speel. Ik merk nu zelf vooral dat je in duurdere segmenten toch betere bespeelbaarheid krijgt en dan maken kleine en grote vingers weinig uit.

En dat schakelen van langer mensuur naar een iets kortere is soms wel eventjes lastig, maar als je een gitaar hebt die voelt alsof je er al jaren op speelt maakt dat ook niks meer uit!

MazeMouse
18 oktober 2004, 06:09
ik vind t nogal onzin...ik heb echt gigantische handen (wel dunne vingers) en op n gitaar met n normale stratscale (25.5) kan ik echt makkelijk spelen..bij shortscale wordt t idd wat lastiger maar is het nog steeds goed te doen...
of je moet echt gigantische kolenscheppen als handen hebben maar anders zou ik eerder aan je techniek gaan werken....of bassist worden :razz:
Ik heb juist vrij kleine handen en kan op een gitaar absoluut niet uit de voeten (wordt aan gewerkt)
Kwestie van techniek aanleren. Ik ben gewoon het lompe grijpwerk van de basgitaar gewend :oops:

joke
18 oktober 2004, 08:46
ik zou gewoon in een goed bevoorrade shop eens wat plankies gaan testen en dan zien of er eentje bij is die goed voelt...
smaken verschillen en de meeste gitaristen vinden alleen maar goed wat ze zelf hebben.

joke
19 oktober 2004, 18:21
steve lukather heeft worstjes van vingers en kijk en luister eens hoe die zijn solo's eruit plankgast!!
maakt weinig uit allemaal is gewoon een kwestie van gevoel in combinatie van gewenning en smaak.