PDA

View Full Version : Line 6 kondigt Variax bass aan



vettavillenl
17 oktober 2004, 14:00
voor meer info click

http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm

MazeMouse
17 oktober 2004, 17:12
Need!!!!

Indiana Joost
17 oktober 2004, 17:25
Komt -ie naar NL? Wil hem wel uitproberen, sommige dingen lijken me sterk. Mocht er ooit iemand van dit forum op spelen, laat even weten wat je ervan vindt.

Edit: ik zie nu je username, is dit niet gewoon reclame? Ik persoonlijk vind het niet erg hoor maarja.

BramVersteeg
18 oktober 2004, 10:36
Daar is ook al een topic over geweest bij moderne versterkers. Hij is gewoon fan van Line 6 en het is dus geen reclame (vanuit line 6).
Wat me wel op valt is dat er hier positief op de variax gereageerd wordt en onder de gitaristen erg negatief (de meerderheid). Wel opvallend. Ook onder bassisten is het gear switch gedrag en het kopen van zo veel mogelijk (en als het even kan zo duur mogelijke) gitaren, veel minder als onder de gitaristen.
Gelukkig speel ik beide, dat compenseerd een beetje :wink: .

On-topic: het is een goed idee en ik ben er wel benieuwd naar.

Phyrexian
18 oktober 2004, 11:56
Het is waar wat je zegt. Ik speel ook zowel gitaar als bas. Met m'n basgear was'k meteen tevreden, het is te zeggen, khad meteen gevonden wat'k nodig had... qua gitaargear ligt dat anders.

Ik heb hier op m'n werk zo'n Line 6 Variax staan (1ste reeks) en ze is wel okay, maar helemaal niet super. Ze blinkt naar mijn mening uit in een studio-omgeving. Live is't wat anders. Als je echt zot bent van een sound als Gibson of Fender ben je beter af met het echte ding, als je van alles wat wil en niet zo inzit met de puurheid van de echte modellen, die duidelijk niet aanwezig is in de Variax, dan is dit misschien wat voor jou...

AntY
18 oktober 2004, 14:11
bassisten zijn over het algemeen wat minder conservatief wat gear betreft als gitaristen...

Clunk
18 oktober 2004, 14:44
zeg dat maar tegen al die fender playersss around :o

die line 6 lijkt me helemaal niets,...
nep/indirect...

maar zou em wel willen testen... ehehe, ben benieuwd~! :o

MazeMouse
18 oktober 2004, 14:50
zeg dat maar tegen al die fender playersss around :o

die line 6 lijkt me helemaal niets,...
nep/indirect...

maar zou em wel willen testen... ehehe, ben benieuwd~! :o
Mwa, je ziet juist bij bassisten vaker want minder conservatieven :)
Waarom denk je dat bedrijven zoals BassLab vrijwel alleen maar bassen verkopen en maar 1 model gitaar?
Line6 is over het algemeen wel vrij goed spul. Zeker voor de mensen die veel verschillende geluiden nodig hebben aan amps. En binnenkort dus met bassen :)

Anavrin
18 oktober 2004, 15:14
Het is waar wat je zegt. Ik speel ook zowel gitaar als bas. Met m'n basgear was'k meteen tevreden, het is te zeggen, khad meteen gevonden wat'k nodig had... qua gitaargear ligt dat anders.

...
ik denk dat er qua gitaargear ook meer keuzes te maken zijn, en dus ook meer mogelijkheden om de foute keuze te maken. Denk alleen al aan het verschil trem/ geen trem, dat is al iets waar je met bas geen last van hebt (lijkt me overigens wel vet, een bas met een tremolo). Het aantal effecten voor bassisten is ook te verwaarlozen, dus ook daar heb je al minder keuze...

BramVersteeg
18 oktober 2004, 17:26
Daar heb je gelijk in. Maar nog steeds hebben gitaristen hun sound nog 'net ' niet gevonden. Bassers nemen daar sneller genoegen mee.

Indiana Joost
18 oktober 2004, 17:40
We zullen zien, nog niemand heeft erop gespeeld.

Anavrin
18 oktober 2004, 18:00
Daar heb je gelijk in. Maar nog steeds hebben gitaristen hun sound nog 'net ' niet gevonden. Bassers nemen daar sneller genoegen mee.
bas is vaak ook alleen een achtergrondinstrument, ipv een solo-instrument. Gelukkig heb ik m'n gitaarsound onderhand wel gevonden (Fender Jaguar, Fender Roc Pro 1000, Metalzone-pedaal, en binnenkort een keer een EHX Polychorus)... Qua bas ben ik er nog niet helemaal uit (beetje tegengestelde wereld), Misschien dat de Ibanez SR500 die ik binnenkort ga halen daar verandering in gaat brengen :razz:

The Mule
18 oktober 2004, 19:18
Daar heb je gelijk in. Maar nog steeds hebben gitaristen hun sound nog 'net ' niet gevonden. Bassers nemen daar sneller genoegen mee.
bas is vaak ook alleen een achtergrondinstrument, ipv een solo-instrument. Gelukkig heb ik m'n gitaarsound onderhand wel gevonden (Fender Jaguar, Fender Roc Pro 1000, Metalzone-pedaal, en binnenkort een keer een EHX Polychorus)... Qua bas ben ik er nog niet helemaal uit (beetje tegengestelde wereld), Misschien dat de Ibanez SR500 die ik binnenkort ga halen daar verandering in gaat brengen :razz:

Ik zie de bas persoonlijk als net zo veelzijdig en zeker minder begrensd en conservatief dan gitaar, en waardeer basgitaar misschien nog wel het meest als solo-instrument. En geloof me, bassisten zijn vaak net zulke geluidsfreaks als gitaristen. Als je veel op Talkbass komt dan weet je soms niet wat je hoort. Net zoveel zoekenden naar de ultieme bas, versterker of combinatie van beide en net zoveel last van G.A.S. als in de gitaarscene.
En de overtreffende trap qua losers is vaste bezoeker van de Alembic Club (het ultieme forum), just like me... :-D

Indiana Joost
18 oktober 2004, 21:27
En geloof me, bassisten zijn vaak net zulke geluidsfreaks als gitaristen. Als je veel op Talkbass komt dan weet je soms niet wat je hoort. Net zoveel zoekenden naar de ultieme bas, versterker of combinatie van beide en net zoveel last van G.A.S. als in de gitaarscene.
+ 1.
En de sound van een (bas in de functie van) achtergrondinstrument doet er net zoveel toe voor het geheel.

BramVersteeg
18 oktober 2004, 23:49
Oh, maar freaks zijn er overal. Wat ik bedoelde is dat het gemiddelde aantal bassers minder inzit over de 'ultieme' sound dan gitaristen. Die vind ik vaak ook wat.........tsja........wat meer van'kijk mij nou!' Ik weet niet wat dat is.
Maar misschien vergis ik mij en moet ik eens gaan gassen op wat nieuwe bas-gear :wink: .

MazeMouse
19 oktober 2004, 06:07
Oh, maar freaks zijn er overal. Wat ik bedoelde is dat het gemiddelde aantal bassers minder inzit over de 'ultieme' sound dan gitaristen. Die vind ik vaak ook wat.........tsja........wat meer van'kijk mij nou!' Ik weet niet wat dat is.
Maar misschien vergis ik mij en moet ik eens gaan gassen op wat nieuwe bas-gear :wink: .
Hmmz, je moest eens weten hoeveel GAS ik heb :oops:

Anavrin
19 oktober 2004, 10:41
da's in ieder geval nooit schadelijk (lekker gassen)












wel voor de portemonnee, maar ja, als dat nou het enige is.

Bigfoot414
19 oktober 2004, 11:51
Het is wel een enorme belemmering als je bankrekening niet toereikend genoeg is. Ik moet nu ook echt dingen op een rijtje gaan zetten.

Zo wil ik bijv. nog:

- Rijbewijs en auto
- Buizenbakkie voor thuis
- Basgitaar + versterker
- GibsonLP/SG (of allebei)

Als ik alles in 1 keer zou willen kopen, dan moet ik wel eerst ongeveer €6000/7000 bij mekaar zoeken :D :D

Chris Wolstenholme
19 oktober 2004, 12:19
maar wat gaat er in zitten behalve jazz, P MM etc?

MazeMouse
19 oktober 2004, 12:26
Ik vermoed inderdaad een paar vintage J en P bassen. Een Musicman (of 2) zal er ook wel in komen. De vioolbas misschien?
En dan ben ik iig al door mijn inspiratie heen :)

ToolRulez
19 oktober 2004, 12:41
Ik denk wel dat er onder bassisten minder conventies bestaan over de gebruikte materialen. Je ziet bij gitaristen vaak dat het mahonie moet zijn met duncan-elementen (ik noem maar een voorbeeld). Je ziet bij bassen veel vaker exotische houtsoorten en electronica dan bij gitaren, maar misschien komt dit beeld doordat ik teveel bij Talkbass rondkijk :).

The Mule
19 oktober 2004, 14:13
Ik denk wel dat er onder bassisten minder conventies bestaan over de gebruikte materialen. Je ziet bij gitaristen vaak dat het mahonie moet zijn met duncan-elementen (ik noem maar een voorbeeld). Je ziet bij bassen veel vaker exotische houtsoorten en electronica dan bij gitaren, maar misschien komt dit beeld doordat ik teveel bij Talkbass rondkijk :).

Als je op het boek 'American Basses' afgaat en dat vergelijkt met het gemiddelde gitaarfotoboek, dan kan je alleen maar concluderen dat qua vormgeving, materiaalgebruik, electronica, aantal snaren, kleuren etc. etc. bassisten gemiddeld genomen een stuk progressiever ingesteld zijn dan gitaristen. Wat niet wil zeggen dat er geen enorme clan van vintage Fender puristen onder bassisten bestaat natuurlijk... :roll:

MazeMouse
19 oktober 2004, 14:24
Ik denk wel dat er onder bassisten minder conventies bestaan over de gebruikte materialen. Je ziet bij gitaristen vaak dat het mahonie moet zijn met duncan-elementen (ik noem maar een voorbeeld). Je ziet bij bassen veel vaker exotische houtsoorten en electronica dan bij gitaren, maar misschien komt dit beeld doordat ik teveel bij Talkbass rondkijk :).

Als je op het boek 'American Basses' afgaat en dat vergelijkt met het gemiddelde gitaarfotoboek, dan kan je alleen maar concluderen dat qua vormgeving, materiaalgebruik, electronica, aantal snaren, kleuren etc. etc. bassisten gemiddeld genomen een stuk progressiever ingesteld zijn dan gitaristen. Wat niet wil zeggen dat er geen enorme clan van vintage Fender puristen onder bassisten bestaat natuurlijk... :roll:
En misschien dat het aan mij ligt maar het lijkt mij alsof een bassist ook sneller geneigd is eens wat nieuws te proberen.
Ik bedoel, waarom zijn er meer en bekendere 'vooruitstrevende' dingen zoals de ergodyne (ibanez) en aerodyne (fender) dan dat die er voor de gitaar zijn?

Ach, ik zit in een band met zo'n cliché gitarist.
Als het geen buizenversterker is dan is het niet goed genoeg voor hem (zelfs al je het pas achteraf verteld dat het niet buizen is) en gitaren zijn eigenlijk alleen de echt dure merken goed genoeg :P

Chris Wolstenholme
1 november 2004, 21:11
nog nieuws on this one?

AntY
1 november 2004, 22:38
Ik vermoed inderdaad een paar vintage J en P bassen. Een Musicman (of 2) zal er ook wel in komen. De vioolbas misschien?
En dan ben ik iig al door mijn inspiratie heen :)

rickenbacker, nog een semihollow, thunderbird.... fretloze bassen.... enz enz enz

MazeMouse
2 november 2004, 06:04
Ik vermoed inderdaad een paar vintage J en P bassen. Een Musicman (of 2) zal er ook wel in komen. De vioolbas misschien?
En dan ben ik iig al door mijn inspiratie heen :)

rickenbacker, nog een semihollow, thunderbird.... fretloze bassen.... enz enz enz
Ik ben echt opzich benieuwd hoe ze die fretloze gaan doen :o

basswasp
2 november 2004, 19:15
Daar heb je gelijk in. Maar nog steeds hebben gitaristen hun sound nog 'net ' niet gevonden. Bassers nemen daar sneller genoegen mee.
bas is vaak ook alleen een achtergrondinstrument, ipv een solo-instrument. Gelukkig heb ik m'n gitaarsound onderhand wel gevonden (Fender Jaguar, Fender Roc Pro 1000, Metalzone-pedaal, en binnenkort een keer een EHX Polychorus)... Qua bas ben ik er nog niet helemaal uit (beetje tegengestelde wereld), Misschien dat de Ibanez SR500 die ik binnenkort ga halen daar verandering in gaat brengen :razz:
Mijn gitaarsound heb ik ook wel voor elkaar, gelukkig heeft m'n gitaarspelende vader bijna dezelfde smaak :)

Fender Strat -> Fender HotRod DeVille 2x12

Kwa bas ben ik er nog niet uit. Zo'n Variax lijkt me wel een grappig ding, maar ik liever zo min mogelijk electronica in m'n spullen. Op zo'n ding spelen lijkt me wel een keer heel fijn :)

Laus
5 november 2004, 22:22
ik ben benieuwd hoe tie reageert op bruut gerag op het podium. het zou voor mij een goede bas zijn om een ultieme sound te vinden. Dan kan ik misschien eindelijk eens kiezen...(fender, musicman enz...)

ik vind hem niet eens lelijk. Als ik geld had zou ik hem gaan uitproberen.

vettavillenl
7 november 2004, 10:38
nog nieuws on this one?

de waarschijnlijke, gemodeleerde bassen en meer

zie http://www.vettaville.nl/vvvariaxbass.htm

ToolRulez
7 november 2004, 13:02
Zitten toch wel een paar leuke verrassingen tussen! De MTD, warwick en Modulus vind ik wel leuke toevoegingen aan het palet met toch veel vintage-bassen, net als de mogelijkheid om een jazz-bass zowel met roundwounds als met flatwounds te kiezen. Ik ben ook wel benieuwd hou ze de upright gaan doen!

MazeMouse
7 november 2004, 13:31
Oeh...
Een stingray EN een modulus flea bass in 1 :o
Ik hoop zo enorm dat hier ook een 5snarige versie van gaat komen :oops:

EDIT:
1 nadeel ontdekt. Ik speel fingerstyle en leun altijd op mijn elementen. Maar waar ga ik mijn poten op dat ding laten? :o

The Mule
7 november 2004, 18:22
Grappig dat ze zich maar niet aan een Alembic gewaagd hebben, had me ook erg verbaasd als het ze gelukt was... :wink:

Equalizer
7 november 2004, 18:29
1 nadeel ontdekt. Ik speel fingerstyle en leun altijd op mijn elementen. Maar waar ga ik mijn poten op dat ding laten? :o

Bijvoorbeeld op de duimsteun :wink:

http://www.vettaville.nl/Variax%20bass%20700%2031.jpg
http://www.vettaville.nl/Variax%20bass%20700%2041.jpg

MazeMouse
7 november 2004, 21:46
1 nadeel ontdekt. Ik speel fingerstyle en leun altijd op mijn elementen. Maar waar ga ik mijn poten op dat ding laten? :o

Bijvoorbeeld op de duimsteun :wink:

http://www.vettaville.nl/Variax%20bass%20700%2031.jpg
http://www.vettaville.nl/Variax%20bass%20700%2041.jpg
TJa, ik had die plaatjes niet bekeken :oops:

vettavillenl
10 november 2004, 23:15
inmiddels is de prijs vrijgegeven

Equalizer
10 november 2004, 23:30
Jep. € 1369

basswasp
10 november 2004, 23:31
Nou pluk ik boven de elementen, zodat de elementkapjes mee tegenhouden als ik te 'diep' wil plukken. In dit geval wordt het dus knutselen om zoiets dergelijks te krijgen?

Denk aan de Ibanez GaryWillis signature met zo'n plankje :)

Equalizer
16 november 2004, 14:36
Het ijkt erop dat de Bassconnection in Hilversum hem heeft besteld.

http://www.connectionbult.com/bass/instruments.html
als je dan in de tabel basgitaren doorscrolt naar Line 6 staat er dat -ie onderweg is.

Chris Wolstenholme
16 november 2004, 14:44
meeeeting :-D

Equalizer
16 november 2004, 14:56
Haha :D

vettavillenl
30 november 2004, 18:43
Inmiddels heb ik zojuist de bevestiging gekregen dat we de eerste, een pre-production model zullen hebben op de meeting de 14e.

meer info hoe en waar... http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm

emielow
1 december 2004, 14:28
voor 1369 euro kan ik wel iets anders bedenken. voor dat geld kunje beter iets laten bouwen wat je ECHT wil

MazeMouse
1 december 2004, 18:56
voor 1369 euro kan ik wel iets anders bedenken. voor dat geld kunje beter iets laten bouwen wat je ECHT wil
Wil ik wel eens weten waar jij dat wil laten doen voor 1300 euro aangezien de standaard productiemodellen van de bas die ik zou willen pas beginnen rond de 2500 euro :P
(basslab)

Surferboy
2 december 2004, 08:26
Een Custom Shuker bijvoorbeeld, niet duur maar wel geweldige kwaliteit..... ( www.shukerguitars.co.uk )

emielow
2 december 2004, 10:14
ja of gewoon een warmoth projectje, en dan zelf alle onderdelen uitzoeken. zoiets ga ik ooit nog wel een keer doen. dan ben je voor 1300 euro echt wel klaar, en heb je tenminste een mooie bas. en niet zon lelijke glimmend plastic apparaat

MazeMouse
2 december 2004, 23:22
ja of gewoon een warmoth projectje, en dan zelf alle onderdelen uitzoeken. zoiets ga ik ooit nog wel een keer doen. dan ben je voor 1300 euro echt wel klaar, en heb je tenminste een mooie bas. en niet zon lelijke glimmend plastic apparaat
Ach, dat glimmend plastic geval heeft iig een sound die ik nooit uit een houten bas zou kunnen krijgen. (en IMO ook geen enkele houten bas bij in de buurt komt)

En je kunt in een custom model ook een paintjob krijgen waardoor je bas alsnog eruit ziet als een 'ouderwets geval'
Sterker nog, zelfs standaard model kan dat :)



http://www.basslab.de/OCT/GR/Instrumente/Basse/Soul-vari/pictures/soul-iv_wdy_bd.jpg
Of wilde jij dit een lelijk glimmend plastic geval noemen? ;)

vettavillenl
3 december 2004, 14:01
er is een eerste filmpje toegevoegd over de Variax Bass..

klik http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm

vettavillenl
9 december 2004, 20:42
en een tweede filmpje en de website van Line 6 is aangepast, meer info, video en audio

vettavillenl
9 december 2004, 20:48
Inmiddels heb ik zojuist de bevestiging gekregen dat we naast, een pre-production model zullen hebben op de meeting de 14e. Ook Jan Akkerman van de partij zal zijn (eeeh niet om te bassen... :-))

meer info hoe en waar... http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm
_________________

MazeMouse
9 december 2004, 22:47
Ik blijf het jammer vinden dat die Variax niet in 5snarige variant verkrijgbaar is.

Wel iets gehoord dat je makkelijk van stemmingen wisseld. Maar ik heb gewoon de volle 5 snaren nodig zonder aanpassingen. En niet dat ik moet kiezen tussen BEAD of EADG stemming (of andere dingen. Ik wil gewoon BEADG ineens onder mijn vingers hebben)

Dus helaas, toch maar niet :)

vettavillenl
10 december 2004, 18:20
op dit moment zitten er geen andere stemmingen in, je bent wellicht geinformeerd over de Variax Acoustic, die heeft dat wel.

MazeMouse
10 december 2004, 19:40
Hoe dan ook, 4 snaren red ik het niet mee ;)

Phyrexian
13 december 2004, 12:45
Ik heb die demovideo op de Line 6 site even bekeken en het klinkt niet slecht (de variax gitaar klonk in die vids ook niet slecht, maar in de studio op m'n werk staat er een exemplaar and it sucks big time!!).

vettavillenl
27 december 2004, 18:30
review van de Line 6 User Group Meeting is online,voor de geinteresseerden..., met Variax Bass (er volgt binnenkort een filmpje over de demo)


http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm

vettavillenl
6 januari 2005, 19:07
manual is nu online en een filmpje van de Usergroup meeting

http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm

Clunk
7 januari 2005, 13:12
ik heb em gister bespeeld, die variax.
over een hartke en een ashdown rig.

al zn features lijken wel vet, vreed en vooral handig, maar dan dit:
als ik ding in mn handen heb zonder amp, voelt ie nep aan, komt er geen lekker geluid uit, behalve dat van de snaren.
zet je de amp aan, en je bas ook, je speelt effe, houdt het geluid onwijs tegen, het is zeer ondirect@ alsof je op een midi bas staat te spelen, alsof je constant met een effectenbak ertussen zit, met 20 EQ's en een reverb.

mijn ervaring is dus zoals ik had verwacht.
de bas is echt helemaal mijn ding niet, en misschien leuk dat je er een soort van contrabas sound uit kan krijgen, nah, ken mijn bassie ook als ik op mn amp aan wat knoppen draai.

tis wel handig dat je met één knop zoveel evrschillende geluiden uit een bas kan halen, en misschien bruikbaar als je niet van een eigen, laat staan directe sound houdt.

het punt blijft: het is net een synthesizer, maakt niet uit wie erop speelt, er zit een eigen geluid aan, dat niet te beinvloeden is door de speelstijl van de muzikant. en het klinkt nep.

Clunk
7 januari 2005, 13:13
ik heb em gister bespeeld, die variax.
over een hartke en een ashdown rig.

al zn features lijken wel vet, vreed en vooral handig, maar dan dit:
als ik ding in mn handen heb zonder amp, voelt ie nep aan, komt er geen lekker geluid uit, behalve dat van de snaren.
zet je de amp aan, en je bas ook, je speelt effe, houdt het geluid onwijs tegen, het is zeer ondirect@ alsof je op een midi bas staat te spelen, alsof je constant met een effectenbak ertussen zit, met 20 EQ's en een reverb.

mijn ervaring is dus zoals ik had verwacht.
de bas is echt helemaal mijn ding niet, en misschien leuk dat je er een soort van contrabas sound uit kan krijgen, nah, ken mijn bassie ook als ik op mn amp aan wat knoppen draai.

tis wel handig dat je met één knop zoveel evrschillende geluiden uit een bas kan halen, en misschien bruikbaar als je niet van een eigen, laat staan directe sound houdt.

het punt blijft: het is net een synthesizer, maakt niet uit wie erop speelt, er zit een eigen geluid aan, dat niet te beinvloeden is door de speelstijl van de muzikant. en het klinkt nep.

Azrael
7 januari 2005, 15:17
Zucht.....

Wanneer typen mensen nu eens in normaal begrijpelijk Nederlands zonder "vreed" en met hoofdletters?

Clunk
7 januari 2005, 16:09
je begrijpt toch wat er staat? of niet soms. :-?

als je niets nuttigs heb je te zeggen houdt dan gewoon je klep dicht.
ik probeer gewoon kritiek op dat ding te leveren, en ik maak duidelijk wat eraan mankeert, ik probeer jullie te helpen hoor! :o

AntY
7 januari 2005, 17:18
Moet je maar niet zoveel spijbelen clunkieboy :) Leer nederlands!

Clunk
8 januari 2005, 10:14
en de dag dat jij eindelijk eens beheerst kan bassen maakt niemand hier denk mee, antyboi :o

Azrael
8 januari 2005, 23:54
Moet je maar niet zoveel spijbelen clunkieboy :) Leer nederlands!

+1


:-D

basswasp
9 januari 2005, 11:17
Waar staat zo'n Variax nou bijvoorbeeld?