PDA

View Full Version : DGCFAD stemming



AlterEgo
17 oktober 2004, 12:23
Ik wil mijn gitaar met kahler bridge in DGCFAD stemmen, maar hoe doe ik dit? Mijn simpele stemapparaatje doet alleen maar eadgbe stemming :P

andoni
17 oktober 2004, 14:02
Ik heb jarenlang (je mag me gek verklaren ;) ) mijn gitaar op gehoor gestemd.
Het gaat als volgt: zorg dat er 1 snaar goed gestemd staat (desnoods in een andere tuning dan die je wilt). De snaar beneden de snaar die juist gestemd staat moet hetzelfde klinken als de juist gestemde snaar erboven met de 5e fret ingedrukt. Dit voor alle snaren behalve bij snaar 4 en 5 van boven beginnend te tellen. Die 4e (je G snaar in standaard stemming) snaar moet op de 4e fret gefret worden ipv de 5e (je B snaar in normale stemming).
Dit kan je doen voor elke stemming die hetzelfde schema heeft dan de standaard stemming (bvb zoals jij wilt: standaard stemming maar lager gestemd).

Voor een alternatief stemmingschema moet je even nadenken en je snaren ergens anders fretten (bvb in Drop D moet je je bovenste snaar op de 7e fret indrukken ipv de 5e om overeen te komen met je snaar erboven).

Om te weten of je een snaar strakker of losser moet draaien kan je naar de zogenaamde zwevingen luisteren. Je speelt bijna gelijktijdig (en laten rinkelen) de snaren die hetzelfde moeten klinken (je bovenliggende snaar gefret, meestal op 5e positie, zie boven). Als je een steeds terugkerende "zweving" hoort, dan staan je snaren bijna goed maar niet helemaal. Als die zweving (periodiek hoger en lager wordende toon/zachter-luider) trager wordt, ben je in de juiste richting aan het stemmen. Gaat de zweving sneller dan moet je de andere richting draaien. Ook een power chord spelen helpt (liefst met distortion, het zal de dissonantie doen opvallen indien een snaar 100 % goed gestemt staat). Als het goed klinkt dan ben je goed gestemt.


Wat je ook kan doen is stemmen d.m.v. harmonieken. Persoonlijk vind ik dat wel lastiger, en het komt op hetzelfde neer als wat hierboven staat.

Wat de gevolgen voor je Kahler brug zijn weet ik niet...

lcvanderhelm
17 oktober 2004, 15:05
Gewoon i.p.v. met losse snaren stemmen,elke snaar op de 2de fret induwen.Als deze dan eadgbe zijn,is de open snaar dgcfad

iam
17 oktober 2004, 15:51
je kunt dat toch wél met losse snaren?

ik snap het probleem niet echt... je stemt gewoon je E snaar tot ie goed staat voor een D enz...

bat
18 oktober 2004, 15:43
je kunt dat toch wél met losse snaren?

ik snap het probleem niet echt... je stemt gewoon je E snaar tot ie goed staat voor een D enz...

Jahaa, dat kan inderdaad - met een goed stemapparaat!

Zijn probleem is nou net dat ie een goedkoop stemapparaat heeft dat alleen maar aangeeft of ie voor de standaard stemming goed gestemd staat.

De D, G en A zal wellicht nog wel te doen zijn, maar de C en de F geeft dat apparaatje waarschijnlijk niet aan. En dan kom je terecht op het op gehoor stemmen.

Ik zou gewoon een beter stemapparaatje kopen overigens...

Anavrin
18 oktober 2004, 15:44
een chromatisch stemapparaatje halen, probleem opgelost...

Anders Destium
18 oktober 2004, 15:53
Gewoon i.p.v. met losse snaren stemmen,elke snaar op de 2de fret induwen.Als deze dan eadgbe zijn,is de open snaar dgcfad

Precies, makkelijk en doeltreffend :)