PDA

View Full Version : toonladders



DeBesten
16 oktober 2004, 20:03
hallo

kan iemand me een site geven waar ik de blues toonladders(in tabs liefst) kan vinden

of nog een paar toonladders die handig kunnen zijn

,Bart :)

The_RockeR13
16 oktober 2004, 20:17
http://www.guitarseek.com/scales.php3

Daevren
17 oktober 2004, 03:20
http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Leer de majeur toonladder.

Dan pas pentatonisch(en bluestoonladder).

sneez0r
17 oktober 2004, 08:51
Standaardpatroon voor a mineur pentatonisch [stiekem dus hexatonisch] 'blues':


e---5--------8------------
B---5--------8------------
G---5-----7-(8)-----------
D---5-----7---------------
A---5-(6)-7---------------
E---5--------8------------
es - de verminderde kwint - staat dus tussen haakjes.

Ik denk dat je met deze kennis wel de andere posities kan invullen.

jethro
6 december 2004, 13:56
http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Leer de majeur toonladder.

Dan pas pentatonisch(en bluestoonladder).Misschien een behoorlijke domme vraag, maar hoe moet ik de toonladders die deze site geeft dan lezen?

Daevren
6 december 2004, 14:05
Je selecteert de goede en dan zie je toch het patroon op het vingerbord van de gitaarhals?

jethro
6 december 2004, 14:26
Je selecteert de goede en dan zie je toch het patroon op het vingerbord van de gitaarhals?Ja ik selecteer bijvoorbeeld een C - Major scale. Dan krijg ik dus het patroon te zien. Maar dat zijn wel erg veel vakjes. Wat betekenen die nummers dan? Ja ja, het is dom dat weet ik, maar volgens mij zie ik gewoon iets over het hoofd.

pimmetje
6 december 2004, 15:07
Die nummers staan voor de intervallen in de ladder. Als je de noten wilt zien, moet je "display note names" selecteren. Dat staat net boven "display intervals"... tussen die hals-afbeelding en die menu's voor akkoorden en ladders links.

jethro
6 december 2004, 15:19
Die nummers staan voor de intervallen in de ladder. Als je de noten wilt zien, moet je "display note names" selecteren. Dat staat net boven "display intervals"... tussen die hals-afbeelding en die menu's voor akkoorden en ladders links.Oke, dus die noten moet je gewoon spelen. Maar wat wordt er dan met die intervallen bedoeld?

Neem bijvoorbeeld die pentatonische toonladder die hierboven staat. Die kende ik al. Dat is ook de enige toonladder die ik nu ken. Ik wil er graag wat meer leren zodat ik wat beter kan gaan soleren, vandaar m'n interesse. Hoe krijg je die pentatonische daar dan op bovenstaande manier tevoorschijn? Ik snap wel dat ik een van die "pentatonic" scales uit die lijst moet kiezen. Maar wat er dan verschijnt op die gitaarhals kan ik niet zo makkelijk herleiden tot wat hierboven staat.

pimmetje
6 december 2004, 19:06
Echt moeilijk is 't toch niet...
Je selecteert in het linker keuzevak bij scales je toonsoort (voor bovenstaande ladder dus A)... je selecteert in het rechter keuzevak bij scales "pentatonic blues".

Als "display intervals" geselecteerd staat, zie je 1 3b 4 b5 5 b7 over de hele hals.
Als "display note names" geselecteerd staat, zie je A C D Eb E G over de hele hals.

Kijk even naar de 5e t/m 8e fret op die hals en je ziet het boxje dat Sneezor eerder heeft gepost.

pimmetje
6 december 2004, 19:08
Oh ja... als je wat meer achtergronden wilt weten, kan je beter ff de zoekfunctie van het forum gebruiken op termen als ladders, scales, majeurladder, intervallen en weet ik veel wat je allemaal kan verzinnen.

Er staat echt al voldoende op van de afgelopen jaren om ff lekker mee te kunnen stoeien.