PDA

View Full Version : Ben nieuw en een beginnenling, kunnen jullie mij helpen?



Miek
16 oktober 2004, 18:56
he :wink:
Ik ben vanaf vandaag nieuw op deze geweldige site. :P
Zal me effe voorstellen.
Ik ben Miek en 24 jaar. Ik woon in Arnhem en werk in het speciaal onderwijs. Ik hou van Rock muziek en gezelligheid. En ben naast mijn werk druk bezig met de Pabo.

Ik heb een paar vraagjes aan jullie
Ik ben vanaf vandaag begonnen met gitaar spelen en heb mijn gitaar bij intertoys gekocht voor 35 euro (was aanbieding normaal kost hij 45 euro)
Is de gitaar goed genoeg voor beginners?
Ik wil nu dus noten leren lezen en gebruiken op mijn gitaar maar ik weet niet hoe dat moet :???:
Kunnen jullie mij erbij helpen?
alvast bedankt
:lp:

dsmaap
16 oktober 2004, 19:22
Welkom op het forum, ik ben zelf ook nieuw.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit een geschikte gitaar is, zelfs voor een beginner. Dat denk ik vooral omdat hij van intertoys komt, je kan beter naar een echte gitaarwinkel gaan en daar om advies vragen.
Wat het noten lezen betreft en het gebruiken daarvan: daar heb je een gitaarboek (voor beginners) voor nodig en het kan geen kwaad om lessen te nemen. Wanneer je alles zelf moet uitzoeken duurt het gewoon veel langer voordat je iets kan spelen.

Fluffy
16 oktober 2004, 19:45
zie het voorstaande advies. hmm wat van soort gitaar was het dan ? een te kleine ongestemde acoustische ofzo :-?

maarja .. in een 'echte'gitaar winkel kun je al acoustisch krijgen vanaf 60 euro die al vrij aardig zijn. je zou les kunnen nemen, of in de bib zijn ook wel handige boeken te vinden :)


btw ik zie dat je in arnhem woont.. kom je weleens in de stort ?

Miek
16 oktober 2004, 20:26
He
Thanks voor jullie reactie.
Ik hoorde van collega (speelt zelf ook gitaar) dat een gitaar van ongeveer 30 euro ook goed waren. Vooral omdat je net begint. Veel mensen kopen een gitaar en gebruiken hem na een tijdje niet meer. Dus als ik het al een beetje kan en ik ben een volhouder dan koop ik een duurdere gitaar.
Ik koop misschien een elektrische gitaar van mijn zus over.
Dus het is echt om uit te proberen en handigheid in te krijgen.
Lukt het gitaar spelen bij jullie al een beetje?
Mijn doel is om straks metellica en dat soort nummers op mijn gitaar te kunnen spelen :P

Miek
16 oktober 2004, 20:38
Hij is 1 meter lang (dat is toch normaal??)
www.intertoys.nl
aanbieding
speelboek
bladzijde 78/79 meende ik
Kijk maar ik wacht op jullie reacties. :wink:

Bluesbreaker
16 oktober 2004, 23:18
lol,

Is het een cadeautje mevrouw?
>neeaah umja, natuurlijk
:D

wat voor snaren zitten er op de gitaar eigelijk, stukken visdraad of ijzerdraad?

Ron4ld
17 oktober 2004, 09:53
Hallo daar,

Welkom enzo bla bla :razz:

Ik kan redenen bedenken waarom een gitaar van 30 euro niet geschikt is voor gitaarspelen (bijv, de gitaar heeft maar 1 snaar :razz:)

Met een goedkope gitaar kan je net zo goed de techniek leren als een duurdere vindt ik. Wat betreft de motivatie kan het zijn dat je als het geluid wat uit de gitaar komt niet mooi vindt en de motivatie dan zakt. In het begin lette ik niet echt op het geluid maar meer op de techniek, narmate ik vorder ga ik wel steeds meer opletten merk ik.

Tijdens de les leer ik noten lezen , maar er zullen vast wel boekjes of internet pagina's beschikbaar zijn. Trouwens je hoeft niet persee noten te lezen wil je gitaar kunnen spelen, maar dat terzijde :D

Groetjes,

Ronald

AcousticFreak
17 oktober 2004, 13:25
Hallo stadsgenoot! Mijn eerste gitaar kostte destijds 150 gulden.. en daar was ik na een jaar wel op uitgekeken! Zo'n 'speelgoed' gitaar is gewoon leuk om uit te vinden of gitaar spelen iets voor je is! Als je daar al iets zekerder van bent.. dan zou ik een gitaar kopen van rond de 250-300 euro :)

Ik heb zelf 9 jaar geleden leren gitaarspelen met het boek 'Gitaar Starter' van Cees Hartog (geloof ik). Het is een Oranje boek waarin eerst alle snaren rustig stuk voor stuk worden behandeld. Veel mensen beginnen direct met akkoorden, maar dat zou ik afraden! Leer eerst kennen hoe zo'n gitaar is opgebouwd!

Heb nu zelf een veel te duur stuk hout... uit de hand gelopen hobby!! :roll:

Misschien heb je me wel eens zien zitten in park Presikhaaf 8-)

AcousticFreak
17 oktober 2004, 13:30
Trouwens je hoeft niet persee noten te lezen wil je gitaar kunnen spelen, maar dat terzijde :D
[/quote]

Maar handig is het zeker!! Tabs werken ook goed btw..

Miek
17 oktober 2004, 14:14
He stadsgenoot.
Thanks voor je info.
Ik heb je helaas niet horen spelen in presikaaf. Grappig ik woon toevallig in presikaaf :wink:
Ik voel me langzaam genaait met het stuk speelgoed. Nou ja hoorde dat een gitaar van rond de 30 euro net zo goed was als een gitaar van rond de 100 a 150 euro. En dat het een goede manier was om te kijken of het wat voor je is.
Als je toevallig iemand weet die zijn gitaar wegdoet voor een heel mooi prijsje hoor ik het graag.
Mijn doel is om straks (over denk ik paar jaar) Metellica nummer te kunnen spelen :roll: Nou ja je moet dromen hebben he? :wink:
Hoelang oefenen jullie gemiddeld op een dag??

Bluesbreaker
17 oktober 2004, 14:59
hm, ik woon ook in presikhaaf

maar ik denk dat je beter zo'n goedkope dean ofzo kunt kopen (150 euro ofzo), dan kun je echt zien of gitaar spelen wat voor je is. Die gitaren zijn gemaakt om gitaar op te spelen, niet om mee te nemen in de zandbak ed.

Ron4ld
17 oktober 2004, 15:37
Hey

Ik het liefst minimaal half uur tot 1 uur per dag, maar het varieert per dag enorm bij mij van een niet uur tot 3 uur...maar doe het niet 3 uur achter elkaar maar hou er pauzes tussen (RSI, Concentratie, etc). de meer je oefent de sneller je het leert is de logische beredenering.

groetjes,

Ronald

Janne
17 oktober 2004, 16:57
Hey

Ik het liefst minimaal half uur tot 1 uur per dag, maar het varieert per dag enorm bij mij van een niet uur tot 3 uur...maar doe het niet 3 uur achter elkaar maar hou er pauzes tussen (RSI, Concentratie, etc). de meer je oefent de sneller je het leert is de logische beredenering.

groetjes,

Ronald
Dit klopt zeker. Ik pak mn gitaar elke dag wel ff en dan speel ik zo een half uur. Maar als je echt lang gaat spelen genoeg pauze nemen ja (zeker in het begin).
Het is trouwens ook goed om eens een dagje niet te spelen ofzo altijd als ik een tijdje niet gespeeld heb gaat het daarna ineens "veel" beter.

Bluesbreaker
17 oktober 2004, 17:50
wat een onzin hier allemaal zeg, "een dagje tussendoor niet spelen" of "wel na elk uur spelen pauze houden"

Ik speel gitaar omdat ik het leuk vind, dus ook wanneer ik het leuk vind en hoe lang ik het leuk vind.

En concentratieproblemen, hoe krijg je dat voor elkaar man, het is geen verplichting. Als je er flauw van bent stop je er toch gewoon mee.

AcousticFreak
17 oktober 2004, 18:00
Ik heb me nog nooit verplicht gevoeld om gitaar te spelen. Laat staan dat ik de tijd in de gaten hou :)

AcousticFreak
17 oktober 2004, 18:03
niet om mee te nemen in de zandbak ed.

WHAAAH!! :-D :lol:

humor hebben we wel hier Presikhaaf! Woont dit hele forum in Arnhem-Presikhaaf? :P Kom een keer op de koffie zou ik zeggen :wink:

Nothing Else Matters was trouwens m'n eerste echt mooie nummer dat ik speelde :)

Janne
17 oktober 2004, 18:25
wat een onzin hier allemaal zeg, "een dagje tussendoor niet spelen" of "wel na elk uur spelen pauze houden"

Ik speel gitaar omdat ik het leuk vind, dus ook wanneer ik het leuk vind en hoe lang ik het leuk vind.

En concentratieproblemen, hoe krijg je dat voor elkaar man, het is geen verplichting. Als je er flauw van bent stop je er toch gewoon mee.
Dat je af en toe tussendoor pauze moet nemen is omdat je anders gewoon rsi krijgt, je maakt toch steeds ongeveer dezelfde beweging met je pols.
Ik heb vorig jaar een keer mijn pols omgeslagen ofzo (een bal ertegenaan gekregen) toen kon ik een week niet spelen en na die week speelde ik gewoon beter dan daarvoor, het is af en toe goed om wat afstand te nemen (en dus niet verplicht elke dag oefenen).

Ron4ld
17 oktober 2004, 19:00
wat een onzin hier allemaal zeg, "een dagje tussendoor niet spelen" of "wel na elk uur spelen pauze houden"

Ik speel gitaar omdat ik het leuk vind, dus ook wanneer ik het leuk vind en hoe lang ik het leuk vind.

En concentratieproblemen, hoe krijg je dat voor elkaar man, het is geen verplichting. Als je er flauw van bent stop je er toch gewoon mee.

je kan het nog zo leuk vinden dat wil niet zeggen dat je altijd kan concentreren als jij dat wel kan..gefeliciteerd...maar ga niet zeggen dat iets onzin is als iets gebasseerd is op eigen ervaring, gevoelens, etc...

Jammer dat sommige reacties altijd meteen zo aanvallend moeten zijn als iemand iets zegt. (en nu zullen er waarschijnlijke mensen zeggen ja deze is dat ook...nou goed gezien hoor...een stickertje voor je :razz: )

,Ronald

Bluesbreaker
17 oktober 2004, 22:21
het is af en toe goed om wat afstand te nemen (en dus niet verplicht elke dag oefenen).

well, ik oefen elke dag omdat ik het leuk vind, en ik ga niet tussendoor een dag verplicht niet oefenen

en het kan best aanvallend klinken wat ik zeg, ik begin me nogal te ergeren aan de instelling van sommige mensen op het forum. Je kunt wel overal rekening mee willen gaan houden, maar op een enkeling na is iedereen hier een amateur-gitarist.

En ik denk inderdaad dat het sprookjes zijn dat je beter gaat spelen van zo af en toe een dag niet oefenen, ik speel de ene dag ook beter dan de andere, dat is in mijn ogen toeval.

Maargoed, er zijn genoeg mensen die voor elke keer hoofdpijn/vermoeidheid naar de dokter of homeopaat gaan, ik ben daar gewoon te nuchter voor.

Ron4ld
17 oktober 2004, 22:58
Hallo daar,

Ik begrijp wel wat je bedoeld. Ben blij voor de normale reactie :) , dat schijnt ook steeds zeldzamer te worden...

Als jenne vindt dat ie daardoor beter gaat spelen (en daardoor zo gezegd 'verplicht' niet speelt, dan mag hij dat en hij geeft dat als advies. Ik persoonlijk wil elke dag oefenen maar dat kan simpelweg niet omdat de omstandigheden zich daar niet altijd voor lenen.

Wat ik jammer vindt is dat sommige mensen, al snel iets belachelijks, stom, raar, achterlijk, etc, vinden zonder zich ook maar voor een seconden te verplaatsen in een ander. Vandaar mijn reactie.

Groetjes,

Ronald

Janne
18 oktober 2004, 16:11
Ho, ik speel nooit verplicht een dag niet. Als ik zin heb om te spelen speel ik gewoon.
Maar ik vind dat je je ook niet verplicht moet voelen om elke dag te spelen (ik merk bij mezelf dat dat soms juist goed is), je leert ook niks als je het teveel als "werk" gaat zijn denk ik.

johantipker
30 oktober 2004, 12:12
Ik speel veel, geef veel les, ongemerkt zit je dan snel 6-7 uur op een dag met een gitaar op schoot. Op dagen dat ik vij heb en ik krijg de geest, ga 'k vaak ook nog wel een paar uurtjes spelen/studeren, maar op dat soort dagen, kan ik het ook te gek vinden om ff langs het strand te lopen of. Ff terugkomend op dat RSI verhaal, van gitaarspelen kun je inderdaad RSI achtige klachten krijgen (van rukken trouwens ook).
Ik heb in het verleden daar wel gezeur mee gehad, maar manuele therapie deed wonderen. Ik moet echter wel altijd aan fitness blijven doen, om met name mijn rugspieren op sterkte te houden.
Als ik een een uurtje heb gefitnesst, gevolgd door sauna'tje, vlieg ik echt over m'n gitaar, kan geen opwarmoefening tegen op.

Petra
23 november 2004, 11:44
Hallo, ik ben begonnen met gitaar spelen op een spaans gitaartje, na een jaar heb ik een leuke Crafter gekocht omdat dat gewoon veel beter klinkt Ook had ik een kinderboekje gekocht, zo'n roze. Vet makkelijk maar wel wreeeeed. Boer er ligt een kip in de sloot was mijn eerste nummer wat ik ooit op gitaar gespeeld heb. Wat hebben mijn vrienden en vriendinnen gelachen. Maar nu twee jaar later speel ik aardig. Gewoon spelen wat je leuk vindt en lekker elke dag aankloten totdat het ergens naar klinkt. Ik heb nooit geen probleem met concentratie. Als ik aan het spelen ben dan vergeet ik alles.

phantom666
23 november 2004, 18:08
Over een paar jaar een nummer van Metallica? Denk het niet. Ik oefende serieus en een 10 minuten nadat je voor het eerst zo'n plank in je handen hebt gehad speel je de eerste drie maten van Nothing else Matter.
(kunst zeg..)

De hele intro speel je ongeveer na een week of 2-3 (ritmisch met veel haken en ogen)

Voor de rest (en dan ook voor het eerst ritmisch goed) zou ik rekenen op een maand of 2. (hierbij nog niet de solo)

Maar dan ben je wel serieus en dagelijks aan het oefenen

En nog even over de gitaar: voel je alsjeblieft niet genaaid. Met een klein beetje bijbaan heb je die luizige 35 euro wel in 2 weken terug. En het is zeker niet zo dat je er niets aan hebt.
Maaaar ... ga je door met spelen, koop dan alsjeblieft wel een echte.(over een maand of 3) Dan speelt het ook meteen een stuk lekkerder.

phantom666
23 november 2004, 18:11
Over een paar jaar een nummer van Metallica? Denk het niet. Ik oefende serieus en een 10 minuten nadat je voor het eerst zo'n plank in je handen hebt gehad speel je de eerste drie maten van Nothing else Matter.
(kunst zeg..)

De hele intro speel je ongeveer na een week of 2-3 (ritmisch met veel haken en ogen)

Voor de rest (en dan ook voor het eerst ritmisch goed) zou ik rekenen op een maand of 2. (hierbij nog niet de solo)

Maar dan ben je wel serieus en dagelijks aan het oefenen

En nog even over de gitaar: voel je alsjeblieft niet genaaid. Met een klein beetje bijbaan heb je die luizige 35 euro wel in 2 weken terug. En het is zeker niet zo dat je er niets aan hebt.
Maaaar ... ga je door met spelen, koop dan alsjeblieft wel een echte.(over een maand of 3) Dan speelt het ook meteen een stuk lekkerder.

AcousticFreak
24 november 2004, 12:21
Over een paar jaar een nummer van Metallica? Denk het niet.

Ligt er maar net aan hoe snel je iets oppikt.

Maar uh Miek.. ik speel Nothing else matters al jaaaaren.. en veel Red Hot Chilli Peppers! (onwijs lekkere gitaarstukjes maken ze).

Azrael
24 november 2004, 18:37
Over een paar jaar een nummer van Metallica? Denk het niet.

Ligt er maar net aan hoe snel je iets oppikt.

Maar uh Miek.. ik speel Nothing else matters al jaaaaren.. en veel Red Hot Chilli Peppers! (onwijs lekkere gitaarstukjes maken ze).

Laat ik nu nooit de moeite gedaan hebben om meer dan de eerste pakweg 20 maten te "leren"....
Ik vind het een zeik nummer en vrij gevoelloos en saai om te spelen.... :D

bert k
24 november 2004, 21:31
En wat worden wij wijzer van deze opmerking? :roll:

Buzz
25 november 2004, 09:26
Daarmee weten wij dat deze smurfentovenaarpoes <Nothing else matters> saai en gevoelloos vindt.
Met deze wetenschap kunnen wij wel weer een stukje verder, dacht ik zo...

AcousticFreak
25 november 2004, 11:24
Als je het op een mooie manier op een klassieke gitaar brengt kan het best mooi zijn :lol:

marjo
24 februari 2005, 00:20
Hoi Miek ,
Ik adviseer je om eerst les te gaan halen en noten te leren .Ik ben zelf begonnen bij een gitaarcluben speelde al snel met wat accoorden 'n heel stel nummers maar doordat er niet op de houding en ritme gelet werd kwam ik na twee seizoenen toch in de problemen vooral door de verkeerde houding van de hand . Nu heb ik sinds kort les van 'n goede leraar en leer daar ook noten te lezen met het boek gitaarmethode deel 1 van Rob koenders en louis ignatius gall. en ik speel weer met zoveel plezier dat het bijna 'n verslaving is, al moest ik weer helemaal vooraan beginnen.dit is toch de beste manier! succes