PDA

View Full Version : Welke amp horen we hier?



Josdevos
16 oktober 2004, 15:43
Met welke versterker is deze sample opgenomen denken jullie?

http://users.pandora.be/josdevos/Stuff/sample.mp3

Soulflyhigh
16 oktober 2004, 16:15
Ik heb werkelijk waar geen idee. (het kan ook zijn dat je ons loopt te naaien met die pod daar trok je ook al zo'n supersound uit) Maar nogmaals mijn complimenten over de soundhet klinkt echt ge-wel-dig 8-)

NeeraDJ
16 oktober 2004, 16:22
Damn wat een dijk van een sound, heb jij dat opgenomen? Ik ben echt benieuwd, laat ons niet in spanning vos! :-?

Thom TK
16 oktober 2004, 17:17
Ik zal wel uitgelachen worden hierom, maar ik dacht even serieus aan een powerball/Savage.
Maar later ben ik daar vanaf gestapt.

Diedo
16 oktober 2004, 17:19
onmiskenbaar een pod :)

haha het is puur vanwege de "haha, jullie raden het toch niet"-vraagstelling...

Josdevos
16 oktober 2004, 17:19
Rarara, helaas heb ik het niet zelf opgenomen... jammer.
Tis zeker geen Engl. In de verste verten niet.

Thom TK
16 oktober 2004, 17:21
Rarara, helaas heb ik het niet zelf opgenomen... jammer.
Tis zeker geen Engl. In de verste verten niet.

Framus?

NeeraDJ
16 oktober 2004, 17:21
Waar is het van dan? Ik denk een POD of een Marshall. DSL of JCM800 (evt. gemod)

yhcmarc
16 oktober 2004, 17:25
het doet me erg aan een 5150 denken (melodie gitaar) en een rectifier ( backing gitaar)

maar het zal dus wel een modeler zijn ;)

Josdevos
16 oktober 2004, 17:54
Ok zal't zeggen. Tis een Pod XT Pro.

Rectifiermodel met Rectifierbox maar met de gemodelde Tubescreamer uit de Pox XT Pro ervoor.

Voor de rest heb je gewoon een strakke gitarist nodig en klaar is kees. :-D

Voor alle duidelijkheid, deze sample komt van Andy Sneap.
Superproducer van platen van Arch Enemy, Nevermore, Machinehead, Exodus, Testament etc...
Tis een gewone Pod XT Pro, rechstreeks opgenomen, en achteraf enkele frequenties eruit gefilterd.

BLOK182
16 oktober 2004, 18:16
Ik zou op recto of 5150 gegokt hebben.

Arnie
16 oktober 2004, 20:17
Gast, dat klinkt dan erg goed vind ik...

ieme
16 oktober 2004, 20:44
ik zou zeggen een mesa recto....
En wat blijkt....

... een pod-je

amon
16 oktober 2004, 20:59
ik had gedacht iets van mesa boogie...

(makkelijk praten achteraf :))

ieme
16 oktober 2004, 21:10
ik had gedacht iets van mesa boogie...

(makkelijk praten achteraf :))
:-D idd :-D

BLOK182
16 oktober 2004, 21:17
Nou, dan weten we ook weer wat Mesa toch een geweldige amps maakt... :)

AART
16 oktober 2004, 22:55
ik dacht aan een gemodde jcm 800 of een SL-X, maybe een 5150.
maar line6 spul word me de dag beter....

taylor
17 oktober 2004, 13:55
als ik toch moet gokken zou (ook) zeggen 1 line6 amp of iets in die richting.

Josdevos
17 oktober 2004, 13:57
Ok zal't zeggen. Tis een Pod XT Pro.

Rectifiermodel met Rectifierbox maar met de gemodelde Tubescreamer uit de Pox XT Pro ervoor.

Voor de rest heb je gewoon een strakke gitarist nodig en klaar is kees. :-D

Voor alle duidelijkheid, deze sample komt van Andy Sneap.
Superproducer van platen van Arch Enemy, Nevermore, Machinehead, Exodus, Testament etc...
Tis een gewone Pod XT Pro, rechstreeks opgenomen, en achteraf enkele frequenties eruit gefilterd.

taylor
17 oktober 2004, 13:58
oh ik zie nu net dat het al om pod xt pro gaat (had niet de hele topic door gelezen)hmm zat er niet zover naast,dacht wel eigenlijk dat om zo'n top van line 6 ging.

skabouter
17 oktober 2004, 17:39
gezien de vraagstelling dacht ik ook meteen aan een POD (moest gewoon wel). maar ik zou gegokt hebben op 5150 of Engl savage/powerball

Stitch
17 oktober 2004, 19:55
Rectifiermodel met Rectifierbox maar met de gemodelde Tubescreamer uit de Pox XT Pro ervoor.


grappig, die combi gebruikte ik ook tot voorkort. Nu gebruik ik de line 6 lunatic, goeie sound en net ff iets strakker.

Negative K3 fan
17 oktober 2004, 21:03
in het begin dacht ik aan een marshall, maar toen ik een beetje aan het luisteren was dacht ik dat het best een pod zou kunnen zijn, maar ook wat anders.

maarja, toch een pod, verbaast me niet zo heel veel.

Voidhead
17 oktober 2004, 21:54
klinkt erg vet idd. maar weet iemand toevallig of dit een bestaand nr. is?? zoja dan wil ik wel weten welke want ik vind m vet klinken. :)

taylor
18 oktober 2004, 10:45
ik vind wel dat je duidelijk kunt horen dat het geen buizen amp is,vandaar dat gelijk dacht aan modeling amp,maar de sound is wel aardig.

dejohan
18 oktober 2004, 11:03
Dit is een gitaaramp, vermoed ik.

PeteRS
18 oktober 2004, 12:23
Dit is een modelling amp, vermoed ik.

Dat vermoeden heb ik ook, ik zat te denken aan een POD XT Recto simulatie met TS....

:roll:

MightyMike
18 oktober 2004, 12:40
Haha

dejohan
18 oktober 2004, 13:27
ja snorry, had de draad niet gelezen.

skabouter
18 oktober 2004, 16:07
ik vind het anders nog best wel als een buizen amp klinken, hoor het verschil niet.

Robbert
18 oktober 2004, 16:44
ik vind het anders nog best wel als een buizen amp klinken, hoor het verschil niet.

Nee, na opname en bewerking is dat verschil niet te horen. Ik denk dat als je in je oefenhok staat, of op het podium, dat het verschil en nog wel duidelijk is. Nog wel.

sash
18 oktober 2004, 16:45
ik vind het anders nog best wel als een buizen amp klinken, hoor het verschil niet.

Op opnames hoor je indeed totaal geen verschil. Heb zelf een XT en die vind ik vaak beter klinken op opnames dan een buizenbak. Live gaat er niets boven een buizenbak, that can't be denied.

Negative K3 fan
18 oktober 2004, 18:00
ik vind het anders nog best wel als een buizen amp klinken, hoor het verschil niet.

Op opnames hoor je indeed totaal geen verschil. Heb zelf een XT en die vind ik vaak beter klinken op opnames dan een buizenbak. Live gaat er niets boven een buizenbak, that can't be denied.

laat dan eens wat horen van je podxt, heb je de model packs? ik hoor de laatste tijd niks meer van jouw gear gedoe...

Anavrin
18 oktober 2004, 18:17
klinkt dik hoor...

Voidhead
18 oktober 2004, 21:04
weet nou niemand of dit een bestaand nr. is? :D

taylor
19 oktober 2004, 10:41
ik vind het anders nog best wel als een buizen amp klinken, hoor het verschil niet.

Op opnames hoor je indeed totaal geen verschil. Heb zelf een XT en die vind ik vaak beter klinken op opnames dan een buizenbak. Live gaat er niets boven een buizenbak, that can't be denied.

wat is dat voor onzin? tuurlijk kun je na opname wel horen of iets solid state is of juist 1 buizen top.als je super veel gain en distrotion gebruikt heeft 1 buizen amp niet zoveel zin meer en zal 1 pod dichter in de buurt komen van zo'n amp,daarom horen sommige geen verschil

Negative K3 fan
19 oktober 2004, 15:02
taylor, ik moet toch met sash meegaan hoor, sash kraamt (als TOOONE freak) ook geen onzin uit imo. In opnames klinken ze vaak heel netjes zelfs als er veel gain/distortion wordt gebruikt.

Iced Dragon
19 oktober 2004, 18:50
misschien een voorsmaakje vd nieuwe nevermore? maar 't klinkt eerder in flames-achtig of zo...

sash
19 oktober 2004, 18:55
ik vind het anders nog best wel als een buizen amp klinken, hoor het verschil niet.

Op opnames hoor je indeed totaal geen verschil. Heb zelf een XT en die vind ik vaak beter klinken op opnames dan een buizenbak. Live gaat er niets boven een buizenbak, that can't be denied.

wat is dat voor onzin? tuurlijk kun je na opname wel horen of iets solid state is of juist 1 buizen top.als je super veel gain en distrotion gebruikt heeft 1 buizen amp niet zoveel zin meer en zal 1 pod dichter in de buurt komen van zo'n amp,daarom horen sommige geen verschil

Modeling is heel iets anders dan solid state.

Phyrexian
20 oktober 2004, 10:36
Modeling is heel iets anders dan solid state.

+1

taylor
20 oktober 2004, 10:46
modeling is solid state dus... maar goed

Anders Destium
20 oktober 2004, 11:17
Ik dacht dat transistor solid state was?



BTW POD's heerschen :lol: Als mensen blijven zeggen dat ze het verschil horen tussen the real deal en modeling bij dit soort opnames houden ze zichzelf voor de gek, maar dat hoort er natuurlijk ook allemaal bij. Stel je voor dat bij iedereen de quest for ultimate tone ophoudt bij modeling :o

Mithrandir
20 oktober 2004, 11:33
modeling is solid state dus... maar goed

Maar solid state is geen modeling...

taylor
20 oktober 2004, 11:57
ja,zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

modeling kun je gewoon simpel weg zeggen is 1 effecten preamp en 1 eind transitor bak dus wat nou geen solid state?

bedoel ik wil niet zeggen dat het perse slecht is 1 modeling amp heb er zelfs ook 1 maar om nou te zeggen je hoort geen verschil nee sorry dat gaat mij te ver.

Phyrexian
20 oktober 2004, 12:32
Ik dacht altijd dat het technische aspect anders is. Solid State zijn, nu ja, transistors, terwijl, zo heb'k me laten vertellen, Modelling versterkers (à la POD) eerder processors zijn, zoals in een cpu... (1en en 0en dus tov transistors die het geluid beinvloeden)... anyway het doet er niet toe wat het is als het goed klinkt.

PeteRS
20 oktober 2004, 12:41
ja,zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

modeling kun je gewoon simpel weg zeggen is 1 effecten preamp en 1 eind transitor bak dus wat nou geen solid state?

bedoel ik wil niet zeggen dat het perse slecht is 1 modeling amp heb er zelfs ook 1 maar om nou te zeggen je hoort geen verschil nee sorry dat gaat mij te ver.

Modeling heeft niks met effecten of eindtrap te maken. Modeling gebeurt met een voorversterker waar een bepaalde versterker (voorversterker en eindversterker en evt speaker en FX) nagebootst wordt. De tone wordt als het ware "berekend" mbv processoren. Een modeling voorsterker kan best met een buizeneindtrap uitversterkt worden, maar de vraag is wat het nut daarvan is. Het lijkt mij ook sterk dat je in een studio opname het verschil hoort, maar goed misschien heb je een bovennatuurlijk gehoor. :wink:
Misschien kunnen we op dit forum een keer een pepsi-test organiseren.

Anders Destium
20 oktober 2004, 13:30
Als je in dit topic de reacties leest blijkt dat veel mensen een buizenbak denken te horen, dat is toch al een indicatie dat het verschil eigenlijk al bijna niet meer te horen is. Als mensen zichzelf in de maling willen blijven nemen moeten ze dat toch gewoon zelf weten :wink:

Josdevos
20 oktober 2004, 13:47
Het verschil is nauwelijks te horen. Ik zou ze niet uit elkaar kunnen houden.
Ik ga er wel voor 100% in mee dat voor live doeleinden een goeie buizenbak toch wel meer m'n ding is.

Ik bendadruk nogmaals dat dit is opgenomen daar Andy Sneap, en dat niet iedereen thuis dit resultaat kan bereiken. Ook omdat we een zeer goed afgemixt geheel horen.

Alain
20 oktober 2004, 13:54
ook al ben ik een lampenpurist, ik heb ook al een pod in de studio gebruikt.

Draagt wel wat gemakkelijker dan top, fx, cab,...

en in de studio kunnen ze wel iets

Als het een goeie producer is natuurlijk

Josdevos
20 oktober 2004, 13:58
Voila.

Tis ook iets gemakkelijker om op te nemen. Het is namelijk ook niet gemakkelijk om met een micro hetzelfde geluid te krijgen als uit je cab komt.

Michael AE
20 oktober 2004, 14:44
Het gaat mij niet zo zeer om de sound bij modeling, maar om de feel. Ik mis toch wel wat dynamiek. Nu is dit bij bepaalde buizenamps ook zo, maar een goede amp heeft een respons op je spel waar modeling niet aan kan tippen, IMO, en dat ga je weer horen in je spel.

Anders Destium
20 oktober 2004, 15:01
Bij modeling worden je foutjes weggefilterd, dat is wel een nadeel met het oog op je spel. Als ik een tijd alleen over mijn POD heb gespeeld en ik gebruik daarna mijn Koch blijkt dat ik toch niet zo snel en netjes kan spelen als het leek :wink: Soms heb ik zelfs het idee dat ik netjes kan sweepen, maar dat is op een echte versterker toch echt wel anders :lol:

Josdevos
20 oktober 2004, 15:10
Dat is waar. Een Pod of een Flextone klinken altijd wel on-dynamisch. Dat is misschien wel de grootste reden waarom ik modellers live echt niks vind. Maar voor thuis of zelfs in de studio opnames te doen vind ik ze echt wel handig. Ze worden echt beter en beter. Het klinkt goed, maar je mag ze nog niet vergelijken met buizenversterkers. Ook al is het in het afgemixte resultaat zeer moeilijk van een echte te onderscheiden.

En dat is uiteindelijk toch het belangrijkste, het bandgeluid. Of zijn wij allemaal egotrippertjes?

.ChiefRebelAngel.
20 oktober 2004, 16:53
hoe vet klinkt die sample!? Sneap is inderdaad een meester in zijn vak, ik dacht al dat je het zelf had opgenomen Joris... coole riff trouwens!!

guhlenn
20 oktober 2004, 16:56
afgezien dat het overduidelijk is dat het een POD is gezien de vraagstelling vermoedde ik het wel. De definitie in het hoog is er niet en dynamiek is al helemaal zoek. Maar dat is met de meeste metalheads ook zo (met buizenamps). Dit is echt een heel goed geluid, maar ik vind het wat levenloos en gelikt (als er dan gezeurd moet worden...) . De drums klinken echter, dynamischer, de gitaar niet. Beetje keyboard geluid bij gebrek aan een beter woord. (ik vind de guitarport trouwens ook gewoon goed klinken bij opnames...)

Josdevos
20 oktober 2004, 17:13
Ik vind het wel straf dat iedereen achteraf komt lullen dat zij het wel direkt gehoord zouden hebben, nadat er al gezegd is dat het een pod is.
Maar inderdaad, als je de topictitel leest kan je het eigenlijk al raden.

Deze bijvoorbeeld komt van een Noorse kennis van mij. Is met de gewone podxt opgenomen. Hij heeft alleszinds de tonepacks maar ik weet niet met welke model hij het opgenomen heeft. Tis een ESP M2 met EMGs en wsch een van de nieuwe highgain models uit de hd147.
Klinkt alleszinds goed! :cool:

http://users.pandora.be/josdevos/Stuff/sample3.mp3

guhlenn
21 oktober 2004, 09:49
Tuurlijk is achteraf makkelijk praten, op gitaar.net echter si deze sample ook geplaatst en daar had ik soorteglijk commentaar zonder te weten wat het was. Ben je het niet met me eens dat de drums levendier dan de gitaar klinken? Nogmaals de soudn is vet, maar dat mag ook als Je een grote engineer/producer gebruikt toch?

taylor
21 oktober 2004, 11:00
ja ach ,dat het door 1 chip berekend wordt dat weet ik natuurlijk ook,maar eigenlijk zeg je hier(indirect) mee dus als je bv de mesa stand gebruikt op 1 pod of de mesa zelf geen verschil volgens jullie.(na opname dan)

een zo'n modeling chip is natuurlijk niet 100% acuraat bedoel dan zo die net als "modeling" reverbs ong net zoveel als 1 nieuw huis kosten....

maar nogmaals ik heb niks tegen modeling opzich

schwalbe
21 oktober 2004, 11:22
Ik dacht altijd dat het technische aspect anders is. Solid State zijn, nu ja, transistors, terwijl, zo heb'k me laten vertellen, Modelling versterkers (à la POD) eerder processors zijn, zoals in een cpu... (1en en 0en dus tov transistors die het geluid beinvloeden)... anyway het doet er niet toe wat het is als het goed klinkt.

Een processor is een printplaat met duizenden hele kleine transistors...
dus technisch gezien is modeling solid state.
Dat doet er verder natuurlijk niet toe, want verder zijn modeling en solid state niet vergelijkbaar.
i love modeling... er mist idd nog wat dynamiek, maar over een paar jaar is dat ook wel opgelost, en er staan voordelen tegenover. (gewicht, veel meer mogelijkheden, geen buizen meer vervangen)

PeteRS
21 oktober 2004, 12:30
een zo'n modeling chip is natuurlijk niet 100% acuraat bedoel dan zo die net als "modeling" reverbs ong net zoveel als 1 nieuw huis kosten....


100% acuraat is natuurlijk nooit mogelijk, al was het maar om het feit dat twee identieke buizentops al verschillend klinken. Het ging erover of je het verschil kunt horen tussen buizen en modeling in een studio opname. Volgens mij is dat met de huidige modelingtechnologie onmogelijk.

guhlenn
21 oktober 2004, 13:38
maak maar een blinde A/B test...

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 17:01
ik ben trouwens ookv an mening dat het niet 100% acuraat is, veel modelers hebben moeite met het hoog/presence, de podxt zit er al heel goed in de buurt imo, maar het (diepe) laag (palm mutes vooral) ontbreekt nog steeds, vooral als je het met headphones ofzo luistert hoor je dat wel. Tja, in een goede mix, met basgitaar enzo merk je daar ook niet veel meer van.

nog wat podxt voer waar ik zelf wel gek van ben

http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000121786_000008747_000001063.mp3

http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000121786_000022179.mp3

hmmm ik kan mn favorietste niet terugvinden jammer genoeg.

taylor
22 oktober 2004, 11:44
zoals ik al zei met high gain settings hebben jullie misschien gelijk dat je het niet hoort.

maar bv modeling van eindbuis oversturing zeg maar ala evh(brownsound),early acdc,hendrix vind ik dat het niet in buurt komt van het echt werk.

Josdevos
22 oktober 2004, 17:06
Ik vind het wel straf dat iedereen achteraf komt lullen dat zij het wel direkt gehoord zouden hebben, nadat er al gezegd is dat het een pod is.
Maar inderdaad, als je de topictitel leest kan je het eigenlijk al raden.

Deze bijvoorbeeld komt van een Noorse kennis van mij. Is met de gewone podxt opgenomen. Hij heeft alleszinds de tonepacks maar ik weet niet met welke model hij het opgenomen heeft. Tis een ESP M2 met EMGs en wsch een van de nieuwe highgain models uit de hd147.
Klinkt alleszinds goed! :cool:

http://users.pandora.be/josdevos/Stuff/sample3.mp3

Geen comment op deze sample? Ik vind hem vet!

Phyrexian
25 oktober 2004, 09:51
Klinkt héél erg smerig, Joris! Vet geluid eigenlijk... qua song nogal Pantera geïnspireerd :-D