PDA

View Full Version : fretloze bas



Echoes
24 mei 2002, 10:33
wellicht erg domme vraag, maar hoe werkt een fretloze bas. Hoe weet je nu waar je precies je snaar moet indrukken als er geen frets zijn? gewoon beetje op gevoel?!

gershwin5150
24 mei 2002, 11:09
soms staan er nog lijntjes op de hals, waar de frets hadden moeten zitten, dus dan heb je nog aanknopingspunten. Maar in principe is het net zoals bij een contrabas/cello/viool, gewoon een kwestie van erg veel oefenen om op een fretloze hals toch de positie van de noten te kunnen bepalen.

Ron C
24 mei 2002, 12:44
Zowiezo heeft practisch elke fretloze bas puntjes aan de zijkant van de hals staan zodat je de positie ongeveer kunt bepalen,
Maar het belangrijkste is je intonatie, je moet en goed gehoor hebben wil je fatsoenlijk fretloos kunnen spelen. Je luisterd continue goed naar elke noot die je speelt en corrigeert jezelf hierbij door te schuiven of wat op te drukken, dit is nu net de charme van fretloos! Een goede positie en spreiding van je linkerhand is dus ook erg belangrijk!

Stu's Brew
24 mei 2002, 22:29
Hum....Ik zou dat nou net niet doen op een fretloze...Opdrukken is funest voor je toets, wel tenzij die gelakt is natuurlijk

Ron C
27 mei 2002, 09:40
Als je een ebben toets hebt is dat echt niet zo'n probleem. Een gelakte toets voor fretloos vind ik maar niks.

piezo
19 juni 2002, 01:22
Sommige mensen hebben speciale hulpmiddelen voor zuiver spelen. Kijk eens in de spiegel of jij ze ook hebt. Ze zijn roze en zitten meestal aan de zijkanten van je hoofd.

Ron C
19 juni 2002, 10:27
Op 2002-06-19 00:22, schreef piezo:
Sommige mensen hebben speciale hulpmiddelen voor zuiver spelen. Kijk eens in de spiegel of jij ze ook hebt. Ze zijn roze en zitten meestal aan de zijkanten van je hoofd.

Het probleem is alleen dat niet iedereen ze weet te gebruiken!, maar die moeten dan maar geen fretloos gaan spelen.

Paulus de Bas Kabouter
19 juni 2002, 12:33
Op 2002-05-24 09:33, schreef Echoes:
wellicht erg domme vraag, maar hoe werkt een fretloze bas. Hoe weet je nu waar je precies je snaar moet indrukken als er geen frets zijn? gewoon beetje op gevoel?!


Wat dacht je van: je oren gebruiken?

Paulus de Bas Kabouter
19 juni 2002, 12:35
Op 2002-06-19 09:27, schreef Ron C:


Op 2002-06-19 00:22, schreef piezo:
Sommige mensen hebben speciale hulpmiddelen voor zuiver spelen. Kijk eens in de spiegel of jij ze ook hebt. Ze zijn roze en zitten meestal aan de zijkanten van je hoofd.

Het probleem is alleen dat niet iedereen ze weet te gebruiken!, maar die moeten dan maar geen fretloos gaan spelen.


Ik weet op zich wel hoe ik ze moet gebruiken. maar waar laat ik dan mijn handen?
Enne...... bestaan er middeltjes tegen eelt en blaren op je oren?

Ron C
19 juni 2002, 12:42
Slappen lukt me nog voor geen meter met mijn oren, en een plectrum vasthouden gaat ook al niet zo......veel oefenen dus (had ik nu maar flaporen of slaporen)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron C op 2002-06-19 11:44 ]</font>

emielow
19 juni 2002, 12:54
jongens, wel een beetje on-topic blijven he!