PDA

View Full Version : Maple of rosewood toets?



Buzz
15 oktober 2004, 15:22
Is er verschil (behalve de kleur natuurlijk) tussen een maple en een rosewood toets.
Ik bedoel dan qua bespeelbaarheid of klank?

The Mule
15 oktober 2004, 15:29
Zoekt en gij zult vinden, maar...

Rosewood geeft volgens experts die het WEL kunnen horen een wat donkerder (mid/low) klank, esdoorn is feller (high). Verder is een esdoorn toets gelakt om verkleuringen en op termijn een smerig uiterlijk te voorkomen. Dit moet je gevoelsmatig maar net liggen t.o.v. het natuurlijke gevoel van rosewood. Geef mij maar ebben trouwens, maar da's een ander verhaal... :)

MightyMike
15 oktober 2004, 15:38
Rosewood zou een veel mindere "twangfactor" hebben dan maple...

sash
15 oktober 2004, 16:03
Maple is indeed wat scheller. Ik heb verschillende Strats, allemaal met hetzelfde Strat karakter, maar ook allemaal net wat anders geflavoured door verschillende houtsoorten.

Bobbel
15 oktober 2004, 21:22
ja ik vind maple niet zo lekker spelen, maar soms ziet het er wel erg mooi uit... zoals op de wolfgang... of op de telecaster... maar ik kan het geluid verschil niet erg goed horen (een klein beetje maar)

MazeMouse
15 oktober 2004, 22:22
Ik heb een Maple toets op mijn Stingray5 (OLP) en heb wel eens getest met tegenover een OLP Stingray met Rosewood toets.
De Rosewood toets heeft inderdaad toch net iets warmers terwijl die met maple (van mezelf) net iets meer bite heeft. Dat "Stingray-hoog" zoals je dat mooi kunt noemen.
2 gitaristen in mijn band allebei met strats.
De ene rosewood toets en de andere maple. We hebben besloten dat hij met de maple toets solo's moet spelen :P

Luca P
15 oktober 2004, 22:51
Een maple toets plakt zo vind ik.
Geef mij maar een rosewood!

vulvasonic
16 oktober 2004, 02:31
Maple vind ik veel mooier en fijner spelen. Maar de klank van rosewood ligt veel meer in mijn straatje. Het is in de loop der jaren een enorme frustratie geworden. Ga ik voor de 'feel' en de 'looks' of ga ik voor de klank?

Overigens hoor je met name bij hoge volumes het verschil in karakter tussen de twee houtsoorten goed. Het felle van maple kan ik wel waarderen, maar er is meer. Ik vind persoonlijk dat maple een 'gruizig' randje geeft aan het geluid, waardoor het welliswaar aan heel eigen en ook wel aantrekkelijk karakter krijgt, maar mijns inziens tevens minder veelzijdig inzetbaar lijkt.

Eigenlijk zou je het verschil gewoon zelf moeten ervaren door uitgebreid te testen. Want daar waar ik mezelf beter vind klinken op rosewood, ken ik anderen die bijna per definitie beter klinken op maple. Ook hier geldt dus; jouw manier van spelen maakt het verschil.

Rubenios
16 oktober 2004, 13:40
one word:

ebony

Harry
16 oktober 2004, 17:17
ebben dus

The Mule
16 oktober 2004, 17:56
Dat zeg ik... :roll:

Rubenios
16 oktober 2004, 18:58
SLUIKRECLAME :evil:

bat
16 oktober 2004, 19:56
Ik vind maple lekkerder spelen, rosewood is in mijn ogen juist wat vertragend in het spelen. Maar dat is dus heel persoonlijk.

Dat rosewood donkerder klinkt kan ik wel beamen.

jaywalker
16 oktober 2004, 21:57
Het klinkt wat hoger en "bubbeliger". Ziet er na mijn mening mooier uit en slide wat lekkerder.

qwerty
17 oktober 2004, 00:49
Mijn ervaring met maple: je hoort alles van je techniek, dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, je hoort al je klleine truukjes, maar ook alle kleine foutjes. Kortom het speelt heel precies, moet je echt zelf uitproberen om te weten of het je smaak is. Dit is bij rosewood m.i. een heel ander geval, dat is meer vergevingsgezind.

joke
19 oktober 2004, 18:22
rosewood!

sash
19 oktober 2004, 18:46
Het klinkt wat hoger en "bubbeliger". Ziet er na mijn mening mooier uit en slide wat lekkerder.

:???:

Als je met een slide speelt raak je de toets geeneens aan, dus wat maakt het dan uit of je maple of rosewood toets hebt?

Wicked Willy
19 oktober 2004, 18:53
Al mijn gitaren hebben een Rosewood toets, heb wel gitaren uitgeprobeerd met maple toets. Toen ik bijvoorbeeld mijn Telecaster kocht 2 precies dezelfde modellen uitgeprobeerd...met als enige verschil...maple/rosewood. Vind het geluid van maple beetje te gladjes, veel hoog en de lak komt de bespeelbaarheid van de hals niet ten goede.
Enige nadeel van rosewood vind ik dat het nogal snel smerig wordt. Maar ik heb dan ook enorme zweethanden (verslijt 1 pakje snaren per 2 weken...en op dit moment speel ik niet eens veel).

sash
19 oktober 2004, 18:59
Al mijn gitaren hebben een Rosewood toets, heb wel gitaren uitgeprobeerd met maple toets. Toen ik bijvoorbeeld mijn Telecaster kocht 2 precies dezelfde modellen uitgeprobeerd...met als enige verschil...maple/rosewood. Vind het geluid van maple beetje te gladjes, veel hoog en de lak komt de bespeelbaarheid van de hals niet ten goede.
Enige nadeel van rosewood vind ik dat het nogal snel smerig wordt. Maar ik heb dan ook enorme zweethanden (verslijt 1 pakje snaren per 2 weken...en op dit moment speel ik niet eens veel).

Hehehehe ik 1 per week :D

vinni
19 oktober 2004, 19:24
Verslijt ook veel snaren....

Wat me wel opvalt is dat ik sinds ik vorige week op een Parker Fly speel de snaren een stuk beter blijven!...hmm...raar maar waar....

On topic:
Heb dus nu een mahonie neck die in een compound is gedompeld.
Klinkt ook goed hoor.

Groet,
vinni

Shakeel
19 oktober 2004, 19:27
ik heb tot nu toe alleen maar rosewood gespeeld, maar heb er nu een gitaar met maple fretboard bij. Ik kan nog niet echt goed oordelen omdat ik er wat langer op moet spelen om echt het ultieme verschil te horen, maar wat me direct opviel is dat maple wat '' brighter '' is en de noten afzonderlijk duidelijk naar voren komen. Als je clean speelt klinkt maple wat '' twangier ''

Shakeel
19 oktober 2004, 19:35
Het klinkt wat hoger en "bubbeliger". Ziet er na mijn mening mooier uit en slide wat lekkerder.

:???:

Als je met een slide speelt raak je de toets geeneens aan, dus wat maakt het dan uit of je maple of rosewood toets hebt?

Ik denk niet dat hij het spelen met EEN slide bedoeld, maar gewoon het sliden met je vingers.