PDA

View Full Version : Wie kan mij helpen?



Markie!
15 oktober 2004, 12:57
Goedemiddag!
Ik zal me eerst maar ff voorstellen als nieuwe user:
Ik ben dus Mark en ik woon in Sittard.
Een aantal jaren terug was ik in contact gekomen met de gitaarwereld door een vriend, deze speelde al jaren gitaar.
Ik leerde wat basistechnieken en had veel plezier in gitaar spelen... Op een gegeven moment werd dit door omstandigheden minder, maar nu heb ik besloten mezelf een electrische gitaar + toebehoren te kopen!
Ik ben dus echt een leek op dit gebied en ga ook voor het eerst echt op een electrische gitaar spelen.

Ik heb een budget van €300 waar ik eigenlijk niet heel veel over heen wil gaan...
Ik heb wat forums afgezocht en heb aan de hand van die informatie dit setje samengesteld.
Bij de gitaar en effecten heb ik de keus nog niet kunnen maken...
Kunnen jullie je mening geven over hetgene wat ik op het oog heb, ik hoop dat ik hiermee uiteindelijk een goede keuze maak.

Gitaar:
- Epiphone SG special Ebony
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0000811-002.jpg
- Fender Squier affinity strat RW
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0000001-005.jpg

Versterker:
- Peavey Rage 158 / 15 watt
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0001046-000.jpg

Multi-effect:
- Behringer X V-amp
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0005611-000.jpg
- Digitech RP 50
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0004746-000.jpg
- Zoom 505 (als ik me niet vergis... die zilverkleurige

Met deze spullen kom ik rond de €300...

Zijn dit goede keuzes? Waarom wel en waarom niet?

Alvast bedankt!

Mithrandir
15 oktober 2004, 13:15
Als ik uit jou lezen zou moeten kiezen dan zouden het worden:

Epiphone SG
Voor de looks en omdat ik persoonlijk SG's prettiger vind spelen dan
strats. Qua sound zit er natuurlijk een verschil tussen de SG en de Strat,
de SG heeft humbuckers (elementen met twee spoelen) en de strat heeft
drie Singe Coil (enkelspoels) elementen. Het is lastig om daar een keuze
tussen te maken omdat je waarschijnlijk nog lang niet weet wat voor een
stijl je precies wilt gaan spelen. En om te leren gitaar spelen maakt
het ook eigenlijk niet uit. Maar ik denk dat je 'overall' met de SG de meeste
bang for your bucks hebt.

De versterker ken ik niet.

Wat betreft het mulit-fx zou ik denk ik voor de behringer gaan, uitgebreider dan de RP50 en de Zoom505 (die hebben beiden geen expressie pedaal volgens mij) en leuk om allerlei sounds en fx te ontdekken.

Al met al denk ik dat je met de SG, Peavey en Behringer een heel leuk starterssetje hebt.

Anavrin
15 oktober 2004, 13:33
wil je ook al die shit bij MusicStore-keulen gaan bestellen, want in Nederland is het allemaal wel wat duurder hoor...

Markie!
15 oktober 2004, 13:40
Ja ik woon in Sittard, dus keulen is een uurtje rijden!
Dus ik kan het beste ff daar langs gaan zodat ik zeker weet dat ik met het goede spul thuiskom.
Ik wil een proberen om uiteindelijk wat rock te kunnen spelen(oasis), ook punk spreekt me erg aan.

Deze set is dus altijd beter dan een starterskit?

Ik hoop dat ik nog meer reacties krijg op mijn keuze

michielv
15 oktober 2004, 13:43
Voor een starterssetje heb je al veel teveel "rommel".

Wat echt belangrijk is is een goede versterker en een fatsoenlijke gitaar die enigszins klinkt en gestemd blijft.

De versterker in kwestie ken ik niet maar ik zou zelf voor bijvoorbeeld de Roland Cube 30 gaan. Heb je gelijk een slag meer vermogen als je in een bandje oid wilt gaan spelen.

Qua gitaar: als je een goede 2e hands gitaar koopt heb je waarschijnlijk een beter instrument dan de Squier affinity of Epi special series. Dit zijn low-end gitaren waar veel beginners snel spijt van krijgen.

De multieffecten ken ik niet maar ik zou eerst lekker leren spelen en dan pas met effecten gaan prutsen. Elke beginner (ook ik :D )maakt de fout een hele serie pedaaltjes voor zijn voeten te willen hebben maar na verloop van tijd kom je erachter dat een goed geluid ook uit een gitaar (met 1 element), snoer en (eenkanaals) versterker komt ;)

Zelf had ik in het begin ook last van een "overkill" aan spullen. Op een gegeven moment was ik dat zat en stapte ik over op een (zelfbouw) Les Paul junior met 1 humbucker, een snoer en een 1 kanaals Orange buizenbak. "Then there was sound" ;) . Voor het reperteren op andere versterkers had ik een overdrive maar liever niet.

Inmiddels doe ik eigenlijk niet veel anders meer, zij het dat ik weer terug ben bij mijn strat (via een tele en een firebird) , nu meestal op het halselement speel en over een kleine Fender transistor bak maar het blijft nog steeds simpel. Alleen gebruik ik zo af en toe een fasertje voor zo'n mooie 70-ies Joe Walsh sound.

Markie!
15 oktober 2004, 13:55
Die roland versterker kost me ook alweer gauw 250€ ...
Zo'n pedaaltje wil ik er gewoon bij hebben, zodat ik ook gewoon eens wat kan klooie met mijn gitaar.
Verder is deze versterker mischien een optie:

- Marshall Mg-10
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0004153-000.jpg

Alleen de gitaren blijven een probleem!
Heeft iemand anders dan een betere opties voor €150? Het liefst een nieuwe?
Of kan ik dan toch beter voor een Yahama of een Ibanez starterkit gaan?

Kan iemand me ook wat meer vertellen over die Humbuckers en dergelijke, want dat snap ik niet voor de volle 100%...

Alvast bedankt!

MightyMike
15 oktober 2004, 13:57
Hmmm...

Met die epiphone SG zit je wel een tijdje goed, denkik. Op gebied van versterker raad ik je aan een digitale modeling versterker te nemen. De twee meest bekende zijn de Roland Cube en de Line 6 Spider. Hierin zitten een hele reeks sounds en effecten, zodat je die multi-effectpedaal uitspaart.

ToTaL FaKe
15 oktober 2004, 13:58
lees de FAQ even door, staat heel veel over humbuckers en singlecoils

maar k zou iig een Roland Cube 15 kopen: 120 euro

hou je nog 180 euro over, kan je wel mooi gitaartje op martkplaats voor kopen.

er zitten al een paar leuke distortions op.

Markie!
15 oktober 2004, 14:30
Ik had het liefste een nieuwe gitaar...
En over de versterker zie ik eigenlijk tot nu toe weinig wanklanken, en peavey is meen ik sowieso geen slecht merk.
En zo'n pedaaltje lijkt me gewoon leuker dan on-board effecten...
Of zit ik er nu helemaal naast...

graag nog wat meer reacties over de gitaar!

Franc
15 oktober 2004, 15:08
Weet je wat het is...
Uiteindelijk weet je zelf nog helemaal niet wat je wilt, dus laat staan dat wij het je kunnen vertellen :)

Mijn advies zou zijn: koop datgene waar als eerste je oog op gevallen is.
Dat heeft blijkbaar een aantrekkingskracht op je gehad, zij het voor de looks, zij het voor gebruiksgemak of weet-ik-veel, maar ik denk dat je daar het meest blij mee zult zijn. En niet met iets dat een ander hier op het forum je door de strot duwt.

Maar...verwacht niet dat je gelijk het summum aan apparatuur in huis zult halen waar profi gitaristen een hele toerbus voor mee moeten slepen.

Accepteer dat je eerste setje een beperkte levenduur zal hebben met beperkte bruikbaarheid, maar zolang je er voorlopig gelukkig mee bent en er een hoop lol mee kunt beleven, ben je toch klaar?
Daar gaat het toch om?

Mijn eerste gitaar wilde ik hebben omdat ie rood was... Geen merk, geen kwaliteit, maar ik moest een rooie. Ik heb er veel lol mee gehad, heb er op leren spelen en heb na verloop van tijd wat anders gekocht, zodra ik wist wat ik wilde en wat er op de markt was naar mijn wensen en budget.

En laat de rest dan maar lekker kletsen....

Franc.

BartL
15 oktober 2004, 15:17
...ik hoop dat ik hiermee uiteindelijk een goede keuze maak.
Dat doe je sowieso...je bent een Limburger! 8-) :-D

Ma goed, Ik zou eerder proberen een goedkoop tweedehands gitaartje te ritselen en goed zoeken naar een Cube 30.

urezna
15 oktober 2004, 16:22
ik denk dat ik niet voor een multi-effectenbak zou gaan in dit stadium, dan ga je misschien meer bezig zijn met geluidjes dan met het spelen zelf?
ik zou het (ook financieel) rustig opbouwen, gewoon eerst lekker spelen en uitvinden wat je wel en niet belangrijk vindt in je geluid enzo...

2e hands is geen gek idee, maar altijd even eerst uitproberen natuurlijk.. maar dat geldt ook voor nieuw spul ;-)

Harry
15 oktober 2004, 17:19
mee eens, vergeet die effectenzooi en ga gewoon spelen in plaats van pielen. Scheelt nog wat geld ook.

Bobbel
15 oktober 2004, 17:33
wil je ook al die shit bij MusicStore-keulen gaan bestellen, want in Nederland is het allemaal wel wat duurder hoor...

dat valt nou ook wel weer mee... het is daar helemaal niet zo goedkoop... sterker nog... sommige dingen zijn zelfs duurden... dus al met al scheelt het niet veel...

Markie!
15 oktober 2004, 17:40
Omdat er ook dagen zijn dat ik geen zin heb om te leren wil ik graag een multi effect pedaaltje erbij hebben, om de tijd door te komen met je geluidjes die je in elkaar hebt geknutseld.

Verder ben ik bijna zeker dat het de Peavey versterker zal worden...

Alleen met de gitaar heb ik nog wat problemen...
Ik wil zo'n €150 uitgeven, en wil uiteindelijk punk(nofx) of rock(oasis) leren spelen.
Zijn er mensen die in het bezit zijn geweest van die Epiphone? Graag jullie mening over deze gitaar...

Bart, mede limburger, heb jij geen leuk gitaartje staan dan voor deze hopeloze Sittardenaar?

wiltin
15 oktober 2004, 18:07
Na jaren niet meer gespeelt te hebben wou ik ook weer een setje kopen voor niet al te veel geld om op mn oude dag nog wat rond te piellen...

Ik ging ook voor zo,n 300 euro ...maar al proberende in diverse muziekzaken...kwam ik er al snel achter dat de heel goedkope merken toch wel wat beperkingen hadden Uiteindelijk heb ik mijn budget aangepast en ben voor een Epiphone Les Paul std gegaan voor 450 euro en een Line6 spider II 112 gegaan...en heb er nog geen minuut spijt van gehad...

Markie!
15 oktober 2004, 18:20
Maar ik ben een studentje... en ik ben blij als die €300 eraf kunnen! :(

MazeMouse
15 oktober 2004, 18:30
Ik ben sinds korte tijd in het bezit van een Dean EVO XM om mijn skills mee op te poetsen.
Als je het kunt zou je die eens kunnen gaan proberen bij Feedback in Utrecht. Kost maar 113 en tot nu toe ben ik iig over de sound dik tevreden :)

Wat al die multi-effect zeur mensen. Als die gozer wil proberen met effecten laat hem dan toch.
Sowieso is een voetpedaaltje wel handig om snel te kunnen switchen tussen clean en overdrive als je dat wilt.

Dus met een Behringer X V-amp (dat is de enige van die dingen die ik ken en ik ben zeer tevreden met de sounds die over het algemeen uit de V-amp series komen zeker gezien de prijs) kom je dan met die Dean EVO op een niet onaardig prijsje van 188 euro.
Kun je er voor 79 euro nog een Behringer GX108 versterkertje erbij nemen. (ook niet verkeerd voor het geld)
Of een Fender Frontman15 (rond de 100 euro dacht ik)

Dan heb je zo'n beetje alles wat je wil
Gitaar + effecten om mee te kloten + versterker voor de slaapkamer.
En je hebt nog iets wat vrijwel iedere beginnend gitarist wil: ALLES NIEUW!

H.Manback
15 oktober 2004, 18:40
Wat is het toch met nieuwe spullen :roll:, even los van wat je nou beter vindt qua prijs/kwaliteit verhouding of whatever. Puur kijkend naar de kwaliteit van de spullen heerst er volgens mij een idee dat 2e hands = crap/afgeragd/uitgewoond/vul maar in...

Dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?!?!?! Kijk nou naar de reden dat mensen beginnen met goedkope spullen, het hele idee is dat als je er niks aan vindt het je geen rib uit je lijf heeft gekost. Laten die mensen nou vaak alles op marktplaats zetten... Hoe ver kan je het afraggen voordat je erachter komt dat je er niks aan vindt :roll:

Kijk, als je nou op grond van andere argumenten nieuw koopt, ok, maar ga nou niet meer betalen voor de nieuwe geur...

MazeMouse
15 oktober 2004, 18:50
Wat is het toch met nieuwe spullen :roll:, even los van wat je nou beter vindt qua prijs/kwaliteit verhouding of whatever. Puur kijkend naar de kwaliteit van de spullen heerst er volgens mij een idee dat 2e hands = crap/afgeragd/uitgewoond/vul maar in...

Dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?!?!?! Kijk nou naar de reden dat mensen beginnen met goedkope spullen, het hele idee is dat als je er niks aan vindt het je geen rib uit je lijf heeft gekost. Laten die mensen nou vaak alles op marktplaats zetten... Hoe ver kan je het afraggen voordat je erachter komt dat je er niks aan vindt :roll:

Kijk, als je nou op grond van andere argumenten nieuw koopt, ok, maar ga nou niet meer betalen voor de nieuwe geur...
Sorry, maar ik persoonlijk vond alleen al het gevoel dat ik dat ding net nieuw in de winkel vers uit de doos mee naar huis sleepte al genoeg om nieuw te kopen. (ja, het winkel model daar ging terug het rek in en ik kreeg een nieuwe me toen ik mijn eerste bas ging kopen)

Ik weet ook wel dat 2e hands niet slecht hoeft te zijn. Maar juist de meeste nieuwelingen willen dus dat 'nieuwe' gevoel hebben.
(plus de meeste nieuwelingen weten vaak toch niet wat ze nou eigenlijk kopen als je 2e hands halen. En als ze dan niemand erbij hebben die ze daar mee kan helpen en met ze mee kunnen gaan worden ze misschien wel oneindig hard genaaid.

Het is gewoon het iets specialere gevoel dat iets nieuws meebrengt.
Ik ben nog altijd veel blijer met mijn eerste Samick die ik spiksplinternieuw mee naar huis bracht dan die 2e hands dingen die ik tot nu toe gekocht heb :) (zelfs al gebruik ik die Samick niet meer)

Markie!
15 oktober 2004, 21:40
Ik ben het eens met de voorgaande poster...
Ten eerste ben ik echt iemand die het "nieuw" gevoel wil hebben, een blinkend gitaartje die ik net uit de doos haal en inplug...

Ten tweede ben ik een leek op gitaren gebied, en heb ik afgaande jullie meningen dit setje samengesteld.
Dus als ik iets tweede hands ga halen ben ik bang dat ik me de verkeerde spullen thuis kom, en dan heb ik geen bonnetje/garantie of niks.

Maar zijn er hier geen mensen met ervaringen met de Epiphone gitaar of de Fender Squier die ik op het oog had...

Ik wacht jullie reactie wederom af...

MazeMouse
15 oktober 2004, 22:19
Epiphone en Squire zijn beiden vrij goede beginnersmerken.
Alleen zijn de goedkoperen dan ook echt niet super geweldig tegenover de echt duurdere maar dat is om op te beginnen geen probleem. Laat de gitaar alleen wel even goed afstellen voor je de winkel uit gaat want anders zit je misschien met een gitaar die slecht afgesteld is te kloten. En slecht afgesteld speelt zelfs die ene custom gitaar van dik 5000 euro nog kut :razz:

Markie!
16 oktober 2004, 00:00
Dus Maze jij zegt gewoon voor de Epiphone gaan, de Peavey versterker en het Behringer pedaaltje?
Dan hoop ik dat ik met deze set een goede keuze maak... Ik ga pas volgende maand dit aanschaffen dus tezijnertijd zijn er misschien al nieuwe dingen uit!

Ik hoop toch dat er nog wat meer reacties komen van mensen die deze apparatuur ook bezitten, en die daar een mening over kunnen geven...

Markie!
16 oktober 2004, 02:56
Voor de mensen die vertelden dat ik beter een versterker met on-board effecten kon nemen, heb ik een vraagje...
Is deze onderstaande versterker niet beter dan de Line6 en de Roland?

http://www.musicstorekoeln.de/german/shop/produktinfo.asp?info=GIT0004920-000

Who
16 oktober 2004, 08:24
Hoi Mark,

Ik zou toch ook eens gaan kijken naar de nieuwe LINE6 versterkers van 15 of 30W, helemaal niet duur maar wel veel mogelijkheden!
voor thuis echt een prima versterker

groeten

MazeMouse
16 oktober 2004, 11:01
Inderdaad, als je gaat voor onboard effecten kun je het beste voor de Line6 Spider2 15watt gaan kijken.
Die is maar rond de 140 euro goedkoper en beter dan die zoom :)