PDA

View Full Version : droge tik in de hals



Stringkiller
15 oktober 2004, 11:21
Als ik bij mijn gitaar, een auditorium model steelstring, achter tegen de hals aan klop, hoor ik niet het normale massieve geluid maar een soort van holle tik alsof de truss rod los zit. Wie heeft dit eerder bij de hand gehad of weet of dit kwalijk is?

bert k
15 oktober 2004, 11:54
Oei... Trussrod kan gebroken zijn of de moer losgedraaid/losgetrild. Kijk eens naar de spanschroef, via het klankgat bereikbaar, of via een afdekplaatje op de kop. Zit hij los? Voel even met een schroevendraaier of een imbus. Zit hij los, dan probleem, en gitaarbouwer. Niet los, dan weet ik het niet.

Picker
15 oktober 2004, 22:20
Als ik bij mijn gitaar, een auditorium model steelstring, achter tegen de hals aan klop, hoor ik niet het normale massieve geluid maar een soort van holle tik alsof de truss rod los zit. Wie heeft dit eerder bij de hand gehad of weet of dit kwalijk is?

Is denk ik vrij normaal. De truss rod zit meestal los in een aluminium huls, en omdat hij onder spanning staat geeft dat een vreemd geluid als je ertegen tikt. Misschien raakt de truss rod ook wel even de rand van de huls. Als je hals rechtstaat (checken door de lage E-snaar in te klemmen tussen de 1e en de 14e fret) en je nek maakt geen storende resonerende geluiden tijdens het spelen dan is er niets aan de hand.

Als je bij mijn gitaren achter tegen de hals aanklopt hoor je ook altijd de meest vreemde geluiden (alsof Laurel en Hardy over een blikken emmer struikelen). Maar er is verder niets mee aan de hand!

Picker.

Buzz
16 oktober 2004, 09:26
Welja, slechts een kleine manoeuvre bij mijn gitaren en je waant je in de winkel van Malle Pietje. (of is dat van voor juliie tijd?)

bert k
16 oktober 2004, 13:39
Hihi, Malle Pietje ken ik nog wel, maar wat is er dan met je gitaren gebeurd?